Gemeentes aansprakelijk bij letsel mountainbikers?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rogier
Site owner
Site owner
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Gemeentes aansprakelijk bij letsel mountainbikers?

De gemeente Assen wordt aansprakelijk gesteld voor een ernstig ongeluk van een mountainbiker. Hoe ver moet de zorgplicht van gemeentes precies gaan en welke maatregelen moeten ze treffen om aan hun zorgplicht te voldoen? We moeten immers ook collectief beseffen én accepteren dat mountainbiken een risicosport is en dat daarbij keuzes zijn te maken per individu.

Lees volledig bericht:
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2020 ... tainbikers
It's a little like wrestling a gorilla. You don't quit when you're tired- you quit when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Uitermate tragisch als er mensen al mountainbikend omkomen (of uberhaupt omkomen) en de uitslag van de rechtzaak zal ongetwijfeld met veel interesse door iedereen hier worden gevolgd. Maar even voor mijn beeld: Ik zie bij dat Daan Huizingapad helemaal geen mtb route op mtbroutes.nl. Is die er ook niet, of is de website niet actueel? Dat lijkt me voor de rechtzaak ook nog wel een interessante factor.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/161164 ... ongelukken

Route nog in aanlegfase.
"De MTB-route is nog in ontwikkeling. Voor de gemeente is het uiteindelijk geen optie gebleken om de baan uit voorzorg af te sluiten tijdens deze aanlegfase. Mulder: "Daar hebben wij lang naar gekeken, maar daar is eigenlijk geen aanleiding voor. Als mensen daar op een verantwoordelijke manier mountainbiken, dan is de baan gewoon goed.""

Zal een rechter misschien iets anders van vinden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Triest voor de slachtoffers en nabestaanden, triest voor de gemeente, triest voor de sport.
Deze artikelen gelezen en het filmpje bekeken hebbende weet je nog steeds niet wat er precies is gebeurd.
Op het filmpje zie je een niet zo technisch passage, uit het artikel maak ik op dat het om een hoge steile helling met afdaling gaat?

Wat ik me wel afvroeg was hoe die 2 oudjes van rond de 70 op een gewone fiets nou op dat MTB-parcours terecht gekomen zijn. Of was het wel een MTB? Met een MTB een MTB parcours af is natuurlijk geen probleem voor een beetje een ervaren biker... Maar op je 70e, op een gewone fiets? Op de MTB a la... maar dan nog, met 70 en wat mindere reflexen en met mindere techniek... dan nemen risico's snel toe.
Triest verhaal.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Supervervelend voor de betrokkennen (dat meen ik!), maar om een MTB-route aan te passen omdat iemand op een oneigenlijke fiets (aanname) zonder noemenswaardige fietsvaardigheden (aanname) ongelukkig is gevallen lijkt mij de omgekeerde wereld*.
Het past natuurlijk wel in de claim-bubbelplastic-rubbertegelmaatschappij om toch een externe schuldige aan te gaan wijzen. Wat dat betreft is dit natuurlijk interessant om te volgen, want als de eisers in het gelijk gesteld worden, dan zou dat wel eens de doodsteek voor het NLse MTB'en kunnen zijn.

Ik hoop trouwens zelf op mijn 70e nog steeds actief op de MTB te zijn. Het verhoogde risico dat ik dan loop is dan wel voor mijn eigen rekening.

*het kan wellicht ook zo zijn dat de gemeente er niet genoeg aan heeft gedaan om duidelijk te maken dat de route geen regulier fietspad was, maar dat lijkt me heel erg sterk eigenlijk gezien de videobeelden
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

De term 'eigen verantwoording' is opeens echt volledig verdwenen uit de hoofden van sommigen he? Ik heb m'n voet flink verstuikt in Winterberg vorige maand, maar echt geen haar op m'n hoofd die eraan zou denken Winterberg daarvoor aansprakelijk te stellen. Ik ben toch zelf degene die er vrijwillig op gaat?

En dat dit "behoorlijk geschrokken van de nog steeds levensgevaarlijke toestand”, vertelt Steffy Roos du Maine van letselschadebureau JBL&G". Maar goed, die preken voor eigen parochie en portemonnee. :roll:

Nadeel is dat als dit toegekend wordt, geen enkele gemeente zich er meer aan wil branden en we alleen nog boswielrenpaden krijgen.

Hoe steil is die steile afdaling? Ergens een vergelijking mee te maken? Met die steile in Zoetermeer?
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Dit gaat toch weer nergens over. Sorry hoor, heel triest allemaal maar straks is dit net de VS waarbij je bij elk ongelukje die je zelf veroorzaakt een schuldige gaat zoeken om maar even een claim proces te starten. Ik ga ervan uit dat desbetreffende mensen op een mtb bezig waren en de risico's kenden. Wat moet je anders daar op zo een trail (die te zien is op de link) vraag ik me af.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

38x10 schreef: wo 1 juli 2020, 14:50 Supervervelend voor de betrokkennen (dat meen ik!), maar om een MTB-route aan te passen omdat iemand op een oneigenlijke fiets (aanname) zonder noemenswaardige fietsvaardigheden (aanname) ongelukkig is gevallen lijkt mij de omgekeerde wereld*.
Het past natuurlijk wel in de claim-bubbelplastic-rubbertegelmaatschappij om toch een externe schuldige aan te gaan wijzen. Wat dat betreft is dit natuurlijk interessant om te volgen, want als de eisers in het gelijk gesteld worden, dan zou dat wel eens de doodsteek voor het NLse MTB'en kunnen zijn.
Anderzijds kan het ook ruimte geven aan meer uitdaging. Nu schieten terreinbeheerders vaak in de kramp omwille van de aansprakelijkheid en gaat men voor zo voorzichtig mogelijk. Met name gemeenten staan hier veel relaxter is dan bijvoorbeeld Staatsbosbeheer. In dat opzicht mag van mij de discussie wel eens echt gevoerd worden. Ik denk namelijk dat, binnen kaders, er echt wel meer mogelijk is dan dat we nu zien. Niet alles hoeft maximaal veilig, zolang er maar goed gecommuniceerd wordt over risico's. Dus dan zal daar wel adequate informatie, bebording en een "route-kwalificatie-systeem aan gekoppeld moeten worden.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

StephanR schreef: wo 1 juli 2020, 15:04
38x10 schreef: wo 1 juli 2020, 14:50 Supervervelend voor de betrokkennen (dat meen ik!), maar om een MTB-route aan te passen omdat iemand op een oneigenlijke fiets (aanname) zonder noemenswaardige fietsvaardigheden (aanname) ongelukkig is gevallen lijkt mij de omgekeerde wereld*.
Het past natuurlijk wel in de claim-bubbelplastic-rubbertegelmaatschappij om toch een externe schuldige aan te gaan wijzen. Wat dat betreft is dit natuurlijk interessant om te volgen, want als de eisers in het gelijk gesteld worden, dan zou dat wel eens de doodsteek voor het NLse MTB'en kunnen zijn.
Anderzijds kan het ook ruimte geven aan meer uitdaging. Nu schieten terreinbeheerders vaak in de kramp omwille van de aansprakelijkheid en gaat men voor zo voorzichtig mogelijk. Met name gemeenten staan hier veel relaxter is dan bijvoorbeeld Staatsbosbeheer. In dat opzicht mag van mij de discussie wel eens echt gevoerd worden. Ik denk namelijk dat, binnen kaders, er echt wel meer mogelijk is dan dat we nu zien. Niet alles hoeft maximaal veilig, zolang er maar goed gecommuniceerd wordt over risico's. Dus dan zal daar wel adequate informatie, bebording en een "route-kwalificatie-systeem aan gekoppeld moeten worden.
Geen idee of er al jurisprudentie over dit onderwerp is eigenlijk....
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Enorm trieste zaak voor de betrokkenen & naaste familie :((

Het is echter wel jammer dat het op deze manier onder de (negatieve) aandacht komt.
Volgens mij kan een gemeente niet veel meer doen dan hier en daar bordjes plaatsen waarop een waarschuwing staat. Sterker nog: lijkt mij wijs om te doen.... anderzijds - je weet dat je je op een MTB route begeeft, ken je die niet, dan is een eerste verkenningsronde verstandig.

De schrijfwijze van het artikel is wel weer bijzonder...

"Een echtpaar uit Assen was in april nietsvermoedend op dat mountainbikepad aan het fietsen. Op een gegeven moment kwamen zij bij een afdaling vanaf een heuvel, waarbij de vrouw besloot deze niet te nemen omdat zij die te steil vond".

Ik fiets er geregeld, maar als je die bult al omhoog komt, dan kun je verwachten dat je ook ergens weer naar beneden moet. het woord "nietsvermoedend" gaat hier niet echt op volgens mij.

Nogmaals: sneu voor de betrokkenen. Ik hoop dat ze op de juiste manier ondersteuning krijgen & hoop daarnaast dat het voor de MTB sport geen nadelige gevolgen heeft (bye bye "uitdagende" parcours. :~ "
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Opperchief schreef: wo 1 juli 2020, 15:26 (...)
Volgens mij kan een gemeente niet veel meer doen dan hier en daar bordjes plaatsen waarop een waarschuwing staat. Sterker nog: lijkt mij wijs om te doen....
(...)
Dan krijg je van die hilarische situaties zoals bij Hoge en Lage Vuursche, waar elk hoogteverschil>10 cm (op verzoek van de terreineigenaren meen ik) voorzien is van een waarschuwingsbordje:

Afbeelding
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gangisalles
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1062
Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39

Dus als ik in het kanaal spring terwijl ik niet kan zwemmen mag ik de gemeente verantwoordelijk houden? Andere situatie maar zelfde strekking.

Naar wat ik heb vernomen is dat de betreffende man van een steile helling buiten de paden is gereden, maar dat zijn enkel geruchten...

Wat al eerder gezegd is, als je de betreffende route fietst voor een eerste keer kun je niet verrast worden door ineens een steile afdaling. Steile afdalingen zitten er zeker in, maar dan moet je ook eerst een pittig klimmetje doen. De route is zo goed als klaar maar volgens mij nog niet officieel geopend.

Sterkte voor de beste man, hopelijk kan hij snel weer fietsen.
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Bij elke officiële route staat volgens mij altijd een bord dat je de route op eigen risico betreedt. En laten we dat zo ook houden. Heel vervelend dit verhaal van deze omgekomen man. Maar uiteindelijk blijft het je eigen keuze op zo'n moment.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Lijkt erop dat veruit de meeste reageerders hier tot in detail op de hoogte zijn van de precieze omstandigheden ter plaatse, op het precieze moment van het ongeval. Bijzonder.
Vorsprung durch Pedantik.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Het is triest wat er gebeurt is. Mountainbiken is een risico sport en als het filmpje bekijk kan de gemeente Assen niet veel aan doen behalve dan een bordje neer zetten. Zover ik kan zien zie ik ook geen nalatig onderhoud aan het pad.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Plaats reactie