Wel of geen dropper?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
jappiex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 15:05

Ik zou graag in dit topic verder gaan met mijn dropper gerelateerde vraag. Ik rijd in Nederland laagland over de mountainbikeroutes en lange verbindingsstukken. Zit graag 4u op m'n fiets in een sporttempo. Dit doe ik nu op een HT. Ik merk dat dit wat wringt op de steeds leukere routes waar ik echt zo hard mogelijk overheen wil. Zou nu naar een fully willen en denk er over te kiezen voor 120mm travel. Ik lees overal, ook in de gisteren ontvangen Fiets weer, dat een dropper alles leuker maakt. Maar dan zit er op zo'n fully weer 100 of 120mm drop. Dat zou dan niet genoeg zijn.

Hoe gebruiken jullie een dropper? Zit je zadel dan als bij een BMX op je frame en raffel je de route staand op de pedalen af? Of gebruik je het alleen bij drops en afdalingen? In dat laatste geval zou een dropper voor mij geen functie hebben. Als het een echte toegevoegde waarde heeft bij slingertrails, dan wel.

Hoe veel moet je zadel droppen op een maat L, ik ben lengte 1,85.

Is een dropper duurzaam? Als ik 20 uur per maand op mijn ATB zit wil ik geen onstabiel zadel hebben voor de stukken tussen de routes, dat zou veel irritatie geven.

Ik zie in het dagelijkse gebruik nog heel weinig mensen een dropper gebruiken en zou graag wat meer leren over de correcte toepassing van een dropper in onze doorraceroutes. Hoe worden we dan precies sneller dankzij een dropper, zoals ze in de blaadjes roepen?
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Ik heb 100 mm op HT, 1,83 m, het is genoeg voor algemeen trailrijden. meer is goed als je meer stijl wilt op jumps, manual, etc.
Laatst gewijzigd door void op zo 24 mei 2020, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Goede vraag, ben ook wel benieuwd naar de tips/ervaringen.

Zelf rijd ik de laatste maanden bewuster met de dropper. Deze zat er al op toen ik de fiets vorig jaar kocht, maar het gebruiken was nog een dingetje.
Ik merk dat je in technische afdalingen en singletrack je gewicht makkelijker kan verplaatsen (zijwaarts, beneden & achteren) en de fiets dus beter onder controle hebt. Bijv. druk zetten op de pedalen in de bochten, je benen gebruiken als vering en de fiets het spoor laten volgen.

Hoe laag ik de dropper laat zakken ligt ook aan de track, soms is een paar cm genoeg zodat ik makkelijker achter het zadel kom en andere momenten is het tot het laagste punt (maat L met 120mm dropper).

Merk ook dat het veel vraagt van je bovenbenen, het is dus echt een andere manier van rijden.

Ben intussen wel overtuigd van de dropper!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Eigenlijk is het heel simpel met een dropper: Áls je er geen hebt, mis je hem niet. Als je eenmaal een dropper hebt, wil je niet meer zonder. En ik zou dan de langste kiezen die in je frame past.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Jappiex,
Als je een nieuwe fiets koopt en er zit fabriek-af een dropper op, dan zal de hoeveelheid drop oha afhankelijk zijn van het type fiets, en van de framemaat.
Een 100mm race/marathonfully zal, als er al een dropper op zit, wat minder drop nodig hebben, dan een 160mm endurofully, omdat XC-terrein minder steil en zwaar is dan het steile supertechnische terrein waar je een enduro in rijdt (en een racer wil ook zo weinig mogelijk extra gewicht mee hoeven sjouwen). Daarnaast komt een rijder van zeg 1,60m makkelijk uit met 10cm op lichtere trails, waarbij een 1,95m rijder echt wel minimaal 15cm of meer wenst. Een maatje XS kan met minder drop uitkomen dan een maatje XXL.
Jij rijdt een HT, veel vlakke rechttoe rechtaan stukken, en je wil soms Nl'se nieuwere parcoursen opzoeken. Ik denk dat je dan met jouw lengte met 15cm voor hier zeker uitkomt, zelfs 12,5cm zou al kunnen. En met meer is ook niets mis, liever iets teveel drop die je niet aanspreekt, dan een echt tekort aan drop. (Bij een teveel aan drop alleen uitkijken dat je niet met je kont op je achterband gaat zitten, minder drop ' beschermt je daartegen' ).
Op de snelle overbruggingsstukken ga je er geen enkele nadeel van ondervinden (hij is iets zwaarder dan een vaste pen, wedstrijdrijders vinden dat soms wat minder).
De winst zit 'm in harder de bochten door kunnen, ook op asfalt, doordat je je zwaartepunt in de bocht kunt verlagen en meer druk op je laagst staande pedaal kunt zetten en je je frame beter kunt kantelen. Je hoeft amper nog te remmen (mits je ook een band met voldoende grip voor rijdt natuurlijk). Op trails is 1-2-3 cm lagere stand soms al duidelijk merkbaar in de balans op je fiets, je wordt niet zo snel meer uit je zadel gestuiterd op een hobbelige trail met wortels en kuilen, je rijdt er sneller en meer lol over/doorheen.
En op steilere afdalingen laat je je zadel nog wat verder zakken, zwaartepunt lekker laag net boven/achter je zadel, je frame kun je makkelijk van links naar rechts onder je door bewegen, met veel meer rust en controle, geen overslaggevoelens meer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ook heel simpel: wat je niet mist moet je er af laten :-D
Het kost meer, weegt meer, vergt onderhoud, krijgt speling en gaat uiteindelijk kapot.......doet een vaste zadelpen allemaal niet! :winkie:

@Aurelius.......zie je die "handigheden" gebruikt worden in "vlak" Nederlandse mtb routes, vraag ik me af?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ja ik gebruik de handigheden ook in NL. Speling en onderhoud, dat dat reuze meevalt hoeft niet onderschreven te worden voor iemand die met een vaste pen rijdt. Diegene rijdt immers op een starre singlespeed :tong
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

jappiex schreef: zo 24 mei 2020, 08:21 Ik zou graag in dit topic verder gaan met mijn dropper gerelateerde vraag. Ik rijd in Nederland laagland over de mountainbikeroutes en lange verbindingsstukken. Zit graag 4u op m'n fiets in een sporttempo. Dit doe ik nu op een HT. Ik merk dat dit wat wringt op de steeds leukere routes waar ik echt zo hard mogelijk overheen wil. Zou nu naar een fully willen en denk er over te kiezen voor 120mm travel. Ik lees overal, ook in de gisteren ontvangen Fiets weer, dat een dropper alles leuker maakt. Maar dan zit er op zo'n fully weer 100 of 120mm drop. Dat zou dan niet genoeg zijn.

Hoe gebruiken jullie een dropper? Zit je zadel dan als bij een BMX op je frame en raffel je de route staand op de pedalen af? Of gebruik je het alleen bij drops en afdalingen? In dat laatste geval zou een dropper voor mij geen functie hebben. Als het een echte toegevoegde waarde heeft bij slingertrails, dan wel.

Hoe veel moet je zadel droppen op een maat L, ik ben lengte 1,85.

Is een dropper duurzaam? Als ik 20 uur per maand op mijn ATB zit wil ik geen onstabiel zadel hebben voor de stukken tussen de routes, dat zou veel irritatie geven.

Ik zie in het dagelijkse gebruik nog heel weinig mensen een dropper gebruiken en zou graag wat meer leren over de correcte toepassing van een dropper in onze doorraceroutes. Hoe worden we dan precies sneller dankzij een dropper, zoals ze in de blaadjes roepen?
Eerlijk gezegd heb je in het grootste gedeelte van NL geen dropper nodig. Dwz, niet zoals je `m in een steil buitenland zou gebruiken.
Anderzijds gebruik ik `m hier wel regelmatig door `m maar een klein stukje (2-3cm) te laten zakken om m`n fiets harder door kort opeenvolgende bochten (slingertrails) te gooien of een afdalinkje wat harder te nemen. Dus...als je er 1 hebt maakt dat je leven toch wel een stukje makkelijker en leuker :)

Ik ben 184 en in m`n 115mm XC/TR fully zit een 125mm dropper. Enkel in op de steilste stukken in de Franse Ardennen had ik het gevoel meer drop nodig te hebben. Sterker nog, met 125mm kan ik nog redelijk doorfietsen, iets wat met de 150mm in de TR/AM fully niet meer lukt. Voor de locale rondjes hier in NL zou je met 100mm (of zelfs 75) nog uit de voeten kunnen (maar die maten zijn zeldzaam, aangezien het rule of thumb is de grootste drop te monteren die je kwijt kan)

Met duurzaam bedoel je wss betrouwbaarheid? Tja, de Crankbrothers Highline 125mm doet het al 3,5jr zonder problemen, enkel afentoe wat vet onder de kraag. RS Reverb 125mm heb ik veel problemen mee gehad, al schijnen die tegenwoordig erg te zijn verbeterd (de 150mm in de LTHT doet het nog steeds maar die gebruik ik weinig) en de KS Lev 150mm heb ik bijna een jaar, geen gezeik tot nu toe.

En verder is een dropper uitermate geschikt als easy-entry system voor ouwe lullen zoals ik, die te lui zijn om normaal op of van hun fiets te stappen :winkie:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Jurriaan schreef: zo 24 mei 2020, 09:36 Ja ik gebruik de handigheden ook in NL. Speling en onderhoud, dat dat reuze meevalt hoeft niet onderschreven te worden voor iemand die met een vaste pen rijdt. Diegene rijdt immers op een starre singlespeed :tong
Op mijn starre singlespeed heb ik inderdaad geen dropper :winkie: Daar mis ik hem ook niet, op mijn andere fiets heb ik er wel eentje en ondanks dat het voor de vaderlandsche rondjes niet nodig is gebruik ik die toch af en toe. In het geval van jappiex zou ik zeggen dat hij geen dropper nodig heeft.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Op mijn fiets (Lux) zit ook een dropper. In de eerste ritten niet gebruikt, wat moet ik met dat ding op de vlakke routes hier in Nl was mijn gedachte.

De laatste ritten op de technische stukken met veel bochten en bulten toch maar eens laten zakken. Je merkt dat je veel dynamischer gaat rijden, je gooit je fiets onder je door waardoor je sneller de bochten rond.
Ik zie hier de voordelen wel van in voor het gebruik.

Als je gewoon lekker wil cruisen door de bossen ga je er geen voordeel van hebben.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veel drop is alleen nodig in erg steil terrein, dus voor standaard NL gebruik zou je met een 100~125mm dropper prima toe kunnen. En zelfs die zul je niet vaak helemaal gebruiken, meestal is wat anderen al aangeven een paar cm al voldoende. Je creëert dan net dat beetje extra bewegingsvrijheid op je fiets voor lekker bochtige stukjes of kleinere obstakels & jumps.

"Nodig" is een dropper niet, maar het kan het fietsen weer net ietsje prettiger maken in sommige omstandigheden. En het klopt ook wel dat je een dropper niet mist als je er geen gewend bent. Maar ik zou persoonlijk niet meer zonder willen...

Over maximale drop en kleinere rijders: ik ben zelf 1.70m en icm grote wielen (29") heeft meer dan ongeveer 150mm drop weinig zin. Je raakt dan al de achterband met je zitvlak bij steile afdalingen, dus 170mm is dan overbodig. Ook passen dergelijke lange droppers lang niet altijd in een kleine framemaat/korte zitbuis.
120mm vond ik zelf echter net net weinig in de Alpen, had daarmee toch soms het gevoel net iets meer drop te willen. Maar op NL routes is die 120mm echt ruimschoots voldoende.

En nog een puntje, bij een lange dropper worden de krachten op de pen ook anders, de hefboom wordt langer.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Wat ik mij nog wel afvroeg is hoe het juiste bedienen van de dropper gaat.
Wat ik doe is bij het zitten op het zadel de hendel bedien, daarmee zakt de dropper naar zijn laagste punt (zadel valt weg). Dit vind ik op de tracks die ik rijd te laag. Ik laat hem dan weer omhoog komen tot tegen mijn kont. Dit zijn 2 handelingen en kosten tijd.
Is er een betere methode? Wellicht vooraf het gewicht op het zadel iets minderen alvorens de dropper te bedienen?
2-3 cm is in mijn ogen al vaak voldoende om toch soms even het zadel op te zoeken en wel voldoende ruimte te hebben om je fiets onder je te bewegen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

vincent75 schreef: zo 24 mei 2020, 11:56 Wellicht vooraf het gewicht op het zadel iets minderen alvorens de dropper te bedienen?
Precies dat ja. FF licht maken, dropper activeren en dan op de gewenste hoogte weer lossen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vaak sta ik al als ik het zadel ietsje lager wil, dus dan druk ik de hendel eerst in en druk kort even het zadel iets lager. Als je de dropper regelmatig gebruikt wordt het op een gegeven moment een automatische handeling.

Dat geldt zelfs voor de aloude Gravity Dropper, waar je eigenlijk twee keer moet gaan zitten om het zadel lager te krijgen: een keer heel kort om de pen te ontgrendelen en dan nog een keer om echt te zakken.
Ook om omhoog te verstellen moet je daarbij het zadel even licht belasten (weer om de pen te ontgrendelen).

Klinkt omslachtig, en dat is het ook als je van een "normale" dropper komt, dat merkte ik pasgeleden nog toen ik mijn GD tijdelijk in gebruik had.
Maar toen dat nog mijn reguliere dropper was deed ik ook die handelingen snel en zonder erbij na te denken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Jurriaan schreef: zo 24 mei 2020, 09:36 Ja ik gebruik de handigheden ook in NL. Speling en onderhoud, dat dat reuze meevalt hoeft niet onderschreven te worden voor iemand die met een vaste pen rijdt. Diegene rijdt immers op een starre singlespeed :tong
Op mijn starre 1x11 Krampus heb ik dan juist wel weer een (goedkope BrandX 27.2) dropper :-D , maar dat zit hem in het feit dat ik daar graag de lastigste offroute stukken mee rijdt en ik graag ver achterin hang bij hard dalen met vaste vork.
Tijdig bedienen blijft wennen inderdaad, ik vergeet hem nog wel eens.
Plaats reactie