Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

En dan kun je ook naar een mtb kijken. Spring over het hekje ‘gravel’ heen en er gaat een wereld voor je open. Je kan ook naar een fitnessbike kijken.
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Ik denk dat je vooral goed moet kijken naar het toekomstige gebruik en daarbij de beste fiets uitkiest. Voor de een is de perfecte gravelbike dan een racefiets met bredere bandjes, voor de ander een hardtail MTB. En voor de rest zo'n beetje het hele spectrum dat zich hiertussen bevindt 😋.
Same shit, different day :winkie:
frank1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 6 mei 2020, 10:48

Bedankt voor de reacties.

Proefrijden is sowieso een goed idee idd. Aangezien ik ook niet in het zwaarder terrein ga rijden, zou een racefiets waar bredere banden op kunnen ook wellicht een optie zijn. Ik zoek sowieso een wat ontspannender houding.

Ben vandaag hier in Den Bosch bij een grote fietswinkel geweest, maar die kon mij helaas niet veel vertellen over welke modellen (binnen mijn budget) een wat bredere band aankunnen (los van waar ze mee geleverd worden). Zoals ik al eerder schreef heb ik begrepen dat de Domane waarschijnlijk tot 38mm aan kan. Zijn er nog andere mogelijkheden zonder naar de echte gravelbikes over te stappen?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Cube Nuroad is misschien een optie? Ik heb een carbon Attain gtc (velgrem versie) als (toer)racefiets en dat vind ik erg lekker zitten en rijden. Misschien dat de schijfremversie Attain 35mm aan kan ??? . De Nuroad kan zeker wel 40mm aan en de geo is vlgs Cube sterk gebaseerd op Attain geo en is zeker niet extreem offroad gericht.
De Nuroad race heeft 2x11 GRX de Nuroad SL 1x11 en zijn beiden zeker niet duur geprijsd.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

De Nuroad is een prima fiets, maar voelt zeker niet aan als een racefiets. Als je dat wilt kun je m.i. beter op zoek naar een cyclocrosser of een echte racefiets waar brede banden in passen.

Edit: de Giant Content AR zou wat dat betreft een goede kandidaat zijn. 'Echte' road geometrie, ruimte voor 38mm en betaalbaar. Enige nadeel is dat ze niet in NL geleverd worden. Maar je zou kunnen kijken wat een giant dealer kan regelen of net over de grens in Duitsland een winkel instappen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd zelf als wegfiets op een Specialized Diverge, wat eigenlijk een gravelbike is.
Rijdt gewoon prima op de weg met smalle bandjes.

In het terrein rijd ik op een Crux, eigenlijk een cyclocrosser maar perfect als gravelbike.
Ik heb er ook een tijdje mee op de weg gereden met smalle bandjes, maar dan was ie wel een tikkie nerveus (hoger zwaartepunt).
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

kermit schreef: vr 8 mei 2020, 13:05 Maar de kern van mijn verhaaltje is simpel: blijf je grotendeels op de weg maakt de geo effectief gezien niet zoveel uit. Als je er maar lekker op zit wen je vanzelf aan de fiets en voor de snelheid is het ook niet belangrijk.
Hebben we hier dan de essentie te pakken? Laten we wel zijn; bij 95% van de mensen hier zit het volgens mij met name tussen de oren en maakt het in de praktijk allemaal weinig uit. Natuurlijk zal de ene fiets beter geschikt zijn voor een bepaald doel dan de andere maar dit zit uiteindelijk allemaal in de marge. Gaat het uit eindelijk voor ons als ‘amateurs’ niet simpelweg om het feit dat we ons prettig voelen op de betreffende fiets?

Zo rijd ik zelf op een Ritchey SwissCross, een volbloed CX gebakje in een framemaat (55cm) welke ‘volgens de experts’ een maatje te klein voor me zou zijn. Voor mij is de fiets perfect, ik zit er fijn op, het rijd zowel op asfalt als op gravelpaden super.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
frank1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 6 mei 2020, 10:48

Voorkeur gaat dus idd richting de endurance racer waar bredere banden op kunnen (38+). Als ik mijn budget dus wat oprek naar ±€1800, wat zijn dan de opties? Los van waar een fiets mee geleverd wordt, vind je niet altijd de max band breedte terug.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Hallo allemaal!

Ik ben vrij nieuw op het gebied van gravel. Waarom? Ik rijd nu op een LTHT met 150mm en 2,35 banden en ben woonachtig op Flakkee. De fiets komt uitstekend tot zijn recht vanaf 45 minuten reistijd. Omdat ik 2 jonge kinderen heb ( 3 jarige dochter en een zoontje van 6 maanden ) heb ik steeds meer moeite met het reizen en het onderhoud met de daarbij behorende kosten. Ik ben op zoek naar een fiets waarmee ik op flakkee prima uit de voeten kan, toch wat kilometertjes kan maken en ook de onverharde paden af kan struinen. Sommige tracks hier zijn zo glad dat die met een stadsfiets, step, skeelers of winkelwagentjes ( echt waar, ze liggen er ) bereden kunnen worden.

Ik ben bij gravel terecht gekomen omdat mij dit de ideale tussenweg lijkt tussen XC mtb en racefiets. Ik wil hem ook graag 2x11 hebben ( 2x10 kan misschien ook nog wel ). Ik wil graag een dubbel vanwege het grote kettingblad ( 46 of 48 ) en vanwege de kleine stapjes achter. De kettinglijn blijft dan wat mooier tijdens de tochten op het vlakke Flakkee en uitstapjes naar Zeeland ( Flakkee = geen Zeeland :evil: :D ). Zeker met ritten van 80+ km is het prettig om kleine stapjes te hebben.

Mijn hamvraag is eigenlijk, hoe comfortabel is een gravelracer? Bijvoorbeeld Cube Nuroad of Giant Revolt. Ik heb van de Cube gelezen dat deze balhoofdbuis iets korter is waardoor er een klein beetje diepere zit kan plaats vinden. Waarom is dit belangrijk? Ik heb voorheen een half jaar op een racer gereden en daarbij had ik wat nekklachten. Nu was deze racer een maat 58 terwijl ik op een 56 moet rijden, maar toch overgestapt op MTB. Op de XC fiets ook diepe zit gehanteerd, hier had ik al minder klachten door. Daarna op 27,5+ fully en nu op LTHT nagenoeg klachtenvrij. Alleen met tegenwind stoempen wil de pijn wel eens optreden, maar dat is in mijn ogen acceptabel. Waar kunnen we een gravelracer tussen plaatsen/mee vergelijken en waar moet ik opletten bij aanschaf? Ik zit te denken aan max €1500

Ik hoop op jullie advies!
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

frank1982 schreef: za 9 mei 2020, 21:58Aangezien ik ook niet in het zwaarder terrein ga rijden
Hûh, dat zeg je nu :P
Ben je bekend met verslavingsgevaren van het fietsen op plekken waar geen auwto's komen?
Brede banden betekent niet per definitie 'geschikt voor zwaar terrein". Brede banden betekent ook 'kan doorrijden in mul zand waar andere fietsers stilvallen"
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

JMA1992 schreef: do 4 juni 2020, 19:20 ......
Mijn hamvraag is eigenlijk, hoe comfortabel is een gravelracer? Bijvoorbeeld Cube Nuroad of Giant Revolt. Ik heb van de Cube gelezen dat deze balhoofdbuis iets korter is waardoor er een klein beetje diepere zit kan plaats vinden. Waarom is dit belangrijk? Ik heb voorheen een half jaar op een racer gereden en daarbij had ik wat nekklachten. Nu was deze racer een maat 58 terwijl ik op een 56 moet rijden, maar toch overgestapt op MTB. Op de XC fiets ook diepe zit gehanteerd, hier had ik al minder klachten door. Daarna op 27,5+ fully en nu op LTHT nagenoeg klachtenvrij. Alleen met tegenwind stoempen wil de pijn wel eens optreden, maar dat is in mijn ogen acceptabel. Waar kunnen we een gravelracer tussen plaatsen/mee vergelijken en waar moet ik opletten bij aanschaf? Ik zit te denken aan max €1500
Ik hoop op jullie advies!
Als het om diep zitten gaat, vooral de stackwaarde in de gaten houden (en/of balhoofdbuislengte, loopt aardig gelijk op met de stack bij een gravelracer). Dus vergelijk eens wat geometrietabellen van diverse gravelbikes, ook als je die niet overweegt te kopen krijg je wel een idee van in welk bereik de waardes liggen.

De geo kun je niet een op een vergelijken met een mtb, een dropbar fiets heeft een kortere bovenbuis dan een fiets voor mtb-stuur. Zeker tegenwoordig, met de korte stuurpennen. Dus vergeet even de cijfertjes die je wellicht van mtb's kent ;-)

Zelf kan ik ook niet (meer) goed tegen te diep zitten, ik wil de bovenkant van het stuur op zadelhoogte of net daarboven. Of ik wel of geen last krijg heeft ook te maken met hoe intensief je de rit maakt, iets relaxter levert minder snel klachten op.
Uiteraard kun je wat spelen met de zit met stuurpenlengte, aantal spacers, stuurpenhoek, en er zijn zelfs dropbars met een rise voor het middengedeelte.

De meeste hobbyrijders zijn gebaat bij een compact stuur, dus met een relatief kleine drop (de diepte van de bocht) en een korte reach (= de bocht loopt niet ver naar voren, staat dus los van reach als framemaat). Zo zit je niet belachelijk diep in de drops, en staan je remmen niet onwijs ver van je af. Specifieke gravelsturen zijn bijna altijd compact.
(Een goed getrainde wedstijder zit vaak wel liever dieper/getrekter ivm aerodynamica).

Als je denkt veel onverhard te gaan rijden kun je 650b overwegen, dan kun je bredere banden kwijt (vaak 2.0) wat in het terrein voordelen heeft. Op de weg loopt een 700c wiel (de conventionele racemaat, 28") wat lichter (maar verwacht geen enorme verschillen).

Ben zelf zeer happy met de Genesis Fugio, die wordt af fabriek met 650b geleverd maar ik heb een los frame gekocht en 'm met 700x38mm bandjes opgebouwd. Zal echter lastig worden om voor 1.500 compleet te krijgen...
Kijk eens naar merken als Vitus (bij Chainreactioncycles en Wiggle) en Pinnacle (bij Evans), die bieden veel waar voor het geld. Heb geen idee hoe het met de geo van die fietsen zit, dat zul je zelf even naast wat anderen moeten leggen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Thanks voor je reactie!

Inmiddels heb ik een Kona Rove 56 cm. Hier heb ik zojuist een 60mm 10 graden stuurpen ( naar beneden ) gemonteerd. Ik ben eerst van 90 naar 75mm gegaan maar zit nu nog net iets te gestrekt voor mijn idee. Deze 75mm stem stond 8 graden naar boven en kwam het stuur eigenlijk net boven mijn zadel uit. nu met de 10 graden naar beneden staat het stuur op het zicht een cm lager dan mijn zadel. Ik denk dat de strekking vooral mijn schouders belast en dat dit doortrekt naar mijn nek. Dat gezegd te hebben, ik heb nauwelijks nekklachten op de gravelfiets. In elk geval binnen de acceptabele grenzen.

Ik zal nu nog niet heel diep gaan zitten maar wel weer een stap van 15 mm korter. Ik ben benieuwd hoe dat zal verlopen. Morgen ga ik een testrit maken.

En ohja, ik was voor €800,- klaar. 52/36 crank er op gezet en nu een stuurpen dus ik blijf mooi onder het budget voor een eerste gravelfiets. Dat zijn dan weer cijfertjes die mijn vrouw vooral aanspreken. :D
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oh, ik dacht dat je nog zoekende was... :D

60mm is wel heel kort, dropbars zijn natuurlijk een stuk smaller dan die >70cm bezemstelen die we tegenwoordig op mtb's gewend zijn. Dus je combineert dan een korte pen met een smal stuur...
Maar misschien werkt het wel, dat merk je snel genoeg.

Ik zie dat 1.83m in het midden van de aanbevolen lengtes voor een Rove 56 is, ben je ook ongeveer zo lang? Met andere woorden, heb je de juiste maat? ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Dat dacht ik ook. Tot ik een collega zag met een 45mm stuurpen op zijn racefiets. Een man die al 20 jaar op de racefiets zit en veel veranderingen heeft meegemaakt. Hij zei me dat het stuurgedrag van de fiets nauwelijks is veranderd. Hij heeft lange benen en een korter bovenlichaam waardoor hij voor zijn benen de juiste maat heeft maar kwa reach altijd slecht uit komt. Dus toen durfde ik het wel proberen.

Ik ben 178 met binnenbeenlengte van 82 cm. Volgens de kona site zou ik op een 56 moeten. Op een 54 zou ik naar mijn zin wat diep komen te zitten. Ik heb nu nog vier spacers onder mijn stem en dan staat ie nog maar 1 cm onder mijn zadel. Dus dat geeft me wat meer ruimte om diep te gaan zitten als ik dat wil dan wanneer bij een 54cm het zadel standaard al een drie cm hoger dan het stuur zou staan.
Omdraaien kan altijd nog!
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Kun je als beginsel aannemen dat de reach (van fiets) + stuurpenlengte ongeveer gelijk zijn tussen een gravelbike en MTB
aangezien de reach van het racestuur er nog bijkomt in combinatie met het smaller stuur ?

Als voorbeeld :
Gravel bike reach 392 mm + 110 mm stuurpen = 500 mm (bij een stuurbreedte van 440 mm)
MTB reach 450 mm + 50 mm stuurpen = 500 mm (bij een stuurbreedte van 750 mm)

Of kun je dit totaal niet met elkaar vergelijken
Wat is hierbij een leidraad / hulpmiddel ?
Plaats reactie