Steekas inbus dol gedraaid

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Maarten1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 17 december 2019, 11:28

Ontzettend balen, maar ik heb mijn steekas van mijn voorwiel dol gedraaid. Alles geprobeerd, maar het lukt me niet om hem los te krijgen. Ik weet het vast is bij fietsen vast, maar helaas ken ik blijkbaar mijn eigen kracht niet. Heeft iemand tips en advies om dit wel gedaan te krijgen? Linkse tap of grabbit tool?

Bedankt alvast!!
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Dikkere torx bit erin meppen wil wel eens helpen
Maarten1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 17 december 2019, 11:28

Ook al geprobeerd, met 18 volt schroevendraaier. Ook kruipolie erop gedaan, maar geen beweging in te krijgen
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Torx er in rammen met een dik post elastiek (of stukje binnenband) er tussen voor de grip heb ik ook wel eens gehoord. Geen idee of t werkt maar valt te proberen
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Maarten1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 17 december 2019, 11:28

Klitse schreef: za 13 juni 2020, 17:00 Torx er in rammen met een dik post elastiek (of stukje binnenband) er tussen voor de grip heb ik ook wel eens gehoord. Geen idee of t werkt maar valt te proberen
Ga het meteen proberen, heb nog een bandje van mijn oude racefiets, perfect om die te gebruiken. Dank
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Of je maakt een zaagsnede waar je met een platte grote schroevendraaier/bitje kunt kracht zette.

Neem aan dat je toch een andere steekas gaat bestellen .. :~ :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Dan wordt het tijd voor het rigoreuzere werk :evil:

Met een goede boor uitboren. Eerst aan de schroefdraadzijde beginnen.
Laat de kop met de zeskant, nu rond, met eventuele torx bit Nog even intact.

Aan de schroefdraadzijde zit er meestal een kleine centering tgv CNC draaien van de assen.
Dit is perfect om je boor te centreren. Je moet dan wel goed recht boren.
Eventueel vork eruit en op de boorkolom boren.

Maar check eerst wat je schroefdraad maat is voor bepalen juiste boordiameter.
Voor M12 draad te tappen moet je normaal iets van 10,2 mm boren. Kies dan een boor van 9 of Max 9,5.
Dan voorzichtig beginnen met boren. Door het uitboren blijft er maar weinig materiaal meer over en zal de schroefdraad zich lossen. Dan met de torx kant eruit proberen te draaien en hopen dat alles in een keer meekomt.
mvdw
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 4 juni 2005, 20:11
Mijn mountainbike: Specialized epic 2018
Contacteer:

Een linkse tap erin draaien.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Maarten1978 schreef: za 13 juni 2020, 16:53 Ook al geprobeerd, met 18 volt schroevendraaier. Ook kruipolie erop gedaan, maar geen beweging in te krijgen
Met 18v schroevendraaier is geen goede optie. Je moet dit soort dingen met de hand doen op gevoel is mijn ervaring. Ook slagschroevendraaiers maken in zachte materialen meer kapot dan je lief is.
Leuk voor stalen schroeven en bouten maar weghouden van aluminium.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik had laatst zoiets met mijn crank. Diverse dingen geprobeerd, maar was lastig omdat de kop verzonken was en op een draaiende crank zat. Kwam uiteindelijk op een ongelooflijk lompe oplossing uit, maar het werkte. Dit was een m6 bout met 5 mm inbus. Ik heb in het midden van het inbus gat een gaatje geboord, ik denk met 3mm boortje. Toen een oud kruiskop bitje gepakt en dat erin gehamerd tot het moervast zat. En daar toen aan gedraaid.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... ks/5228621
Zweft inmiddels ook hier.....mini vijlen zou je helaas per set moeten kopen :-{ maar neem de driehoekige vijl en vijl de zeskant een maatje groter, zodat er een grotere inbus in past (niet met een L-sleutel los proberen te draaien) met een dop of bit en het liefst de 1/2 of anders de 3/8 om gewoon normaal kracht te kunnen zetten zonder schreef te gaan :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Maarten1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 17 december 2019, 11:28

Mario070 schreef: zo 14 juni 2020, 07:48 https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... ks/5228621
Zweft inmiddels ook hier.....mini vijlen zou je helaas per set moeten kopen :-{ maar neem de driehoekige vijl en vijl de zeskant een maatje groter, zodat er een grotere inbus in past (niet met een L-sleutel los proberen te draaien) met een dop of bit en het liefst de 1/2 of anders de 3/8 om gewoon normaal kracht te kunnen zetten zonder schreef te gaan :-q
Begin met vijlen, het zware werk kan altijd nog en linkse tap heb ik niet in huis. Tot dusver nog geen beweging. Dank allen tot dusver, hopelijk kan ik snel goed nieuws melden
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Heb dit ook weleens gehad maar ik kon hem gewoon met een waterpomp tang om de kop losdraaien heb daarna wel een nieuwe as gekocht
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Met het vijlen kun je ook maat voor maat groter....mocht het bij de eerste poging niet goed willen gaan :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Mario070 schreef: zo 14 juni 2020, 08:59 Met het vijlen kun je ook maat voor maat groter....mocht het bij de eerste poging niet goed willen gaan :-q
Vind ik eigenlijk wel een briljant idee, heb ook eens als een echte sukkel een inbus dolgedraaid van mij trapper... Goeie tip om te proberen!

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Plaats reactie