Zeddam...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Was de oude route Zeddam ook zo mul bij droogte als deze of is dit alleen op de nieuwe stukken?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Shredwithcare schreef: zo 10 mei 2020, 18:38 Vandaag ben ik ook een rondje gereden op deze prachtroute, maar ik moet wel zeggen dat ik enorm geschrokken ben van de staat van de route zeg. Op sommige stukken is de ondergrond helemaal aan gort gereden, vaak midden in bochten hele grote remkuilen.
Even later kwam ik erachter waar dit aan lag. Ik zag heel veel fietsers die lukraak hun achterwiel blokkeerden. :evil: Even remmen ho maar, midden in de bocht ff keihard aan de rem trekken is wat ik veel zag. Komt natuurlijk ook grotendeels door de droogte, en door de toch wel goeie afdalingen die er in zitten.
Je moet niet vergeten dat de gemiddelde MTB er daar nog nooit een ietwat technische route heeft gereden, dus nu wordt het ook ooit geleerd.
Ook ik was er vandaag (Met Big Deef) en het was idd opvallend hoeveel kombochten er een mulgeremde plek in het midden van de bocht hadden. Wat me ook opviel (en ik kan het mis hebben) was dat de ondergrond sowieso al anders was dan bv Nijmegen en dat sommige kommetjes uit zichzelf al te los werden door het gebrek aan vocht en spontaan tot stof vervielen.

Anderzijds vond ik dat losse spul ook wel weer eens goed om daal- en bochtentechniek aan te scherpen dus ik heb me prima vermaakt. De route is zeker positief veranderd en ik denk dat als de ondergrond wat minder droog is, je akelig hard erdoor kan scheuren.

Moest trouwens ook wel vreselijk lachen om die "Northshort", jump, TTF...is dat een officiele feature?
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

De techniek is zeker enorm aangescherpt, en ondanks mijn redelijk negatieve bericht heb ik super gefietst. Ik hoop alleen niet dat de route er de hele zomer zo bij ligt, dat zou zonde zijn.
Van de winter had ik de route in de modder gereden, dat was ook echt giga lol. In tegenstelling tot vandaag was het glijden toen wel heel voorspelbaar. Toen heb ik wel verschrikkelijk moeten trappen, in het modder heb je natuurlijk enorme weerstand.
Goed dat mini plankje heb ik niet gevoeld op mijn fully, wel overheen gereden maar je begrijpt dat ik er niet echt lol van heb gehad.
Ik was wel heel blij met mijn vering vandaag over al die remkuilen. Al die remkuilen waren op de oude route ook al een groot probleem. Maar toen waren er geen kombochten die kapot konden gaan. .
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Shredwithcare schreef: zo 10 mei 2020, 20:19 Goed dat mini plankje heb ik niet gevoeld op mijn fully, wel overheen gereden maar je begrijpt dat ik er niet echt lol van heb gehad.
Wij vonden `m zó vreselijk misplaatst dat het gewoon grappig was en hebben er een complete fotoshoot gehouden :lol:
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Toch heb ik al eens iemand ontzettend hard van zn fiets zien gaan bij die 'enorme' jump.
Dat plankje is toch waarvoor mensen van heine en verre naar Zeddam komen. :lol: :lol: :lol:
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Gisteren even stof gehapt in Zeddam. Waar om ons heen enkele routes worden afgesloten vanwege droogte mag hier nog gereden worden.
Ik zeg bewust "nog" want erg goed ligt het er niet meer bij. Een afgesloten afdaling is op dit moment de enige beperking in het rijden van de route. Geheel afsluiten van de route (waar ik heel erg van zou balen) lijkt me een kwestie van tijd.

Ik was al eventjes niet meer geweest maar het viel me op dat op sommige plaatsen bordjes zijn geplaatst met het advies een helm te dragen. Top geregeld!
Wat zal ik zeggen...…..
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

arjanvanwoudenberg schreef: vr 29 mei 2020, 10:34 Ik was al eventjes niet meer geweest maar het viel me op dat op sommige plaatsen bordjes zijn geplaatst met het advies een helm te dragen. Top geregeld!
Waar komt dit initiatief vandaan? Ik zie ze op meerdere routes verschijnen ineens :D :~ :-q
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Vanmiddag 2 rondjes gedaan. Dit is dus hét schoolvoorbeeld van een veelzijdige XC route. Een mooie balans tussen 1.0 en 2.0 stijl in mijn ogen. :-q
Mooie singletracksegmenten afgewisseld met een aantal lange zware klimmen, die bijna altijd werden opgevolgd door flowy en licht technische afdalingen (die er nu mul en vol remkuilen bijliggen, tricky maar dus ook leuk)
Ook veel Leersumachtige wortelpaden die er niét zijn aangelegd. Dat merkte je gelijk want die paden liggen er gewoon goed bij.
Niet overdreven druk onderweg, en kwam je bikers tegen was de sfeer prima. Top middagje zo.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Giant-E schreef: za 30 mei 2020, 17:27 Vanmiddag 2 rondjes gedaan. Dit is dus hét schoolvoorbeeld van een veelzijdige XC route. Een mooie balans tussen 1.0 en 2.0 stijl in mijn ogen. :-q
Mooie singletracksegmenten afgewisseld met een aantal lange zware klimmen, die bijna altijd werden opgevolgd door flowy en licht technische afdalingen (die er nu mul en vol remkuilen bijliggen, tricky maar dus ook leuk)
Ook veel Leersumachtige wortelpaden die er niét zijn aangelegd. Dat merkte je gelijk want die paden liggen er gewoon goed bij.
Niet overdreven druk onderweg, en kwam je bikers tegen was de sfeer prima. Top middagje zo.
Top, klinkt goed.
Moet er ook een keer heen, wachten tot na de droogte of valt er wel redelijk te rijden?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

De 2.0 stukken die zijn aangelegd is wel aardig ploegen momenteel... Wacht een aantal dagen regen af, dat wordt 't wat leuker.
Jammer dat 't voor mij bijna anderhalf uur (2x) rijden is, anders kwam ik er vaker.
Tip: Start vanuit Beek ('t Peeske), dichtbij de A12 en je rijdt de eerste km's niet gelijk volle bak een klim op.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Forau schreef: vr 29 mei 2020, 12:40
arjanvanwoudenberg schreef: vr 29 mei 2020, 10:34 Ik was al eventjes niet meer geweest maar het viel me op dat op sommige plaatsen bordjes zijn geplaatst met het advies een helm te dragen. Top geregeld!
Waar komt dit initiatief vandaan? Ik zie ze op meerdere routes verschijnen ineens :D :~ :-q
Omdat de routes overspoeld worden door dit soort typetjes?

Afbeelding
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Rayb81 schreef: zo 31 mei 2020, 03:37 Top, klinkt goed.
Moet er ook een keer heen, wachten tot na de droogte of valt er wel redelijk te rijden?
Redelijk is treffend voor de huidige status. Gisteren ook weer aardig wat beginnende mtb’ers gezien die zich toch wel konden redden.
Er is uiteraard aardig wat mul zand en flinke (rem)kuilen in de slingerende afdalingen, maar met wat techniek is dat goed te doen. Het is echter niet zo erg dat er helemaal niet meer te fietsen valt, heb nergens af hoeven te stappen.
Route wordt iedere week weer wat minder goed, bijv. de afdaling die gebruikt wordt voor de (enige) omleiding is steil en heeft aan het begin echt flink wat mul zand. Daar al 2x iemand onderuit zien gaan de afgelopen week. Deze afdaling was oorspronkelijk onderdeel van de route voor de aanpassingen.

Heb wel het idee dat deze route met een beetje regen al beter te rijden is, hopelijk gaat dat (eind) komende week gebeuren.
Reinoud87
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 12 juli 2017, 13:04

Denk dat wanneer het geregend heeft de track ook zeer tof en snel is, maar mijn eerste kennismaking was gisteren erg geslaagd. Vond de tricky afdalingen door het mulle zand wel erg leuk. Was in ieder geval heerlijk om weer eens op een natuurlijke track te fietsen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik wacht wel even nog zo te horen. Zonde van de anderhalf uur in de auto zitten momenteel.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Forau schreef: vr 29 mei 2020, 12:40
arjanvanwoudenberg schreef: vr 29 mei 2020, 10:34 Ik was al eventjes niet meer geweest maar het viel me op dat op sommige plaatsen bordjes zijn geplaatst met het advies een helm te dragen. Top geregeld!
Waar komt dit initiatief vandaan? Ik zie ze op meerdere routes verschijnen ineens :D :~ :-q
Is een initiatief van routebouwer Patrick Jansen. Hij heeft zelf een serie gemaakt en uitgedeeld en heeft een paar helmfabrikanten (Giant en Lazer, even uit het hoofd) bereid gevonden om ook een serie te financieren.
Plaats reactie