Speling naaf

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Even een vraagje. Ik voel net wat speling in mijn achterwiel. Naar mijn mening kunnen dat alleen de lagers zijn in de naaf. Dit zijn industrie lagers, die zal ik dus moeten vervangen.

Maar het verbaast me wel. Ik gebruik de wielen nog maar sinds augustus vorig jaar. Het zijn Onyx naven en die zijn volgens mij van goede kwaliteit, duur genoeg in ieder geval. Heb ik dan iets verkeerds gedaan met de montage? Of is het gewoon botte pech? Ik moet wel zeggen dat ik rond kerst een week door de modder, blubber en troep in de Ardennen gereden ben, soms met mijn assen onder water. Dat zal natuurlijk niet helpen.

De vraag is dus vooral of ik iets verkeerds gedaan kan hebben waardoor ze extra snel zijn gesleten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ongeveer iedere lager kan speling gaan vertonen, dus ook bij Onyx. Maar je hebt werkelijk alle andere oorzaken uitgesloten?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik heb laatst iets vergelijkbaars gehad met mijn zo goed als nieuwe Specialized Roval achterwiel. Zat speling in en na vervangen van de lagers bleek ik nog speling te hebben en moest ik de lagers spannen om de laatste spelling eruit te krijgen.
Weet niet of dat bij Onyx lagers ook zo werkt maar anders gewoon lagers vervangen, standaard gesloten lagers zijn niet duur. De lagers die er uit kwamen hou ik reserve want die zijn eigenlijk nog goed
Lekker fietsen!
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Lars TB schreef: za 16 mei 2020, 18:05 Ongeveer iedere lager kan speling gaan vertonen, dus ook bij Onyx. Maar je hebt werkelijk alle andere oorzaken uitgesloten?
Zeker niet. Maar ik krijg niet echt bedacht wat het anders zou kunnen zijn. Iig niet de steekas, die zit goed vast.

Als ik het wiel er uit heb voel ik iig aan de rem kant veel meer speling dan aan de kant van de cassette.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Ook Peter schreef: za 16 mei 2020, 18:14 Ik heb laatst iets vergelijkbaars gehad met mijn zo goed als nieuwe Specialized Roval achterwiel. Zat speling in en na vervangen van de lagers bleek ik nog speling te hebben en moest ik de lagers spannen om de laatste spelling eruit te krijgen.
Weet niet of dat bij Onyx lagers ook zo werkt maar anders gewoon lagers vervangen, standaard gesloten lagers zijn niet duur. De lagers die er uit kwamen hou ik reserve want die zijn eigenlijk nog goed
Lagers spannen, kan dat bij industrie lagers?
Kosten maak ik me niet druk om. Ben een beetje bang dat ik door gebrek aan kennis iets gesloopt heb. Ook niet erg, mits ik er van leer.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Blijkbaar. Ik dacht dat de bouwer voor een exacte positionering zou ontwerpen maar in mijn achterwiel zit geen bus tussen de lagers en moet je de moeren goed zetten.
Lekker fietsen!
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Volgens mij kan ik behalve mijn XD cassette en de steekas niets aandraaien.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ramonn schreef: za 16 mei 2020, 20:51 Lagers spannen, kan dat bij industrie lagers?
Veel high end naven hebben de mogelijkheid om de 'preload' bij te stellen (strakker te zetten). Bij tune kan dan met shims, Carbon TI met een draaischijf op de naaf en de eerste generatie Newmen naven met een stelring.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zit er aan de non drive side in de afsluitring niet ergens een mini inbusje? Die kun je dan losdraaien en dan de ring iets strakker zetten zoals Jan al zegt en dan weer de inbus vastzetten?

Doe anders even type en of foto van je naaf.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

hanjovdberg schreef: zo 17 mei 2020, 19:40 Zit er aan de non drive side in de afsluitring niet ergens een mini inbusje? Die kun je dan losdraaien en dan de ring iets strakker zetten zoals Jan al zegt en dan weer de inbus vastzetten?

Doe anders even type en of foto van je naaf.
In ieder geval niet gezien. Ik zal eens beter gaan kijken. Het is een Onyx Vesper.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Deze video’s al bekeken?;

https://youtu.be/7sBgBfuSBOo

https://youtu.be/y1kl2plAPhI

Er lijkt weinig aan te stellen idd
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Top, thanks. Zeker de eerste video is erg handig.
Lagers besteld.

Iemand een tip hoe ik enigszins voordelig aan het juiste gereedschap kom?
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

AfbeeldingLager by Ramon de Meijer




Net het lager vervangen. Er was er maar 1 slecht, maar die zag er aan de binnenkant ook wel erg vies en roestig uit. Blijkbaar is er te veel water en troep ingekomen.
Vervangen ging vrij soepel.

De rest schoongemaakt, gedroogd en ingevet. Daarna alles weer gemonteerd. Geen speling meer en hij draait soepel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed opgelost.
Hopelijk ruim vet tussen dit lager en de buitenwereld, dan blijft het langer goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Netjes :-q nog speciaal gereedschap gebruikt?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie