NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Horsthil schreef: za 23 mei 2020, 14:09
Wemmies #33 schreef: za 23 mei 2020, 11:39

Ook dit zal niet heel veel uitmaken denk ik. Op de zwarte pistes in de Alpen komen de pizzapunten ook gewoon naar beneden. Wellicht dat de beginnende kinderen met ouders er niet opkomen, maar ik schat in dat de gymschoenen met voetbalshirts juist de uitdaging aan gaan
Precies dit.

Professioneel onderhoud wordt overigens al gedaan. Er zijn een paar honderd vrijwilligers waarvan er een flink aantal een behoorlijke expertise heeft in routebouw. Iets waar geen enkel bedrijf tegenop kan. Alles kan gerepareerd worden, maar dat betekent niet dat je dan maar door kan fietsen totdat de banen echt helemaal niet meer te fietsen zijn. Dan je gewoon moet lopen. Het zal namelijk alleen maar meer uren kosten om te repareren, wat nog minder fietsplezier betekend.

Verder wordt er van alles bedacht en getest om alles zo lang mogelijk goed te houden. Van Humus tot leem to zwarte grond of alles door elkaar. Allerlei trucjes met aanleg om minder schade van remmen te krijgen. Ook wordt er nog getest met andere ideeën waarvan we bijna zeker weten dat bepaalde klimmen op de lagere routes van de heuvelrug nooit meer kunnen slijten.

Maar toenemende drukte maakt alles wel lastiger om goed te houden. Heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
Professioneel betekent dat een persoon of bedrijf dit op betaalde basis doet. Inzet van vrijwilligers is mooi, maar dat houdt ook vroeger of later op als grote groepen de route kapot rijden en je als liefhebber/vrijwilliger in de tijd dat je eigenlijk zelf op je fiets zou willen zitten de boel aan het fixen bent (en daarbij vaak niet eens de meer technische route mag bouwen die je eigenlijk wel zou willen). Dan ben je er op een gegeven moment ook wel klaar mee.

Als de "andere ideeën" maar niet de introductie van matten zou zijn....
Downhill is geen grapje
Wemmies #33
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 14 februari 2020, 13:09

B100 schreef: za 23 mei 2020, 14:53
Ik denk het wel. Op kwintelooyen zie je ze b.v. al een stuk minder. Wellicht ook wel omdat het een kort rondje is, maar ook wel vanwege de moeilijkheidsgraad. En ook als het niet helpt hebben wij het voordeel van wat aansprekender routes...!
En ligt een beetje ongunstig, tov andere routes. Wordt snel overgeslagen omdat je veel km asfalt hebt voor een klein rondje.

Dat laatste is natuurlijk altijd goed.

Blijft speculeren totdat het aangelegd is of er ergens een goed onderzoek is gedaan
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Met "professioneel" doelde ik idd niet op de kunde van de vrijwilligers (die is volgens mij gewoon hoog), maar meer op een groep mensen die betaald in te zetten zijn om stom herstelwerk te doen. Geen idee of dat uitkomt trouwens als je daar de opbrengst van duurdere vignetten voor zou gebruiken (zoals eerder gezegd, ik denk vooral hardop nu).

Wat betreft moeilijke lusjes, de gene die ik zo snel weet te verzinnen, hand-built op HV, de Slik bij
GMA, de kuil op Schoorl, worden voor zover ik zie door 90% van de rijders overgeslagen.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Dan kennen jullie (en vooral B100) ons als vrijwilligers nog niet goed genoeg. Het werk is nooit stom en er is geen enkel professioneel bedrijf die tegen onze arbeid op kan. En twijfelen aan doorzettingsvermogen hoeft ook niet, er zijn er zat die dit al jaren doen. Ik zelf slechts een kleine 3 jaar op zeer regelmatige basis, maar ik ben voorlopig absoluut niet van plan om te stoppen.

Aan de andere kant zou het mij niet verbazen als de UHR straks echt serieus groot is, er ook wel een betaalde kracht oid zal rondlopen die alles bijhoudt. Maar er zijn ook wel eens momenten dat er niks te doen is of in ieder geval niks noodzakelijk. Voor nu gaat alles volgens mij prima

Edit: @38x10, op de handbuilt van HV rijden veel te vaak nog mensen die er niet horen. Komen ze zelf dan ook achter, want de dropjes die er in liggen lopen ze...
Ik denk dat ze bij het bordje "drop" iets van snoep verwachten
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

38x10 schreef: za 23 mei 2020, 15:28 Wat betreft moeilijke lusjes, de gene die ik zo snel weet te verzinnen, hand-built op HV, de Slik bij
GMA, de kuil op Schoorl, worden voor zover ik zie door 90% van de rijders overgeslagen.
Het hele rondje Kwintelooijen.. oh.. sttt.. straks wordt het daar ook nog druk! :D
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Routes moeilijker maken om mtb’en te ontmoedigen ... :~
Dat is wat mij betreft een verkeerde richting. Hoewel ik moeilijkere routes zeker wel toejuich. Want als Kwint al lastig is ... je kunt in NL eigenlijk dromend de meeste routes rijden. En daar is niks verkeerd aan maar soms zou ik ook wel wat meer uitdaging willen.

Er moet gewoon veel meer voorlichting en training komen vanuit de verhuur. Je gaat ook niet zomaar even op een voetbalveld meetrainen. Daar komt een en ander bij kijken. Onze sport moet meer als sport gezien gaan worden waar je bepaalde vaardigheden voor nodig hebt. En het argument dat ze nu de routes ook kunnen rijden zonder training is onjuist als je ziet hoeveel sporen er bij elke bocht rechtdoor het bos in gaan 8)

Dus die verhuur bedrijven en of verenigingen moeten zich veel meer richten op begeleiding van de nieuwe mtber. En misschien moeten we niet alleen staan te klussen maar actief aanwezig zijn op de routes om nieuwelingen wat te leren. Regelmatig een bikedag organiseren. Ik ben voor.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Ik moet wel zeggen dat veel nieuwelingen best wel willen luisteren naar tips. Zo heb ik al een aantal mensen geholpen. Zij blij, ik blij. Sommige mensen houden niet van bemoeials, maar vaak is dat het type BWR. Alle nieuwe mensen op 26er fietsjes die hier nu worden verafschuwd hebben de grootste lol op de banen. Heb ook niks tegen die mensen per se.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

hanjovdberg schreef: za 23 mei 2020, 16:27 Routes moeilijker maken om mtb’en te ontmoedigen ... :~
Dat is wat mij betreft een verkeerde richting. Hoewel ik moeilijkere routes zeker wel toejuich.
Ja, en wat is daar dan mis mee? Je maakt sommige routes daarmee voor de massa's minder aantrekkelijk, maar voor een andere groep juist meer aantrekkelijk. Feit is dat er nu al meer dan genoeg makkelijke routes zijn voor de massa's....

Zoals je min of meer al aangaf is het een sport. Nu is het zo langzamerhand meer een vermaak geworden. Meer differentiatie in routes hoort er bij om "progression" (zoals dat zo mooi in het buitenland wordt genoemd) mogelijk te maken, iets wat m.i. ook onlosmakelijk met een sport is verbonden. Met iets makkelijks beginnen, jezelf steeds verbeteren en daarna steeds moeilijker zaken jezelf eigen te maken.
Downhill is geen grapje
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

B100 schreef: za 23 mei 2020, 16:44
hanjovdberg schreef: za 23 mei 2020, 16:27 Routes moeilijker maken om mtb’en te ontmoedigen ... :~
Dat is wat mij betreft een verkeerde richting. Hoewel ik moeilijkere routes zeker wel toejuich.
Ja, en wat is daar dan mis mee? Je maakt sommige routes daarmee voor de massa's minder aantrekkelijk, maar voor een andere groep juist meer aantrekkelijk. Feit is dat er nu al meer dan genoeg makkelijke routes zijn voor de massa's....

Zoals je min of meer al aangaf is het een sport. Nu is het zo langzamerhand meer een vermaak geworden. Meer differentiatie in routes hoort er bij om "progression" (zoals dat zo mooi in het buitenland wordt genoemd) mogelijk te maken, iets wat m.i. ook onlosmakelijk met een sport is verbonden. Met iets makkelijks beginnen, jezelf steeds verbeteren en daarna steeds moeilijker zaken jezelf eigen te maken.
Je bedoelt dat je juist meer vermaak wilt?!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Horsthil schreef: za 23 mei 2020, 15:45 Dan kennen jullie (en vooral B100) ons als vrijwilligers nog niet goed genoeg. Het werk is nooit stom en er is geen enkel professioneel bedrijf die tegen onze arbeid op kan. En twijfelen aan doorzettingsvermogen hoeft ook niet, er zijn er zat die dit al jaren doen. Ik zelf slechts een kleine 3 jaar op zeer regelmatige basis, maar ik ben voorlopig absoluut niet van plan om te stoppen.
We gaan het zien, ik wens jullie veel succes. Als je het geen probleem vindt je elke keer als vrijwilliger in het zweet te werken terwijl de "gympies" op zondag 13:00 (met of zonder #blijfweg verzoek) met piepende bandjes en de fiets op de fietsdrager zich weer uit de voeten maken komt het vast goed!
Horsthil schreef: za 23 mei 2020, 15:45 Aan de andere kant zou het mij niet verbazen als de UHR straks echt serieus groot is, er ook wel een betaalde kracht oid zal rondlopen die alles bijhoudt. Maar er zijn ook wel eens momenten dat er niks te doen is of in ieder geval niks noodzakelijk. Voor nu gaat alles volgens mij prima
Mmmm, een groot deel van de routes is al ruime tijd dicht en op vrijwel alle andere is een #blijfweg van kracht? Heb een andere definitie van prima...
Horsthil schreef: za 23 mei 2020, 15:45 Edit: @38x10, op de handbuilt van HV rijden veel te vaak nog mensen die er niet horen. Komen ze zelf dan ook achter, want de dropjes die er in liggen lopen ze...
Ik denk dat ze bij het bordje "drop" iets van snoep verwachten
Genoeg moeilijk spul in een route zelf, dan gaan ze echt wel minder terug komen.
Downhill is geen grapje
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Lars TB schreef: za 23 mei 2020, 16:58
B100 schreef: za 23 mei 2020, 16:44

Ja, en wat is daar dan mis mee? Je maakt sommige routes daarmee voor de massa's minder aantrekkelijk, maar voor een andere groep juist meer aantrekkelijk. Feit is dat er nu al meer dan genoeg makkelijke routes zijn voor de massa's....

Zoals je min of meer al aangaf is het een sport. Nu is het zo langzamerhand meer een vermaak geworden. Meer differentiatie in routes hoort er bij om "progression" (zoals dat zo mooi in het buitenland wordt genoemd) mogelijk te maken, iets wat m.i. ook onlosmakelijk met een sport is verbonden. Met iets makkelijks beginnen, jezelf steeds verbeteren en daarna steeds moeilijker zaken jezelf eigen te maken.
Je bedoelt dat je juist meer vermaak wilt?!
Als je het perse zou willen zou je het ook vermaak voor de meer ervaren mountainbikers kunnen noemen :lol:
Downhill is geen grapje
Wemmies #33
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 14 februari 2020, 13:09

B100 schreef: za 23 mei 2020, 16:44
Zoals je min of meer al aangaf is het een sport. Nu is het zo langzamerhand meer een vermaak geworden.
Darten schijnt ook een sport te zijn, was voor mij ook altijd alleen ter vermaak in de kroeg. 😉

Ergens zullen vermaak en (top)sport naast elkaar moeten bestaan, wil je een goede breedtesport krijgen. Dat betekend inderdaad variatie in moeilijkheid, maar ook accepteren dat er mindere goden op het parcours rijden, die niet zo met de sport bezig zijn.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Wemmies #33 schreef: za 23 mei 2020, 17:10
B100 schreef: za 23 mei 2020, 16:44
Zoals je min of meer al aangaf is het een sport. Nu is het zo langzamerhand meer een vermaak geworden.
Darten schijnt ook een sport te zijn, was voor mij ook altijd alleen ter vermaak in de kroeg. 😉

Ergens zullen vermaak en (top)sport naast elkaar moeten bestaan, wil je een goede breedtesport krijgen. Dat betekend inderdaad variatie in moeilijkheid, maar ook accepteren dat er mindere goden op het parcours rijden, die niet zo met de sport bezig zijn.
Das ook helemaal prima, zo lang maar niet alles wordt afgestemd op de mindere goden. En dat is wat nu wel aan de hand is.
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

B100 schreef: za 23 mei 2020, 17:06
Mmmm, een groot deel van de routes is al ruime tijd dicht en op vrijwel alle andere is een #blijfweg van kracht? Heb een andere definitie van prima...
Dat wil niet zeggen dat er niks gebeurt. Je moest eens weten...
Maar hoe veel geld je ook betaald, het gaat niet regenen. Ik denk dat alle dichte stukken nu na een week met goede regen de rest van de zomer open kunnen. Maar dan moet het wel regenen. Zonder regen kan je niks. Een professioneel bedrijf ook niet (als die al zou bestaan), die zouden hetzelfde doen
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nee dat is niet wat er gedaan wordt. Er wordt aangelegd naar mogelijkheden en toestemming van de terreineigenaar en beheerder. Die bepalen of een route bepaalde elementen mag hebben die het toch wel wat spannender maken.

Niet de routebouwers en PJ. Ik blijf daar tegen ageren want het klopt gewoon niet ... als het aan hem lag en oa de kraanmachinist Daniel en vele vrijwilligers lagen er nu echt wel veel meer uitdagingen waar niet Jan en alleman overheen kunnen ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie