Gemeentes aansprakelijk bij letsel mountainbikers?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Marco79 schreef: do 2 juli 2020, 11:57 Buiten het feit dat het natuurlijk erg spijtig is dat iemand is overleden en een ander gewond is geraakt, verbaas ik mij over de enorme toename van fietsers in het bos (ik noem ze bewust geen MTB-ers, aangezien die wel weten dat ze op hun minst een helm moeten dragen). Wat mij nog meer verbaasd is het feit dat het gros van deze groep zonder enige vorm van kennis, voorbereiding en bescherming zich op de routes begeeft en nog veel ergerook hun kinderen zonder enige bescherming het bos insturen.
Op mijn “thuisroute” heb ik al verschillende keren iemand aangesproken dat hij/zij er verstandig aan doet om een helm op te zetten.
Ik zag laatst op LV een stel gasten met elektrische Matra-fietsen Afbeelding en zonder helm....
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5570
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 juli 2020, 22:18
Dit lijkt mij de eerste zwarte route van Nederland. :wink:
En die levensgevaarlijke wortel ergens op de UHR dan?


yo-eddy schreef: wo 1 juli 2020, 18:25 .....geloof niet dat ik mijn mening hierover nog hoef te verwoorden..... :bier:

- sterkte aan de gewonde persoon

- ik hoop op een rechter met gezond verstand .....
Sluit ik mij volledig bij aan. :bier:
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Dice Oldskool schreef: do 2 juli 2020, 14:27
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 juli 2020, 22:18
Dit lijkt mij de eerste zwarte route van Nederland. :wink:
En die levensgevaarlijke wortel ergens op de UHR dan?


yo-eddy schreef: wo 1 juli 2020, 18:25 .....geloof niet dat ik mijn mening hierover nog hoef te verwoorden..... :bier:

- sterkte aan de gewonde persoon

- ik hoop op een rechter met gezond verstand .....
Sluit ik mij volledig bij aan. :bier:
Daar hoop ik ook op. Ik denk niet dat je hier al te veel van kunt zeggen. Ze hebben de situatie kunnen overzien anders was er niet een gaan lopen. Er gaat verwaarloosbaar weinig mis. Maar het is zo dat het een risico sport blijft.

Stond er ooit ook niet een kruisje ergens op de UHR dat ik me kan herinneren?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

GerGio schreef: do 2 juli 2020, 15:01
Dice Oldskool schreef: do 2 juli 2020, 14:27



Stond er ooit ook niet een kruisje ergens op de UHR dat ik me kan herinneren?
Ik zie daar vooral best veel bankjes met gedenknamen erop. Niet van het MTBen lijkt mij :wink:
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

MVMVML schreef: do 2 juli 2020, 15:19
GerGio schreef: do 2 juli 2020, 15:01
Ik zie daar vooral best veel bankjes met gedenknamen erop. Niet van het MTBen lijkt mij :wink:
Nee ik kan me herinneren dat ik er een keer een langs de route heb zien staan. Een kleintje, maar dat is al een aantal jaar geleden.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

—Allereerst het is natuurlijk heel erg dat er iemand overlijdt. Dus daarvoor sterkte.—


Dat is/was van een mede forumlid. Je doelt op Hoge Ginkel toch? Dat was z’n overleden ego na een val .. :winkie:

Vandaag kwam ik ook nog zo’n mafkees tegen op de route Ede. Zonder helm (wel met pet..) en tegen de route in op het deel van de jumpline :o :roll: :evil:

Even duidelijk gemaakt dat hij echt niet slim bezig was ... hij gaf zelf ook aan dat ie nog maar net begonnen was dus nog niet zoveel wist en bedankte me voor de tips en vervolgde zijn weg :~

We leven in een tijd waarin we op internet zo ongeveer alles kunnen vinden. Maar informatie over mtb routes is soms nog best karig. En tegelijkertijd vinden beginners het blijkbaar niet nodig zich te verdiepen in een route.

Eigenlijk zouden we aan een panel van 50 mtb’ers eens de vraag moeten voorleggen welke helling ze voor zich zien als ze de tekst in het betreffende bericht lezen. Ik denk dat we hele verassend gave hellingen gaan zien :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

MVMVML schreef: do 2 juli 2020, 15:19 Nee ik kan me herinneren dat ik er een keer een langs de route heb zien staan. Een kleintje, maar dat is al een aantal jaar geleden.
Er overlijden ook mensen tijdens het beoefenen van hun sport door medische redenen
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Rogier schreef: wo 1 juli 2020, 13:26 Gemeentes aansprakelijk bij letsel mountainbikers?

De gemeente Assen wordt aansprakelijk gesteld voor een ernstig ongeluk van een mountainbiker. Hoe ver moet de zorgplicht van gemeentes precies gaan en welke maatregelen moeten ze treffen om aan hun zorgplicht te voldoen? We moeten immers ook collectief beseffen én accepteren dat mountainbiken een risicosport is en dat daarbij keuzes zijn te maken per individu.

Lees volledig bericht:
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2020 ... tainbikers
Dit met een hoop verbazing gelezen...
Ik kan er werkelijkwaar met mijn verstand niet bij waarom de gemeente aansprakelijk zou moeten zijn vanwege het niet logisch na kunnen denken van deze fietser..

Met alle respect, ik hoop dat deze persoon er 100% bovenop komt en betreur het dat er iemand overleden is op deze afdaling.. maar jongens jongens.. gezond verstand.
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Als een vergunning verlener niet goed genoeg oplet of de vergunning vrager aan zich aan de vergunning heeft gehouden kan de vergunning verlener blijkbaar aansprakelijk worden gesteld.

Bordjes met "Gevaarlijk Punt" zijn natuurlijk niet verkeerd, maar er zijn nu eenmaal mensen die dat soort dingen graag slopen, en dan kun je die vandaal natuurlijk aansprakelijk stellen, maar die is meestal onvindbaar.

Ik zijn meerdere bulten in die omgeving. De bult van de foto met dat "Huisje" bovenop mag normaal geen probleem zijn (of je moet met gladde ondergrond een icw wedstrijdje op de schuine kant hebben, maar dat is alleen onderuit glijden. Zeker afgelopen jaar met de regen.

Ik denk dat de gewraakte bult iets verder richting de golfclub (noorden) ligt. Die bult is mooi begroeid en daar liggen leuke paadjes die nu ze de met de route bezig zijn beter te rijden zijn. Ze waren er altijd wel, maar af en toe onbegaanbaar vanwege de plantengroei.
De route gaat op een paar verschillende manier naar boven (je mag in de route kiezen), en natuurlijk ook weer omlaag. De ene afdaling (zijkant) begint met een paar krappe beetje steile switchbacks, en daarna een rechtdoorlopend paadje naar beneden, met een paar dropjes van misschien twee pakken melk hoog, (niet rechtop, maar plat :)). Ik vermoed dat dat die gevaarlijke boomstammen zijn, maar zeker weet ik dat niet. De switchbacks zijn door de wat handiger renners ook naar boven te rijden (doen we natuurlijk nu niet meer omdat er nu wel een route ligt :) ) De dropjes waren vroeger ook wat hoger, maar nu met de route lijken ze wat afgevlakt. Te rijden, dus niet echt supersteil

De andere afdaling gaat beetje steil rechtdoor in het begin, en aan het eind wat bochten, niet al te steil (is ook naar boven te fietsen) maar vaak is de ondergrond wat uitgespoeld, en dat zie je op zich wel en ik ga er altijd links langs naar beneden (ook al ben ik er even niet meer geweest)

De klimmetjes: Eentje kaarsrecht naar boven, en hopen dat je hem haal, max hartslag + 10 zeg maar
De andere met wat haarspeldjes naar boven, en daar stik ik af en toe ook wel in.
Beide klimmen rij je echt niet naar boven zonder dat je dat doorhebt.

Overigens, de veldslag van Norg ging er ook vaak overheen, maar dan meestal alleen rechtdoor, dus de rechtdoor klim en de wat rechtere afdaling. Maar ook wel eens omgekeerd. En vaak was dat lopen geblazen. Zeker voor de degenen die het daar niet kennen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Markk schreef: do 2 juli 2020, 11:05 Ik ben zelf parkoersbouwer en bij elk initiatief voor de aanleg van een vaste mtb-route komt de vraag: "wie is verantwoordelijk als...". De juridische beantwoording van die vraag begint bij het kelderluikarrest, zoek zelf maar op en leer iets over de "zorgplicht". De huidige praktijk (in mijn ogen): er zijn meer dan 200 vaste mtb-routes in NL, elke week vallen er mtb-ers, meestal zonder erg maar (helaas) soms ook met botbreuken tot ernstig rug- en/of nekletsel tot gevolg. Ik ken geen 1 ongeluk dat tot een rechtszaak heeft geleid, ondanks de hoge (medische- en loon-)kosten die deze ongelukken met zich kunnen meebrengen. Blijkbaar zien de verzekeringsmij-en er geen brood in? (Overigens, als u wel van dergelijke rechtszaken af weet verneem ik dat graag). Ik ken maar 1 rechtszaak waarbij de sport mountainbiken een rol speelde, en dat betrof een ongeluk tijdens een mtb-wedstrijd in Arnhem waarbij een deelnemer een toeschouwer aanreed. Ook deze zaak is te vinden op rechtspraak.nl en zie ik als "verplicht" leesvoer voor een ieder die zich bezighoudt met aanleg en onderhoud van mtb-routes.

De gebeurtenis in Assen is in en in triest, voor alle betrokkenen. Ik kan alleen afgaan op wat ik lees, en dan lees ik dat een ouder echtpaar op de route fietst, bovenaan de afdaling staat, blijkbaar kijkt, het risico ziet en een overweging maakt. De vrouw doet het niet, de man wel. Het ontbreken van een duidelijk waarchuwingsbordje spreek in het nadeel van de gemeente, denk ik. De beschreven "feitelijke" (weet ik dus niet zeker, was er niet bij) situatie geeft aan dat de man niet verrast werd maar de afdaling heeft bekeken (van bovenaf), een overweging heeft gemaakt en het risico heeft genomen.

Ik hoop dat de gemeente Assen het tot een rechtszaak laat aankomen, alle jurisprudentie is meer dan welkom en geeft duidelijkheid. Wat ik verwacht? Tja, onder aan de streep worden dit soort tragedies toch vaak een centenkwestie. Hoe hoog is de claim en hoeveel kost het de gemeente als het een rechtszaak wordt? Ik denk dat ik het antwoord hierop al weet.....
Top Mark!

Gelukkig zijn er ook verstandige mensen op het forum en werkt een negeerfilter best goed. Ik hoop ook op een rechtszaak en de voorzet van de letselschadejurist helpt daar alvast bij. Herrie maken leidt bij bestuursorganen tot een rechte rug. Als de stilte in de achterkamer behouden kan worden, dan kan er geschikt worden.

Kelderluikarrest is naar mijn inzicht niet van toepassing. Dat gaat over een café vol vaste bezoekers die daar vaak kwamen en ineens stond zonder waarschuwing het kelderluik open, omdat de biervaten naar beneden gegooid moesten worden.
Als je ergens voor het eerst komt, kun je je niet onder de groep 'vaste bezoekers' rekenen. Dan moet je je er van vergewissen dat je iets gaat doen wat veilig is.

Er zijn twee uitspraken waar mountainbiken een rol speelde: de wedstrijd in Arnhem en een toertocht ergens in Nederland. Beide gaan over 'evenementen' (toertocht en wedstrijd) waar een organisator is die een parcours uitzet. Daar geldt een verhoogde zorgplicht voor de organisator. Die markeert een parcours en daarbij mag je er van uit gaan dat het parcours veilig is.
Als er geen organisator is, dan gaat dat niet op.
De interessante vraag waar we nu een antwoord op zouden kunnen krijgen is hoever de zorgplicht van een parcoursbeheerder reikt.

*Wie bij het lezen tot hier geraakt is, snapt nu waarom er op de UHR vier waarschuwingsborden per route staan waarbij je op je eigen risico en risico-acceptatie door gebruik van de route gewezen wordt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
partyboj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 4 juli 2006, 18:20
Contacteer:

Ik geef wekelijks mtb training aan wedstrijdjeugd in Assen en vaak op de deze bult (mountainbikeroute in progress).
Het is inderdaad de achterste bult bij de golfbaan.
Er is ook al weer een tweede ongeval geweest, maar dan op de voorste bult.
In het volgende artikel laten ze ook een filmpje zien van de afdaling waar het dodelijke ongeval gebeurd zou moeten zijn.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/161164 ... ongelukken
De betreffende plek kun je best uitkomen zonder over de hele bult te zijn gereden trouwens.

Het parcours op de bult is super voor de geoefende mountainbiker, maar geen geschikte plek voor beginners vind ik zelf.
En dat is waarom dit soort zaken steeds vaker gebeuren... mensen die een mountainbike kopen en meteen denken dat ze overal op en af kunnen rijden.
Gisteravond stond ik met training op de betreffende bult en kwam er een duo de bult oprijden, waarvan er een geen helm op had, op sportschoenen, een te kleine fiets, hijgend, ver boven zijn kunnen etc. etc.

De route niet aanpassen lijkt me een goed besluit van de gemeente.
Dan kun je de andere route bij de Baggelhuizerplas ook wel sluiten.
Misschien alleen een groot bord voordat je de bult oprijdt: let op alleen voor gevorderde mountainbikers! (o.i.d.).
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik vind het zeer triest wat deze mensen is overkomen. Vallen en na twee dagen overlijden. Voor mevrouw lijkt het me overigens zeer traumatisch. Hopelijk kan zij het gebeuren enigszins verwerken.

Een discussie al dan niet met jurisprudentie als uitkomst is nuttig om af te wegen wat aan maatregelen om risico te beheersen zinvol is en om de reikwijdte van de zorgplicht van de beheerder van het parcours nader te duiden. Maar misschien is het nog belangrijker in de rest van Nederland bewustzijn te creëren: mountainbiken is een risicosport en de routes zijn niet voor andere fietsen of fietsers. Niet om lullig te doen maar om ongevallen te voorkomen. Onderstaand bord is een goed voorbeeld van hoe je mensen goed kunt attenderen.

Afbeelding

Persoonlijk vind ik dat je je moet voorbereiden als je MTB als hobby gaat beginnen. Daar hoort bij dat je als beginner rustig start met het leren kennen van je fiets, misschien begeleiding vraagt. Hier in de LDD is de groene route voor beginners. De zwarte is wat technischer. Prima gedaan vind ik.

Waar ik wel een beetje fronsende wenkbrauwen van krijg is het optreden van letselschadeadvocaten. Op de tollende emoties van nabestaanden gaan surfen om geld te ontvangen van een bestuursorgaan. Hoe oprecht dat is vraag ik me weleens af.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Majoorkees schreef: do 2 juli 2020, 22:23 Afbeelding
Mijn Nederlands is denk ik een beetje roestig

" Overigens verboden toegang" :~
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Interessant hier is ook dat de route nog in aanleg was en bebording ontbrak. In hoeverre is dus jurisprudentie naar aanleiding van dit geval houdbaar als er in de toekomst een val met letsel voorkomt op een route waar de bebording duidelijk en correct is geplaatst? In zo'n geval is de gebruiker gewaarschuwd, wat in dit trieste geval natuurlijk niet zo was.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Reactie op bericht ‘overigens’

Ja, er staat omschreven wie toegang hebben. Alle overigen hebben geen toegang ingevolge art 461 wetboek van strafrecht. Je moet beide teksten in samenhang zien

Artikel 461
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.
Plaats reactie