NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

B100 schreef: za 23 mei 2020, 17:15
Wemmies #33 schreef: za 23 mei 2020, 17:10

Darten schijnt ook een sport te zijn, was voor mij ook altijd alleen ter vermaak in de kroeg. 😉

Ergens zullen vermaak en (top)sport naast elkaar moeten bestaan, wil je een goede breedtesport krijgen. Dat betekend inderdaad variatie in moeilijkheid, maar ook accepteren dat er mindere goden op het parcours rijden, die niet zo met de sport bezig zijn.
Das ook helemaal prima, zo lang maar niet alles wordt afgestemd op de mindere goden. En dat is wat nu wel aan de hand is.
Grootste onzin ooit. Die roddel moet eens de wereld uit, dat gebeurt gewoon niet PUNT. Dat gebeurt alleen als je in sprookjes gelooft, maar dat zal je vast doen :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

B100 schreef: za 23 mei 2020, 17:15
Wemmies #33 schreef: za 23 mei 2020, 17:10

Darten schijnt ook een sport te zijn, was voor mij ook altijd alleen ter vermaak in de kroeg. 😉

Ergens zullen vermaak en (top)sport naast elkaar moeten bestaan, wil je een goede breedtesport krijgen. Dat betekend inderdaad variatie in moeilijkheid, maar ook accepteren dat er mindere goden op het parcours rijden, die niet zo met de sport bezig zijn.
Das ook helemaal prima, zo lang maar niet alles wordt afgestemd op de mindere goden. En dat is wat nu wel aan de hand is.
Eh, ergens schiet je een beetje door. Kijk eens wat er 5 jaar geleden aan routes lag. Schoorl was nog spannend en Dorst was te kronkelig voor de massa. Voor Nederlandse begrippen hebben we nu echt wel met uitdagend werk te doen.

Nee, er zitten geen drops in, want die kom je in het wild eigenlijk niet tegen, bij gebrek aan rotsen.

We hebben ook geen afdalingen van 15 minuten. Bij gebrek aan serieuze bergen.


Realistisch gezien is dit zo spannend als je het gaat krijgen op een natuurlijke manier in NL!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: za 23 mei 2020, 18:12 Voor Nederlandse begrippen hebben we nu echt wel met uitdagend werk te doen.
Nop
Lars TB schreef: za 23 mei 2020, 18:12 Nee, er zitten geen drops in, want die kom je in het wild eigenlijk niet tegen, bij gebrek aan rotsen.
Er zijn zat "natuurlijke" drop die je eenvoudig kunt fixeren, deze blijven zelfs op Schoorl duurzaam goed.
Lars TB schreef: za 23 mei 2020, 18:12 Realistisch gezien is dit zo spannend als je het gaat krijgen op een natuurlijke manier in NL!
Zo "natuurlijk" zijn de huidige routes ook weer niet .... is niet erg maar het kan zeker spannender, gelukkig zie ik op steeds meer plekken de norm een beetje de goed kant op schuiven .... langzaam, dat wel ...

In Schoorl vandaag nog een "gouwe ouwe" drop gestabiliseerd ...

was zo:

Afbeelding

Is nu .....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Dit gaat er nooit komen, wedden? :lol:

Maar, ergens hebben de criticasters natuurlijk wel een punt. De drempel is laag. Zelfs een lokaal rondje op Oostvoorne heeft meer drops en jumps dan alle 9 UHR routes bij elkaar.

De crew hierop aanvallen is imo niet terecht. Die zijn ook afhankelijk van de nukken van een terreineigenaar. Misschien zijn die na deze toeristeninvasie wat meer overtuigd dat er toch wel iéts moet veranderen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: za 23 mei 2020, 21:13
Lars TB schreef: za 23 mei 2020, 18:12 Nee, er zitten geen drops in, want die kom je in het wild eigenlijk niet tegen, bij gebrek aan rotsen.
Er zijn zat "natuurlijke" drop die je eenvoudig kunt fixeren, deze blijven zelfs op Schoorl duurzaam goed.
Je verwart toch echt het bouwen van een drop met een natuurlijke drop. Je kunt hier en daar wel wat vinden, maar die zijn meestal door erosie door menselijke aanwezigheid gecreëerd. Dat komt op hetzelfde neer.


Je kunt ze dus zelf aanleggen, maar dat valt niet onder 'natuurlijk'. Maar op dat moment knijpen al die lui die 'natuurlijke' trails willen een oogje dicht. Natuurlijk.

Maar echt aanleggen mag vaak niet. Wat niet weg neemt dat er niets gebeurt.

yo-eddy schreef: za 23 mei 2020, 21:13
Lars TB schreef: za 23 mei 2020, 18:12 Voor Nederlandse begrippen hebben we nu echt wel met uitdagend werk te doen.
Nop
Welk gedeelte van 'Nederlandse begrippen' wil je weerspreken?

yo-eddy schreef: za 23 mei 2020, 21:13
Lars TB schreef: za 23 mei 2020, 18:12 Realistisch gezien is dit zo spannend als je het gaat krijgen op een natuurlijke manier in NL!
Zo "natuurlijk" zijn de huidige routes ook weer niet .... is niet erg maar het kan zeker spannender, gelukkig zie ik op steeds meer plekken de norm een beetje de goed kant op schuiven .... langzaam, dat wel ...


Dat zeg ik, dit is de natuur waar we het mee moeten doen, meer hebben we niet, meer gaan we niet krijgen. Tenzij je de boel gaat aanleggen.



Het gaat mij er alleen maar om dat 'we' maar blijven verwachten dat we hier Finale Ligure-achtige toestanden kunnen en gaan krijgen. Dat is natuurlijk terrein waar ze met veel werk mountainbike-parcoursen van gemaakt hebben. We hebben hier dat terrein al niet, dus de vraag is wat verwacht wordt wat er dan wel komt? En hoe dat er gaat komen?

Ik ben niet tegen op wat drops en jumps. Maar ik zie graag ook technische klimmen, trial-achtige afdalingen, wortelafdalingen van 3 kilometer. En anderen zien graag weer wat meer rechte stukken in de huidige routes... . Die routes liggen er al. Alleen niet in NL... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars ..... wat begrijp je nou niet? Je l#lt in rondjes om kromme beweringen recht te krijgen ..... dat gaat dus niet?
Er zijn zat door natuurlijke erosie gecreëerde drops in NL
De hele UHR is aangelegd en dat is prima maar er had meer gekund, als je dat niet ziet dan wil je het gewoon niet zien ... in Schoorl wordt ook maar 25% vd potentie gebruikt alleen ga ik dat niet lopen ontkennen maar probeer ik (samen met anderen uiteraard) dat keer op keer een beetje op te rekken.
Als jij oprecht denkt dat dit het "natuurlijke" maximum in NL is dan rij je al 30 jaar met oogkleppen .... of je wilt gewoon eigenwijs zijn om het eigenwijs zijn ....?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Horsthil schreef: za 23 mei 2020, 17:26
B100 schreef: za 23 mei 2020, 17:15

Das ook helemaal prima, zo lang maar niet alles wordt afgestemd op de mindere goden. En dat is wat nu wel aan de hand is.
Grootste onzin ooit. Die roddel moet eens de wereld uit, dat gebeurt gewoon niet PUNT. Dat gebeurt alleen als je in sprookjes gelooft, maar dat zal je vast doen :lol:
Of het bewust gebeurt? Misschien niet. Maar het gebeurt wel. Alles moet rolbaar zijn, voorspelbaar zijn etc.... aansprakelijkheid en zo. Zal ook best zijn dat de terreinbeheerders daar meer de hand in hebben dan de trailbuilders... Zou best kunnen. Maar dat je diverse routes ook prima op je krantenfiets kan rijden zegt mij voldoende.
Downhill is geen grapje
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

yo-eddy schreef: za 23 mei 2020, 22:09 in Schoorl wordt ook maar 25% vd potentie gebruikt alleen ga ik dat niet lopen ontkennen maar probeer ik (samen met anderen uiteraard) dat keer op keer een beetje op te rekken.
En dat gebeurd op de UHR niet?
Ook hier wil iedereen meer en beetje bij beetje mag er wat meer maar wat Lars al zegt we hebben hier niet het terrein zoals in het buitenland. En wat we nu hebben wordt steeds beter.

En je doet altijd alsof Schoorl de heilige graal is van mtb in Nederland.
come on zeg
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Lars TB schreef: za 23 mei 2020, 18:12
B100 schreef: za 23 mei 2020, 17:15

Das ook helemaal prima, zo lang maar niet alles wordt afgestemd op de mindere goden. En dat is wat nu wel aan de hand is.
Eh, ergens schiet je een beetje door. Kijk eens wat er 5 jaar geleden aan routes lag. Schoorl was nog spannend en Dorst was te kronkelig voor de massa. Voor Nederlandse begrippen hebben we nu echt wel met uitdagend werk te doen.

Nee, er zitten geen drops in, want die kom je in het wild eigenlijk niet tegen, bij gebrek aan rotsen.

We hebben ook geen afdalingen van 15 minuten. Bij gebrek aan serieuze bergen.


Realistisch gezien is dit zo spannend als je het gaat krijgen op een natuurlijke manier in NL!
Er is echt veel meer mogelijk dan wat je denkt. Je hebt echt geen afdalingen van 15 minuten nodig, en ook geen rotsen. Ga maar eens kijken naar de trail tour in Beek, daar zie je al wat mogelijk is met een zeer beperkt hoogteverschil. Overigens een zeer populair event, geeft weer eens aan dat hier echt wel een behoefte aan is.

Wellicht dat in veel gevallen de beperking bij de terreinbeheerder zit, maar in veel gevallen is het Nederlandse terrein echt niet de beperkende factor.
Downhill is geen grapje
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

RoySmit schreef: za 23 mei 2020, 22:30
yo-eddy schreef: za 23 mei 2020, 22:09 in Schoorl wordt ook maar 25% vd potentie gebruikt alleen ga ik dat niet lopen ontkennen maar probeer ik (samen met anderen uiteraard) dat keer op keer een beetje op te rekken.
En dat gebeurd op de UHR niet?
Ook hier wil iedereen meer en beetje bij beetje mag er wat meer maar wat Lars al zegt we hebben hier niet het terrein zoals in het buitenland. En wat we nu hebben wordt steeds beter.

En je doet altijd alsof Schoorl de heilige graal is van mtb in Nederland.
come on zeg
Ik denk dat Schoorl wel een van de banen is in NL die het dichtste in de buurt komt bij iets wat op mountainbiken lijkt... en dat al voordat er alle 2.0 routes er waren.

Ps. Nee ik heb niks met MTB Noordwest te maken :tong
Laatst gewijzigd door B100 op za 23 mei 2020, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je hebt natuurlijk ook nog keileem (Drenthe, Friesland, Texel, Den Oever, Urk, Vollenhove). Bij Gaasterland heb je daar nog steeds kliffen. Is een aardige drop.
Afbeelding
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

yo-eddy schreef: za 23 mei 2020, 22:09 Lars ..... wat begrijp je nou niet? Je l#lt in rondjes om kromme beweringen recht te krijgen ..... dat gaat dus niet?
Er zijn zat door natuurlijke erosie gecreëerde drops in NL
De hele UHR is aangelegd en dat is prima maar er had meer gekund, als je dat niet ziet dan wil je het gewoon niet zien ... in Schoorl wordt ook maar 25% vd potentie gebruikt alleen ga ik dat niet lopen ontkennen maar probeer ik (samen met anderen uiteraard) dat keer op keer een beetje op te rekken.
Als jij oprecht denkt dat dit het "natuurlijke" maximum in NL is dan rij je al 30 jaar met oogkleppen .... of je wilt gewoon eigenwijs zijn om het eigenwijs zijn ....?
Nou ik ben het toch eerder met Lars eens dan wat jij beweert. Want natuurlijke drops ontstaan door erosie? Is dat dan natuurlijke erosie of door de vele fietsers die er overheen komen? Ook dan zul je regelmatig moeten stabiliseren omdat er anders niks overblijft van die drop.

Op de UHR is lang niet alles aangelegd. Pas heb ik mij tijdens het fietsen nog weer eens gevisualiseerd hoe de route vroeger was en nu (vb Amerongen). Het is nu ongeveer 50/50 oud/nieuw. En er ontstaan al best wat ‘natuurlijke’ hindernissen. Bijvoorbeeld op stukje Hoge Ginkel net voordat je weer de asfalt klim (Amerongse berg) over moet steken. Dat is geen stukje meer waar je zonder goed te sturen en kijken doorheen knalt. Dus moraal is als je Schoorl (als een van de oudste routes van NL) zoveel respijt geeft doe dat dan ook met routes zoals de UHR. En anders dan zijn die routes niet jouw ding en ga je ergens anders spelen. Even goede vrienden :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

B100 schreef: za 23 mei 2020, 22:36
RoySmit schreef: za 23 mei 2020, 22:30

En dat gebeurd op de UHR niet?
Ook hier wil iedereen meer en beetje bij beetje mag er wat meer maar wat Lars al zegt we hebben hier niet het terrein zoals in het buitenland. En wat we nu hebben wordt steeds beter.

En je doet altijd alsof Schoorl de heilige graal is van mtb in Nederland.
come on zeg
Ik denk dat Schoorl wel een van de banen is in NL die het dichtste in de buurt komt bij iets wat op mountainbiken lijkt... en dat al voordat er alle 2.0 routes er waren.

Ps. Nee ik heb niks met MTB Noordwest te maken :tong
Drommels Drommels Drommels!!!!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

hanjovdberg schreef: za 23 mei 2020, 22:43 Nou ik ben het toch eerder met Lars eens dan wat jij beweert. Want natuurlijke drops ontstaan door erosie? Is dat dan natuurlijke erosie of door de vele fietsers die er overheen komen? Ook dan zul je regelmatig moeten stabiliseren omdat er anders niks overblijft van die drop.
....99% van die drops is nog nooit een fietser of wandelaar af geweest ...... maar jij denkt dat de hele wereld erodeert door fietsers en wandelaars?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

En als op Amerongen een klein lullig dropje ( nabij marmottenbak) al weggehaald moet worden van de terreineigenaar, waarom denken velen dan nog steeds dat de onderhoudscrew technical trail features moet gaan bouwen?
Dat is toch kansloos?!?! Zodra ze dat tegen de wil in van de terreineigenaar gaan doen kan je alle vormen van medewerking wel vergeten...
Plaats reactie