Vernieuwde route de Graafschap (Lochem en omstreken)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

EmPeHa schreef: ma 8 juni 2020, 14:33
drpaul schreef: zo 7 juni 2020, 21:06 En bij een straat genaamd Tusseler? Is wel in een woonwijk, maar dichter bij. En wat ik via de satellietfoto van Google Maps kon zien toch best wat plaatsen...
Rij dan even door naar Hotel BonAparte. Dat is maar een klein stukje verder en wordt genoemd op mtbroutes.nl als startpunt.
Het adres is wel Barchem, maar het is net buiten Lochem en de route loopt achterlangs.
Doe ik dat, thanks.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Gisteren na het werk route Lochem gefietst, geparkeerd bij BonAparte, achteraf een goede keuze. Het begin was over een breed zandpad, onderbroken door een kort maar leuk lusje. Bij de hockeyclub even de verbinding gepakt naar het lusje rondom circuit Gagelsdijk. Dat begon met een steile klim, en steile afdaling, helaas bleef het daar bij, maar wel een leuke slingerende singletrack. Terug richting paars, met daarbij de "pumptrack" van het Slootjesbos, mooi stukje!
Vanaf de hockeyclub begon de fun (en deels ellende, gezien mijn klimcapaciteiten): eerst kort maar steil klimwerk rond de Paasberg, gevolgd door golvende singletracks en afdaalstukjes. Na het oversteken van de N312 (hier mistte ik wel een bordje na de weg, dat je goed zit) even wat rustig werk, achteraf een moment om energie te tanken voor de volgende 2 bergen....
Dan 4 beklimmingen van de Lochemseberg, de 1e niet al te steil, dan een gave afdaling de 2e steil en onverwacht lang, vervolgens nog 2x omhoog en afsluitend een gave afdaling met kombochten, helaas al vol met remknippen en muller zand.
Tenslotte naar de Kale Berg, met ook een pittige klim, en erg leuke afdaling. Daarna nog een paar km uitrijden naar de auto.

Tops:
Veel singletrack, continu bezig, continu op en af uitgezonderd de westkant (haal je die 5km weg, dan heb je 280 hm in 10km!!), mooi bos en landschap, enkele kombochten, downhill-stukken die in potentie lastig zijn voor midden-Nederlandse begrippen.

Flops:
Wanneer je niet bij 1 der hotels start heb je een 5km lang saai stuk. In de afdalingen ontstaan, mede door het mulle zand van de afgelopen periode, brede remstukken voor de (kom-)bochten, geen mooie singletrack bocht maar een stuk van 2.5m breed, deels door mul zand en verdwijnen track, deels door onkunde rijders. Dit zal veel onderhoud behoeven, denk het hele jaar door. En toch wel een afwezigheid van (natuurlijke) TTF's, behalve kuilen en heuveltjes, maar niet echt drops, kleine jumps (maar dat is mijn voorkeur, kan me voorstellen dat men er nu nog niet voor kiest om dit aan te leggen wellicht in de toekomst)

Conclusie:
Een onverwachte zware en uitdagende route, die het uiterste vraagt van conditie en stuurmanskunst, maar dan ook niet voor iedereen geschikt om met een beperkte dosis fietstechniek (en remtechniek!) te rijden. Ik kom hier zeker nog een keer terug!!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het is inderdaad een aanwinst. Volgens mij kan je die 5 km vlak ook gebruiken om bij te komen als je meerdere rondjes rijdt.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vandaag gestart in Gorssel Noord (paars). Blijkbaar waren ze vandaag de palen aan het zetten. Moest bij de start zoeken en toen ik 's middags terugkwam zag je allemaal verse aarde en fonkelnieuwe palen. Vanaf paars naar Gorssel Zuid (groen) door naar route Zutphen (blauw). Mooie landschappen. Nieuwe singletracks rond Warnsveld zijn op zich wel leuk maar ook een beetje vreemd aangelegd. Zo schuin met onderin allemaal watergeulen waardoor er hele vreemde sporen ontstaan op de tracks. Je kunt zien dat veel mensen niet weten hoe je daar fatsoenlijk overheen moet rijden. Misschien moet er nog een beetje afgewerkt worden?

Door naar route Vorden (rood). Dit is echt wel een hele mooie route geworden hoor :-q Leuke singletracks en de afwisseling is perfect. Soms iets teveel kort keer en draaiwerk misschien als je alle routes achter elkaar rijdt maar de route is echt de moeite waard. Dan door naar de route Lochem (volgens mij paars) maar het zegt genoeg dat ik die kleur minder heb kunnen bestuderen ... :winkie:
Wat een gave route. Totaal anders dan alle andere routes. Klimmen, afdalingen bij hoge snelheden, kombochten en weer klimmen. Zonder te overdrijven een van de mooiste routes van Nederland :bier: :-q

Op de terugweg via de routes liep de uitdaging langzaam terug en veranderde het van gaaf, naar leuk, naar saaie verbindingstukken via gravelpaden. Maar goed 90km alleen maar zoals de route Lochem is ook niet vol te houden denk ik.

Een geslaagd middagje fietsen! Kom er zeker nog eens terug als de andere routes ook weer geupgrade zijn.

Vorden en vooral Lochem zijn een waardig Midden-Nederland alternatief :kiss:

Oh en nog een nabrander; 'een van de mooiste stukjes natuurlijke trail, zat tussen Vorden en Lochem door een beukenbosje' dit is dan een verbindingsroute. Nou doe maar meer van dat soort natuurlijke verbindingsstukken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

hanjovdberg schreef: vr 12 juni 2020, 22:10 Oh en nog een nabrander; 'een van de mooiste stukjes natuurlijke trail, zat tussen Vorden en Lochem door een beukenbosje' dit is dan een verbindingsroute. Nou doe maar meer van dat soort natuurlijke verbindingsstukken.
Exact, wat een prachtig stukje is dat op.die verbindingsroute! Lijkt wel of je op een soort Lord of the Rings filmset rijdt. Direct aan het begin lijkt het wel of dat als een soort pumptrack gebruikt wordt.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Rsw85 schreef: za 13 juni 2020, 12:41Exact, wat een prachtig stukje is dat op.die verbindingsroute! Lijkt wel of je op een soort Lord of the Rings filmset rijdt. Direct aan het begin lijkt het wel of dat als een soort pumptrack gebruikt wordt.
Wij werden er ook heel blij van! Afgelopen zaterdag route Lochem (en het kleine draai- en keerstukje van route Vorden) getest op tandembestendigheid. Lochem is zeker 'tandemproof' :-q . Kort draai- en keerwerk vinden wij erg leuk en daar krijg je ruim voldoende van voor de wielen. Wat een feest! Naderhand nog een panini in Lochem en dan is je dag helemaal goed.

Afbeelding

Wat ook erg opvalt is het zeer kleine aantal andere fietsers dat je op een mooie zaterdagmorgen aantreft. Dat is op onze huisroutes Amerongen en Leersum wel anders ...... :winkie:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Volgende week ben ik een weekje vrij en wil ik graag op wat andere plekken rijden. Nu zag op de site van mtb routes dat de Lochem route en Borculo route dicht bij elkaar liggen. Ze raken elkaar bij Barchem, is eethuis De Kale Berg dan een goede plek om te starten en te eindigen?
En welke van de twee kun je het beste als eerste rijden? Ik zat zelf te denken aan Lochem (volgens de reacties is die leuker en uitdagender) zodat we kunnen bijkomen op route Borculo.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zou Vorden ook zeker rijden. Is de moeite meer waard want Borculo wordt nu pas vernieuwd en is een van de saaiste routes.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Als je een gravelaar bent, kun Borculo wel meepakken. Zitten overigens ook stukken asfalt in. Dan is de lus Vorden inderdaad interessanter.
Die is meer in evenwicht met single track en onverharde paden/wegen. Dus Lochem met Vorden is de mooiste combinatie.
Als je nog meer meters wilt maken, kun je Gorssel Zuid ook meepakken.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik ben geen gravelaar dus dan is Borculo niet zo'n goed idee.
Dan kan ik beter Lochem en Vorden rijden.
Wat is dan de best mogelijke lokatie om te parkeren?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik ben gewoon ‘bovenaan’ gestart bij Gorssel Noord via Zuid en Zutphen naar Vorden en Lochem. Maar goed dan heb je zo’n 85-90km.

Ik weet ook niet waar je vandaan komt dus dat maakt ook waar je het snelst bij de route bent. (Dat is tenminste zoals ik het altijd doe). Gewoon via Google maps de snelste route naar de route. Er is altijd wel een parkeerplaats in de buurt. Onderweg kom je wel wat plaatsen tegen waar je kunt eten (geen ervaring mee ..)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Meegs schreef: do 2 juli 2020, 15:25 Volgende week ben ik een weekje vrij en wil ik graag op wat andere plekken rijden. Nu zag op de site van mtb routes dat de Lochem route en Borculo route dicht bij elkaar liggen. Ze raken elkaar bij Barchem, is eethuis De Kale Berg dan een goede plek om te starten en te eindigen?
En welke van de twee kun je het beste als eerste rijden? Ik zat zelf te denken aan Lochem (volgens de reacties is die leuker en uitdagender) zodat we kunnen bijkomen op route Borculo.
Ik zou idd Lochem en Vorden combineren en dan starten aan de route vorden of bij het woodbrook hotel zodat je niet direct zwaar hoeft te klimmen en al meteen het mooiste hebt gehad aan het begin. 👍
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

:o ik ga geen 85-90 km rijden.. ben geen Bikkel @ Hanjo :-q 40 km is meer dan genoeg voor ons 8)

Ik kom uit Amersfoort en nu zag ik dat de routes redelijk dicht bij elkaar liggen als je bij de Lochemse hockeyclub begint. Mag je daar op een doordeweekse dag gewoon parkeren (overdag)?

We vinden het fijn om eerst 1 route te rijden in zijn geheel en daarna de andere. Mochten we toch te moe zijn na 1 route, dan zitten we niet met het probleem dat we ergens halverwege zijn.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dan zou ik starten met Lochem. Heb je het pittigste gehad .. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Voor Lochem kun je het beste bij Hotel BonAparte starten. Dat is net buiten Lochem en maar een klein stukje verder dan de hockeyclub. Dan kun je ook even warmrijden in aanloop van de eerste klim bij de hockeyclub.
Plaats reactie