Hallo allemaal,
Ik kijk al een lange tijd rond op dit forum, maar had nog geen account aangemaakt dus bij deze .
Ik fiets sinds een dik jaar op een Specialized Chisel. Een paar maand geleden heb ik mijn fiets geüpgraded van een 2x10 xt/stout, naar een 1x12 Sram NX groepset. Ik heb alles zelf gemonteerd en dat ging allemaal prima op 1 onderdeel na, de NX dub crank. Ik heb de crank gemonteerd volgens de officiële montage video van Sram: https://youtu.be/E0CDaxwbd5c
Het enige probleem was dat ik geen momentsleutel had die t/m 54Nm gaat. De crank heb ik dus gewoon goed strak gedraaid en was geen speling te bekennen. Na de eerste rit merkte ik dat de crank iets losser zat en dat er lichte speling was.. opzich geen probleem. Ik heb de crank gewoon opnieuw vastgedraaid maar dan nog iets strakker. Nu ging de crank wel iets stroefer maar zat hij wel goed vast. Toch ging hij in de ritten daarna steeds weer los en kwam er speling op. Nu draai ik de crank elke keer weer strakker maar ik ben op het punt beland waar ik de crank zó strak draai dat ik echt kracht moet zetten om de crank rond te krijgen als de ketting er af ligt.. en dat lijkt me niet de bedoeling.. Heeft iemand een idee/ervaring met deze crank?
Ik wil hem wel naar de Lbs brengen, maar dat is zonde als er een hele simpele oplossing voor is.
NX crank komt los
Als ik de crank heb aangedraaid, is er geen speling en is de preload-adjuster ook niet meer te bewegen.. ik maak dan alleen nog het boutje van de adjuster vast.
Ik vermoedt dat je een ring te veel hebt gemonteerd. Je moet altijd een beetje speling op je adjuster hebben anders draai je de lagers kapot met 54 Nm. Heb je een pressfit of schroef as?
54 Nm is echt knettervast. Heb zelf een NX en een GX groep gemonteerd en ik monteer ze met een ratel welke een arm heeft van > 30 lengte.
50 Nm (makkelijk tellen) is 5 kilogram op het uiteinden van een strekkende meter. Voor een flinke sleutel van 25 cm gaat dit al richting de 20 kg op het eindpunt van de sleutel. Dus een hele grote emmer water van 20 kilo op het einde van een buis van 25 cm en je komt aardig in de buurt.
Maar dan moet je as nog steeds soepel rond draaien en kun je de speling opheffen met de adjuster. Gaat dit niet dan moet je spacers weghalen bij de aandrijfzijde.
54 Nm is echt knettervast. Heb zelf een NX en een GX groep gemonteerd en ik monteer ze met een ratel welke een arm heeft van > 30 lengte.
50 Nm (makkelijk tellen) is 5 kilogram op het uiteinden van een strekkende meter. Voor een flinke sleutel van 25 cm gaat dit al richting de 20 kg op het eindpunt van de sleutel. Dus een hele grote emmer water van 20 kilo op het einde van een buis van 25 cm en je komt aardig in de buurt.
Maar dan moet je as nog steeds soepel rond draaien en kun je de speling opheffen met de adjuster. Gaat dit niet dan moet je spacers weghalen bij de aandrijfzijde.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 246
- Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
- Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023
Heb je de preloader helemaal terug gedraait richting de trappers? En daarna deze na het monteren van de crank terug gedraaid om de speling weg te krijgen?
Wat Pat zegt, misschien een spacer teveel?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Om te vergelijken:
Wielmoeren(bouten) van je auto draai je met 90Nm vast.
Dit is dus ruim de helft.
Voor een fiets is dat echt achterkijk rete kei knetter strak.
Wielmoeren(bouten) van je auto draai je met 90Nm vast.
Dit is dus ruim de helft.
Voor een fiets is dat echt achterkijk rete kei knetter strak.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op za 23 mei 2020, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 246
- Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
- Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023
Daarom heb ik laatst mijn bout vern**kt, haha. Was gemonteerd zonder vet. Moest letterlijk staan op de inbus... Niet normaal inderdaad. Nieuwe bout erin met vet. Hopelijk gaat hij beter los volgende keerThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 23 mei 2020, 17:31 Om te vergelijkeb:
Wielmoeren(bouten) van je auto draai je met 90Nm vast.
Dit is dus ruim de helft.
Voor een fiets is dat echt achterkijk rete kei knetter strak.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Ik vind het echt een ruksysteem...Tegen de tijd dat m`n BB verrot is, bouw ik de boel om naar hollowtech II.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja.Kan je gewoon een XT bb en XT crank gebruiken met een GX cassette en ketting? Anders is dat wellicht een optie ja.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Zoals TSTM al zei, ja.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 185
- Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
- Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019
Dat is wel erg lang geleden. Tegenwoordig zit dit afhankelijk van merk en/of type 120 tot 150 nm voor personenvoertuigen. Bebrijfswagens tot 3500kg gaan daar met gemak nog over heen.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 23 mei 2020, 17:31 Om te vergelijken:
Wielmoeren(bouten) van je auto draai je met 90Nm vast.
Dit is dus ruim de helft.
Voor een fiets is dat echt achterkijk rete kei knetter strak.
Canyon Neuron CF9 2022
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Een domme vraag misschien maar welke bottom bracket heb je erin gezet?JKLmtb schreef: ↑za 23 mei 2020, 12:46 Hallo allemaal,
Ik kijk al een lange tijd rond op dit forum, maar had nog geen account aangemaakt dus bij deze .
Ik fiets sinds een dik jaar op een Specialized Chisel. Een paar maand geleden heb ik mijn fiets geüpgraded van een 2x10 xt/stout, naar een 1x12 Sram NX groepset. Ik heb alles zelf gemonteerd en dat ging allemaal prima op 1 onderdeel na, de NX dub crank. Ik heb de crank gemonteerd volgens de officiële montage video van Sram: https://youtu.be/E0CDaxwbd5c
Het enige probleem was dat ik geen momentsleutel had die t/m 54Nm gaat. De crank heb ik dus gewoon goed strak gedraaid en was geen speling te bekennen. Na de eerste rit merkte ik dat de crank iets losser zat en dat er lichte speling was.. opzich geen probleem. Ik heb de crank gewoon opnieuw vastgedraaid maar dan nog iets strakker. Nu ging de crank wel iets stroefer maar zat hij wel goed vast. Toch ging hij in de ritten daarna steeds weer los en kwam er speling op. Nu draai ik de crank elke keer weer strakker maar ik ben op het punt beland waar ik de crank zó strak draai dat ik echt kracht moet zetten om de crank rond te krijgen als de ketting er af ligt.. en dat lijkt me niet de bedoeling.. Heeft iemand een idee/ervaring met deze crank?
Ik wil hem wel naar de Lbs brengen, maar dat is zonde als er een hele simpele oplossing voor is.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je hebt gelijk, ik had gegoogeld en keek alleen naar het bovenste stukje vd tabel.thijsgillijns schreef: ↑za 23 mei 2020, 19:14Dat is wel erg lang geleden. Tegenwoordig zit dit afhankelijk van merk en/of type 120 tot 150 nm voor personenvoertuigen. Bebrijfswagens tot 3500kg gaan daar met gemak nog over heen.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 23 mei 2020, 17:31 Om te vergelijken:
Wielmoeren(bouten) van je auto draai je met 90Nm vast.
Dit is dus ruim de helft.
Voor een fiets is dat echt achterkijk rete kei knetter strak.
https://www.easycarparts.nl/aanhaalmoment-wielbouten/
Hoe dan ook, voor een fiets is 50Nm veel.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.