Medeforummurs ,
Zojuist een lekker stukje wezen fietsen , maar ik heb een probleempje met mijn achterrem , bij het inkruipen van de lever komt er een geluid van af , het lijken wel ganzen.
Het is net als of de spaken tegen de klauw komen maar dit is absoluut niet het geval , het komt echt van remschijf / klauw combinatie , nu ben ik zelf helemaal niet technisch , maar heeft iemand een idee ?
De fiets is een cube reaction TM pro met Magura thirty schijfremmen , met de voorrem is niks aan de hand , en ook achter is de remkracht er wel , maar het klinkt niet zo fijn .
Plaatje bij het praatje
Alvast bedankt !
Achterrem klinkt als een kudde wilde ganzen
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2980
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Remblokjes rot? Op bedoel ik? Heb je ze er even uit gehaald?
Of zit er iets los of scheef (wiel niet helemaal vast of scheef)? Draait het wiel vrij rond als je de fiets optilt en een zwengel geeft?
Wat dit gewoon zomaar ineens, of na een crash, onderhoud of iets anders?
Of zit er iets los of scheef (wiel niet helemaal vast of scheef)? Draait het wiel vrij rond als je de fiets optilt en een zwengel geeft?
Wat dit gewoon zomaar ineens, of na een crash, onderhoud of iets anders?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Achterrem, dus misschien is er vet vd ketting op gekomen (spray)?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fiets is 500km oud , dus remblokken op lijkt me niet , heb ze er overigens nog niet uitgehaald , het achterste boutje van de adapter zat iets los , heb ik vast gedraaid , maakt geen verschil ook heb ik de rem opnieuw afgesteld ( 2 boutjes los , rem inknijpen en vast zetten ) , maakt ook geen verschil . De boutjes van de remschijf zelf heb ik ook allemaal gecontroleerd
Vet op de ketting lijkt me ook niet, want de remkracht is er wel , en de ketting smeer ik met een druppelflaconnetje .
Als de oplossing ligt in andere remblokken wil ik dat wel proberen , maar als het op te lossen is met iets anders heb ik dat liever
Vet op de ketting lijkt me ook niet, want de remkracht is er wel , en de ketting smeer ik met een druppelflaconnetje .
Als de oplossing ligt in andere remblokken wil ik dat wel proberen , maar als het op te lossen is met iets anders heb ik dat liever
—Cube reaction TM Pro—
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2019
- Lid geworden op: ma 15 augustus 2005, 20:05
De remblokjes opschuren liep bij mij altijd .
Mountainbiken just for the fun and Sport met mijn 205 GTI 1.9 Griffe
Goede tip , zal ik ook eens gaan proberen .
Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten ?
Bijvoorbeeld als ik de blokjes eruit heb , en ik knijp per ongeluk de rem in , vallen de zuigers er dan uit en zo ja , hoe stel ik ze terug ?
Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten ?
Bijvoorbeeld als ik de blokjes eruit heb , en ik knijp per ongeluk de rem in , vallen de zuigers er dan uit en zo ja , hoe stel ik ze terug ?
—Cube reaction TM Pro—
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
FF een blokkie hout oid ertussen?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 244
- Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
- Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0
Ik denk dat er hier gasten op het forum tussen zitten die in de moddertijd blokjes weggesleten hebben in minder dan 500km.NickVE schreef: ↑do 21 mei 2020, 11:51 Fiets is 500km oud , dus remblokken op lijkt me niet , heb ze er overigens nog niet uitgehaald , het achterste boutje van de adapter zat iets los , heb ik vast gedraaid , maakt geen verschil ook heb ik de rem opnieuw afgesteld ( 2 boutjes los , rem inknijpen en vast zetten ) , maakt ook geen verschil . De boutjes van de remschijf zelf heb ik ook allemaal gecontroleerd
Vet op de ketting lijkt me ook niet, want de remkracht is er wel , en de ketting smeer ik met een druppelflaconnetje .
Als de oplossing ligt in andere remblokken wil ik dat wel proberen , maar als het op te lossen is met iets anders heb ik dat liever
Maar begin ook even met aandraaien/controleren van de boutjes van de schijf. Klauw had je zelf al gedaan. Dan blokjes eruit. Wat heb je voor blokjes? Organisch of metallic. Dan Hoe zien ze er uit. Gezien je opmerking dat je nog remkracht hebt geeft aan dat ze waarschijnlijk niet verglaasd zijn. Anders toch even Licht opschuren.
Remklauw centreren zonder de blokjes. Zorgen dat je schijf mooi midden in de gleuf voor de schijf Zit. Van te voren zuigers terug duwen. Ik gebruik hier oude tandenborstel voor. Beschadigd je niks. En met de tandenborstel kun je gelijk de boel goed schoon borstelen.
En zoals gezegd niet aan de hendel komen, je zou niet de eerste zijn die er een zuiger uitdrukt (en dat gebeurt ook per ongeluk weet ik uit ervaring). Dan loopt remolie weg en ben je de sjaak. Voorzichtig zuiger terugplaatsen en hopen dat je de seals niet beschadigd. Daarna weer alles vullen en ontluchten.
Dan blokjes terug zetten. En testen. Nog steeds geluid dan klein likje kopervet op de achterkant. Echt minimaal met vinger of kwastje. Idem op de raakvlakken waar de blokjes tegen de klauw aandrukken. En natuurlijk de borgpen voor de blokjes altijd van likje kopervet voorzien. Dit zijn de geijkte punten waar wrijving ontstaat tijdens het remmen.
Soms wat werk maar ik heb altijd mijn remmen van zowel de fiets als de motor op deze manier de mond gesnoerd.
Succes ermee.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5572
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Mooie duidelijke tutorial.
Dank jullie wel allemaal, de remblokjes die er in zitten zijn van het type magura 7p , waarbij die P staat voor performance als ik t goed heb, volgens mij zijn ze organisch.
Ik heb bovenstaande allemaal uit gevoerd , behalve het kopervet , het geluid is al een stuk minder , maar ik zal morge ook eens met kopervet aan de gang gaan.
Moet ik de blokjes ook opnieuw inremmen na het opschuren ?
Ik heb bovenstaande allemaal uit gevoerd , behalve het kopervet , het geluid is al een stuk minder , maar ik zal morge ook eens met kopervet aan de gang gaan.
Moet ik de blokjes ook opnieuw inremmen na het opschuren ?
—Cube reaction TM Pro—
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5572
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Ja, anders gaan ze verglazen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
OK, andere insteek.
Piepen is trilling, trilling is beweging en beweging ontstaat door speling.
Speling op de lagers
Slappe spaken
Slappe sbelspanner / losse steekas
Losse boutjes (had je al gevonden)
Flex in je frame.
Mogelijk een combinatie, alles bij elkaar genoeg om flink herrie te maken.
Maar meestal zijn het de oppervlakken van blokje en schijf die vervelend doen.
Door vervuiling, of doordat niet alles haaks, recht en vlak tov elkaar staat.
Jouw quick and dirty stel methode werkt alleen bij nieuwe blokjes en bij remklauwen die L en R gelijk bewegen (en alleen bij 2 zuiger remklauwen).
Nu heb je je remmen gesteld met behulp van gebruikte blokjes, die waarschijnlijk niet meer vlak zijn. Handig voor onderweg, maar zeker geen 100%
Wat ook kan, een fiets achterop de auto
.De wind wervelt achter de auto en spetters olie waaien tegen je schijf.
Of je auto is een olieboot en de vette kwalm waait tegen je schijf.
Verder hebben de meesten hier wel eens in vieze natte zanderige tochten een setje blokken binnen 50 km bersleten hebben.
Piepen is trilling, trilling is beweging en beweging ontstaat door speling.
Speling op de lagers
Slappe spaken
Slappe sbelspanner / losse steekas
Losse boutjes (had je al gevonden)
Flex in je frame.
Mogelijk een combinatie, alles bij elkaar genoeg om flink herrie te maken.
Maar meestal zijn het de oppervlakken van blokje en schijf die vervelend doen.
Door vervuiling, of doordat niet alles haaks, recht en vlak tov elkaar staat.
Jouw quick and dirty stel methode werkt alleen bij nieuwe blokjes en bij remklauwen die L en R gelijk bewegen (en alleen bij 2 zuiger remklauwen).
Nu heb je je remmen gesteld met behulp van gebruikte blokjes, die waarschijnlijk niet meer vlak zijn. Handig voor onderweg, maar zeker geen 100%
Wat ook kan, een fiets achterop de auto
.De wind wervelt achter de auto en spetters olie waaien tegen je schijf.
Of je auto is een olieboot en de vette kwalm waait tegen je schijf.
Verder hebben de meesten hier wel eens in vieze natte zanderige tochten een setje blokken binnen 50 km bersleten hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 16:21
Ik heb daar ook last van gehad. Bij het remmen lijkt het wel of er een vrachtwagen tot stilstand komt. Het geluid ontstaat waarschijnlijk omdat je wiel er niet recht instaat of je remklauw niet recht staat ten opzichte van je riemschijf. Oplossing is makkelijk: 1, draai de boutjes van je remschijf los 2, knijp je rem handel in en draai de boutjes weer vast en je bent klaar.
- Bonanza
- Pro Biker
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
- Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
- Contacteer:
Even lezen wat eerder al gemeld is en dus ook niet de juiste methode isBram Brommer schreef: ↑zo 24 mei 2020, 16:38 Ik heb daar ook last van gehad. Bij het remmen lijkt het wel of er een vrachtwagen tot stilstand komt. Het geluid ontstaat waarschijnlijk omdat je wiel er niet recht instaat of je remklauw niet recht staat ten opzichte van je riemschijf. Oplossing is makkelijk: 1, draai de boutjes van je remschijf los 2, knijp je rem handel in en draai de boutjes weer vast en je bent klaar.