Onderdelen vervangen, wat is het verschil?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Binnenkort ben ik van plan om m'n MTB een grote beurt te geven, wat ik tot dusver van plan ben om te doen:

-Fox 32 voorvork opsturen voor onderhoudsbeurt
-BB eruit, binnenkant frame t.p.v. BB goed schoonmaken en oude of nieuwe BB terugzetten
-Alle lagers smeren of indien nodig vervangen
-Voor- en achternaaf bij langs gaan
-Afmontage van 3x9 naar 2x11 of 1x12? Eventueel van XT naar SLX om geld te besparen

Over het laatste; zal ik het verschil merken van oude XT onderdelen naar nieuwe SLX? Qua kosten is het zeker een goed idee, maar de prestaties moeten niet veel achteruit gaan. Alle XT onderdelen zijn nog van 2014 en dus zeker niet nieuw meer.
En kan ik mijn huidige XT shifters (uit 2014) blijven gebruiken met nieuwere derailleurs of kan ik beter meteen alle onderdelen in 1x vernieuwen?

Door de vele dingen die een beurt nodig hebben heb ik niet veel geld over om nieuwe en dure afmontage te kopen (€420 voor een nieuwe XT groupset vs €240-280 voor SLX), vandaar de vraag.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je stelt wat verschillende vragen door elkaar heen maar ik zal een eerste aanzet tot antwoord geven. De rest zal wel aanvullen .. :tong

Het onderhoud wat je voorstelt lijkt me goed. Vork opsturen en de rest kan je heel makkelijk zelf.

Dan je huidige setup;

Wijzigen naar 2x11 (waarom niet 1x11) of 1x12 (denk om de MS body van shimano) kan maar is prijzig.

Je huidige 3x9 crank kan je zonder probleem aanpassen naar 1x .. je zult dan moeten kiezen voor een 10/11/12 speed achter derailleur. Dan heb je sowieso een andere shifter nodig. Want een 9S shifter gaat niet werken met een 10/11/12 derailleur.

Als je toch een 1x12 wil zou dat ook nog kunnen met een NX derailleur en cassette (die past op een Shimano 9/10/11 speed body.

Maar prijstechnisch zou ik er gewoon een 1x10 of 1x11 van maken. Evt met een GX derailleur die kan tot 46T schakelen. Heb je een hele ruime range.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij de duitsers een SLX 11 speed upgrade kit kopen. Koop bij Shimano een shifter met een eigen klemband (Klemmschelle).
Of NX 12-speed.

Je BB lekker laten zitten als dat nog goed rond gaat.
Alles wat je er aan kunt doen is schoonmaken en opnieuw smeren, en dat kan ook als ie nog in je frame zit.

Je vork kan je mbv Fox website en Youtube zelf doen, maar als je het verprutst is de besparing weg.
Moet je zelf beslissen.

Als je vork er uit is ook de lagers van je headset bekijken.
Opnieuw smeren of vervangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Waarom niet 1x 9 gaan rijden ?, meest makkelijke, kost het minst en bij missen van een 2 of 3 verzet , altijd nog overstappen naar 1x11 of 1x12 .

Het 1x11 of 1x12 verhaal is voor NL redelijk overkill
, de meeste cracks zullen dat ontkennen ,maar lange steile beklimmingen hebben we hier niet , netzoals lange afdalingen , in praktijk gebruik je misschien 4 of 6 verzetten , tuurlijk een 1x9 cassette heeft wat andere tandwielen dan 1x11 .
Dus meer een hype in het vlakke NL dan must , Service voorvork jan je ook zelf doen , misschien samen met behulpzaam forum lid , beetje technisch inzicht en hulp kom je ver .., :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Voorvork kan zeker zelf maar de investering qua materiaal en spullen vind ik zeker voor een eerste keer niet opwegen tegen de kosten van bijvoorbeeld bikesuspension.

Als je alles besteld;
- olie
- sealskit
- evt gereedschap (pers voor seals oa)

Ben je bijna net zoveel kwijt als een normale service beurt bij dus BS of andere aanbieder.

De rest is zeker goed te doen.

1x9 kan ook zeker. Heb net een bike voor iemand aangepast naar 1x9. Die rijdt alleen op de weg en als ww fiets dus een zeer goedkope e-bike chainring 38T erop en klaar. Dat is voor de meesten denk ik wel net te groot icm een 9 Speed cassette.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

hanjovdberg schreef: ma 18 mei 2020, 11:54 Wijzigen naar 2x11 (waarom niet 1x11) of 1x12 (denk om de MS body van shimano) kan maar is prijzig.

Je huidige 3x9 crank kan je zonder probleem aanpassen naar 1x .. je zult dan moeten kiezen voor een 10/11/12 speed achter derailleur. Dan heb je sowieso een andere shifter nodig. Want een 9S shifter gaat niet werken met een 10/11/12 derailleur.

Als je toch een 1x12 wil zou dat ook nog kunnen met een NX derailleur en cassette (die past op een Shimano 9/10/11 speed body.

Maar prijstechnisch zou ik er gewoon een 1x10 of 1x11 van maken. Evt met een GX derailleur die kan tot 46T schakelen. Heb je een hele ruime range.
Ik denk nog na over een 2*x omdat ik vaak tussen de hoogste 2 (voor)versnellingen schakel, de middelste voor parcours en hoogste voor vlakke en verharde paden, laagste gebruik ik zo goed als nooit.

Naar SRAM gaan is natuurlijk een optie, maar dat zal zeker extra aandacht vragen (heb geen ervaring met SRAM onderdelen :-? )
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 18 mei 2020, 12:06 Bij de duitsers een SLX 11 speed upgrade kit kopen. Koop bij Shimano een shifter met een eigen klemband (Klemmschelle).
Of NX 12-speed.

Je BB lekker laten zitten als dat nog goed rond gaat.
Alles wat je er aan kunt doen is schoonmaken en opnieuw smeren, en dat kan ook als ie nog in je frame zit.

Je vork kan je mbv Fox website en Youtube zelf doen, maar als je het verprutst is de besparing weg.
Moet je zelf beslissen.

Als je vork er uit is ook de lagers van je headset bekijken.
Opnieuw smeren of vervangen.
BB maakt soms wat geluiden die je normaal gesproken niet zou moeten horen, deze gaat er dus in ieder geval uit voor controle.
Voorvork laat ik sowieso door een ander doen. Risico is te groot dat ik het verpruts (en dus alsnog een hele hoop extra moet betalen, terwijl ik dat geld niet meer heb na het fixen van alle andere onderdelen).

Wat is het verschil tussen een gewone set en een upgrade kit trouwens? In de beschrijving staat "makes it easier for all those who don't drive a Shimano crank to switch to a Shimano 12-speed drivetrain", maar ik heb zelf al een volledige Shimano afmontage.
Snelle Buffer schreef: ma 18 mei 2020, 12:13 Waarom niet 1x 9 gaan rijden ?, meest makkelijke, kost het minst en bij missen van een 2 of 3 verzet , altijd nog overstappen naar 1x11 of 1x12 .

Het 1x11 of 1x12 verhaal is voor NL redelijk overkill
, de meeste cracks zullen dat ontkennen ,maar lange steile beklimmingen hebben we hier niet , netzoals lange afdalingen , in praktijk gebruik je misschien 4 of 6 verzetten , tuurlijk een 1x9 cassette heeft wat andere tandwielen dan 1x11 .
Dus meer een hype in het vlakke NL dan must , Service voorvork jan je ook zelf doen , misschien samen met behulpzaam forum lid , beetje technisch inzicht en hulp kom je ver .., :-q
Als ik naar een 1*x ga, is de range wel een stuk minder. Dus dan heb ik liever wel de flexibiliteit om in alle omstandigheden (en dus ook andere landen) alsnog een geschikte versnelling te hebben. Niet dat het laatste vaak gaat gebeuren, maar alsnog :winkie:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

...en gelijk heb je :-q

Maar 2x11 heeft naar mijn bescheiden mening alleen maar nadelen tov. 2x9 of 2x10, qua range maakt het weinig uit en kijk voor het vergelijk maar eens naar de kosten van slijtagedelen. Ik zou het dus ombouwen naar 2x9 of upgraden naar 2x10 als je aandrijving aan vervanging toe is.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Best wel dom van mij, maar blijkbaar heb ik nu een 3x10 ipv 3x9.
George schreef: ma 18 mei 2020, 14:17 ...en gelijk heb je :-q

Maar 2x11 heeft naar mijn bescheiden mening alleen maar nadelen tov. 2x9 of 2x10, qua range maakt het weinig uit en kijk voor het vergelijk maar eens naar de kosten van slijtagedelen. Ik zou het dus ombouwen naar 2x9 of upgraden naar 2x10 als je aandrijving aan vervanging toe is.
Bij cranksets van 2*x is het grootste blad met meer tanden verkrijgbaar dan bij een 1*x crankset. Dus in dat geval zal een 2x11 inderdaad niet nodig zijn en komt een 2x10 het beste uit naar mijn idee.
Mijn huidige crankset heeft een blad van 40t en die gebruik ik ook vaak in combinatie met de 3 kleinste tandwielen van de cassette achter. Dus een grote crankset is wel gewenst.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Als je nu 3x10 hebt en ruime range wil en lage kosten waarom niet gewoon hetzelfde houden? Evt nieuwe 2e hands shifters en/of achterderrie. Op dit forum bij te koop of gezocht vast wel iets te vinden. Dan wel een top versie kiezen. Pas een 2e hands X0 achterderrie in goede staat kunnen kopen en heel tevreden er mee.

Ik rij zelf hardnekkig 3x9 40-30-22 met wegcassette 13-27 of 13-25 omdat ik in het vlakke land de kleine stapjes (ik rij ook regelmatig noodgedwongen op de weg) en af en toe de grote range prettig vind. Ik ben niet overtuigd van 1x12 voor NL, niet de enigste als ik het zo lees. Ga ik in de bergen doe ik er achter een 11-40 casette op, super range en kan zeer steil mee klimmen. Weinig km's daarmee dus gaat heel lang mee. En nee ik vergis me nooit en schakel zee snel met twee Gripshift shifters.

Vork servicebeurtje niet te bang voor zijn. Ik heb het dan over vorkpoten er af, evt nieuwe seals & foam ringen, olie. 15 min werk. Wil je meer dan opsturen. Seals er uit geen speciale tools nodig.

Bracket weet ik niet wat je hebt, hou oud (2014?) en hoe het voelt, maar XT BB Hollowtech zou ik lekker vervangen. Kost niet veel, en levert veel op. Headset evt ook vervangen als die van 2014 is, maar misschien beetje nieuw vet doet wonderen.

Je kan evt nog setje nieuwe kabels pakken. Ook niet duur. Ik heb overigens zelf mijn kabels vanaf 2013 er op dus kan ook goed gaan, in die tijd 1x headset vervangen en 1x BB lagers XT. Vork moet eigenlijk elke 6 mnd olie check.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Ik wil naar 1*x omdat:
-Geen gedoe met voorderrie
-Een kabel minder (vervangen is zwaar frustrerend)
-Slijt minder snel en crankset kan dan langer mee.

Ik wil naar 2*x omdat:
-Minder gedoe bij onderhoud, afstellen is makkelijker
-Het kleinste kettingblad vam een 3*x gebruik ik toch zo goed als nooit
-Combinatie van range en makkelijker onderhoud

Vork laat ik voor deze keer sowieso door een ander doen. Volgende keer kan ik het zelf proberen.

Bottom Bracket is BB71 geloof ik (weet niet zeker) en kraakt soms. Headset heb ik zelf geen problemen mee tijdens het fietsen, maar kan ik net zo goed meenemen als de voorvork gedemonteerd is.

Kabels heb ik 2 maanden terug al vervangen, die waren zeker aan vervanging toe, dus dat scheelt :P
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik vind zelf het verschil van een triple naar een dubbel qua onderhoud nihil. Een shimano voorderailleur hoeft bijna nooit iets aan gesteld, en het proces is voor dubbel en triple hetzelfde. Hebben allebei een kabel nodig. Het kleinste blad slijt in Nederland ook nauwelijks, dus hoef je waarschijnlijk nooit te vervangen.
Waar fiets je vooral? Want je kan als je niet heel vaak naar buitenland gaat, of heel vaak op de weg fietst waarschijnlijk prima uit komen met een nieuwe 1x10 opzet. Kost weinig, en ik kwam met een 1x10 en 11-36 in Nederland overal op de vaste routes wel uit. Ga je vaak lange tochten in Limburg maken ofzo, dan eerder 1x11 voor de range.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Proces van afstellen is inderdaad hetzelfde, maar met een 2*x hoef ik 'm maar op 2 af te stellen terwijl het anders op 3 is. De laatste keer dat ik 'm moest afstellen kreeg ik de eerste twee wel altijd goed, maar de derde ging voor één of andere reden niet (en als die wel lukte, was één van de andere 2 niet goed). Uiteindelijk na heel veel prutsen is het wel gelukt, maar waar het aan lag weet ik niet.

Qua routes heb tot nu toe alleen Schoorl, Beetsterzwaag en een paar bossen gepakt, ook fiets ik regelmatig een rondje over asfalt (veel vlakke delen door weilanden, dan gebruik ik bijna alleen maar de hoogste versnellingen), maar ik ben natuurlijk wel van plan om andere parcours in Nederland te doen. Naar het buitenland gaat dit jaar in ieder geval niet gebeuren, maar wie weet ergens in de komende jaren wel :-D
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Als je ook regelmatig lange stukken op de weg fietst is een dubbel of triple dan wel weer handig...
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Je wil een combinatie van range, geld besparen indien mogelijk, zegt vaak je grote blad te gebruiken op lange vlakke wegen/paden en bent alleen op de mtb-routes van Schoorl en Beesterszwaag geweest...

Klinkt niet vreemd dat je het kleine blad zelden/nooit gebruikt....als je het mij vraagt zou ik juist huidige 3x10 setup voorlopig nog even behouden :D

Ga eerst maar eens zelf ervaren welke range(s) JIJ in verschillende omgevingen prettig vind :wink:

Ombouw naar 1x of 2x is niet voor overal of iedereen, alles valt of staat met WAAR jij graag fietst :winkie:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Voor wat t waard is, 2x10 heeft minder onafgeveerd gewicht en meer range. Ik rij beide, 1x11 SRAM en 2x10 Shimano, en in de heuvels van hier volstaan ze. Mits je een beetje op kracht en snelheid traint natuurlijk. 1x opzet geeft wel ruimte voor goedkope droppers, mijn BrandX dropper combineerde niet lekker met de 2x shifters.
Lekker fietsen!
Plaats reactie