Vaste vork met bevstigingspunten voor rek/ anythingcages

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
sanderd70
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 08:48

Hallo,

Om wat langere tochten, en dus meer baggage, mee te nemen leek het mij handig om de geveerde vork te vervangen voor bijv. een Surly of Salsa vork met bevestigingspunten voor baggagerek etc. Zijn hier mensen die zoiets als eens gedaan hebben? En waar moet ik aan denken bij aanschaf van de vork?

Alvast bedankt voor de info!

Groet,
Sander
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Eigenlijk vooral of hij in je fiets past. Inbouwlengte, tapered of niet, qr of steekas ed.
porcini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: wo 28 september 2011, 13:37

Je zou het ook eens zo: https://youtu.be/UIq9QIzzNcc
kunnen proberen, lijkt mij een prima oplossing, dwz voor een anything cage.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Werken opties als framebags en zadeltassen niet beter voor je? Hoeveel wil je mee en waarvoor?
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Wat voor fiets heb je?
Ik wissel regelmatig tussen vast en geveerd. De vorken moet ongeveer even lang zijn van as tot kroon en het is handig als er op beiden een lagerschaal zit die zo in het balhoofd past, dan hoef je niet het onderste lager te wisselen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo deed ik het ook voor mijn vriendin: verende vork erin voor de vakanties, starre Surley ECR vork erin voor thuis (met ondersteuning voor hondenmand aan het stuur, meteen ook de reden voor de starre vork).

Op beide vorken dezelfde vorkconus, en een passende adapter voor de 180mm remschijf. De verende vork was PM, de Surley is IS. En omdat de starre vork voor snelspanner was en de verende voor een 15mm steekas had ik zo'n insteek-adapter om dat op te vangen.
In een kwartiertje was de vork gewisseld, incl. rem afstellen.

Mocht je zo'n ECR vork zoeken, check de te koop sectie eens ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sanderd70
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 08:48

Hallo,

Bedankt voor de tips en reacties.

Ik heb een Cube Reaction 29" Rockshox RS-1. Gekocht om naast het racefietsen af en toe een mtb track te kunnen doen en met het idee om meerdaagse trips te gaan maken.

Tie-wrap oplossing ziet er goed uit, maar ik vraag mij af of dat niet langzaam naar beneden zakt door de vorm van de RS-1 vork, die is onderaan smaller. En de vork is niet rond. Vandaar dat ik over een 2de vaste vork nadenk. Het betreft een steekas.

Maar wellicht is zadeltas, frametas en rolltas wel voldoende.

@Kermit, bedankt voor de tip!
sanderd70
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 08:48

@Kermit,

Het idee is om een starre vork in een Cube Reaction GTC SLT 29" te zetten.

Ik denk dat je hier naar op zoek bent: HEADSET FSA Orbit I-t, Integrated, Top 1 1/8", Bottom 1 1/2".
Met een 110x12 steekas. Net even gemeten en zonder sag is de afstand midden vd as tot kroon 505mm.

Op welke afstand kom je op uit met de ECR vork?

Groet,
Sander
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met 110x12 bedoel je denk ik 110x15mm?
Een 12mm steekas komt veel voor bij weg-/gravelbikes maar voor zover ik weet niet bij mtb's en ook niet met 110mm inbouwbreedte.

Dat is wel een dingetje, de as-standaards die 100mm als inbouwbreedte hanteren kunnen bij veel naven onderling worden aangepast door andere einddoppen. Maar een 110mm brede naaf in een 100mm brede vork gaat volgens mij nooit werken.

Dus als je de route van een vaste vork met nokjes wilt gaan zou je moeten kijken of er een Boost versie bestaat.
Wat altijd kan is er een laten maken, maar dan is het nooit heel goedkoop.

En nog een dingetje, maar ik meen dat de 110mm as van een RS-1 niet exact gelijk is aan de 110mm van Boost (iets met de afstand tot de schijf).
Edit, info van een engelstalige site:
You can use a PS (= predictive steering, de RS-1 standaard) hub on a Boost fork but there is a couple things you need to know.

- The brake rotor mount on a Boost is 10.5mm from the brake side end cap while the PS is 12.5mm. So you will need 2mm worth of rotor spacers on the PS hub so the brake rotor doesn't rub.
- The Boost fork must be able to accept 28mm Torque Caps(Rock Shox). The PS hub end caps are toothed and will gouge the paint but it is more secure.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

sanderd70 schreef: za 23 mei 2020, 10:39 Hallo,

Bedankt voor de tips en reacties.

Ik heb een Cube Reaction 29" Rockshox RS-1. Gekocht om naast het racefietsen af en toe een mtb track te kunnen doen en met het idee om meerdaagse trips te gaan maken.

Tie-wrap oplossing ziet er goed uit, maar ik vraag mij af of dat niet langzaam naar beneden zakt door de vorm van de RS-1 vork, die is onderaan smaller. En de vork is niet rond. Vandaar dat ik over een 2de vaste vork nadenk. Het betreft een steekas.

Maar wellicht is zadeltas, frametas en rolltas wel voldoende.

@Kermit, bedankt voor de tip!
Ik ben bang dat dit heel snel gaat...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie