Tacx en een MTB-band/velg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
schuitje
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 18 februari 2015, 17:53
Mijn mountainbike: Cube access wls race 2015

Hallo allemaal,
omdat ik langdurig moet revalideren, overweeg ik een smart fietstrainer. Omdat mijn dames-Cube zit als gegoten, wil ik die daarvoor gebruiken (heb ook geen andere fiets duhuh).
Ik heb nu een ZX24 velg en 29x2.25 inch smart sam band met nopjes uiteraard.

De vraag: kan ik bijvoorbeeld de stacx satori smart hiermee gebruiken? Ik wil namelijk wel virtueel fietsen, 2e hands is deze nog wel betaalbaar voor mij.
En vraag 2: kan ik gewoon met de nopjes op een stacx, of moet ik een andere band erop leggen (zonder nopjes dus). Hoe weet ik dan of een galdde band past op die velg? Moet ik dan rekening houden met de breedte van de velf ofzo, of zegt 29x2.25 genoeg?
En vraag 3: is de huidige as een steekas en is die okay voor de stacx?
(hoe krijg ik in godsnaam een foto hier toegevoegd? ai ai amateur....)

Voorlopig kom ik heel lang niet op de weg dus uit kostenoogpunt enkel de band wisselen is okay.

Ik hoor graag van jullie.
Groetjesssss
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Een mtb kan je prima gebruiken op een smart trainer. Wel even een gladde band er omheen leggen anders rijdt het niet heel fijn..... Heb er nog wel een voor je liggen.

Of je fiets past op de tacx durf ik niet te zeggen hangt erg af het model trainer. Oudere trainers hebben meestal alleen QR. Mijn oude fortius in ieder geval wel...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Persoonlijk zou ik de Satori mijden en voor een Flow of een Vortex gaan, aangezien die 2 echt "slim" zijn en zelf de weerstand regelen. De Satori heeft enkel 10 handmatige posities/weerstanden.

Een trainerbandje is wel aan te raden. Behalve dat een noppenband veel herrie maakt, voel je het ook.

Zo`n speciale steekas is noodzakelijk, anders klem je op de hendel van je gewone steekas en dat vind ie niet fijn (en wss dondert je fiets ook uit de trainer als je erop gaat zitten.) Wel ff goed kijken welke je moet hebben dus (een link naar) een fotootje is wel handig :)
schuitje
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 18 februari 2015, 17:53
Mijn mountainbike: Cube access wls race 2015

Dank voor je @TNZNL
Hoe werkt dat met foto's en URL enzo?

:o
schuitje
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 18 februari 2015, 17:53
Mijn mountainbike: Cube access wls race 2015

Wat is QR @mathijs ?

Sorry.....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

schuitje schreef: wo 20 mei 2020, 20:05 Dank voor je @TNZNL
Hoe werkt dat met foto's en URL enzo?

:o
viewtopic.php?t=53630
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik heb een oude 26" Mtb op mn Tacx Fortius staan. Ik heb er een Schwalbe Kojak op, dit gaat prima.
Geen idee of deze band nog te koop is in 29'' maar hij bevalt mij goed.
QR staat voor Quick Release dwz snelspanner.
Put something exciting between your legs!
schuitje
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 18 februari 2015, 17:53
Mijn mountainbike: Cube access wls race 2015

Als ik een gladde(re) buitenband koop voor een tracx, heb ik dan ook een andere binnenband nodig?
En hebben jullie suggesties voor een low budget buitenband , nu 29x2.25 met nopjes.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Binnenband kun je laten zitten. Afhankelijk van je velg breedte kun je er vrijwel elke "normale" fietsband opzetten. 28" past ook gewoon om je velg. 28x1.50 bijvoorbeeld = 40-622. 29x2.25=57-622. Het laagste getal is de breedte van de band, 622 is de diameter die je nodig hebt.
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RsAp schreef: vr 22 mei 2020, 16:21 Binnenband kun je laten zitten. Afhankelijk van je velg breedte kun je er vrijwel elke "normale" fietsband opzetten. 28" past ook gewoon om je velg. 28x1.50 bijvoorbeeld = 40-622. 29x2.25=57-622. Het laagste getal is de breedte van de band, 622 is de diameter die je nodig hebt.
Mits de gladde buitenband ongeveer even breed is. Is het een racefiets of omafiets maat, dan kan je beter een smallere binnenba gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
schuitje
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 18 februari 2015, 17:53
Mijn mountainbike: Cube access wls race 2015

Ik heb nu een 57-622 inderdaad op een zx24 velg.
Dus dan koop ik een gladde buitenband van 57-622, klopt dat?
Sorry guys, ik ben een amateur met tegenwoordig hersenletsel, dus informatie verwerken is niet meer wat het was....maar ik wil heel graag weer op m'n fietsje bewegen....

Liefs!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je een gladde band koopt in ongeveer dezelfde maat zal het zeker lukken.

De binnenband, met een beetje lucht er in, moet dunner zijn dan de buitenband.
Anders gaat de binnenband plooien in de buitenband en dat voel je, rolt niet lekker.
Dus meestal kan je het op het oog wel vaststellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie