1x10 niet zwaar genoeg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

Ik merk dat mijn nieuwe 1x10 setup die ik inorde gekregen heb niet zwaar genoeg trapt. 1x11 ga ik niet nodig hebben mijn 10d trapt al licht genoeg. Mijn vraag is nu, hoe kan ik mijn 1ste zo maken dat ik sneller of zwaarder kan fietsen.

Ik weet niet of ik me juist uitdruk maar ik wil dus harder kunnen duwen zodat ik meer snelheid kan maken op de baan.

Bedankt.



https://www.youtube.com/watch?v=n_uQvusbTJM

Moet ik een andere kopen zoals hier0. Dus had ik misschien beter ineens die gekocht ipv die ik nu heb. Een 34T.
Laatst gewijzigd door Crusty1 op vr 22 mei 2020, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Een groter voorblad monteren. Hoeveel tands heb je nu?
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

Dice Oldskool schreef: vr 22 mei 2020, 08:34 Een groter voorblad monteren. Hoeveel tands heb je nu?
34t. Gaat dat zomaar met de ketting die ik heb voor een 34t?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) ... wij kunnen niet zien hoe lang je ketting is. Als die precies op maat gemaakt is voor een 34T niet, maar als er marge gehouden is misschien wel...
2) Je frame moet ook ruimte bieden voor een 36T, da's niet per definitie zo.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Met een 1x setup blijf je dit houden :-{ je zou ergens moeten inleveren....nu wil.je zwaarder onderin en dan weet je dat je tegelijk ook bovenin zwaarder uitkomt :-D
Eind conclusie, jij weet het best waar je rijd :-D voorbeeld, kom je overal met gemak boven, ja kun je een groter kettingblad monteren, en dan kun je idd naar beneden of vlak meer snelheid maken :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

Mario070 schreef: vr 22 mei 2020, 09:11 Met een 1x setup blijf je dit houden :-{ je zou ergens moeten inleveren....nu wil.je zwaarder onderin en dan weet je dat je tegelijk ook bovenin zwaarder uitkomt :-D
Eind conclusie, jij weet het best waar je rijd :-D voorbeeld, kom je overal met gemak boven, ja kun je een groter kettingblad monteren, en dan kun je idd naar beneden of vlak meer snelheid maken :-q
Groter zal iig geen probleem vormen qua frame zoals hierboven gezegt is. Ik begrijp dat bij 1x er tekortkomingen zijn maar als die weggewerkt kunnen worden is dat mooi. Ik vind het veel aangenamer rijden met maar 1 klikker voor de versnellingen. Ik rijd vrij snel en agressief en dan is 2 klikkers net wat te complex tijdens de ups en downs.

Qua ketting ben ik niet zeker of die het aankan een groter voorblad. Wat ik op eerste zicht zie is dat elke inham gevuld word door een tand van de 34 nu.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Een 36t gaat gewoon passen.....en een 38t of groter, dat is nu moeilijk in te te schatten ivm het frame, zoals hier al eerder aangegeven :-q
De ketting voor een 34t/36t en zelfs een 38t daar hoef je je niet gelijk zorgen om te maken :-D wanneer je met een 2x setup rijdt, heb je aan de voorkant een nog groter tanden verschil :-q en dat gaat ook goed :-D
Waar je mss eventueel aan zou kunnen denken, is de achterkant aanpassen, maar daar moet ik even voor terug bladeren, dat weet in niet zo uit mijn hoofd :-{ dit onderwerp is namelijk hier op het forum ook al gepasseerd :-q
Of mss dat hier in dit topic een forum lid, dat zo even uit zijn hoofd jou kan meededelen.....zou natuurlijk helemaal :-q zijn :-D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb recent voor iemand die alleen op de weg fietste zijn 3x9 omgebouwd naar 1x9 met een chainring die normaliter voor e-bike geschikt is. Heeft ook behoorlijk diepe tandjes en ketting blijft er goed omliggen.

Is 38T. Zou ik gewoon proberen kost nauwelijks iets (€6,95)

Hier de link;
https://www.internet-bikes.com/246061-m ... -mm-zwart/
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

Hartelijk dank ik zoek het uit zo.

Een vraagje apart waar ik nu aan denk en waar ik geen ander topic voor wens open te doen.

Kan ik met een naald in de binnenband sealant spuiten? Weliswaar maak ik dan direct een gat maar dat zou dan ook dadelijk weer gedicht worden of hoe pak ik dat beter aan?
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Crusty1 schreef: vr 22 mei 2020, 11:43
Kan ik met een naald in de binnenband sealant spuiten? Weliswaar maak ik dan direct een gat maar dat zou dan ook dadelijk weer gedicht worden of hoe pak ik dat beter aan?
:~ Gelukkig hebben ze het wiel al voor je uitgevonden.

Draai je ventielkern eruit en vul hem op die manier.

Waarom niet zonder binnenband rijden?
https://www.youtube.com/watch?v=9RzASr-cPPs
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

SFrits schreef: vr 22 mei 2020, 11:48
Crusty1 schreef: vr 22 mei 2020, 11:43
Kan ik met een naald in de binnenband sealant spuiten? Weliswaar maak ik dan direct een gat maar dat zou dan ook dadelijk weer gedicht worden of hoe pak ik dat beter aan?
:~ Gelukkig hebben ze het wiel al voor je uitgevonden.

Draai je ventielkern eruit en vul hem op die manier.

Waarom niet zonder binnenband rijden?
https://www.youtube.com/watch?v=9RzASr-cPPs
Omdat ik helemaal een enorme hekel heb aan een lekke band en ik het wel ok vind een binnenband erin te hebben. De melk is een extra safe. Ik weet niet of het ventielkern eruit kan. >< Die nu staat op rollen is al oud en die heeft vanuit het niets lekke band gekregen. Ik wil daar dus sealent in krijgen dan moet ik niet gaan plakken.
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Crusty1 schreef: vr 22 mei 2020, 11:57
Omdat ik helemaal een enorme hekel heb aan een lekke band en ik het wel ok vind een binnenband erin te hebben. De melk is een extra safe. Ik weet niet of het ventielkern eruit kan. >< Die nu staat op rollen is al oud en die heeft vanuit het niets lekke band gekregen. Ik wil daar dus sealent in krijgen dan moet ik niet gaan plakken.
Je band ( binnen/buiten ) is al oud en is nu lek...... Bespaar je de moeite en koop voor een paar euro een nieuwe band.
Vul je die nieuwe binnenband met latex en klaar. En ja, van zowel Schrader als Presta kan de kern eruit.
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

Super thx voor de info.

Met een tangetje dan. Ik ga wel op zoek naar een 26 inch binnenband dan. Echter het duurt een hele tijd voor die leeg is als ik hem terug op druk zet met compressor. Ik dacht daarom gwn wat melk erin te doen. Wrs klein lekje. ;)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Sealant door een naald werkt sowieso niet, de sealant sluit de naald af.

Ik heb een nette applicatie fles, stomme naam maar het staat er op, er die had een opening die al afgesloten werd door de sealant.
Ietsje lager afsnijden en het was over maar dat lukt je met een naald natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Zee 36t voorblad kost 12 euro bij de duitsers. Past op 104 bcd cranks, dus de meeste 3x cranks.
Daar heb ik lang en met veel plezier mee gereden in 1x10 setup. Grote tanden, dus samen met een clutch derailleur blijft het goed op zn plek.
De 11-36 cassette en 29" wielen waren voor Brabant en N Limburg prima (voor mij).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie