Gemeentes aansprakelijk bij letsel mountainbikers?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Waar houdt eigen verantwoordelijkheid op en begint nalatigheid? Een zeker niveau en acceptatie van risico's mag je verwachten als je gaat mountainbiken, echter wanneer er ergens een stuk is met een moeilijkheidsniveau en risico wat (veel) hoger ligt dan op de gebruikelijke routes dan moet er mi wel duidelijk en ruim van tevoren worden gewaarschuwd en moet er ook een alternatief worden geboden (de chicken run)

En als het mis gaat, wie is er aansprakelijk indien er sprake is van aansprakelijkheid, de gemeente, de terreineigenaar (kunnen dezelfde zijn) of de routebeheerder?

Op de video ziet het er niet heel spannend uit, maar soms zijn beelden vertekend.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Als ik tijdens het mountainbiken mijn nek breek ben ik aansprakelijk en schuldig. Mijn dierbare weten dat en zijn het er niet mee eens. Zij zien mij liever een andere sport doen.

(Lastiger wordt het wel als er weer eens een visdraadspanner actief is geweest. Maar goed uitwassen in de samenleving zijn er ook een onderdeel van).
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

38x10 schreef: wo 1 juli 2020, 14:50 Supervervelend voor de betrokkennen (dat meen ik!), maar om een MTB-route aan te passen omdat iemand op een oneigenlijke fiets (aanname) zonder noemenswaardige fietsvaardigheden (aanname) ongelukkig is gevallen lijkt mij de omgekeerde wereld*.
Het past natuurlijk wel in de claim-bubbelplastic-rubbertegelmaatschappij om toch een externe schuldige aan te gaan wijzen. Wat dat betreft is dit natuurlijk interessant om te volgen, want als de eisers in het gelijk gesteld worden, dan zou dat wel eens de doodsteek voor het NLse MTB'en kunnen zijn.

Ik hoop trouwens zelf op mijn 70e nog steeds actief op de MTB te zijn. Het verhoogde risico dat ik dan loop is dan wel voor mijn eigen rekening.

*het kan wellicht ook zo zijn dat de gemeente er niet genoeg aan heeft gedaan om duidelijk te maken dat de route geen regulier fietspad was, maar dat lijkt me heel erg sterk eigenlijk gezien de videobeelden
Exact dit!
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jurriaan schreef: wo 1 juli 2020, 16:55 Als ik tijdens het mountainbiken mijn nek breek ben ik aansprakelijk en schuldig. Mijn dierbare weten dat en zijn het er niet mee eens. Zij zien mij liever een andere sport doen.

(Lastiger wordt het wel als er weer eens een visdraadspanner actief is geweest. Maar goed uitwassen in de samenleving zijn er ook een onderdeel van).
Er zijn grenzen. Ik vind het wel prettig als ik weet dat er een road gap aan komt, zet ik net even wat meer aan😉
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Alien schreef: wo 1 juli 2020, 16:02 Lijkt erop dat veruit de meeste reageerders hier tot in detail op de hoogte zijn van de precieze omstandigheden ter plaatse, op het precieze moment van het ongeval. Bijzonder.
Inderdaad.

En lezen is ook een vak, zie mijn eerdere post. Voor degenen die geen tijd hebben om te lezen:
Als de informatie in bovengenoemde link klopt, was het geen officiële MTB-route. En stonden er geen (waarschuwings)bordjes.

Dat geeft misschien toch een iets andere kijk op het gebeuren. Neemt natuurlijk niet weg dat iedereen een eigen verantwoordelijkheid heeft.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mad Wally schreef: wo 1 juli 2020, 17:01 Er zijn grenzen. Ik vind het wel prettig als ik weet dat er een road gap aan komt, zet ik net even wat meer aan😉
O wil je nu in eens een bordje? :bier:

Voor mij is het simpel, in het Grifpark in Utrecht ligt een skatebaan. Ik zie daar de skaters de vetste capriolen uithalen. Er staat een bord met algemene strekking over de risico’s van skaten. Volgens mij geen bordje met de moeilijkheidsgraad.
In het Amaliapark is ook een skatebaan, ziet er minder moeilijk uit maar ook geen bordje met moeilijkheidsgraad.
Geen idee hoe de skaters het risico in schatten..Mijn beeld is dat skaters in hun carrière regelmatig iets breken. En dat zij dit een onderdeel van de sport vinden.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Victor1977 schreef: wo 1 juli 2020, 15:04 Dit gaat toch weer nergens over. Sorry hoor, heel triest allemaal maar straks is dit net de VS waarbij je bij elk ongelukje die je zelf veroorzaakt een schuldige gaat zoeken om maar even een claim proces te starten. Ik ga ervan uit dat desbetreffende mensen op een mtb bezig waren en de risico's kenden. Wat moet je anders daar op zo een trail (die te zien is op de link) vraag ik me af.

Kijk je wel eens op YOuTube wat ze daar (In VS) allemaal op de mtb doen? Ik kwam daar regelmatig een bordje tegen “you now enter the wilderness” oftewel geen claims meer mogelijk.... als dat principe toch eens zou kunnen hier :-)
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

paulus1981 schreef: wo 1 juli 2020, 17:45
Victor1977 schreef: wo 1 juli 2020, 15:04 Dit gaat toch weer nergens over. Sorry hoor, heel triest allemaal maar straks is dit net de VS waarbij je bij elk ongelukje die je zelf veroorzaakt een schuldige gaat zoeken om maar even een claim proces te starten. Ik ga ervan uit dat desbetreffende mensen op een mtb bezig waren en de risico's kenden. Wat moet je anders daar op zo een trail (die te zien is op de link) vraag ik me af.

Kijk je wel eens op YOuTube wat ze daar (In VS) allemaal op de mtb doen? Ik kwam daar regelmatig een bordje tegen “you now enter the wilderness” oftewel geen claims meer mogelijk.... als dat principe toch eens zou kunnen hier :-)
ja dat is inderdaad frapant, in een land waarbij voor alles en nog mensen aansprakelijk worden gesteld worden mtb ongelukken uitgezonderd blijkbaar. Of mensen donders goed dat ze het zelf doen en niet een gemeente of landeigenaar. Waarom zou dat niet kunnen hier. Bordje neerzetten en klaar. Hoe doen bikeparks hier in NL dat dan of routes op oude vuilnisbelten waar het normaliter gevaarlijker is dan op de standaard flow routes. Nooit gehoord dat die worden aangeklaagd terwijl ik al wel de nodige ongelukken heb gezien.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

JoopO schreef: wo 1 juli 2020, 17:02
Alien schreef: wo 1 juli 2020, 16:02 Lijkt erop dat veruit de meeste reageerders hier tot in detail op de hoogte zijn van de precieze omstandigheden ter plaatse, op het precieze moment van het ongeval. Bijzonder.
Inderdaad.

En lezen is ook een vak, zie mijn eerdere post. Voor degenen die geen tijd hebben om te lezen:
Als de informatie in bovengenoemde link klopt, was het geen officiële MTB-route. En stonden er geen (waarschuwings)bordjes.

Dat geeft misschien toch een iets andere kijk op het gebeuren. Neemt natuurlijk niet weg dat iedereen een eigen verantwoordelijkheid heeft.
Iets met je eigen advies nog eens lezen :lol:

De route is in ontwikkeling en verwachte oplevering is eind deze zomer / jaar.
Er wordt al op de route gefietst echter word er nog bijna elke zaterdag door vrijwilligers aan gewerkt.

Bordjes / pijlen zijn al geplaatst. Echter waren er laatst een paar route pijlen "verdwenen" inclusief het paaltje.

Zoals de gemeente schrijft: de route gesloten houden tot de aanleg klaar is, is niet nodig. Dit in overleg met de vereniging die de route aanlegd.

Misschien dat hier nog op terug gekomen word, echter de stukken die ik de laatste maanden heb gereden was een groot deel al wel "af". De bewuste heuvel / helling heb ik de laatste maanden wel gereden maar hier wordt nog steeds aan gewerkt. (Bijv. Chicken runs etc / dus de huidige situatie is mij niet 100% bekend.)

Dat er met mtben dodelijke slachtoffers vallen, wil natuurlijk niemand.

En alle sterkte dan ook naar de nabestaanden.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

paulus1981 schreef: wo 1 juli 2020, 17:45 [quote=Victor1977 po
Ik kwam daar regelmatig een bordje tegen “you now enter the wilderness” oftewel geen claims meer mogelijk.... als dat principe toch eens zou kunnen hier :-)
De Randstedelingen vinden alles ten oosten van Utrecht al wildernis, maar een Buiten-randstedeling vind dat ook van de ring Amsterdam tijdens een regen-spits ;-)


Meest storende van het hele artikel is de ruimte die erin zit voor eigen invulling. Half bericht.
Bicycle, bicycle, bicycle
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

.....geloof niet dat ik mijn mening hierover nog hoef te verwoorden..... :bier:

- sterkte aan de gewonde persoon

- ik hoop op een rechter met gezond verstand .....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

‘Reisverzekeraars sluiten doorgaans risicosporten uit. Voorbeelden in polissen zijn skiën, diepzeeduiken, surfen, mountainbiken of parachutespringen.’

Dit is niet (helemaal) correct. Toevallig vorige week uitgezocht én voor gebeld met een aantal verzekeringsmaatschappijen.

De meeste verzekeringen hebben bepaalde clausules waarbij wordt beschreven dat bepaalde zaken niet standaard gedekt zijn en soms ook niet gedekt kunnen worden.

Bijvoorbeeld:
- skiën is gedekt, is immers wintersport waarvoor vaak uitbreiding op standaard polis nodig is, maar offpiste skiën is niet gedekt
- mountainbiken over moeilijke paadjes (ja; het staat er echt zo :lol: ) is gedekt; downhill racing is niet gedekt (en ook niet te verzekeren).
- etc

Volgens mij staat bij een flink aantal routes al een bordje met ‘op eigen risico’.
StAlTiCa
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heel veel verzekeringspolissen staat letterlijk: MTb'en is gedekt:
"op de daarvoor bestemden paden"

MTB wordt niet al risico sport gezien.

Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat er veel meer ongetrainde mensen gaan skieen dan MTB'en
Ik hoor in de kroeg vrij weinig "ik ga straks bij het garda meer downhillen"
Terwijl het gehalte ik ga skieen een stuk hoger is
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mad Wally schreef: wo 1 juli 2020, 17:01
Jurriaan schreef: wo 1 juli 2020, 16:55 Als ik tijdens het mountainbiken mijn nek breek ben ik aansprakelijk en schuldig. Mijn dierbare weten dat en zijn het er niet mee eens. Zij zien mij liever een andere sport doen.

(Lastiger wordt het wel als er weer eens een visdraadspanner actief is geweest. Maar goed uitwassen in de samenleving zijn er ook een onderdeel van).
Er zijn grenzen. Ik vind het wel prettig als ik weet dat er een road gap aan komt, zet ik net even wat meer aan😉
Er zijn in NL geen roadgaps van betekenis noch echt gevaarlijke parcours.

Je kan ook op een stoeprand je nek breken met een beetje pech.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

https://www.anwb.nl/binaries/content/a ... n-anwb.pdf

Zie onder:
- bergsporten (downhill)
- overige sporten (mtb)

De medewerker in kwestie was het met mij eens dat ‘een moeilijk (fiets) parcours’ een behoorlijk rekbaar begrip is :wink: . Moet wel eerlijk toegeven dat een paar van de routes die ik afgelopen weekend heb gereden ‘nogal’ onder de noemer moeilijke route vallen :winkie:
Cube-Elite schreef: wo 1 juli 2020, 19:35 Ik heel veel verzekeringspolissen staat letterlijk: MTb'en is gedekt:
"op de daarvoor bestemden paden"

MTB wordt niet al risico sport gezien.

Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat er veel meer ongetrainde mensen gaan skieen dan MTB'en
Ik hoor in de kroeg vrij weinig "ik ga straks bij het garda meer downhillen"
Terwijl het gehalte ik ga skieen een stuk hoger is
StAlTiCa
Plaats reactie