Shimano slx voorklauw

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Sandertje75
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 19:09

Hoi,

Misschien kan iemand mij helpen om een vervelend geluid uit mijn voorklauw te krijgen.

Ik heb een Shimano slx voorklauw type: geen idee

Deze maakt een pingelend geluid als ik rij dit komt doordat aan de achterkant van de blokjes speling zit. Ik kan dus ook de blokjes makkelijk bewegen over borgringetje. Moeten hier misschien rubbertjes tussen om het trillen van blokjes tegen te gaan?

Alvast bedankt voor de hulp
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Zit er wel een veer tussen? Die zou de remblokjes naar buiten moeten drukken...
Sandertje75
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 19:09

Ja er zit een veer tussen. Deze zal dan wel lam zijn geworden waardoor de blokjes gaan pingelen.
Ik ga dit dus vervangen
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dat veertje wordt niet lam, tenminste dat heb ik nog nooit gehad. Er is iets anders aan de hand lijkt mij.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Sandertje75 schreef: ma 18 mei 2020, 19:53 Hoi,

Misschien kan iemand mij helpen om een vervelend geluid uit mijn voorklauw te krijgen.

Ik heb een Shimano slx voorklauw type: geen idee

Deze maakt een pingelend geluid als ik rij dit komt doordat aan de achterkant van de blokjes speling zit. Ik kan dus ook de blokjes makkelijk bewegen over borgringetje. Moeten hier misschien rubbertjes tussen om het trillen van blokjes tegen te gaan?

Alvast bedankt voor de hulp
Dat heb ik sinds kort ook met mijn slx klauwen, zowel voor als achter. Door ze wat beter te centreren is het wel erg afgenomen. Maar soms nog steeds een vervelend zingend/ratelend geluid. Ik heb de veertjes ook al eens vervangen, maar dat had geen effect.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mischien zijn de blokjes versleten?
Dan gaat het veertje tegen de schijf aanlopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat veertje kan wel degelijk wat lam/te slap of verbogen zijn. Heb dat zingende geluid ook weleens gehad. Veertje wat wijder gebogen waardoor de blokjes wat strakker in de remklauw kwamen te zitten en toen was het over.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

hanjovdberg schreef: ma 18 mei 2020, 23:10 Dat veertje kan wel degelijk wat lam/te slap of verbogen zijn. Heb dat zingende geluid ook weleens gehad. Veertje wat wijder gebogen waardoor de blokjes wat strakker in de remklauw kwamen te zitten en toen was het over.
mee eens, veertjes kunnen naar mijn idee we degelijk in kracht afnemen, "lam worden"

of dit dan het geluid veroorzaakt heb ik geen ervaring mee.
centreren van de klauw kan wel helpen. wellicht gaan je zuigers niet ver genoeg naar binnen?

of misschien een kleine slag in je remschijf? waardoor hij wat schraapt of langs een insparing van je schijf rammelt.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Je zou het veertje eens kunnen omwisselen met die van de achterrem, kijken of het probleem blijft of zich verplaatst naar achteren.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het is eigenlijk gewoon een stukje alu wat door de vorm een bepaalde spanning heeft. Kun je gewoon wat verder openbuigen en heeft daardoor iets meer voorspanning.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hanjovdberg schreef: di 19 mei 2020, 08:49 Het is eigenlijk gewoon een stukje alu wat door de vorm een bepaalde spanning heeft. Kun je gewoon wat verder openbuigen en heeft daardoor iets meer voorspanning.
Veertje is rvs. Ik heb het veertje al vervangen door een nieuw veertje uit een nieuw setje blokjes. Geen verschil. Het beter centreren had wel effect. De zuigers komen ook ver genoeg terug aan beide kanten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Je kunt proberen wat kopervet aan de achterkant van de remblokken te doen, waardoor ze aan de zuigers blijven kleven.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Pollekes schreef: di 19 mei 2020, 09:39 Je kunt proberen wat kopervet aan de achterkant van de remblokken te doen, waardoor ze aan de zuigers blijven kleven.
Ik ben een beetje huiverig om met deze droogte en stof ergens vet op te smeren. Dat is echt een vuilmagneet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar heb je dat RVS :winkie: veertje al een keertje iets wijder gebogen. Dat deed het bij mij.

Ook nieuw lijkt dat nl soms net te weinig spanning te hebben
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hanjovdberg schreef: di 19 mei 2020, 11:00 Maar heb je dat RVS :winkie: veertje al een keertje iets wijder gebogen. Dat deed het bij mij.

Ook nieuw lijkt dat nl soms net te weinig spanning te hebben
Nee, dat nog niet, maar het beter centreren heeft het al voor 99% opgelost.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie