1x10 niet zwaar genoeg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Voor jou ja :winkie:

@TS

Even uit nieuwsgierigheid je schrijft "...nieuwe 1x10 setup die ik inorde gekregen..."

Wat reed je voor die 'aanpassing' qua voorblad(en) dan?

Mijn onderbuik gevoel zegt dat je naar 1x10 bent overgestapt zonder je af te vragen of dat wel bij je rijstijl past.
Kan er naast zitten, maar als ik je iets hoor zeggen over 'rijden op de baan' zou het zomaar kunnen dat een 34t of 36t aan de voorkant wel iets verbetering brengt, maar uiteindelijk toch niet wat jij er van verwacht.

Ik zou je huiswerk wat beter doen....
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

Mario070 schreef: vr 22 mei 2020, 10:17 Een 36t gaat gewoon passen.....en een 38t of groter, dat is nu moeilijk in te te schatten ivm het frame, zoals hier al eerder aangegeven :-q
De ketting voor een 34t/36t en zelfs een 38t daar hoef je je niet gelijk zorgen om te maken :-D wanneer je met een 2x setup rijdt, heb je aan de voorkant een nog groter tanden verschil :-q en dat gaat ook goed :-D
Waar je mss eventueel aan zou kunnen denken, is de achterkant aanpassen, maar daar moet ik even voor terug bladeren, dat weet in niet zo uit mijn hoofd :-{ dit onderwerp is namelijk hier op het forum ook al gepasseerd :-q
Of mss dat hier in dit topic een forum lid, dat zo even uit zijn hoofd jou kan meededelen.....zou natuurlijk helemaal :-q zijn :-D
Als ik straks de achter cassette vervang naar 11 dan moet ik ook gelijk een nieuwe shifter kopen zeker? En ook een andere achterderraileur? Zit nu een Sram x9 op.
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 22 mei 2020, 17:36 Een Zee 36t voorblad kost 12 euro bij de duitsers. Past op 104 bcd cranks, dus de meeste 3x cranks.
Daar heb ik lang en met veel plezier mee gereden in 1x10 setup. Grote tanden, dus samen met een clutch derailleur blijft het goed op zn plek.
De 11-36 cassette en 29" wielen waren voor Brabant en N Limburg prima (voor mij).
Ja ik ben vlaming in de kempen is het misschien net wat minder plat. Hier en daar toch.
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

vasquez schreef: vr 22 mei 2020, 18:28 Voor jou ja :winkie:

@TS

Even uit nieuwsgierigheid je schrijft "...nieuwe 1x10 setup die ik inorde gekregen..."

Wat reed je voor die 'aanpassing' qua voorblad(en) dan?

Mijn onderbuik gevoel zegt dat je naar 1x10 bent overgestapt zonder je af te vragen of dat wel bij je rijstijl past.
Kan er naast zitten, maar als ik je iets hoor zeggen over 'rijden op de baan' zou het zomaar kunnen dat een 34t of 36t aan de voorkant wel iets verbetering brengt, maar uiteindelijk toch niet wat jij er van verwacht.

Ik zou je huiswerk wat beter doen....
2x10 op een tweede hands fiets, degene die ik nu heb. Op men vorige fiets, was een nieuwe scott scale 925 (2018) dachtk had ik 1x12 dus ben 1x... gewend. Ik deed de fiets weg voor maar 100 euro verlies en heb er toch 7 maanden goed mee gereden. Goedkoop gekocht.

Met de 2x10 die ik dus nu heb superfly 6, trek was ik niet blij. Heb vooraan een wide voorblad erop gezet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Crusty1 schreef: vr 22 mei 2020, 19:38
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 22 mei 2020, 17:36 Een Zee 36t voorblad kost 12 euro bij de duitsers. Past op 104 bcd cranks, dus de meeste 3x cranks.
Daar heb ik lang en met veel plezier mee gereden in 1x10 setup. Grote tanden, dus samen met een clutch derailleur blijft het goed op zn plek.
De 11-36 cassette en 29" wielen waren voor Brabant en N Limburg prima (voor mij).
Ja ik ben vlaming in de kempen is het misschien net wat minder plat. Hier en daar toch.
Il woonde ook tegen de Kempen, andere kant vd grens. Ging voor mij prima, maar iedereen is anders.

Als je straks naar 1x11 of 1x 13 gaat heb je nieuw spul nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 22 mei 2020, 19:56
Crusty1 schreef: vr 22 mei 2020, 19:38

Ja ik ben vlaming in de kempen is het misschien net wat minder plat. Hier en daar toch.
Il woonde ook tegen de Kempen, andere kant vd grens. Ging voor mij prima, maar iedereen is anders.

Als je straks naar 1x11 of 1x 13 gaat heb je nieuw spul nodig.
Bestaat 1x13 nu ook al... alles toch voor nieuwe inkomsten xD. Vraag is welk spul?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Crusty1 schreef: vr 22 mei 2020, 20:00
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 22 mei 2020, 19:56

Il woonde ook tegen de Kempen, andere kant vd grens. Ging voor mij prima, maar iedereen is anders.

Als je straks naar 1x11 of 1x 13 gaat heb je nieuw spul nodig.
Bestaat 1x13 nu ook al... alles toch voor nieuwe inkomsten xD. Vraag is welk spul?
Typfout, maar Rotor heeft 1x13.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

http://ritzelrechner.de/

Voor eindeloos vezettenplezier...
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Crusty1 schreef: vr 22 mei 2020, 19:40
2x10 op een tweede hands fiets, degene die ik nu heb. Op men vorige fiets, was een nieuwe scott scale 925 (2018) dachtk had ik 1x12 dus ben 1x... gewend. Ik deed de fiets weg voor maar 100 euro verlies en heb er toch 7 maanden goed mee gereden. Goedkoop gekocht.

Met de 2x10 die ik dus nu heb superfly 6, trek was ik niet blij. Heb vooraan een wide voorblad erop gezet.
Das een half antwoord :D

Anyway, je dient te weten welke verzetten jij met je gesteldheid nodig hebt om te kunnen mountainbiken EN ook lange stukken op de weg te fietsen.

Een ander groter voor tandwiel monteren of ritzelrechner is daarbij slechts een begin, maar zeker niet de oplossing ;-)

Ga je nog ondervinden vermoed ik :-D
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie