XT derailleur problemen na 300km

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Leon223
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 14:49

Goedemiddag! :-D

Een maand of 3 geleden heb ik een Sensa Merano FS Pro 2020 gekocht. 1x12 met Deore XT. Nu heb ik er ongeveer 300km op gefietst en heb ik voor de tweede keer problemen met mijn derailleur. Na 200km heb ik hetzelfde probleem gehad als wat ik nu heb, toen heb ik de fiets even laten nakijken bij de fietsenmaker en werkte alles weer (voor maar 100km dus). Ik wil graag begrijpen wat het probleem is maar ik kom er niet helemaal achter. Het probleem is dat soms de derailleur niet helemaal goed schakelt. Dit gebeurt alleen maar als ik wat harder, sneller trap en dan schakel. In mijn testopstelling in de schuur krijg ik het niet voor elkaar. Ik heb al wat met de kabelspanning op het stuur zitten spelen maar dit lijkt het probleem niet te verhelpen. Het probleem doet zich alleen voor in een lage versnelling, en voor wat ik nu kan zien alleen op het derde tandwiel (maar dat weet ik niet helemaal zeker). Ik heb een filmpje gemaakt om te laten zien wat er niet helemaal lekker gaat.

https://share.icloud.com/photos/0MMFtlk ... uRG5gpBHyQ

https://share.icloud.com/photos/0GZFwMl ... 9nIGOD6hEg
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lastig te zien...

Sowieso 'verloopt' de derailleur in het begin een beetje door de binnenkabel die oprekt. Maar dat kun je dus inderdaad herstellen door aan die knop bij je schakelaar te draaien.

Dan speelt de hoogte van het bovenste derailleurwieltje een rol met hoe goed de boel schakelt, daar kan nog mee gespeeld worden. Het lijkt niet dat het patje scheef staat, maar dat zou normaal ook nog een oorzaak kunnen zijn. En je kunt ook proberen de cassette nog een keer los te halen en weer vast te zetten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Als ik dat filmpje zie zou ik zeggen dat je de kabelspanning (aan het stuur) een kwart slag slapper (of strakker) zou moeten zetten. De ketting probeert op het kransje ernaast te klimmen.
(Of er is een tandje verbogen op dat kransje)
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

De shifterkabel lijkt mij te strak te staan.
Canyon Neuron CF9 2022
Leon223
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 14:49

Te strak zou inderdaad kunnen. Heb 'm best veel losser gedraaid en lijkt vrij soepel te lopen. Morgen een rondje fietsen om even te kijken of het nu goed is :) Bedank tot zo ver!
Leon223
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 14:49

Ik heb net een rondje gefietst om al rijdend mijn versnellingen af te stellen. Als ik de fiets ophang krijg ik het schakelen perfect voor elkaar, als er wat meer druk op de pedalen en achterwiel staat blijft de ketting overslaan. Ik heb het stelwieltje helemaal vast gedraaid en beetje voor beetje losser gedraaid; helaas blijf het overslaan :evil:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Leon223 schreef: zo 24 mei 2020, 14:01 Ik heb net een rondje gefietst om al rijdend mijn versnellingen af te stellen. Als ik de fiets ophang krijg ik het schakelen perfect voor elkaar, als er wat meer druk op de pedalen en achterwiel staat blijft de ketting overslaan. Ik heb het stelwieltje helemaal vast gedraaid en beetje voor beetje losser gedraaid; helaas blijf het overslaan :evil:
wat verveeld nou, om het wat makkelijker te maken :
https://bike.shimano.com/nl-NL/home.html

neem aan dat je zelf wel de juiste gebruikershandleiding kan vinden en kan lezen......
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Leon223 schreef: zo 24 mei 2020, 14:01 Ik heb net een rondje gefietst om al rijdend mijn versnellingen af te stellen. Als ik de fiets ophang krijg ik het schakelen perfect voor elkaar, als er wat meer druk op de pedalen en achterwiel staat blijft de ketting overslaan. Ik heb het stelwieltje helemaal vast gedraaid en beetje voor beetje losser gedraaid; helaas blijf het overslaan :evil:
Maar verandert er wel iets als je hem vaster of losser draait? Als ik de mijne 1 slag losser of vaster draai merk ik zeker verschil met schakelen en dat is een ouderwetse 10 speed.

In de standaard heb je een aardig beeld qua afstellen, na stellen idd altijd rijdend


Als je geen verschil merkt bij vaster of losser draaien zit je kabel misschien geknikt ofzo?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Als de fiets nieuw is en jij en je FM komen er niet uit, dan wordt het tijd voor een andere FM.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Even stappenplan van Shimano volgen zoals snelle buffer al aangeeft.

Alles loshalen dus kabel ook loshalen van derailleur. Dan instellen zoals Shimano voorschrijft dus bovenste derailleur wieltje (g-pully) net buiten laatste kransje. Dan kabel vastzetten terwijl je de stelschroef (shifter) 3 slagen hebt uitgedraaid (dit om later evt ook nog iets losser te stellen). Dan de b-tension schroef stellen door te schakelen naar grootste blad en hier afhankelijk van je cassette en type derailleur afstellen op elkaar. Dan testen en fijnstellen met de stelschroef aan je shifter.

Succes en als het dan nog niet lukt zou ik zeggen gevalletje FM en toch misschien het derailleur padje ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Draaien aan de stelschroeven/ of kabelstelschroef is een ruim begrip :roll:
1/8 verdraaien van een stelschroef en of 1 klikje van je kabel versteller is vaak al genoeg om de boel goed afgesteld te krijgen :-D maar ook het tegengestelde heb je dan ook zo in de hand gewerkt :-{ de boel ontregeld :(
Ik denk dat je hier vanaf nul moet beginnen :-D
Ketting en kabel los... eerst de H en L goed lijnrecht onder de eerste en laatste krans zetten, b-tension afstand afstellen.
Ketting monteren, kabel monteren (voorspanning van de kabel is ook erg belangrijk en de kabelafstellers niet tot het eind in of uit draaien, omdat na dat je de kabel hebt gemonteerd het altijd mogelijk is dat de kabel iets te strak staat) :-{ en je moet altijd 2 kanten op kunnen stellen :-D succes :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Onti
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 17:09
Mijn mountainbike: Zwart Zand (primal 2020)

Voordat ik ergens aan draai met kabels enzo controleer ik altijd eerst of mijn derailleur-hanger vast zit.

Dat je probleem alleen voorkomt onder load klinkt mij iets te bekend (eigen fiets toean hij net nieuw was) bij mij zat er geen locktite op de derailleur hanger boutjes en deze zat lost na een week fietsen ofzo.
De enige zekerheid op een mountainbike is de zekerheid dat geen enkele standaard, standaard is!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Onti schreef: zo 24 mei 2020, 17:14 Voordat ik ergens aan draai met kabels enzo controleer ik altijd eerst of mijn derailleur-hanger vast zit.

Dat je probleem alleen voorkomt onder load klinkt mij iets te bekend (eigen fiets toean hij net nieuw was) bij mij zat er geen locktite op de derailleur hanger boutjes en deze zat lost na een week fietsen ofzo.
En of de hanger wel recht zit. Mag wel een nieuwe fiets zijn, maar bij problemen altijd controleren.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16791
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kan nooit kwaad, maar toch twee dingetjes daarover:
- met het blote oog is niet nauwkeurig genoeg te zien of een pat (heel licht) gebogen is. En wie heeft er goed meetmateriaal in zijn schuurtje...?
- misschien heb ik geluk gehad, maar in 38 jaar fietshobby heb ik nog geen gebogen pat meegemaakt (behalve na een ongeval en toen zag zelfs een vleermuis nog dat-ie scheef was :D )

Anders gezegd, in veruit de meeste gevallen ligt de oorzaak van slecht schakelen elders, iig in mijn ervaring.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kermit schreef: zo 24 mei 2020, 20:39 Kan nooit kwaad, maar toch twee dingetjes daarover:
- met het blote oog is niet nauwkeurig genoeg te zien of een pat (heel licht) gebogen is. En wie heeft er goed meetmateriaal in zijn schuurtje...?
- misschien heb ik geluk gehad, maar in 38 jaar fietshobby heb ik nog geen gebogen pat meegemaakt (behalve na een ongeval en toen zag zelfs een vleermuis nog dat-ie scheef was :D )

Anders gezegd, in veruit de meeste gevallen ligt de oorzaak van slecht schakelen elders, iig in mijn ervaring.
Mijn idee, krom achterpad zie je of niet , en lees eens de info van shimano !.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie