Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik liep gisteren gewoon een rondje hier in de polder om het dorp. Op een paadje langs de snelweg kom ik een ouder paar tegen. Dus ik ga rechts van het pad lopen.... Nee, het ouder paar gaat links en rechts van het pad lopen. "ik loop altijd hier" :~ Sommige begrijpen het echt niet. (die groep lijkt wel steeds groter te worden trouwens) Maar goed, ik krijg net gisteren van Strava een mailtje dat een aantal dingen zoals de segment klassementen beperkt worden in de gratis versie. Wellicht gaat dat ook wat Strava hork gedrag schelen op de trails. :D
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat zou wel de summit wezen :winkie:
sinterklaas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 24 februari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Rijdt

B100 schreef: di 19 mei 2020, 07:53 Misschien heeft het te maken met de laagdrempeligheid van alle recente routes die jan en alleman aantrekken. Zijn een soort pretparken in het bos geworden, je kan je afvragen of je daar zo blij mee moet zijn, zeker ook gelet de beeldvorming bij andere bosgebruikers en beheerders.
Dat speelt natuurlijk wel erg mee. Al de recent aangelegde routes zijn zo laagdrempelig dat iedereen die een mtb heeft of huurt toch het idee heeft dat hij zo de route op kan. Veel routes zijn op een niet al te hoog tempo makkelijk voor ontzettend veel mensen te rijden. De lat ligt zo laag dat het steeds meer mensen naar zo'n route lokt. Als je op fb leest dat er op de route in Nijmegen een stronk wordt weg gehaald, omdat sommige daar een pedaal tegen aan klippen, gewoon omdat ze niet goed kunnen sturen en vooruit kijken, dan maak je het allemaal wel heel laag drempelig.
Finale Ligure, Nava Valley the hidden gem.
Van een boomwortel af fietsen is geen droppen
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Bram87 schreef: di 19 mei 2020, 09:19 je komt veel andere mensen tegen en ja, daar zitten horken tussen. Maar die vind je ook op de racer, in de auto het verkeer, in de ikea, in het zwembad, in je straat. We wonen met achterlijk veel volk in dit landje, en dat merk je. Ik denk ook niet dat het specifiek de MTB-ers zijn waar veel horken tussen zitten. Gewoon onze landgenoten in het algemeen. Ga voor de lol op een zondagmiddag eens ANWB schelpenpaadjes fietsen. Daar rijdt ook volk op e-bikes die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Hilarisch om te zien.
Als je je er aan stoort: kies een ander moment, kies een andere plek, of kies een andere hobby. Ik rij zelf wat meer 's avonds, tussen 20:00 en 22:00. Kom meestal niemand tegen. Zonsopkomst is 05:30. Ga dan eens rijden als je behoefte hebt aan een leeg bos.
NB ik snap dat savonds met kids inderdaad lastig is...als ik met de kleine van 5 rijd (voornamelijk dan op een echte kidsroute, ede) dan word ik ook even een hork: op singletracks blijf ik er breed achter zodat er niet ingehaald kan worden.
Had gehoopt dat we op "onze" mountainbikeroutes verschoond zouden blijven van IKEA praktijken. Maar we hebben ze intussen zo laagdrempelig en mainstream gemaakt dat dit ook ijdele hoop is....

Ik kies de betere rij-momenten wel uit, maar al dit horkengedrag zal linksom of rechtsom op een gegeven moment nadelig gaan werken voor de beeldvorming van mountainbikers (die al niet al te best was). En ook als "nette" gebruiker ga je daar uiteindelijk last van krijgen.
Downhill is geen grapje
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik denk dat het weinig met de routes zelf te maken heeft. Het is niet zo dat mensen eerder niet op een MTB stapten omdat er geen leuke routes waren. Fietsen in het algemeen is populairder geworden, we zijn heerlijk uit een crisis gekomen met zn allen dat niemand meer blikt of bloost van meerdere fietsen in de schuur van +2k per stuk. Ik zie in mijn omgeving ook meer mensen gaan mtb-en, best mooie fietsjes kopen, maar dat staat echt los van de routes of de aard van die routes.
Gebruikersavatar
alero
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 5 maart 2011, 18:49

Rilson schreef: di 19 mei 2020, 06:34 Als het kan zou ik de route doordeweeks een keer rijden, zondagmorgen is echt niet leuk meer. Ik was helaas afgelopen weekend alleen op zondagmorgen in de gelegenheid om samen met mijn zoon (11) te fietsen, maar dat gaan we dus niet meer doen. Ik vind persoonlijk dat de route nu al ten onder gaat aan zijn eigen succes. Wat een chaos vond ik het, veel te druk, onvriendelijke fietsers die allemaal bovenaan willen komen in de nieuwe stravsegmentjes.... :-{ Overvolle parkeerplaatsen rondom de routes, bij het zweefvliegveld was het zo druk, het stond aan alle kanten vast ( corona, ride local :~ )
Ik heb het hier al vaker gezegd, mensen het is geen wedstrijdparcours, ik kan me echt steeds meer voorstellen waar alle negatieve reacties vanuit wandelaars en paardrijders vandaan komen. Wat een horken fietsen er toch tussen. Nadat junior bijna van de weg afgeduwd werd zijn we naar oud rood en groen gegaan, daar was het beter te doen qua drukte.
Voortaan als ik met de jeugd ga fietsen zal het niet meer op zondagochtend zijn en anders maar buiten de route op andere paden, jammer dat het zo moet.


Binnenkort gaan de stravajagers betalen voor verschillende opties die nu nog gratis beschikbaar zijn.Goed besluit van strava.Komt er meer geld binnen :)
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Routes als Nijmegen en Amerongen kun je het beste mijden op zondagochtend, als je de mogelijkheid hebt en niet tegen de drukte kan. Fietsen is op dit moment gewoon erg populair doordat andere sporten niet uitgeoefend kunnen worden, het zal wel weer rustiger worden als dat weer kan. Een deel zal best blijven mountainbiken omdat ze waarschijnlijk net als wij besmet zijn met het MTB virus.
Snap ook wel dat veel jeugd ook gaat mountainbiken, is ook hen ook veel leuker en spectaculairder dan bijvoorbeeld wielrennen of hardlopen, één van de weinige alternatieve sporten die nog beoefend kunnen worden. Routes zijn gewoon erg mooi aangelegd en waarschijnlijk hadden ze voor de crisis geen idee hoe leuk mountainbiken is en wat voor een routes er zijn. Heeft denk ik verder weinig met laagdrempeligheid van de nieuwe routes te maken, hoe hoogdrempelig waren de oude routes dan vraag ik me af.

Mountainbiken is leuk, en heel veel mensen hebben nu ontdekt wat wij al jaren wisten.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Inderdaad, dat is het probleem ook niet. Het geeft alleen geen reden om je dan te mogen misdragen?
Of een ander van t pad af te dringen?
Dus laten we allemaal een beetje vriendelijker doen, wellicht dat we dan ook van andere bosgebruikers wat positievere reacties krijgen.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Rilson schreef: di 19 mei 2020, 13:00 Inderdaad, dat is het probleem ook niet. Het geeft alleen geen reden om je dan te mogen misdragen?
Of een ander van t pad af te dringen?
Dus laten we allemaal een beetje vriendelijker doen, wellicht dat we dan ook van andere bosgebruikers wat positievere reacties krijgen.
Mee eens. De enige manier is om mensen aan te spreken, en wat er al gebeurd voorlichten via social media, ter plaatse regels op borden, via MTB verenigingen etc. Hopelijk gaat het kwartje dan vallen bij de meesten, hufters zul je altijd wel houden helaas.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

sinterklaas schreef: di 19 mei 2020, 11:13
B100 schreef: di 19 mei 2020, 07:53 Misschien heeft het te maken met de laagdrempeligheid van alle recente routes die jan en alleman aantrekken. Zijn een soort pretparken in het bos geworden, je kan je afvragen of je daar zo blij mee moet zijn, zeker ook gelet de beeldvorming bij andere bosgebruikers en beheerders.
Dat speelt natuurlijk wel erg mee.
Nee, dat speelt niet heel erg mee.
De routes zijn helemaal niet laagdrempeliger geworden, dat is klets. Vroeger waren veel routes niet meer dan bestaande (vaak rechte) bospaden met af en toe een haakse bocht, waarna je weer honderd meter rechtdoor mocht rijden. Makkelijker (saaier) dan dat kom je niet snel tegen. Vergelijk het oude Amerongen met de huidige route. Ik ben daar dik vijftien jaar geleden twee keer geweest, het was de moeite niet om er vaker voor in de auto te stappen. In tegenstelling tot het huidige route-aanbod op de UHR, veel mensen vinden die routes zo leuk dat er ook een aanzuigende werking vanuit gaat.
Dus ik denk wel dat het huidige route-aanbod mensen trekt, maar dan omdat ze leuker zijn geworden als vroeger, niet laagdrempeliger. Lijkt me ook een logisch gevolg en niet iets wat je de "nieuwelingen" kunt verwijten.

Ik kan niet inschatten of er nu duidelijk veel meer mensen op de fiets zitten als anders door de coronamaatregelen, ik doe geen tellingen :wink:
Maar als dat zo is zal een deel daarvan weer verdwijnen zodra de mogelijkheden om andere dingen te doen weer toenemen. Daarmee verdwijnt ook een deel van de horken, maar onder "de vaste groep" mtb-ers zaten en zitten er helaas ook genoeg... :-{

Ondertussen probeer ik zoveel mogelijk op de rustigere tijden te biken. De laatste tijd betekent dat meestal op mijn vrije woensdag het bos in, en in het weekend op de weg fietsen. En dan zoveel mogelijk de fietspaden mijden en de landweggetjes opzoeken want op zondag zijn ook de fietspaden "een klein beetje druk"...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

+1 hele mooi verwoord. Dat stukje over laagdrempelige routes lees je alleen van bepaalde mensen.

En sommigen spreken zichzelf tegen. ‘Want we dachten dat we in Nijmegen toch niet meededen aan laagdrempelige routes maar nu blijkt dat er veel nieuwelingen en beginnende fietsers komen‘, is de routes ineens wel laagdrempelig?

Dus je eigen definitie van de laagdrempeligheid van een route hangt af van het gebruik door anderen :~ 8)

Maar even een testje; wie is in dit verhaal de hork?

‘Fiets op een breed pad op een mtb route. Dit is een gedeeld pad met andere gebruikers tussen de weilanden. Vader met 2 kids staan even uit te rusten. Fietsen midden op het pad zodanig dat passeren nauwelijks mogelijk is. Dus 3 op een rij in de breedte. Ik kom er langs. Minder vaart en verwacht dat ze plaats maken maar vader zegt alleen het gaat wel toch? Waarop ik antwoord; nou eigenlijk niet en me er met wat moeite en een stuur aantikken tussendoor wurm. Vervolg mij weg maar ... heeft het zin deze mensen te wijzen op hun gedrag? Misschien wel maar het is ook vermoeiend kan ik uit ervaring zeggen (tijdens klusmomenten) om al die ‘eigenwijze’ nieuwelingen te wijzen op de geldende mtb ‘regels’
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
sinterklaas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 24 februari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Rijdt

Routes zijn nog steeds laagdrempeliger niks geen geklets. Dat de sport veel populairder is dat staat vast en ook dat de nieuwe routes veel mensen aanspreken, omdat ze veel meer attractiepark gevoel bieden.

Veel routes waren vroeger saaier ja, omdat het rechtdoor was , bocht, en weer rechtdoor. Rechtdoor is nu vervangen door veel bochtjes, veel leuker dat zeker, maar toch niet in eens veel moeilijker. Vergeet niet dat je fiets in die 15 a 20 jaar ook flink geevolueerd is van 26 inch met cantiklevers, tot full cabron susser met veel veerweg en capabele remmenrij en banden. Daarnaast worden veel routes nog steeds beginner vriendelijk gehouden met gladstrijken, wortels en stronken weg halen, aangestampte kombochten etc. Hoezo niet laagdrempelig?
Finale Ligure, Nava Valley the hidden gem.
Van een boomwortel af fietsen is geen droppen
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Ik denk dat het probleem met name is dat er nauwelijks nivellering is tussen de verschillende routes; mensen die al 10 jaar mountainbiken rijden op dezelfde route als mensen die vorige week een MTB gekocht hebben. Gezien de routes doorgaans nog steeds vrij eenvoudig zijn is het verschil in snelheid tussen de verschillende gebruikers enorm. Dat kan soms wat vervelende situaties met zich mee brengen. De oplossing is denk ik nog steeds: bouw routes (of liever segmenten/een netwerk) waarin de moeilijkheidsgraad daadwerkelijk verschilt. Op die manier krijg je vanzelf dat de snelle / meer ervaren rijders de lastigere stukken (kunnen) opzoeken, en dus plaats maken voor nieuwe rijders. Daarnaast hebben de ervaren rijders minder "last" van langzame beginners.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Noin schreef: di 19 mei 2020, 14:47De oplossing is denk ik nog steeds: bouw routes (of liever segmenten/een netwerk) waarin de moeilijkheidsgraad daadwerkelijk verschilt.
Gaat niet gebeuren. Is Nederland te klein voor, terrein eigenaren willen het niet en het past niet in ons all-pleasing polder model.
sinterklaas schreef: di 19 mei 2020, 14:02 Routes zijn nog steeds laagdrempeliger niks geen geklets.
Zet mijn vriendin, die de route van Oosterbeek gewend is, maar eens bovenaan het traumapad. Remblokjes zijn al versleten voor ze beneden is. Routes zijn misschien voor jou niet uitdagender geworden, maar zijn ze in het algemeen wel.
Rilson schreef: di 19 mei 2020, 13:00 Dus laten we allemaal een beetje vriendelijker doen, wellicht dat we dan ook van andere bosgebruikers wat positievere reacties krijgen.
Sympathiek, beetje als antiheld Rodney King ("can't we all just get along"). Nee, dat kunnen we niet. Teveel egoïsme en onbegrip. Helaas. Ik fiets al jaren niet meer op de bekende routes in het weekend en ga niet naar de IKEA op 2e Paasdag. Geeft erg veel rust.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

kermit schreef: di 19 mei 2020, 13:38
sinterklaas schreef: di 19 mei 2020, 11:13

Dat speelt natuurlijk wel erg mee.
Nee, dat speelt niet heel erg mee.
De routes zijn helemaal niet laagdrempeliger geworden, dat is klets. Vroeger waren veel routes niet meer dan bestaande (vaak rechte) bospaden met af en toe een haakse bocht, waarna je weer honderd meter rechtdoor mocht rijden. Makkelijker (saaier) dan dat kom je niet snel tegen. Vergelijk het oude Amerongen met de huidige route. Ik ben daar dik vijftien jaar geleden twee keer geweest, het was de moeite niet om er vaker voor in de auto te stappen. In tegenstelling tot het huidige route-aanbod op de UHR, veel mensen vinden die routes zo leuk dat er ook een aanzuigende werking vanuit gaat.
Dus ik denk wel dat het huidige route-aanbod mensen trekt, maar dan omdat ze leuker zijn geworden als vroeger, niet laagdrempeliger. Lijkt me ook een logisch gevolg en niet iets wat je de "nieuwelingen" kunt verwijten.

Ik kan niet inschatten of er nu duidelijk veel meer mensen op de fiets zitten als anders door de coronamaatregelen, ik doe geen tellingen :wink:
Maar als dat zo is zal een deel daarvan weer verdwijnen zodra de mogelijkheden om andere dingen te doen weer toenemen. Daarmee verdwijnt ook een deel van de horken, maar onder "de vaste groep" mtb-ers zaten en zitten er helaas ook genoeg... :-{

Ondertussen probeer ik zoveel mogelijk op de rustigere tijden te biken. De laatste tijd betekent dat meestal op mijn vrije woensdag het bos in, en in het weekend op de weg fietsen. En dan zoveel mogelijk de fietspaden mijden en de landweggetjes opzoeken want op zondag zijn ook de fietspaden "een klein beetje druk"...
Je hoort mij niks zeggen over (technische) laagdrempeligheid van de oude routes, dat haal je er zelf nu bij. T is ook wel een beetje jammer dat bijna elke discussie bij voorbaat wordt doodgeslagen met de opmerking dat het vroeger toch veel minder was....Feit is wel dat de routes nu dusdanig laagdrempelig zijn (of leuker voor de doorsnee MTB-er, maakt mij niet uit hoe je het noemt) dat er veel meer volk op afkomt. Misschien wel teveel. Tsja, is dat succes? Aan de ene kant misschien wel, maar aan de andere kant misschien ook weer niet.

Ik verwijt nieuwelingen ook helemaal niks, maar denk wel dat je hier als routebouwers over zou moeten nadenken. En of je zoals anderen het hier zo mooi noemen, niet wat zou moeten diversificeren qua routes. En eens een keer iets origineels aanlegt wat misschien wat minder aantrekkelijk is voor het grote publiek.

Ik kies mijn rijtijden wel zodanig dat ik er geen last van heb, maar als we de kop in het zand blijven steken voor de negatieve bijwerkingen van de grote aanloop op de typische zondagochtenden gaat iedereen uiteindelijk wel last krijgen van de negatieve beeldvorming rond mountainbiken/mountainbikers.
Downhill is geen grapje
Plaats reactie