XC Oostenrijk en Noord italie, waarheen?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik ga van de zomer 2 weken met mijn vriendin met de auto naar waarschijnlijk Oostenrijk en vooral Noord Italie. Het moet een beetje mengeling worden van chillen, een dagje naar een toffe stad en hangen aan een meer of op het strand. We willen ook de fietsen mee, maar gaan niet alleen voor het fietsen.
Nu zoeken we dus plekken in die regioś waar je gaaf kunt XC mountianbiken met mooi uitzicht. Zij fiets nog niet zo lang, maar daalt wel graag hard en is zeker niet bang (paar trappen af of rockgarden zoetermeer zonder enige aarzeling), maar hoeft ook niet zo nodig veel gekker.
We zoeken dus vooral mooie rondjes, mooie vergezichten in een iddylisch gebied met mooie vergezichten.
Finale lijkt me dus iets te leip (staat wel op eigen verlanglijstje) in Oostenrijk ken ik vooral klimgebieden, en in Italie weet ik het verder al helemlaal niet. Wie heeft er suggesties? En waar vind ik tzt eventueel gpx bestanden van mooie routes? we gaan pas over anderhalve maand dus we hebben nog even om te plannen.
Como of Garda meer? Iets zuidelijker? Oberosterreich? Zillertal (lievelingsklimgebied)?

Suggesties evventueel met een mooie foto of 2 worden zeer gewaardeerd :bier:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Zelf nog wel eens met de xc hardtail in Zwitserland afwisselend saaie brede paden afgewisseld met stukken veel te spannend, die ervaring bespaar ik haar graag :p
Laatst gewijzigd door I_do op di 7 juli 2020, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Nauders? Mooi gebied rond de Resschenpas bij het drielandenpunt. Het ligt tegen het mooiste gebied van Zwitserland aan, Graubunden. De vergezichten zijn er prachtig. Alleen... ik heb er op de weg gefietst, en door de bergen gewandeld, voor de MTB geen ervaring. De trails schijnen voor elk wat wils te zijn, er zijn zelfs familieroutes. Maar misschien is er iemand met mtb ervaring in die streek.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

zillertal, dan naar kalternsee en door naar Riva
goed voor de xc wel wat klimwerk,
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Heel zeker. Sud-Tirol is erg mooi! Vaak geweest.

Graubunden schijnt ook erg mooi te zijn maar nooit geweest
Olieboer schreef: di 7 juli 2020, 22:12 Nauders? Mooi gebied rond de Resschenpas bij het drielandenpunt. Het ligt tegen het mooiste gebied van Zwitserland aan, Graubunden. De vergezichten zijn er prachtig. Alleen... ik heb er op de weg gefietst, en door de bergen gewandeld, voor de MTB geen ervaring. De trails schijnen voor elk wat wils te zijn, er zijn zelfs familieroutes. Maar misschien is er iemand met mtb ervaring in die streek.
StAlTiCa
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je toch in N-Italie bent... behorend tot het mooiste berglandschap ter wereld: de Dolomieten!
Vond ze veel mooier dan het Gardameer eo. Gardameer is heel mooi vanwege het meer, de dorpjes aan het meer, maar qua XC-en? Niet extra speciaal. Iets landinwaarts en je ziet van het meer niet zoveel meer. Maar na zo'n dagtocht, terug aan het water... da's natuurlijk ook niet te versmaden. En/en kan ook.

Wat een erg mooi rondje is, uitgepijld, zeker als je dalen leuk vind, is de Sellaronde in de Dolomieten.
In 1 dag om het Sellamassief heen, pak en beet 55-60km, maar inclusief liftgebruik, wat heel veel steile klimmen scheelt. Als je 09.00 vertrekt ben je rond 16.30 weer terug. Ik vond dat zelfs relaxed. Dan zie je de Dolomieten in volle glorie.
Je kunt het rondje de linksom doen, de 'XC-variant', want iets meer hm's, ongeveer 1000, zelf klimmen, en 3700 hm dalen. Of rechtsom, de nog wat meer dalenvariant, met slechts ongeveer 350hm klimmen, ongeveer 4000hm dalen. Beide varianten zijn ook echt anders, omdat ze veelal over verschillende trails gaan, andere liften gebruiken, alleen de omgeving is grofweg hetzelfde. Ook anders, doordat je alles vanuit een andere hoek bekijkt. En je kunt ook wat andere afdalingen doen, weer de lift pakken, en dan de originele route vervolgen, ruimte om te varieren genoeg dus, als je eens leuke trail tegenkomt (wel op de tijd letten :wink: ).
Heb ze allebei gedaan, ook zeer geschikt om te XC-en voor een ervaren fietser (je moet wel kunnen dalen natuurlijk), want de zwaarste afdalingen (zwarte) zitten er niet in. Beeldschoon landschap!
Heb er ook wel eens 6 daagse XC transalp gereden, huttentocht, ook erg gaaf. Toen natuurlijk wel alles geklommen, geen liften gebruikt, da's gewoon loodzwaar! Maar ook een aanrader.
Top-wandelgebied. Je kunt er waanzinnig mooie dagtochten maken! Dan kom je nog hoger dan dat je met de fiets kunt komen, prachtig.

Sellaronda met de MTB:
https://www.sellaronda-mtb.com/en/sella ... k-tour.php.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

aurelius schreef: wo 8 juli 2020, 09:13 Als je toch in N-Italie bent... behorend tot het mooiste berglandschap ter wereld: de Dolomieten!
Vond ze veel mooier dan het Gardameer eo. Gardameer is heel mooi vanwege het meer, de dorpjes aan het meer, maar qua XC-en? Niet extra speciaal. Iets landinwaarts en je ziet van het meer niet zoveel meer. Maar na zo'n dagtocht, terug aan het water... da's natuurlijk ook niet te versmaden. En/en kan ook.

Wat een erg mooi rondje is, uitgepijld, zeker als je dalen leuk vind, is de Sellaronde in de Dolomieten.
In 1 dag om het Sellamassief heen, pak en beet 55-60km, maar inclusief liftgebruik, wat heel veel steile klimmen scheelt. Als je 09.00 vertrekt ben je rond 16.30 weer terug. Ik vond dat zelfs relaxed. Dan zie je de Dolomieten in volle glorie.
Je kunt het rondje de linksom doen, de 'XC-variant', want iets meer hm's, ongeveer 1000, zelf klimmen, en 3700 hm dalen. Of rechtsom, de nog wat meer dalenvariant, met slechts ongeveer 350hm klimmen, ongeveer 4000hm dalen. Beide varianten zijn ook echt anders, omdat ze veelal over verschillende trails gaan, andere liften gebruiken, alleen de omgeving is grofweg hetzelfde. Ook anders, doordat je alles vanuit een andere hoek bekijkt. En je kunt ook wat andere afdalingen doen, weer de lift pakken, en dan de originele route vervolgen, ruimte om te varieren genoeg dus, als je eens leuke trail tegenkomt (wel op de tijd letten :wink: ).
Heb ze allebei gedaan, ook zeer geschikt om te XC-en voor een ervaren fietser (je moet wel kunnen dalen natuurlijk), want de zwaarste afdalingen (zwarte) zitten er niet in. Beeldschoon landschap!
Heb er ook wel eens 6 daagse XC transalp gereden, huttentocht, ook erg gaaf. Toen natuurlijk wel alles geklommen, geen liften gebruikt, da's gewoon loodzwaar! Maar ook een aanrader.
Top-wandelgebied. Je kunt er waanzinnig mooie dagtochten maken! Dan kom je nog hoger dan dat je met de fiets kunt komen, prachtig.

Sellaronda met de MTB:
https://www.sellaronda-mtb.com/en/sella ... k-tour.php.
Net als Aurelius ben ik zowel in Wolkenstein/Val Gardena bij het Sella massief geweest, alsook bij het Gardameer.
Inderdaad 2 volledig andere fietsweken, maar ik heb aan beide heel veel plezier beleefd.
Ik vond het gebied rondom het Sella massief wel erg 'druk', zelfs in het voorseizoen. Veel toeristen die met de lift bovenop een alpenwei gedumpt worden en daar in de rondte wandelen. Wellicht dat dát in de Corona tijd erg mee zal vallen, want veel van die toeristen kwamen toen uit het hele verre oosten.
De charme van Riva en omgeving vond ik het gezellige drukke stadje, maar zodra we de bergen in gingen, kwamen we al snel (bijna) niemand meer tegen. Onze uitvalplaats destijds was het Ledro meer. Een heerlijke plek om een weekje te vertoeven. Zeker de duik in het koele meer na de laatste 600 hm vanuit Riva gedaan te hebben. Afgetopt natuurlijk met een halve liter Weissen ;)

Vorig jaar in Nauders geweest. Daar miste voor mijn gevoel de Italiaanse sfeer. Ook is dat gebied erg gericht op de aanwezige skiliften, waardoor de verleiding groot is om van lift naar lift af te dalen en je daarmee beperkt in het ontdekken van nog meer mooie paden.
Vorig jaar was in juni de Uïna schlucht helaas nog afgesloten door sneeuw. Dat is nog wel een dagtocht die op mijn to-do lijstje staat.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

owwwwk schreef: di 7 juli 2020, 23:44 Heel zeker. Sud-Tirol is erg mooi! Vaak geweest.

Graubunden schijnt ook erg mooi te zijn maar nooit geweest
Olieboer schreef: di 7 juli 2020, 22:12 Nauders? Mooi gebied rond de Resschenpas bij het drielandenpunt. Het ligt tegen het mooiste gebied van Zwitserland aan, Graubunden. De vergezichten zijn er prachtig. Alleen... ik heb er op de weg gefietst, en door de bergen gewandeld, voor de MTB geen ervaring. De trails schijnen voor elk wat wils te zijn, er zijn zelfs familieroutes. Maar misschien is er iemand met mtb ervaring in die streek.
Westelijk van Nauders tussen grofweg tussen Nauders-Zernes-Mustair-Nauders ligt het Zwitsers National Park. Als je daar met een MTB wordt aangetroffen wacht je een zware straf. Dat gebied is alleen met de wegfiets goed te doen. Je moet wel van Zwitserse ongezelligheid houden. Ik ben er een paar keer geweest met een fietsreis van NL naar Italia.
M.i. kun je beter aan de Oostenrijkse of de Italiaanse kant zitten.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

aurelius schreef: wo 8 juli 2020, 09:13 Als je toch in N-Italie bent... behorend tot het mooiste berglandschap ter wereld: de Dolomieten!
Vond ze veel mooier dan het Gardameer eo. Gardameer is heel mooi vanwege het meer, de dorpjes aan het meer, maar qua XC-en? Niet extra speciaal. Iets landinwaarts en je ziet van het meer niet zoveel meer. Maar na zo'n dagtocht, terug aan het water... da's natuurlijk ook niet te versmaden. En/en kan ook.

Wat een erg mooi rondje is, uitgepijld, zeker als je dalen leuk vind, is de Sellaronde in de Dolomieten.
In 1 dag om het Sellamassief heen, pak en beet 55-60km, maar inclusief liftgebruik, wat heel veel steile klimmen scheelt. Als je 09.00 vertrekt ben je rond 16.30 weer terug. Ik vond dat zelfs relaxed. Dan zie je de Dolomieten in volle glorie.
Je kunt het rondje de linksom doen, de 'XC-variant', want iets meer hm's, ongeveer 1000, zelf klimmen, en 3700 hm dalen. Of rechtsom, de nog wat meer dalenvariant, met slechts ongeveer 350hm klimmen, ongeveer 4000hm dalen. Beide varianten zijn ook echt anders, omdat ze veelal over verschillende trails gaan, andere liften gebruiken, alleen de omgeving is grofweg hetzelfde. Ook anders, doordat je alles vanuit een andere hoek bekijkt. En je kunt ook wat andere afdalingen doen, weer de lift pakken, en dan de originele route vervolgen, ruimte om te varieren genoeg dus, als je eens leuke trail tegenkomt (wel op de tijd letten :wink: ).
Heb ze allebei gedaan, ook zeer geschikt om te XC-en voor een ervaren fietser (je moet wel kunnen dalen natuurlijk), want de zwaarste afdalingen (zwarte) zitten er niet in. Beeldschoon landschap!
Heb er ook wel eens 6 daagse XC transalp gereden, huttentocht, ook erg gaaf. Toen natuurlijk wel alles geklommen, geen liften gebruikt, da's gewoon loodzwaar! Maar ook een aanrader.
Top-wandelgebied. Je kunt er waanzinnig mooie dagtochten maken! Dan kom je nog hoger dan dat je met de fiets kunt komen, prachtig.

Sellaronda met de MTB:
https://www.sellaronda-mtb.com/en/sella ... k-tour.php.
Heel gaaf! Bedankt voor de tip!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

hwpaints schreef: di 7 juli 2020, 22:47 zillertal, dan naar kalternsee en door naar Riva
goed voor de xc wel wat klimwerk,
Fijn om te horen dat dit goede opties zijn, is ook qua logistiek wel handig.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

erwin.burgers schreef: wo 8 juli 2020, 10:14
aurelius schreef: wo 8 juli 2020, 09:13 Als je toch in N-Italie bent... behorend tot het mooiste berglandschap ter wereld: de Dolomieten!
Vond ze veel mooier dan het Gardameer eo. Gardameer is heel mooi vanwege het meer, de dorpjes aan het meer, maar qua XC-en? Niet extra speciaal. Iets landinwaarts en je ziet van het meer niet zoveel meer. Maar na zo'n dagtocht, terug aan het water... da's natuurlijk ook niet te versmaden. En/en kan ook.

Wat een erg mooi rondje is, uitgepijld, zeker als je dalen leuk vind, is de Sellaronde in de Dolomieten.
In 1 dag om het Sellamassief heen, pak en beet 55-60km, maar inclusief liftgebruik, wat heel veel steile klimmen scheelt. Als je 09.00 vertrekt ben je rond 16.30 weer terug. Ik vond dat zelfs relaxed. Dan zie je de Dolomieten in volle glorie.
Je kunt het rondje de linksom doen, de 'XC-variant', want iets meer hm's, ongeveer 1000, zelf klimmen, en 3700 hm dalen. Of rechtsom, de nog wat meer dalenvariant, met slechts ongeveer 350hm klimmen, ongeveer 4000hm dalen. Beide varianten zijn ook echt anders, omdat ze veelal over verschillende trails gaan, andere liften gebruiken, alleen de omgeving is grofweg hetzelfde. Ook anders, doordat je alles vanuit een andere hoek bekijkt. En je kunt ook wat andere afdalingen doen, weer de lift pakken, en dan de originele route vervolgen, ruimte om te varieren genoeg dus, als je eens leuke trail tegenkomt (wel op de tijd letten :wink: ).
Heb ze allebei gedaan, ook zeer geschikt om te XC-en voor een ervaren fietser (je moet wel kunnen dalen natuurlijk), want de zwaarste afdalingen (zwarte) zitten er niet in. Beeldschoon landschap!
Heb er ook wel eens 6 daagse XC transalp gereden, huttentocht, ook erg gaaf. Toen natuurlijk wel alles geklommen, geen liften gebruikt, da's gewoon loodzwaar! Maar ook een aanrader.
Top-wandelgebied. Je kunt er waanzinnig mooie dagtochten maken! Dan kom je nog hoger dan dat je met de fiets kunt komen, prachtig.

Sellaronda met de MTB:
https://www.sellaronda-mtb.com/en/sella ... k-tour.php.
Net als Aurelius ben ik zowel in Wolkenstein/Val Gardena bij het Sella massief geweest, alsook bij het Gardameer.
Inderdaad 2 volledig andere fietsweken, maar ik heb aan beide heel veel plezier beleefd.
Ik vond het gebied rondom het Sella massief wel erg 'druk', zelfs in het voorseizoen. Veel toeristen die met de lift bovenop een alpenwei gedumpt worden en daar in de rondte wandelen. Wellicht dat dát in de Corona tijd erg mee zal vallen, want veel van die toeristen kwamen toen uit het hele verre oosten.
De charme van Riva en omgeving vond ik het gezellige drukke stadje, maar zodra we de bergen in gingen, kwamen we al snel (bijna) niemand meer tegen. Onze uitvalplaats destijds was het Ledro meer. Een heerlijke plek om een weekje te vertoeven. Zeker de duik in het koele meer na de laatste 600 hm vanuit Riva gedaan te hebben. Afgetopt natuurlijk met een halve liter Weissen ;)

Vorig jaar in Nauders geweest. Daar miste voor mijn gevoel de Italiaanse sfeer. Ook is dat gebied erg gericht op de aanwezige skiliften, waardoor de verleiding groot is om van lift naar lift af te dalen en je daarmee beperkt in het ontdekken van nog meer mooie paden.
Vorig jaar was in juni de Uïna schlucht helaas nog afgesloten door sneeuw. Dat is nog wel een dagtocht die op mijn to-do lijstje staat.
Ledro meer klinkt goed, waarschijnlijk ook minder touristisch dan Riva? En die duik in dat meer is wel vrij essentieel!
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Yep, Val Gardena en dan de Sella Ronda (heb zelf de Hero gereden), supermooi en best uitdagend :-q
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Nog tips om aan GPX bestanden te komen? Zit sinds kort op Garmin connect, gebruik strava to gpx maar weet niet of er handiger opties zijn.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

I_do schreef: wo 8 juli 2020, 13:21Ledro meer klinkt goed, waarschijnlijk ook minder touristisch dan Riva? En die duik in dat meer is wel vrij essentieel!
Ledro is veel-veel minder toeristisch dan Garda. Eigenlijk alleen Italiaanse families incl. grootouders en een paar Nederlanders op de camping. Heel anders dan het overspoelde Gardameer, waar het bovendien heel vaak drukkend-warm is. Ik vond het een verademing en ben er twee keer geweest.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

bert l. schreef: wo 8 juli 2020, 14:43
I_do schreef: wo 8 juli 2020, 13:21Ledro meer klinkt goed, waarschijnlijk ook minder touristisch dan Riva? En die duik in dat meer is wel vrij essentieel!
Ledro is veel-veel minder toeristisch dan Garda. Eigenlijk alleen Italiaanse families incl. grootouders en een paar Nederlanders op de camping. Heel anders dan het overspoelde Gardameer, waar het bovendien heel vaak drukkend-warm is. Ik vond het een verademing en ben er twee keer geweest.
Klinkt heel aantrekkelijk als ik eerlijk ben!
Plaats reactie