Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

lightrider schreef: wo 20 mei 2020, 10:49 Ik merk dat ik de afgelopen jaren door meerdere redenen totaal de lol in het MTB-en ben kwijtgeraakt. Nu mijn dochter ook wil fietsen ga ik samen met haar (aanhangfiets) routes rijden. Recentelijk Nijmegen een deel gereden en dat gaat prima op de CX met aanhangfiets. Ik vind het persoon te glas en flowy maar dat weten de meesten die mij kennen hier wel. Toch zegt het denk ik wel wat dat je met een CX en een aanhangfiets alles kan rijden over de moeilijkheidsgraad van de route...
Het is dat mijn dochter het leuk vindt maar anders was ik niet meer op de mtb te vinden. Redenen zijn: te druk, te glad, geen natuurlijke paden meer, alleen maar flow geen keuze meer in lijnen.
Ik denk dat het voor 90% van de mensen voldoet. Ik behoord tot de andere 10%
In het verleden ook een trailbuilding cursus gedaan van het IMBA. Ook wel meegeholpen met routes maar het staat nu te veel van mij af.
Whistler is ook prima op een CX te doen... .


Blijft Rampage over!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Lars TB schreef: wo 20 mei 2020, 11:03Whistler is ook prima op een CX te doen... .


Blijft Rampage over!
Rampage wil ik iemand wel zien doen met een aanhangfietsje!

:winkie:
Roads? Where we're going, we don't need roads.
sjaak de snaak
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 699
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:13
Mijn mountainbike: RM Vertex/Kona Unit/KonaJake the Snake,Singular Swift

In het verleden hier regelmatig gebiked.
We parkeerden de auto altijd aan de Meerwijkselaan,parkeerplaatsje aan de bosrand vlak voor het Museumpark Orientalis.
Ik weet niet of die P er nog is , of wat is de beste plek om te parkeren komende vanuit Berg en Dal ?
Whining is for soccerplayers, pain is for cyclists
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Yes, die is er nog - en is inderdaad een goede plek om te starten. Alternatief is bij Tivoli in Berg en Dal of de Cenakelkerk in Heilig Landstichting (wat me al typent weer eens doet realiseren dat dit echt de meest idiote plaatsnaam is die ik ken).
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Kun je ook nog steeds parkeren in Plasmolen bij die pannekoekenbakker en dan de St Jansberg op fietsen om de route op te pikken?
Dacht ergens gehoord/gelezen te hebben dat dat niet meer mag??

Of komt de nieuwe route daar ook niet meer in de buurt en is het sowieso beter ergens anders te parkeren tegenwoordig?
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Voor zover ik weet ligt de verbindingsroute naar oud-rood daar nog steeds. Vind het nog steeds jammer dat je die niet makkelijk rond kunt fietsen, is net als de verbinding naar het Reichswald best een leuk stuk. Parkeren in Plasmolen heb ik nooit gedaan, dus geen idee.
De nieuwe routes liggen wel wat noordelijker, de parkeerplaats bij het zweefvliegveld bij Malden ligt precies tussen de twee nieuwe routes.
De parkeerplaatsen richting Berg en Dal (zie comment hiervoor) liggen aan de nieuwe rode route.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
sinterklaas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 24 februari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Rijdt

Horsthil schreef: wo 20 mei 2020, 09:05 Als stille toeschouwer (nu niet meer dan) blijf ik het toch altijd interessant vinden dat dezelfde discussie steeds weer terugkomt. Ook interessant dat dan opeens sinterklaas weer opduikt. Hij komt dus alleen in december in Nederland tevoorschijn óf als hij weer mag zitten zeiken over een 2.0 route.

Tot zover mijn bijdrage, nu houd ik weer m'n mond totdat ik de routes zelf heb gereden.
December heeft wel mijn voorkeur, maar zo af en toe is het ook lekker om buiten december om dit forum op te naaien en mijn 3.0 routes te prediken. :winkie:

Je hebt het toch nodig om die grote hoeveelheden gebruikers een beetje te vreden te houden en onderling hork gedrag te voorkomen. Nu worden al die routes aangelegd, geupgraded volgens het flow en voor ieder nivo toegangelijk concept. Nu vind een beginner zo'n route al uitdagend genoeg als hij 10km per uur rijdt, maar een ervaren rijder wil waarschijnlijk 20a 25 km per uur over die route rijden om het zelfde te ervaren. Dat werkt zolang het niet te druk is, maar als routes steeds populairder worden, dus drukker dan werkt dat gewoon weg niet meer. Dan werkt dat hork gedrag in de hand. Dus moet je sommige lussen of stukjes upgraden om daar wat aan te doen. Kun je die nivo's wat uit elkaar trekken. Maar hey ik heb er natuurlijk nul verstand van als oud fossiel. En aangezien 90% dik te vreden is met deze 2.0 routes en ik tot die 10% behoor die graag wat meer ziet blijf ik af en toe lekker zeiken over de 2.0 route.
Finale Ligure, Nava Valley the hidden gem.
Van een boomwortel af fietsen is geen droppen
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Ja, die aanrij route (zwarte pijlen) vanuit de Plasmolen is er nog, kun je gelijk lekker opwarmen :winkie: Je komt dan op de oude rode route uit en zit in mum van tijd op de nieuwe paarse route.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

sinterklaas schreef: wo 20 mei 2020, 13:16
Horsthil schreef: wo 20 mei 2020, 09:05 Als stille toeschouwer (nu niet meer dan) blijf ik het toch altijd interessant vinden dat dezelfde discussie steeds weer terugkomt. Ook interessant dat dan opeens sinterklaas weer opduikt. Hij komt dus alleen in december in Nederland tevoorschijn óf als hij weer mag zitten zeiken over een 2.0 route.

Tot zover mijn bijdrage, nu houd ik weer m'n mond totdat ik de routes zelf heb gereden.
December heeft wel mijn voorkeur, maar zo af en toe is het ook lekker om buiten december om dit forum op te naaien en mijn 3.0 routes te prediken. :winkie:
Waar zijn die 3.0 routes van je? Klinkt goed :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
sjaak de snaak
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 699
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:13
Mijn mountainbike: RM Vertex/Kona Unit/KonaJake the Snake,Singular Swift

Johnny Hoogmoed schreef: wo 20 mei 2020, 12:37 Yes, die is er nog - en is inderdaad een goede plek om te starten. Alternatief is bij Tivoli in Berg en Dal of de Cenakelkerk in Heilig Landstichting (wat me al typent weer eens doet realiseren dat dit echt de meest idiote plaatsnaam is die ik ken).

Bedankt :-q
Verheug me er weer op om de vernieuwde route te rijden.
Whining is for soccerplayers, pain is for cyclists
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Rilson schreef: wo 20 mei 2020, 13:18 Ja, die aanrij route (zwarte pijlen) vanuit de Plasmolen is er nog, kun je gelijk lekker opwarmen :winkie: Je komt dan op de oude rode route uit en zit in mum van tijd op de nieuwe paarse route.
Heerlijk opwarmen inderdaad. Met "koude" spieren meteen lekker klimmen. :-{
Maar op de terugweg heerlijk lang afdalen naar de parkeerplaats :-q
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

sjaak de snaak schreef: wo 20 mei 2020, 12:07 In het verleden hier regelmatig gebiked.
We parkeerden de auto altijd aan de Meerwijkselaan,parkeerplaatsje aan de bosrand vlak voor het Museumpark Orientalis.
Ik weet niet of die P er nog is , of wat is de beste plek om te parkeren komende vanuit Berg en Dal ?
Vanaf Berg en Dal kom je toch gewoon gelijk op de fiets..? :~
Volgens mij ben je langer bezig met fiets in/uitladen dan dat je onderweg bent..
sjaak de snaak
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 699
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:13
Mijn mountainbike: RM Vertex/Kona Unit/KonaJake the Snake,Singular Swift

Merijn. schreef: wo 20 mei 2020, 15:44
sjaak de snaak schreef: wo 20 mei 2020, 12:07 In het verleden hier regelmatig gebiked.
We parkeerden de auto altijd aan de Meerwijkselaan,parkeerplaatsje aan de bosrand vlak voor het Museumpark Orientalis.
Ik weet niet of die P er nog is , of wat is de beste plek om te parkeren komende vanuit Berg en Dal ?
Vanaf Berg en Dal kom je toch gewoon gelijk op de fiets..? :~
Volgens mij ben je langer bezig met fiets in/uitladen dan dat je onderweg bent..

Haha nee komende vanuit richting Nijmegen - Berg en Dal .
Woon zelf in Doesburg , wat op de fiets ook wel te doen is ...
Whining is for soccerplayers, pain is for cyclists
Nielsefiets
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 810
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 18:37
Mijn mountainbike: Just a Surly Krampus black Ops

sinterklaas schreef: wo 20 mei 2020, 13:16
Horsthil schreef: wo 20 mei 2020, 09:05 Als stille toeschouwer (nu niet meer dan) blijf ik het toch altijd interessant vinden dat dezelfde discussie steeds weer terugkomt. Ook interessant dat dan opeens sinterklaas weer opduikt. Hij komt dus alleen in december in Nederland tevoorschijn óf als hij weer mag zitten zeiken over een 2.0 route.

Tot zover mijn bijdrage, nu houd ik weer m'n mond totdat ik de routes zelf heb gereden.
December heeft wel mijn voorkeur, maar zo af en toe is het ook lekker om buiten december om dit forum op te naaien en mijn 3.0 routes te prediken. :winkie:

Je hebt het toch nodig om die grote hoeveelheden gebruikers een beetje te vreden te houden en onderling hork gedrag te voorkomen. Nu worden al die routes aangelegd, geupgraded volgens het flow en voor ieder nivo toegangelijk concept. Nu vind een beginner zo'n route al uitdagend genoeg als hij 10km per uur rijdt, maar een ervaren rijder wil waarschijnlijk 20a 25 km per uur over die route rijden om het zelfde te ervaren. Dat werkt zolang het niet te druk is, maar als routes steeds populairder worden, dus drukker dan werkt dat gewoon weg niet meer. Dan werkt dat hork gedrag in de hand. Dus moet je sommige lussen of stukjes upgraden om daar wat aan te doen. Kun je die nivo's wat uit elkaar trekken. Maar hey ik heb er natuurlijk nul verstand van als oud fossiel. En aangezien 90% dik te vreden is met deze 2.0 routes en ik tot die 10% behoor die graag wat meer ziet blijf ik af en toe lekker zeiken over de 2.0 route.
Je bedoelt met "Dan werkt dat hork gedrag in de hand." vast dat het voor sommigen dan moeilijk wordt hun slechte karaktertrekjes te onderdrukken.
Voor mij is het heel simpel, ik stoor mij nergens aan. Niet aan de te langzame of de snellere. Niet aan voetgangers of aan de paardrijders. Staat er iemand geparkeerd op de klim. Zal vast een beginner zijn met hartslag 200. Respect voor de poging denk ik dan maar. Iemand te paard, zet hem even aan de kant. We hebben ook een klein landje, vrij rijden wordt over steeds meer aan banden gelegd dus dan krijg je dit. Wil ik toch een keer knallen dan zoek ik het juiste tijdstip. Ga ik in de drukte dan pas ik mij aan en geniet ik op een andere manier.

Vandaag jullie mooie nieuwe routes gereden, erg leuk. Hoop veranderd maar je kunt nog goed zien dat het nijmegen is, knap gedaan.
Resist much, obey little.
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

Johnny Hoogmoed schreef: wo 20 mei 2020, 12:37 ... Heilig Landstichting (wat me al typent weer eens doet realiseren dat dit echt de meest idiote plaatsnaam is die ik ken).
Het is inderdaad vaak uitleggen, maar het is er prima vertoeven! :bier:

Er zijn wat mij betreft een aantal voors- en tegens van de nieuwe route. Ik kan me vinden in de commentaren dat de route behoorlijk geplaveid is en nogal 'flowy' is. Teveel naar mijn smaak en teveel van hetzelfde, maar ik denk dat het gros van de mensen dat hier een dag komt fietsen zich meer dan prima zal vermaken.
Ondanks de tegengeluiden hier heb ik bij de bouw wel degelijk gezien dat veel wortels en andere natuurlijke elementen weggehaald zijn. Wat overblijft is - nogmaals- een bochtig fietspad zonder al te veel uitdaging, maar stilzitten doe je nooit. Nadeel vind ik dat een aantal leuke technische secties uit de oude route overgenomen zijn en meer flowy gemaakt zijn. Andere leuke delen (of net daarbuiten :wink: ) worden door SBB dichtgegooid of verwoest.

Wat wel erg goed is, is de agressieve afkanting op sommige delen. In de oude route (of net daarbuiten :wink: ) zaten secties die grote delen van het jaar erg nat waren (iets wat we dit jaar natuurlijk nog maar weinig hebben gezien). Als hier nu een redelijke bui voorbij komt, kun je vaak dezelfde dag toch nog rijden zonder de route te beschadigen of tot je assen in het water te rijden.
Plaats reactie