Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Denk niet dat t aan hoog of laagdrempeligheid van de routes/beginners/gevorderden ligt;denk dat t tussen de oren zit!! Bij wandelaars;ons bos,bij mtb'ers ;onze route;bij paardrijders,ect. Iedereen is teveel met zichzelf bezig!!
Idd. Als ik wil "knallen" ga ik (heeeel) vroeg,en zelfs dan........ respect voor elkaar,al krijg je t niet terug!!bv;de dame met haar(loslopende) hond die ik regelmatig op de terugweg van mijn rondje,zuurkijkend naar die irritante fietser zie kijken,zeg ik elke keer weer vriendelijk "goededag"😜,als een hork,wel of niet op een e-bike..... op een (asfalt) klim me voorbij gaat (technische singletracks heb ik geen last van ze🤣), wens ik ze een fijne dag,paardrjjders vraag ik altijd of ik ze mag passeren,ze hebben hun paard niet allemaal onder controlle, kortom ben altijd(overgdreven) vriendelijk,maar kan niet garanderen dat ik in de ogen van sommigen toch een "hork" ben!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar de mensen zoals Sinterklaas 8) die beweren dat elke wortel en stronk wordt weggehaald en alle kombochten worden aangestampt hebben toch echt weinig kijk op hoe routes worden aangelegd en onderhouden. Is gewoon pertinent niet juist. Er wordt juist opgeroepen om boomwortels en stronken die zoveel mogelijk te laten zitten voor stevigheid en behoud van je track. Er wordt dus juist gebruik gemaakt van de wortels en stronken zodat de track z’n stevigheid behoudt. Kombochten worden aangestampt ja omdat anders niemand bovenin gaat rijden en of de kom steeds lager wordt doordat de top te zacht is en kapot gereden wordt.

Maar soms lijkt dit een zinloze discussie te zijn aangezien het soms lijkt of er maar 2 groepen zijn. Degene die voor aangelegde trails zijn en degene die tegen zijn ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

hanjovdberg schreef: di 19 mei 2020, 18:41 Maar de mensen zoals Sinterklaas 8) die beweren dat elke wortel en stronk wordt weggehaald en alle kombochten worden aangestampt hebben toch echt weinig kijk op hoe routes worden aangelegd en onderhouden. Is gewoon pertinent niet juist. Er wordt juist opgeroepen om boomwortels en stronken die zoveel mogelijk te laten zitten voor stevigheid en behoud van je track. Er wordt dus juist gebruik gemaakt van de wortels en stronken zodat de track z’n stevigheid behoudt. Kombochten worden aangestampt ja omdat anders niemand bovenin gaat rijden en of de kom steeds lager wordt doordat de top te zacht is en kapot gereden wordt.

Maar soms lijkt dit een zinloze discussie te zijn aangezien het soms lijkt of er maar 2 groepen zijn. Degene die voor aangelegde trails zijn en degene die tegen zijn ...
Je hebt aanleggen en aanleggen.... Sommige (delen) van routes lijken recentelijk meer grondverzetprojecten te gaan worden in plaats van iets "inpassen" in het terrein. Daar wordt toch echt wel het nodige glad- en weggestreken.

Ook jammer dat mensen die een andere kijk op trailbuilden hebben gelijk worden gekwalificeerd als "weinig kijk hebbend op aanleg en onderhoud"... Met alle respect, op alle routes nieuwe stijl is er ook pas grofweg 4-5 jaar ervaring terwijl er in het wereldje en op het forum ook best nog wel wat mensen rondlopen en een beetje kijk op de materie hebben en nationaal en internationaal ook al wel het nodige hebben gezien.
Downhill is geen grapje
sinterklaas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 24 februari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Rijdt

hanjovdberg schreef: di 19 mei 2020, 18:41 Maar de mensen zoals Sinterklaas 8) die beweren dat elke wortel en stronk wordt weggehaald en alle kombochten worden aangestampt hebben toch echt weinig kijk op hoe routes worden aangelegd en onderhouden.
Prima mag jij vinden. Waarschijnlijk bouwde ik al trails, toen jij nog niet eens wist dat een mtb iets anders is dan een racefiets. Geeft niet kan gebeuren.
Finale Ligure, Nava Valley the hidden gem.
Van een boomwortel af fietsen is geen droppen
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

alero schreef: di 19 mei 2020, 12:17 Binnenkort gaan de stravajagers betalen voor verschillende opties die nu nog gratis beschikbaar zijn.Goed besluit van strava.Komt er meer geld binnen :)
De échte Stravajagers zijn vaak de (zondagochtend) fanatiekelingen, en betalen dus meestal ook voor zo'n premium account.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Deze Strava jager fietst nooit op zondag (in het bos) en sowieso nooit 's ochtends :wink:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

sinterklaas schreef: di 19 mei 2020, 21:30
hanjovdberg schreef: di 19 mei 2020, 18:41 Maar de mensen zoals Sinterklaas 8) die beweren dat elke wortel en stronk wordt weggehaald en alle kombochten worden aangestampt hebben toch echt weinig kijk op hoe routes worden aangelegd en onderhouden.
Prima mag jij vinden. Waarschijnlijk bouwde ik al trails, toen jij nog niet eens wist dat een mtb iets anders is dan een racefiets. Geeft niet kan gebeuren.
Dan ben je echt zo oud als Sinterklaas :lol: :winkie:

Ben overigens direct begonnen met mtb’en en pas later ook gaan racefietsen dat terzijde .. 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

B100 schreef: di 19 mei 2020, 19:51
hanjovdberg schreef: di 19 mei 2020, 18:41 Maar de mensen zoals Sinterklaas 8) die beweren dat elke wortel en stronk wordt weggehaald en alle kombochten worden aangestampt hebben toch echt weinig kijk op hoe routes worden aangelegd en onderhouden. Is gewoon pertinent niet juist. Er wordt juist opgeroepen om boomwortels en stronken die zoveel mogelijk te laten zitten voor stevigheid en behoud van je track. Er wordt dus juist gebruik gemaakt van de wortels en stronken zodat de track z’n stevigheid behoudt. Kombochten worden aangestampt ja omdat anders niemand bovenin gaat rijden en of de kom steeds lager wordt doordat de top te zacht is en kapot gereden wordt.

Maar soms lijkt dit een zinloze discussie te zijn aangezien het soms lijkt of er maar 2 groepen zijn. Degene die voor aangelegde trails zijn en degene die tegen zijn ...
Je hebt aanleggen en aanleggen.... Sommige (delen) van routes lijken recentelijk meer grondverzetprojecten te gaan worden in plaats van iets "inpassen" in het terrein. Daar wordt toch echt wel het nodige glad- en weggestreken.

Ook jammer dat mensen die een andere kijk op trailbuilden hebben gelijk worden gekwalificeerd als "weinig kijk hebbend op aanleg en onderhoud"... Met alle respect, op alle routes nieuwe stijl is er ook pas grofweg 4-5 jaar ervaring terwijl er in het wereldje en op het forum ook best nog wel wat mensen rondlopen en een beetje kijk op de materie hebben en nationaal en internationaal ook al wel het nodige hebben gezien.
Okay dat wil ik best geloven en je hiervoor de credits geven. Snap wat je bedoelt en zie dat soms ook gebeuren op bepaalde routes. Zullen ze hun redenen voor hebben denk ik dan. Op route Ede doen we dat eigenlijk niet zo actief.

Maar ik doel meer op de aanhoudende opmerkingen als;
- alle wortels worden weggehaald
- stronken verwijderd
- alles wordt gladgestreken
- aangeharkte tracks
- zelfs bladblazers op de route
- elk bultje gladgestreken
- oei weer een bordje met waarschuwing
- etc

Als je (zeg niet alleen jij of allemaal door jou) steeds op die manier reageert leest dat als eenzijdige kritiek en ik lees weinig alternatieven of opbouwende feedback waar die ervaring dan uit blijkt. Ik denk dat veel vrijwilligers best open staan voor andere aanpak en gedachten over trailonderhoud. Maar dan moet er wel duidelijk worden wat er dan anders moet en hoe.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Zondag tussen 15.00 - 17.00 halve rode route gedaan was prima te doen, heerlijk met m'n dochtertje gefietst.
Aan de vertrekkende auto's op parkeerplaatsen te zien, kon je merken dat het drukker geweest was.

De volgende middag zijn we weer rond het zelfde tijdstip geweest, beduidend rustiger.
Benieuwd hoe het morgen is. Goed idee om donderdag sowieso niet te gaan!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

hanjovdberg schreef: di 19 mei 2020, 23:00
B100 schreef: di 19 mei 2020, 19:51

Je hebt aanleggen en aanleggen.... Sommige (delen) van routes lijken recentelijk meer grondverzetprojecten te gaan worden in plaats van iets "inpassen" in het terrein. Daar wordt toch echt wel het nodige glad- en weggestreken.

Ook jammer dat mensen die een andere kijk op trailbuilden hebben gelijk worden gekwalificeerd als "weinig kijk hebbend op aanleg en onderhoud"... Met alle respect, op alle routes nieuwe stijl is er ook pas grofweg 4-5 jaar ervaring terwijl er in het wereldje en op het forum ook best nog wel wat mensen rondlopen en een beetje kijk op de materie hebben en nationaal en internationaal ook al wel het nodige hebben gezien.
Okay dat wil ik best geloven en je hiervoor de credits geven. Snap wat je bedoelt en zie dat soms ook gebeuren op bepaalde routes. Zullen ze hun redenen voor hebben denk ik dan. Op route Ede doen we dat eigenlijk niet zo actief.

Maar ik doel meer op de aanhoudende opmerkingen als;
- alle wortels worden weggehaald
- stronken verwijderd
- alles wordt gladgestreken
- aangeharkte tracks
- zelfs bladblazers op de route
- elk bultje gladgestreken
- oei weer een bordje met waarschuwing
- etc

Als je (zeg niet alleen jij of allemaal door jou) steeds op die manier reageert leest dat als eenzijdige kritiek en ik lees weinig alternatieven of opbouwende feedback waar die ervaring dan uit blijkt. Ik denk dat veel vrijwilligers best open staan voor andere aanpak en gedachten over trailonderhoud. Maar dan moet er wel duidelijk worden wat er dan anders moet en hoe.
Volgens deze ervaring op "mtbroutes" is de route van Nijmegen iig niet zo glad gestreken:

"Mensen die zeuren over gestuiter en dat de bidons er uit vliegen moeten deze route niet op een hardtail rijden met bidons. Voor dit soort routes koop je een fully met een camelbak! Dit is dan ook geen XC route zoals 9/10 routes in NL zijn"
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Zijn ze in de rest van Nederland nóg vlakker?😳😱
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Als stille toeschouwer (nu niet meer dan) blijf ik het toch altijd interessant vinden dat dezelfde discussie steeds weer terugkomt. Ook interessant dat dan opeens sinterklaas weer opduikt. Hij komt dus alleen in december in Nederland tevoorschijn óf als hij weer mag zitten zeiken over een 2.0 route.

Tot zover mijn bijdrage, nu houd ik weer m'n mond totdat ik de routes zelf heb gereden.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

SHJN schreef: wo 20 mei 2020, 08:43 Zijn ze in de rest van Nederland nóg vlakker?😳😱
Mijn collega klaagde van de week over beton granulaat op park van Luna. (Lokaal lusje van 3Km dat opgeknapt wordt) Dus ja. Sommige zouden het liefst asfalt zien waar Max nog van gaat kwijlen. 🤤
◼︎ Go round the outside.
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Ik merk dat ik de afgelopen jaren door meerdere redenen totaal de lol in het MTB-en ben kwijtgeraakt. Nu mijn dochter ook wil fietsen ga ik samen met haar (aanhangfiets) routes rijden. Recentelijk Nijmegen een deel gereden en dat gaat prima op de CX met aanhangfiets. Ik vind het persoon te glas en flowy maar dat weten de meesten die mij kennen hier wel. Toch zegt het denk ik wel wat dat je met een CX en een aanhangfiets alles kan rijden over de moeilijkheidsgraad van de route...
Het is dat mijn dochter het leuk vindt maar anders was ik niet meer op de mtb te vinden. Redenen zijn: te druk, te glad, geen natuurlijke paden meer, alleen maar flow geen keuze meer in lijnen.
Ik denk dat het voor 90% van de mensen voldoet. Ik behoord tot de andere 10%
In het verleden ook een trailbuilding cursus gedaan van het IMBA. Ook wel meegeholpen met routes maar het staat nu te veel van mij af.
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Horsthil schreef: wo 20 mei 2020, 09:05 Als stille toeschouwer (nu niet meer dan) blijf ik het toch altijd interessant vinden dat dezelfde discussie steeds weer terugkomt. Ook interessant dat dan opeens sinterklaas weer opduikt. Hij komt dus alleen in december in Nederland tevoorschijn óf als hij weer mag zitten zeiken over een 2.0 route.

Tot zover mijn bijdrage, nu houd ik weer m'n mond totdat ik de routes zelf heb gereden.
Ik kwam hier even kijken omdat ik wat juichende verhalen had verwacht over routes die er prima bij liggen. Dacht even dat ik per ongeluk tóch in een van de UHR-topics was beland... :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie