Budget mtb voor vriendin

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
DMP
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 23:46
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300

Hallo,

Mijn vriendin heeft een mtb gekocht bij Decathlon. Alleen maar gezeik mee gehad.

Nu wil mijn vriendin een ‘echte’ mtb kopen maar ze wil niet meer dan 600 euro aan uitgeven.

In mijn hoofd wil ik het liefst een mtb met minimaal:

- Deore afgemonteerd
- lucht geveerde vork
- hydraulische remschijven

In de prijsklasse van 600 euro gaat dit niet lukken. Riemschijven wil ik niet voor minder gaan. I.v.m. Veiligheid. Het wordt dus een keuze in minder goed afgemonteerd of een coil geveerde vork.

Waar zouden jullie voor kiezen??
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

DMP schreef: ma 29 juni 2020, 09:31 Hallo,

Mijn vriendin heeft een mtb gekocht bij Decathlon. Alleen maar gezeik mee gehad.

Nu wil mijn vriendin een ‘echte’ mtb kopen maar ze wil niet meer dan 600 euro aan uitgeven.

In mijn hoofd wil ik het liefst een mtb met minimaal:

- Deore afgemonteerd
- lucht geveerde vork
- hydraulische remschijven

In de prijsklasse van 600 euro gaat dit niet lukken. Riemschijven wil ik niet voor minder gaan. I.v.m. Veiligheid. Het wordt dus een keuze in minder goed afgemonteerd of een coil geveerde vork.

Waar zouden jullie voor kiezen??
in de kennissenkring rijden er 2 mannen en 1 vrouw rond op een Trek Marlin 5/6 die in die prijsklasse vallen en hun zijn er serieus helemaal tevreden mee.

Ik denk wel dat als de snelheid gemiddeld boven de 20 komt en als je 2/3x per week gaat dat je echt meer moet investeren ( moet klinkt echt vervelend.. bedoel meer dat je dan meer 'bang for bucks' hebt )

Want ik vind persoonlijk die fietsen goed voor een dagelijkse stadsfiets en af en toe rondtokkelen op de bosroutes.
Zelf heb ik 1000 geinvesteerd in een fiets met SRAM Eagle afmontage en luchtgeveerde voorvork en dat was wel een hoop geld maar het echt waard.
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
DMP
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 23:46
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300

Ja snap ik maar mij. Vriendin is een krent en wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten 😅

Ze zal ongeveer 2x in de week bos routes rijden. Niet al te heftig terrein.
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

DMP schreef: ma 29 juni 2020, 09:57 Ja snap ik maar mij. Vriendin is een krent en wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten 😅

Ze zal ongeveer 2x in de week bos routes rijden. Niet al te heftig terrein.
Hahaha, ze zit ook niet op dit forum of wel? :lol: :lol:

Misschien een keer een testdag of test centrum bezoeken?

Ik vind die trek modellen in de prijsklasse van 600 euro echt wel dikke prima!
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

DMP schreef: ma 29 juni 2020, 09:31 ...

Waar zouden jullie voor kiezen??
Vriendin inruilen?

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Waarom geen tweedehands? Dan kun je voor dat budget aan alle eisen voldoen.

En die uitgave bij decathlon is een gevalletje goedkoop is duurkoop, daar zou je van kunnen leren.

Ik heb voor 600,- een tweedehands trek superfly 7 gehad, was een prima fiets, goede vork en redelijk gewicht.
Geen gezeik, mountainbike!
DMP
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 23:46
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300

Olieboer schreef: ma 29 juni 2020, 10:15 Waarom geen tweedehands? Dan kun je voor dat budget aan alle eisen voldoen.

En die uitgave bij decathlon is een gevalletje goedkoop is duurkoop, daar zou je van kunnen leren.

Ik heb voor 600,- een tweedehands trek superfly 7 gehad, was een prima fiets, goede vork en redelijk gewicht.
Had ik ook al gezegd. Vrouwen... ik snap er niks van.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Herkenbaar mijn vrouw wilde ook fiets voor max 500 euro. Maar het is uiteindelijk een Trek Marlin 7 (29er) geworden. En ze is er helemaal blij mee.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

DMP schreef: ma 29 juni 2020, 09:31 Hallo,

Mijn vriendin heeft een mtb gekocht bij Decathlon. Alleen maar gezeik mee gehad.



In mijn hoofd wil ik het liefst een mtb met minimaal:

- Deore afgemonteerd
- lucht geveerde vork
- hydraulische remschijven

In de prijsklasse van 600 euro gaat dit niet lukken. Riemschijven wil ik niet voor minder gaan. I.v.m. Veiligheid. Het wordt dus een keuze in minder goed afgemonteerd of een coil geveerde vork.

Waar zouden jullie voor kiezen??
Ik zou kiezen voor het uitgeven van €799 aan een nieuwe fiets die aan deze eisen voldoet.
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Misschien even uithouden tot augustus/september? Dan komen de 2021 modellen in de winkel en zijn 2020 modellen vaak met korting nieuw te krijgen. Alleen hoor ik wel dat MTB's overal zijn uitverkocht, met name in het 'goedkopere' segment (<€2000), door corona hobbies. De vraag is natuurlijk of er dan uberhaupt fietsen over zijn voor in de uitverkoop :roll:

De eisen die je vriendin stelt ga je iig niet vinden. Ik heb net voor de corona een Cube Attention SL 2019 gekocht voor €650, ik heb toen maanden lang gezocht naar de beste deal onder de €700 en alleen die voldeed aan die eisen. Nu is alles gewoon op. Ik zou zeggen, of budget omhoog, met minder genoegen nemen of wachten tot de 2020-sale.
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

DMP schreef: ma 29 juni 2020, 09:31 Hallo,

Mijn vriendin heeft een mtb gekocht bij Decathlon. Alleen maar gezeik mee gehad.

...

Waar zouden jullie voor kiezen??
Is het dan voor ons niet handig om te weten wat er dan niet goed was?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

DMP schreef: ma 29 juni 2020, 10:27
Olieboer schreef: ma 29 juni 2020, 10:15 Waarom geen tweedehands? Dan kun je voor dat budget aan alle eisen voldoen.

En die uitgave bij decathlon is een gevalletje goedkoop is duurkoop, daar zou je van kunnen leren.

Ik heb voor 600,- een tweedehands trek superfly 7 gehad, was een prima fiets, goede vork en redelijk gewicht.
Had ik ook al gezegd. Vrouwen... ik snap er niks van.
Kom ik toch op de al eerder genoemde oplossing:
foxie schreef: ma 29 juni 2020, 10:13 Vriendin inruilen?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
DMP
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 23:46
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300

Heb gisteren een 2e handse gekocht voor haar via marktplaats.

Een Trek superfly 5, XT afgemonteerd en een Fox Gary Fisher voorvork

Prima mtb 👌
Canard schreef: di 30 juni 2020, 12:46
DMP schreef: ma 29 juni 2020, 09:31 Hallo,

Mijn vriendin heeft een mtb gekocht bij Decathlon. Alleen maar gezeik mee gehad.

...

Waar zouden jullie voor kiezen??
Is het dan voor ons niet handig om te weten wat er dan niet goed was?
Na 3 weken wilde de voor derailleur niet meer schakelen en de remschijf bleef maar aanlopen. Ook brak er een stuk van de trappen af.


Vriendin in ruilen had ik al geprobeerd maar kreeg er bijna niks meer voor terug. Denk dat ik deze blijf rijden tot ze af is en haal dan een nieuwe modelletje 😜
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

DMP schreef: di 30 juni 2020, 13:34 Heb gisteren een 2e handse gekocht voor haar via marktplaats.

Een Trek superfly 5, XT afgemonteerd en een Fox Gary Fisher voorvork

Prima mtb 👌
Canard schreef: di 30 juni 2020, 12:46

Is het dan voor ons niet handig om te weten wat er dan niet goed was?
Na 3 weken wilde de voor derailleur niet meer schakelen en de remschijf bleef maar aanlopen. Ook brak er een stuk van de trappen af.


Vriendin in ruilen had ik al geprobeerd maar kreeg er bijna niks meer voor terug. Denk dat ik deze blijf rijden tot ze af is en haal dan een nieuwe modelletje 😜
Mooi dat je alsnog geslaagd bent... Of zij!

Destijds had mijn vriendin ook een budget welke echt wel te weinig was ondanks een betere tijd om tweedehands fietsen te kopen. Besloten dat ik er zelf ook meer plezier in heb als ze een goeie fiets had, zelf maar wat geld geïnvesteerd dus :roll:

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

foxie schreef: di 30 juni 2020, 13:58 Besloten dat ik er zelf ook meer plezier in heb als ze een goeie fiets had, zelf maar wat geld geïnvesteerd dus :roll:
En dat wist zij waarschijnlijk ook :bier:
Plaats reactie