Onderdelen vervangen, wat is het verschil?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ook op de weg fietsen is de beste reden om geen 1x te kiezen denk ik ja. Range van 1x12 is 500%, daar kan vrijwel iedereen mee uit de voeten. Maar op de weg is waar de kleinere stapjes van een 2x11 wel lekker zijn. Bijvoorbeeld een 36-22 met 11-34 cassette ofzo. Maar dat soort numerieke keuzes hangen erg af van hoe hard je fietst.
Give me little bits of / more than I can take
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Even tegen de trend in fietsen: Ik zie weinig voordeel bij een 1x setup behalve als het gebruikt is om een bepaalde geometrie te bewerkstelligen. Als een voorderailleur gemonteerd kan zou ik dat altijd doen (FR/DH/Enduro setups uitgezonderd) eenvoudigweg omdat 2x10 gewoon erg veel voordelen heeft:

-Een groter bereik met een betere (rechtere) kettinglijn.
-Kleinere tussenstappen in het schakelen en de mogelijkheid om in één klik een grote stap te maken.
-Beter schakelgedrag
-Minder slijtage
-Goedkoper vervangingsmateriaal (11/12 speed materiaal is veel duurder dan 9/10 speed)
-Efficiënter. Wederom door de betere kettinglijn en omdat je voor een hoog verzet niet op minieme kransjes hoeft te gaan malen.
-Je hebt een veel kleinere klomp metaal in je achterwiel hangen.

Persoonlijk vind ik een dubbel beter dan een triple, bij de laatste staat het grote blad vaak vrij ver naar buiten en dat beperkt de bruikbaarheid (als je de kettinglijn recht wilt houden). Ik zou voor iets van 38/26 voor gaan en achter hooguit een 34, daarmee kom je lachend boven en behoud je een redelijk groot verzet voor op het vlakke.

For the record: Op het moment rijd ik rond met een singlespeed (en daarom vind ik een 1x setup niet snel 'clean' of 'strak' :winkie: ) en een 1x12 (omdat er op het bewuste frame geen voorderailleur kan). Verder heb ik afgelopen jaren van alles gebruikt, triple's met race cassettes, dubbels in verschillende vormen etc. dus ik heb wel wat vergelijkingsmateriaal ;)
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

ak-77 schreef: wo 20 mei 2020, 12:57 Ook op de weg fietsen is de beste reden om geen 1x te kiezen denk ik ja. Range van 1x12 is 500%, daar kan vrijwel iedereen mee uit de voeten. Maar op de weg is waar de kleinere stapjes van een 2x11 wel lekker zijn. Bijvoorbeeld een 36-22 met 11-34 cassette ofzo. Maar dat soort numerieke keuzes hangen erg af van hoe hard je fietst.
Na wat rondzoeken zoeken heb ik bijna geen single speed cranks met 40 tanden of meer gevonden, wat eigenlijk wel een eis is. Een 1x valt dan ook af. Qua snelheid zit ik op vlakke / asfalt stukken al snel op 25-30kmh, dan is een 36t denk ik nog te klein.
Ook Peter schreef: wo 20 mei 2020, 03:30 Voor wat t waard is, 2x10 heeft minder onafgeveerd gewicht en meer range. Ik rij beide, 1x11 SRAM en 2x10 Shimano, en in de heuvels van hier volstaan ze. Mits je een beetje op kracht en snelheid traint natuurlijk. 1x opzet geeft wel ruimte voor goedkope droppers, mijn BrandX dropper combineerde niet lekker met de 2x shifters.
Ik ben niet van plan om een dropper toe te voegen, met 2 shifters op het stuur zal dat niet heel soepel werken. Ook gaan de dingen die ik binnenkort wil onderhouden al meer dan genoeg geld kosten :lol: .
vasquez schreef: di 19 mei 2020, 22:59 Je wil een combinatie van range, geld besparen indien mogelijk, zegt vaak je grote blad te gebruiken op lange vlakke wegen/paden en bent alleen op de mtb-routes van Schoorl en Beesterszwaag geweest...

Klinkt niet vreemd dat je het kleine blad zelden/nooit gebruikt....als je het mij vraagt zou ik juist huidige 3x10 setup voorlopig nog even behouden :D

Ga eerst maar eens zelf ervaren welke range(s) JIJ in verschillende omgevingen prettig vind :wink:

Ombouw naar 1x of 2x is niet voor overal of iedereen, alles valt of staat met WAAR jij graag fietst :winkie:

Ik vond twee klimmen van Schoorl al best pittig, maar dat dan ook de eerste keer dat ik een echt parcours deed, dus misschien lag het aan mij :winkie: . Maar aan je reactie te lezen vermoed ik al dat er nog veel lastigere parcours zijn in NL :-{
Mijn voorkeur gaat uit naar flowtrails met heuvels, dus niet zozeer de technische klimmen en afdalingen...
I_do schreef: di 19 mei 2020, 22:34 Als je ook regelmatig lange stukken op de weg fietst is een dubbel of triple dan wel weer handig...
Klopt inderdaad, daarom ben ik opzoek naar een combinatie van range (en dan vooral het behouden van de zwaardere versnellingen) en simpelheid (dus geen gears die toch alleen maar in de weg zitten).

Qua triple kijk ik nu naar een Shimano SLX FC-M7000 40-30-22t, ruim €100 goedkoper dan een XT triple crankset.
Bij double speed cranks lijkt het bij 36t al op te houden, en ik ga er niet van uit dat ik er zo even een groter kettingblad er op kan zetten.

Qua cassette: Shimano SLX CS-HG81 10-speed 11-34t

Of alles in 1 set: https://www.futurumshop.nl/shimano-slx- ... peed.phtml
Hier zit een "Shimano M T700 trapas inclusief kabelset van Shimano" bij, iemand een idee wat dit inhoud? Vooral het kabelset gedeelte maakt het voor mij onduidelijk. Ook krijg ik geen trapas als resultaat als ik Shimano M T700 opzoek.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Mark2201 schreef: wo 20 mei 2020, 13:49
Na wat rondzoeken zoeken heb ik bijna geen single speed cranks met 40 tanden of meer gevonden, wat eigenlijk wel een eis is. Een 1x valt dan ook af. Qua snelheid zit ik op vlakke / asfalt stukken al snel op 25-30kmh, dan is een 36t denk ik nog te klein.
[/quote]

Als je voorblad 36 is en je rijdt met een 29" met een cadans van ca 67 en je kransje achter is 11 dan rijdt je al 30.
Rij je met een 26" met dezelfde combinatie dan heb je een cadans van ca 75 nodig om 30 km/h te rijden.
Dat zegt in ieder geval http://ritzelrechner.de
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Ik was misschien wat cryptisch, maar het kwartje is al gevallen geloof ik :winkie:

Mijn punt was eigenlijk dat jij je fiets voor verschillende doeleinden wil gebruiken.

Met 1x of 2x zal je ergens in je beschikbare verzetten moeten inleveren, hetzij bij de lichte versnellingen of juist bij de zware.
Het is heel persoonlijk, uiteindelijk zal jij zelf moeten uitvinden of jij dat 'inleveren' bezwaarlijk vind. Met 3x heb je nu iig zowel lichte versnellingen aan boord om te klimmen op routes nog veel pittiger dan Schoorl, maar ook voldoende zware om op de weg tussen de 25-35 km/h te kunnen fietsen zonder een hoge cadans te MOETEN trappen.

Als je kosten wil besparen is de huidige 'ouderwetse' triple misschien zo gek nog niet :wink:

Ik zeg overigens niet dat 1x of 2x niet kan werken, het is alleen heel persoonlijk en als je het mij vraagt afhankelijk van je gesteldheid en waar/hoe jij je fiets gebruikt.

Alleen kijken naar wat theoretisch mogelijk is draait doorgaans uit op irritatie en veel exprimenteren met verschillende voorbladen en cassettes :winkie:
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

vasquez schreef: do 21 mei 2020, 09:17 Ik was misschien wat cryptisch, maar het kwartje is al gevallen geloof ik :winkie:

Mijn punt was eigenlijk dat jij je fiets voor verschillende doeleinden wil gebruiken.

Met 1x of 2x zal je ergens in je beschikbare verzetten moeten inleveren, hetzij bij de lichte versnellingen of juist bij de zware.
Het is heel persoonlijk, uiteindelijk zal jij zelf moeten uitvinden of jij dat 'inleveren' bezwaarlijk vind. Met 3x heb je nu iig zowel lichte versnellingen aan boord om te klimmen op routes nog veel pittiger dan Schoorl, maar ook voldoende zware om op de weg tussen de 25-35 km/h te kunnen fietsen zonder een hoge cadans te MOETEN trappen.

Als je kosten wil besparen is de huidige 'ouderwetse' triple misschien zo gek nog niet :wink:

Ik zeg overigens niet dat 1x of 2x niet kan werken, het is alleen heel persoonlijk en als je het mij vraagt afhankelijk van je gesteldheid en waar/hoe jij je fiets gebruikt.

Alleen kijken naar wat theoretisch mogelijk is draait doorgaans uit op irritatie en veel exprimenteren met verschillende voorbladen en cassettes :winkie:
Een triple is dan inderdaad een betere keuze dan een double voor op asfalt en vlakke stukken. Ik dacht zelf dat er wel doubles waren met een 40t en dat er goedkopere opties waren dan triples (want ja, minder materiaal dus minder kosten? :-D )
Mark2201 schreef: wo 20 mei 2020, 13:38 Of alles in 1 set: https://www.futurumshop.nl/shimano-slx- ... peed.phtml
Hier zit een "Shimano M T700 trapas inclusief kabelset van Shimano" bij, iemand een idee wat dit inhoud? Vooral het kabelset gedeelte maakt het voor mij onduidelijk. Ook krijg ik geen trapas als resultaat als ik Shimano M T700 opzoek.
Iemand nog enig idee wat die trapas nou eigenlijk is? Anders is het waarschijnlijk goedkoper om de nodige onderdelen los te kopen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de onderdelen niet allemaal bruikbaar zijn is los kopen waarschijnlijk goedkoper.
En dan bij een duitse webshop, die zijn doorgaans nog goedkoper.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie