Welke ideeen hebben jullie bij deze fiets?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Hansvo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 21 juni 2014, 15:02

Hallo allemaal,
Zoals vele anderen ben ook aan het orienteren/zoeken naar een andere fiets.
Nu heb ik de volgende op t oog: https://www.giant-bicycles.com/nl/xtc-a ... plus1-2019.
Ik ben opzoek naar een fiets die aan de ene kant vrij speels kan zijn (iets wat springen, snel sturen) maar aan de andere kant ook nog behoorlijk xc en dus prima omhoog kan niet te zwaar. En er is ook de mogelijkheid om met 29 inch wielen te rijden. De laatste jaren komt er steeds wat meer snelheid en ik kan er ontzettend van genieten de bochten steeds wat sneller door te gaan en ook van afdalingen (al stuiter ik me soms te pletter) krijg ik een grote grijns op mn gezicht :) . Dit speelt zich dan bijna allemaal in Nederland af.

Wat vinden jullie van de fiets?
kan zo'n fiets wel tegen een stootje?
Is ie niet wat duur?
Er staat in de beschrijving dat er 29 inch in gaan. Werk dit ook goed in de praktijk?
Ook wat betreft prijs. Zijn er andere mogelijkheden? (ik schrik niet van aluminium).

Graag hoor ik van jullie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

27.2 zadelpen. Dat is een handicap bij het monteren van een dropper.
Vreemd dat Giant daaraan [27.2mm] blijft vasthouden voor een fiets waar ze 27.5+ banden in specificeren en die ze speels noemen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik vind het best wel een mooi fietsje. Die 27.2 is wel jammer ja. Kijk ook eens naar de Orbea Laufey H- Ltd?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Zou ook voor grote wielen kiezen.
habebat vehentem
Hansvo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 21 juni 2014, 15:02

Ad58 schreef: di 9 juni 2020, 19:33 Ik vind het best wel een mooi fietsje. Die 27.2 is wel jammer ja. Kijk ook eens naar de Orbea Laufey H- Ltd?
Die Orbea is idd een mooie fiets. Heb hem wel eens voorbij zien komen. Maar naar mijn idee is deze balhoofdhoek wat te groot voor mijn rijstijl.
Denk dat iets als bijv Santa Cruz cameleon dan net wat beter bij me past.

edit bedoel dat die hoek juist wat klein is
Laatst gewijzigd door Hansvo op di 9 juni 2020, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hansvo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 21 juni 2014, 15:02

ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 juni 2020, 19:07 27.2 zadelpen. Dat is een handicap bij het monteren van een dropper.
Vreemd dat Giant daaraan [27.2mm] blijft vasthouden voor een fiets waar ze 27.5+ banden in specificeren en die ze speels noemen.
Wat is er precies met 27,2. Is dit formaat niet of nauwelijks te krijgen?
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Hansvo schreef: di 9 juni 2020, 20:18
ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 juni 2020, 19:07 27.2 zadelpen. Dat is een handicap bij het monteren van een dropper.
Vreemd dat Giant daaraan [27.2mm] blijft vasthouden voor een fiets waar ze 27.5+ banden in specificeren en die ze speels noemen.
Wat is er precies met 27,2. Is dit formaat niet of nauwelijks te krijgen?
De keuzr is inderdaad beperkt. Doordat alles in een dunner buisje moet komt dit de betrouwbaarheid niet ten goede. Daarom maken veel fabrikanten geen droppers met deze diameter.
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Fiets word geleverd met een dropper toch ?
—Cube reaction TM Pro—
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Kijk even naar de ervaring van mtbalpha op Instagram... :wink:
Weet zo niet of dit dezelfde is overigens.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Giant heeft / had er ook een handje van om 27.2 zadelpennen te gebruiken, terwijl het frame wel 30.9 is. Met een shim dus.
Maar dat blijkt niet(nooit) uit de specs.
27.2 droppers zijn schaars, duur en altijd met kleine drop en vaak externe bekabeling.
Allemaal beperkingen waar je bij de aanschaf van een dropper niet vrolijk van wordt.

Maar
comfortverhogende 27,2 mm composite zadelpen.
En
Tranz X YSP-11 dropper post, under-bar remote
:~


En er wordt hierboven over de wielmaat gesproken. Deze fiets kan met 29 en met 27plus.
Dat is wel leuk.

Wat is de balhoofdhoek van dit frame?
Lees ik er overheen of staat het er niet?

Aha 69°, das best nog steil voor een speelse fiets...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Weet niet welke maat je zoekt maar er staat er een te koop viewtopic.php?f=20&t=146409..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is wel een heel andere fiets... in die paar jaar is er wel wat veranderd.

De Giant die in de startpost gelinkt wordt vind ik best een leuke fiets.
Ik zie ook een dropper, dus vermoedelijk klopt die opmerking over de 27.2mm zadelpen niet.

69 graden balhoofdhoek zie ik voor de NL routes niet als een probleem (of groot nadeel), maar als je serieus steile afdalingen opzoekt is een flauwere balhoofdhoek wel fijner. Dus dat is een afweging die je voor jezelf moet maken, wat ben je (in de toekomst) nog van plan... (en wie weet klopt de opgegeven 69 graden wel "net zo goed" als de 27.2v zadelpen :D ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

27.2 kan zeker wel met een dropper , in mijn cube zit ook een dropper .

Een ks lev Si , ook dit is een 27.2
—Cube reaction TM Pro—
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, maar met beperkingen.
Max drop bij de Lev Si 27.2 is 120mm.
120 is voor kortere rijders net genoeg.
Rijders met lange benen hebben graag meer ruimte.
Iedere 27.2 heeft een dunnere pen dan zijn dikkere broertjes, dus kleiner oppervlak vd bushings, dus meer slijtage en eerder verkanting.
Het is gewoon makkelijker een dikke dropper te maken.

Maar wat Kermit zegt, misschien barsten de specs wel van de fouten, de specs zoals ze op de site staan zijn niet onmogelijk, maar wel verwarrend.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
olkustino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 2 mei 2014, 13:28

Hansvo schreef: di 9 juni 2020, 18:47 Hallo allemaal,
Zoals vele anderen ben ook aan het orienteren/zoeken naar een andere fiets.
Nu heb ik de volgende op t oog: https://www.giant-bicycles.com/nl/xtc-a ... plus1-2019.
Ik ben opzoek naar een fiets die aan de ene kant vrij speels kan zijn (iets wat springen, snel sturen) maar aan de andere kant ook nog behoorlijk xc en dus prima omhoog kan niet te zwaar. En er is ook de mogelijkheid om met 29 inch wielen te rijden. De laatste jaren komt er steeds wat meer snelheid en ik kan er ontzettend van genieten de bochten steeds wat sneller door te gaan en ook van afdalingen (al stuiter ik me soms te pletter) krijg ik een grote grijns op mn gezicht :) . Dit speelt zich dan bijna allemaal in Nederland af.

Wat vinden jullie van de fiets?
kan zo'n fiets wel tegen een stootje?
Is ie niet wat duur?
Er staat in de beschrijving dat er 29 inch in gaan. Werk dit ook goed in de praktijk?
Ook wat betreft prijs. Zijn er andere mogelijkheden? (ik schrik niet van aluminium).

Graag hoor ik van jullie
Ik heb deze fiets en ik ben er erg blij mee! Mijn vorige fiets was een 27.5 en wilde eigenlijk weer een 27.5 vanwege het speelse karakter. De dropper (die zit er inderdaad op) en de mogelijkheid om 27,5+ én 29 inch wielen te kunnen monteren gaven voor mij de doorslag. De 27.5+ banden van de Giant zijn zwaarder en rollen iets minder makkelijk, maar ik moet zeggen dat hij speels zat is. Pluspunt is dat ze veel grip en comfort geven. Misschien vervang ik de banden uiteindelijk voor 2.6 om hem nog wat speelser te maken, eerst deze banden maar eens oprijden. Een 29 inch setje is inmiddels besteld. Ben benieuwd hoe dat fietst.

Oja, hier is hij nog net wat goedkoper te krijgen :) https://www.rijwielcashencarry.nl/giant ... blue-heren
Plaats reactie