NX crank komt los

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
JKLmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 09:49

Hallo allemaal,

Ik kijk al een lange tijd rond op dit forum, maar had nog geen account aangemaakt dus bij deze :-q .

Ik fiets sinds een dik jaar op een Specialized Chisel. Een paar maand geleden heb ik mijn fiets geüpgraded van een 2x10 xt/stout, naar een 1x12 Sram NX groepset. Ik heb alles zelf gemonteerd en dat ging allemaal prima op 1 onderdeel na, de NX dub crank. Ik heb de crank gemonteerd volgens de officiële montage video van Sram: https://youtu.be/E0CDaxwbd5c

Het enige probleem was dat ik geen momentsleutel had die t/m 54Nm gaat. De crank heb ik dus gewoon goed strak gedraaid en was geen speling te bekennen. Na de eerste rit merkte ik dat de crank iets losser zat en dat er lichte speling was.. opzich geen probleem. Ik heb de crank gewoon opnieuw vastgedraaid maar dan nog iets strakker. Nu ging de crank wel iets stroefer maar zat hij wel goed vast. Toch ging hij in de ritten daarna steeds weer los en kwam er speling op. Nu draai ik de crank elke keer weer strakker maar ik ben op het punt beland waar ik de crank zó strak draai dat ik echt kracht moet zetten om de crank rond te krijgen als de ketting er af ligt.. en dat lijkt me niet de bedoeling.. Heeft iemand een idee/ervaring met deze crank?

Ik wil hem wel naar de Lbs brengen, maar dat is zonde als er een hele simpele oplossing voor is.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Heb je de ring om de speling uit je crank te krijgen gebruikt? Lijkt mij een gevalletje speling waardoor de rest los komt :P
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
JKLmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 09:49

Royka schreef: za 23 mei 2020, 12:50 Heb je de ring om de speling uit je crank te krijgen gebruikt? Lijkt mij een gevalletje speling waardoor de rest los komt :P
Als ik de crank heb aangedraaid, is er geen speling en is de preload-adjuster ook niet meer te bewegen.. ik maak dan alleen nog het boutje van de adjuster vast.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik vermoedt dat je een ring te veel hebt gemonteerd. Je moet altijd een beetje speling op je adjuster hebben anders draai je de lagers kapot met 54 Nm. Heb je een pressfit of schroef as?

54 Nm is echt knettervast. Heb zelf een NX en een GX groep gemonteerd en ik monteer ze met een ratel welke een arm heeft van > 30 lengte.
50 Nm (makkelijk tellen) is 5 kilogram op het uiteinden van een strekkende meter. Voor een flinke sleutel van 25 cm gaat dit al richting de 20 kg op het eindpunt van de sleutel. Dus een hele grote emmer water van 20 kilo op het einde van een buis van 25 cm en je komt aardig in de buurt.

Maar dan moet je as nog steeds soepel rond draaien en kun je de speling opheffen met de adjuster. Gaat dit niet dan moet je spacers weghalen bij de aandrijfzijde.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

JKLmtb schreef: za 23 mei 2020, 14:31
Royka schreef: za 23 mei 2020, 12:50 Heb je de ring om de speling uit je crank te krijgen gebruikt? Lijkt mij een gevalletje speling waardoor de rest los komt :P
Als ik de crank heb aangedraaid, is er geen speling en is de preload-adjuster ook niet meer te bewegen.. ik maak dan alleen nog het boutje van de adjuster vast.
Heb je de preloader helemaal terug gedraait richting de trappers? En daarna deze na het monteren van de crank terug gedraaid om de speling weg te krijgen?

Wat Pat zegt, misschien een spacer teveel?
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Om te vergelijken:
Wielmoeren(bouten) van je auto draai je met 90Nm vast.
Dit is dus ruim de helft.
Voor een fiets is dat echt achterkijk rete kei knetter strak.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op za 23 mei 2020, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

ThaSingleTrackMastah schreef: za 23 mei 2020, 17:31 Om te vergelijkeb:
Wielmoeren(bouten) van je auto draai je met 90Nm vast.
Dit is dus ruim de helft.
Voor een fiets is dat echt achterkijk rete kei knetter strak.
Daarom heb ik laatst mijn bout vern**kt, haha. Was gemonteerd zonder vet. Moest letterlijk staan op de inbus... Niet normaal inderdaad. Nieuwe bout erin met vet. Hopelijk gaat hij beter los volgende keer :D
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik vind het echt een ruksysteem...Tegen de tijd dat m`n BB verrot is, bouw ik de boel om naar hollowtech II.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

TenZNL schreef: za 23 mei 2020, 17:51 Ik vind het echt een ruksysteem...Tegen de tijd dat m`n BB verrot is, bouw ik de boel om naar hollowtech II.
Kan je gewoon een XT bb en XT crank gebruiken met een GX cassette en ketting? Anders is dat wellicht een optie ja.
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kan je gewoon een XT bb en XT crank gebruiken met een GX cassette en ketting? Anders is dat wellicht een optie ja.
Ja.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Royka schreef: za 23 mei 2020, 17:59 Kan je gewoon een XT bb en XT crank gebruiken met een GX cassette en ketting? Anders is dat wellicht een optie ja.
Zoals TSTM al zei, ja.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Top! :-q
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

ThaSingleTrackMastah schreef: za 23 mei 2020, 17:31 Om te vergelijken:
Wielmoeren(bouten) van je auto draai je met 90Nm vast.
Dit is dus ruim de helft.
Voor een fiets is dat echt achterkijk rete kei knetter strak.
Dat is wel erg lang geleden. Tegenwoordig zit dit afhankelijk van merk en/of type 120 tot 150 nm voor personenvoertuigen. Bebrijfswagens tot 3500kg gaan daar met gemak nog over heen.
Canyon Neuron CF9 2022
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

JKLmtb schreef: za 23 mei 2020, 12:46 Hallo allemaal,

Ik kijk al een lange tijd rond op dit forum, maar had nog geen account aangemaakt dus bij deze :-q .

Ik fiets sinds een dik jaar op een Specialized Chisel. Een paar maand geleden heb ik mijn fiets geüpgraded van een 2x10 xt/stout, naar een 1x12 Sram NX groepset. Ik heb alles zelf gemonteerd en dat ging allemaal prima op 1 onderdeel na, de NX dub crank. Ik heb de crank gemonteerd volgens de officiële montage video van Sram: https://youtu.be/E0CDaxwbd5c

Het enige probleem was dat ik geen momentsleutel had die t/m 54Nm gaat. De crank heb ik dus gewoon goed strak gedraaid en was geen speling te bekennen. Na de eerste rit merkte ik dat de crank iets losser zat en dat er lichte speling was.. opzich geen probleem. Ik heb de crank gewoon opnieuw vastgedraaid maar dan nog iets strakker. Nu ging de crank wel iets stroefer maar zat hij wel goed vast. Toch ging hij in de ritten daarna steeds weer los en kwam er speling op. Nu draai ik de crank elke keer weer strakker maar ik ben op het punt beland waar ik de crank zó strak draai dat ik echt kracht moet zetten om de crank rond te krijgen als de ketting er af ligt.. en dat lijkt me niet de bedoeling.. Heeft iemand een idee/ervaring met deze crank?

Ik wil hem wel naar de Lbs brengen, maar dat is zonde als er een hele simpele oplossing voor is.
Een domme vraag misschien maar welke bottom bracket heb je erin gezet?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

thijsgillijns schreef: za 23 mei 2020, 19:14
ThaSingleTrackMastah schreef: za 23 mei 2020, 17:31 Om te vergelijken:
Wielmoeren(bouten) van je auto draai je met 90Nm vast.
Dit is dus ruim de helft.
Voor een fiets is dat echt achterkijk rete kei knetter strak.
Dat is wel erg lang geleden. Tegenwoordig zit dit afhankelijk van merk en/of type 120 tot 150 nm voor personenvoertuigen. Bebrijfswagens tot 3500kg gaan daar met gemak nog over heen.
Je hebt gelijk, ik had gegoogeld en keek alleen naar het bovenste stukje vd tabel.
https://www.easycarparts.nl/aanhaalmoment-wielbouten/
Hoe dan ook, voor een fiets is 50Nm veel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie