Speling naaf

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

hanjovdberg schreef: do 21 mei 2020, 10:40 Netjes :-q nog speciaal gereedschap gebruikt?
Dat was ik van plan. Maar ik vond het lastig de juiste keuze te maken en precies het goede gereedschap.

De oude er voorzichtig met een schroevendraaier uitgetikt. En de nieuwe vanuit de vriezer er wederom voorzichtig met een dop uit sleutelset ingetikt. Deze paste precies op de buitenring.

Hoop dat dat goed gegaan is. Anders zal het snel over moeten. Dan weet ik iig zeker dat ik wel speciaal gereedschap moet kopen.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

ThaSingleTrackMastah schreef: do 21 mei 2020, 10:36 Goed opgelost.
Hopelijk ruim vet tussen dit lager en de buitenwereld, dan blijft het langer goed.
Heel ruim!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Na het plaatsen van een nieuw lager is de speling vrijwel altijd weg. Voel nog even na de eerste rit. Soms is de speling dan weer terug.
Mijn ervaring is dat speling zelden door een lager komt.

Het is nl al vreemd dat de speling weg is na het vervangen van 1 lager, dat kan toch nooit als je logisch nadenkt........... het kan wel, maar dan hadden alle lagers speling :bier:
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Cube-Elite schreef: vr 22 mei 2020, 22:01 Na het plaatsen van een nieuw lager is de speling vrijwel altijd weg. Voel nog even na de eerste rit. Soms is de speling dan weer terug.
Mijn ervaring is dat speling zelden door een lager komt.

Het is nl al vreemd dat de speling weg is na het vervangen van 1 lager, dat kan toch nooit als je logisch nadenkt........... het kan wel, maar dan hadden alle lagers speling :bier:
Ik heb het na de eerste rit van 47 km even snel gevoeld. Leek prima te zijn. Maar ik neem aan dat je bedoelt dat als er 1 lager kapot is ze dat allemaal zijn?
Dit was wel de enige die slecht voelde en vies was.
Ik zal nog eens heel goed checken en zonodig alles vervangen.

Ik bedenk met net dat in de instructie video wordt verteld dat het middelste lager eigenlijk nooit vervangen hoeft te worden, omdat daar geen vuil bij komt. Als dat zo is hoeft het dus niet altijd zo te zijn dat alle lagers tegelijk vervangen moeten worden. Of klopt die video niet?
Laatst gewijzigd door Ramonn op za 23 mei 2020, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Toch herken ik het wel wat Ramonn schrijft. Had ik ook met mijn voorwiel industrie lagers. Was niks aan af te stellen maar vervangen van de beide lagers (er liep er slechts eentje korrelig ..) en de speling was weg. Waarschijnlijk komt die omdat de afdichtdop op het binnenste deel van de lager komt. Als de lagers versleten zijn verdwijnt daar oa vet en zijn de kogeltjes daar uitgesleten dus iets minder dik. De speling zit dan dus in die verbinding en een nieuw lager lost het weer op. Dus idd lekker dik vet erop voorkomt drooglopen en sneller slijten en dus evt speling.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Misschien overbodig, maar je kan je "fiets" ook slopen met het schoonmaken.
Ik heb vroeger menig bottom bracket gesloopt door er met een dikke waterstraal op de lagers te spuiten, je wiellagers kunnen er op deze manier ook eerder aan gaan.
Jouw lager lijkt wel aardig roestvorming te hebben, vandaar :-q
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Nieuwe lagers altijd in 2RS uitvoering kiezen. Dus 2- zijdig voorzien van seals.
Lager worden fabrieksmatig niet volledig gevuld met vet. Iets met draaien op hoge snelheid is het excuus, of gewoon prijskwestie. Maar ik zeg maar zo, waar geen vet zit is ruimte voor water.

Dus nieuwe lagers eerst openwippen, aan 1 zijde met naald seal eruit, vet eruit spoelen met remmenreiniger. Goed droogblazen en volledig volproppen met watervast vet. Seal terug drukken, vet mag ertussen uit komen. Goed met je vingers seal aandrukken en dan pas lager plaatsen. Gegarandeerd langer plezier van je lagers.

Ik heb deze: https://www.gereedschapcentrum.nl/hazet ... spuit.html , Werkt super handig als je vaak sleutelt. Ook voor montage van delen gebruik ik deze. Mooi doseerbaar en goedkoop te vullen.

Als je je fiets met de tuinslang afsproeit heb ik in elk geval Nog nooit problemen met de roestVorming die jouw lager liet zien. Geen hogedrukreiniger natuurlijk.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Dennis78 schreef: vr 22 mei 2020, 23:53 Misschien overbodig, maar je kan je "fiets" ook slopen met het schoonmaken.
Ik heb vroeger menig bottom bracket gesloopt door er met een dikke waterstraal op de lagers te spuiten, je wiellagers kunnen er op deze manier ook eerder aan gaan.
Jouw lager lijkt wel aardig roestvorming te hebben, vandaar :-q
Klopt, daar heb ik wel aan gedacht. Ik denk dat ik het altijd voorzichtig doe. Maar poets mijn fiets wel regelmatig, dus het zou kunnen. Ook gedacht aan mijn avonturen in de Ardennen, waar het zeiknat was. Echt af en toe tot de assen in het water. Maar dan zou ik verwachten dan het aan beide kanten zou zijn.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Nog een extra vraag. Als jullie lagers vervangen, dan alle lagers? Want ik zag er in totaal 5. Links en rechts in de naaf. Een midden in. En dan nog twee in de body.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Ramonn schreef: za 23 mei 2020, 08:54 Nog een extra vraag. Als jullie lagers vervangen, dan alle lagers? Want ik zag er in totaal 5. Links en rechts in de naaf. Een midden in. En dan nog twee in de body.
Ik doe het niet altijd, als de rest gewoon goed aanvoelt..
Je kan het uiteraard wel doen, dan zou ik wel de nog goede lagers bewaren, als er een keer iets kapot gaat heb je wat op de plank liggen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cube-Elite schreef: vr 22 mei 2020, 22:01 Na het plaatsen van een nieuw lager is de speling vrijwel altijd weg. Voel nog even na de eerste rit. Soms is de speling dan weer terug.
Mijn ervaring is dat speling zelden door een lager komt.

Het is nl al vreemd dat de speling weg is na het vervangen van 1 lager, dat kan toch nooit als je logisch nadenkt........... het kan wel, maar dan hadden alle lagers speling :bier:
Je had de foto van dat ene lager gezien?
Dan is het niet meer zo vreemd. :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Dennis78 schreef: za 23 mei 2020, 09:38
Ramonn schreef: za 23 mei 2020, 08:54 Nog een extra vraag. Als jullie lagers vervangen, dan alle lagers? Want ik zag er in totaal 5. Links en rechts in de naaf. Een midden in. En dan nog twee in de body.
Ik doe het niet altijd, als de rest gewoon goed aanvoelt..
Je kan het uiteraard wel doen, dan zou ik wel de nog goede lagers bewaren, als er een keer iets kapot gaat heb je wat op de plank liggen.
Ok. Dan laat ik het even zo. Als er dan toch snel weer speling is vervang ik wel alles.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Je kan echt wel wat aan speling doen met een naaf met industrielagers (als de speling maar niet uit het lager komt)
Hier heb je gewoon shims voor. Bij bv een lefty voornaaf eerder regel dan uitzondering.

Tune shimt standaard de naven uit indien nodig.
Laatst gewijzigd door Cube-Elite op ma 25 mei 2020, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cube-Elite schreef: zo 24 mei 2020, 21:10 Je kan echt wel wat aan speling doen met een naaf met industrielanden (als de speling maar niet uit het lager komt)
Hier heb je gewoon shims voor. Bij bv een lefty voornaaf eerder regel dan uitzondering.

Tune shimt standaard de naven uit indien nodig.
Grappig, industrielanden. :lol:

En "standaard indien nodig" klinkt wat vreemd :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Die autocorrect wordt ik echt tam van :-D zat even op de tab van mijn zoon.
Plaats reactie