Sram X1 11 speed naar Sram xo1 eagle

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

Na een blessure een behoorlijke tijd niet meer op de fiets gezeten te hebben is het er vorige week weer van gekomen en heb ik m'n enthousiasme weer gevonden(op het gevoel van doodgaan door slechte conditie na :tong ).

Nu had ik op m'n vorige fiets een gripshift wat ik toch wel heel erg kan waarderen. Fiets is een Trek topfuel 9 van 2016 met op de handgespaakte wielen na alles origineel.

Standaard komt deze fiets met Sram X1 11 speed en dacht, als ik de shifter toch aan wil pakken, waarom dan niet meteen eagle erop, aangezien het in prijs niet echt scheelt.

Vraag is alleen, kan dat met de XD body van de hope die voor de 11 speed gebruikt wordt of is die van 12 speed anders? Crankstel kan verwacht ik hetzelfde blijven? Of maakt eagle gebruik van een andere offset? Kettingblad van de eagle is ook iets anders denk ik of niet?

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

luc basie schreef: wo 20 mei 2020, 19:48 Na een blessure een behoorlijke tijd niet meer op de fiets gezeten te hebben is het er vorige week weer van gekomen en heb ik m'n enthousiasme weer gevonden(op het gevoel van doodgaan door slechte conditie na :tong ).

Nu had ik op m'n vorige fiets een gripshift wat ik toch wel heel erg kan waarderen. Fiets is een Trek topfuel 9 van 2016 met op de handgespaakte wielen na alles origineel.

Standaard komt deze fiets met Sram X1 11 speed en dacht, als ik de shifter toch aan wil pakken, waarom dan niet meteen eagle erop, aangezien het in prijs niet echt scheelt.

Vraag is alleen, kan dat met de XD body van de hope die voor de 11 speed gebruikt wordt of is die van 12 speed anders? Crankstel kan verwacht ik hetzelfde blijven? Of maakt eagle gebruik van een andere offset? Kettingblad van de eagle is ook iets anders denk ik of niet?

Iemand een idee?
Crank kan hetzelfde blijven, offset staat los van Eagle. Shifter en niet vergeten de derailleur. Cassette van Eagle past op de XD body
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Je zou wel nog een eagle tandblad op je bestaande crankset kunnen monteren. Sram zegt dat die de ketting beter vasthoud. Heb er persoonlijk geen spijt van gehad,maar had niet perse veel problemen met de 1x11 tandbladen van sram
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

X1 11 speed is, vind ik dan, de beste groep die Sram ooit uitgebracht heeft. :-q
Schakelt heel mooi met de x1 shifter en is simpel in te stellen.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Wat is de meerwaarde van eagle tov de X1 1x11 denk je of verwacht je.

Maakt nogal een verschil uit in kosten lijkt mij als je naar Eagle wil overstappen tov deze groep blijven rijden.
Je hebt bij overstapppen toch extra kosten door derrie en cassette. En zeker als je op niveau van de X1 wil blijven loopt dit aardig op. Buiten het feit dat de Eagle idd moeilijker af te stellen is dan de 11 speed.

Trigger shifter kun je altijd monteren: https://www.wiggle.nl/sram-x01-11-speed ... =kelkoo.nl
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

Ben ook nog aan het kijken of het me wat/genoeg op gaat leveren. Maar viel me op dat de gripshifters niet veel in prijs verschilde dus dacht ga eens kijken of het eenvoudig over kan. Zou graag een maatje groter kettingblad willen rijden wat met de eagle wel mogelijk is door het grotere bereik. Aan de andere kant heb ik het niet heel vaak nodig dus wordt inderdaad een kosten overweging. Heb nog even gecheckt. M'n 11 speed cassette is voorlopig nog niet op, dus de kans is groot dat het bij een 11 speed blijft en alleen de gripshift gekocht wordt. Maar mocht ik een leuke deal tegenkomen dan weet ik nu in ieder geval dat het mogelijk is.

Bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

luc basie schreef: do 21 mei 2020, 09:19 Ben ook nog aan het kijken of het me wat/genoeg op gaat leveren. Maar viel me op dat de gripshifters niet veel in prijs verschilde dus dacht ga eens kijken of het eenvoudig over kan. Zou graag een maatje groter kettingblad willen rijden wat met de eagle wel mogelijk is door het grotere bereik. Aan de andere kant heb ik het niet heel vaak nodig dus wordt inderdaad een kosten overweging. Heb nog even gecheckt. M'n 11 speed cassette is voorlopig nog niet op, dus de kans is groot dat het bij een 11 speed blijft en alleen de gripshift gekocht wordt. Maar mocht ik een leuke deal tegenkomen dan weet ik nu in ieder geval dat het mogelijk is.

Bedankt voor de reacties!
Als je bij 1x11 blijft, zou ik een kijken naar een XX1 gripshift als upgrade
Plaats reactie