Waar je nu wél kunt fietsen!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Afgelopen week voor het eerst de volgende routes gereden:
Beide routes Appelscha, beide te mul nu.
Diever ging nog wel iets beter.

De routes van Bant (erg korte route) en Dronten gingen ivm de kleigrond goed. Met name Dronten is echt een verrassend leuke route die er nu erg goed bij ligt.
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

vanDaal schreef: do 21 mei 2020, 20:33 Mijn ervaring van de afgelopen week:
- Hoge Vuursche: ligt er niet slecht bij voor het grootste deel
- Kwintelooien: veel remkuilen, klimmetjes nog pittiger
- Rhenen: ligt er prima bij, beter dan HV
- Hellendoorn: zuid en westkant is een woestijn. Erger dan Utrechtse heuvelrug. Noord en Oost best ok
- Rijssen: erg goede staat, ook veel mooie Rhodo's in bloei nu

De UHR routes zijn al geruime tijd 'gesloten' ivm droogte.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

vanDaal schreef: do 21 mei 2020, 20:33 Mijn ervaring van de afgelopen week:
- Hoge Vuursche: ligt er niet slecht bij voor het grootste deel
- Kwintelooien: veel remkuilen, klimmetjes nog pittiger
- Rhenen: ligt er prima bij, beter dan HV
- Hellendoorn: zuid en westkant is een woestijn. Erger dan Utrechtse heuvelrug. Noord en Oost best ok
- Rijssen: erg goede staat, ook veel mooie Rhodo's in bloei nu
Je noemt precies een aantal routes die volgens mij voor Daniel onder andere de aanleiding waren voor dit topic. Bovendien zie ik aan je fietsactiviteiten dat HV al 11 dagen terug is. In die tijd is veel veranderd.

Verder heb ik vernomen dat de routes op Noord-Beveland er goed bij liggen. Enige jammere is, dat het voor het grootste deel gravel is.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Gister rijssen gereden en dat ligt er erg goed bij. Slecht een klein deel heeft wat mullere stukken, maar zelfs die zijn niet dramatisch. Er mooi stukje bos overigens

2 weken terug routes bij almere / braamberg gereden en die waren keiharde klei, dus denk dat dat nog steeds zo is.
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

Michel.nl schreef: za 16 mei 2020, 21:17 Onze route (Drachten-Beetsterzwaag) is prima te doen, vooral omdat wij weinig zandstukken hebben en meer modder :D :-q
Klopt, de route (gisteren weer blokje gedaan) blijft zich heel goed houden.
Ideale zomerroute wat dat betreft.

Een groot nadeel van deze route, het hobbelt en stuitert momenteel als een gek. Tussen de boomstronken is het uitgesleten. Een jaar of wat geleden was het stukken beter te doen. Best jammer, het mooiste stuk van de route (singletrackje vanaf het witte huis) is hierdoor bijna niet meer te fietsen.

Kortom een Fully is helaas wel een must op deze route...zoals het er nu bij ligt.
Maar mul is het inderdaad niet :-q :D
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Iemand een idee waar in zuidoost brabant de route’s er nog mooi bij liggen ? , ik vond het eerste stuk van Mierlo een drama , en ook de route van lierop kent z’n mindere stukken , zijn er route’s die wel gewoon hard zijn ?
—Cube reaction TM Pro—
hoogstraatfan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 1 december 2004, 09:21
Mijn mountainbike: Trek FUEL 90
Contacteer:

Kan iemand mij uitleggen waarom je op veel routes niet meer mag fietsen? Ik zie argumenten dat er teveel mul zand ligt, als je dat vindt ga je maar op asfalt fietsen toch. Je fietst door een bos waarin de natuur vrij spel zou moeten hebben.
Lees ook dat de routes kapot gaan, wat is kapot? Een bocht blijft toch een bocht, hij kan door de omstandigheden moeilijk te nemen worden maar dan neem je hem maar wat langzamer als dat voor jou niveau nodig is. Lees in diverse topics dat routes op sommige stukken niet meer fietsbaar zijn, volgens mij is de uitdaging dan alleen maar groter toch?

Neemt niet weg dat ik heel blij ben dat de routes aangelegd zijn maar vind ook dat men wel erg doorschiet in het onderhoud.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Sommige routes veranderen geheel in een soort los duinzand. 2 meter strook kom je nog wel door, maar dat 18km lang.... is niet te fietsen (of je moet een fatbike hebben), en ook helemaal niet leuk meer.
Op enig moment kun je zo'n route beter sluiten. Goed te fietsen is 'ie dan al niet meer, en de onderhoudsploegen hebben dan straks ook iets minder herstelwerk te verrichten. Dat juiste moment timen is lastig.

Heel Zuid Limburg ligt er zeer zeer goed bij. En dat blijft gegarandeerd zo. Dus als je fanatiek MTB-er bent, je wil een dagje, weekendje, weekje weg... en de grens over is te onzeker, niet mogelijk, ik zou het Heuvellandschap (pak en beet alles beneden de A79 waar Valkenburg aan ligt) zeker op mijn lijstje zetten als serieuze contender :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Wat aurelius zegt + dat ook op de routes met stuifduinen je zo'n erge slijtage krijgt, dat je op den duur tussen twee hoge muren omhoog fietst. De heuvel slijt dan zo erg, dat je serieuze schade aan de bodem krijgt. Dat is ook niet wat een terreineigenaar wil.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Dagje Limburg ga ik binnenkort ook doen.
Ik pakte vaak Gulpen+Vijlen als ik in Limburg was aangevuld met wat spielerij op de Vaalserberg.
Wat zijn nu de andere aanraders?
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Bux
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega

hoogstraatfan schreef: zo 24 mei 2020, 22:50 Kan iemand mij uitleggen waarom je op veel routes niet meer mag fietsen? Ik zie argumenten dat er teveel mul zand ligt, als je dat vindt ga je maar op asfalt fietsen toch. Je fietst door een bos waarin de natuur vrij spel zou moeten hebben.
Lees ook dat de routes kapot gaan, wat is kapot? Een bocht blijft toch een bocht, hij kan door de omstandigheden moeilijk te nemen worden maar dan neem je hem maar wat langzamer als dat voor jou niveau nodig is. Lees in diverse topics dat routes op sommige stukken niet meer fietsbaar zijn, volgens mij is de uitdaging dan alleen maar groter toch?

Neemt niet weg dat ik heel blij ben dat de routes aangelegd zijn maar vind ook dat men wel erg doorschiet in het onderhoud.
Kijk hier maar eens naar:
https://www.facebook.com/18501248152213 ... 0364492075
Ik zie weinig uitdaging in het lopen door zand, en de mensen die de routes onderhouden hebben er alleen maar meer werk aan om de boel te herstellen als je dit soort stukken open laat.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

lelystad, almere en dronten zijn allemaal goed te fietsen, tijdens de natte periode is het hier bijna niet te doen (op dronten na) maar in de droge tijd is het heel goed rijden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

hoogstraatfan schreef: zo 24 mei 2020, 22:50 Kan iemand mij uitleggen waarom je op veel routes niet meer mag fietsen? Ik zie argumenten dat er teveel mul zand ligt, als je dat vindt ga je maar op asfalt fietsen toch. Je fietst door een bos waarin de natuur vrij spel zou moeten hebben.
Lees ook dat de routes kapot gaan, wat is kapot? Een bocht blijft toch een bocht, hij kan door de omstandigheden moeilijk te nemen worden maar dan neem je hem maar wat langzamer als dat voor jou niveau nodig is. Lees in diverse topics dat routes op sommige stukken niet meer fietsbaar zijn, volgens mij is de uitdaging dan alleen maar groter toch?

Neemt niet weg dat ik heel blij ben dat de routes aangelegd zijn maar vind ook dat men wel erg doorschiet in het onderhoud.
Het heeft niet met onderhoud te maken. De route is aan het verdwijnen, omdat het pad waar de route overheen is aangelegd aan het verdwijnen is. Het smalle harde pad, wordt een brede zandvlakte.

Het is zandzee aan het worden, zodat het lijkt op het droge deel van het strand waar je tijdens de strandrace ook niet kunt fietsen. Het duin achter het strand wordt door de zee en de wind gevormd en dat herstelt wel weer, maar het stuifduin dat in de laatste ijstijd (Horsthil kan dat beter uitleggen dan ik) is aangelegd door de wind herstelt niet vanzelf. Daar gaat in een paar weken tijd een meter vanaf omdat jij en ik er door het intensief te belopen het zand naar beneden trappen

Op de harde stukken vallen de gaten erin. Dat worden dan valkuilen en potholes.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Kijk dit filmpje eens vanaf 18:34:
https://youtu.be/hVlAjXe8K2Y?t=18m34s

Hier op Lage Vuursche klim je als het ware tussen 2 muren omhoog. Deze erosie is door gebruik ontstaan en de duin slijt tegenwoordig door regen nog verder. Het is zo ver uitgesleten dat je het stuifzand al voorbij bent op het eerste deel.
Wat je verder ziet is dat er een trechter is ontstaan doordat men vanwege het mulle zand steeds meer aan de zijkant is gaan rijden. De trail is nog breder geworden en de schade aan de duin is nog groter. Dit is niet meer te herstellen. Nu is dit al oud en komt dit uit een tijdperk waar onderhoud minimaal was en er anders werd gekeken naar de route. Maar dit soort erosie is niet wenselijk en moet worden voorkomen. Ergens anders op de route is er ook een goed voorbeeld van wat erosie kan doen, wederom een stuk oude route. Daar is een klein eiland met een hoogte van 1 meter of meer ontstaan waaromheen de single track loopt. Helemaal uitgesleten door intensief gebruik, ongeacht de omstandigheden. Dit is overigens na de droogte van de afgelopen jaren erger geworden.

Je ziet nu op de routes ook hetzelfde met nieuwe klimmen gebeuren. Als je er vroeg bij bent, kun je het nog herstellen door heel veel zand omhoog te gaan scheppen en te verstevigen. Maar dit soort erosie zou in de eerste plaats niet mogen gebeuren. Daarom is het niet verstandig om een route open te houden waarbij de klimmen helemaal kapot worden gelopen. Wanneer men blijft fietsen is er niks aan de hand.
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Iemand een idee hoe de route in het bakelse bos ( mtb route Helmond ) er bij ligt ? Zou graag morgen even een rondje willen doen , maar niet als t mega droog is.
—Cube reaction TM Pro—
Plaats reactie