Arm Pump

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ongetwijfeld is hier eerder al het eea over geschreven, maar ik kan het niet vinden: Arm-Pump, oftewel kramp in je onderarmen tijdens het omlaag rijden.
Na vorig jaar mijn eerste bike-park ervaringen in Ax-les-Thermes heb ik er deze vakantie inmiddels 2x La Bresse en 1x Les Orres opzitten, en er gaan nog zeker 2 uitjes aankomen. Supervet, en ik leer onwijs veel, alleen die kramp in de onderarmen is wel vervelend. Na vorig jaar heb ik mijn 2 pots remmen al vervangen door 4 pots, en die remmen gewoon goed, maar de kramp in de armen is er niet minder om geworden. Ik lees hier soms dat sommigen hele dagen in het park doorbrengen, maar ik ben er na een run of 6-8 (max 3000 negatieve hoogtemeters) behoorlijk aan, en dan voornamelijk door die armen.
Wat doen jullie om arm-pump te voorkomen?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
ice246
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 21 juli 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

Je kan spelen met de positie van je brake lever. Yoann Barelli heeft er een mooie theorie over. https://www.youtube.com/watch?v=7YHDpunS4yQ&t=1s
En dan vooral de eerste minuut kijken, daarna is ie net ff wat minder serieus :winkie:

Hier hebben ze het over hetzelfde, maar dan wat serieuzer https://www.youtube.com/watch?v=iNzE_sKm_v8
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik weet wel dat de hele stoere mannen hier minimaal 12k dalen in dubbel zwart, maar 3000m dalen is ook niet weinig.

Verder kun je onderarmen wel trainen. Ik windsurf veel en heb er beduidend minder snel last van als maatjes, puur omdat je daar juist veel je onderarmen bij gebruikt.
Verder vind IK dat een stuur met enige flex ook helpt, minder vibraties en harde klappen die je armen moeten opvangen.
Toe ik van mijn 35mm Bontager stuur naar 31.8 Renthal ging, ging er een wereld voor mij open, met dikke rubberen grips ook en nu met en dikke grips en een carbon One up nog een paar. Zodra we thuis zijn krijgt de Missus die nog alu rijd er ook een, maar als een trail een halve brakepump is dan helpt daar maar weinig tegen, want dat is 10x zwaarder wat dat betreft als een mooie natuurlijke lijn.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Rijden, rijden en rijden in die condities...
2) Je eigen gewicht op je hoofdzakelijk op je benen laten rusten en vooral niet heel krampachtig je stuur vasthouden (je moet hem vasthebben, niet plat proberen te knijpen)...
2) Fiets afstellen op een gebruik waar je eigenlijk continu staat en op een xx% helling rijdt, bijv. de beste hoek van je remgrepen al zittend op het vlakke is waarschijnlijk niet dezelfde als contiinue staand op 20% helling alsmede stuurhoogte die je fijnste houding staand geeft kan verschillen.
3) En dan is er nog materiaal wat een invloed heeft, zoals grips, sturen die wel of niet schokken absorberen en afstelling van vering...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Veel oefenen, oefenen en oefenen. Heb nooit last van arm pump met mijn fietsen. Rijdt met carbon bar (Haven en Renthal). Wil wel de Spank Spike Vibrocore proberen. ODI grips, vind ik het fijnste/beste. En stel je vering goed af, genoeg sag. Het ligt ook wel veel aan het parcours, in Whistler ging ik echt kapot van de brakebumps, dat ik ‘s avonds mijn handen in het ijs moest doen. Maar dat was met de huur-V10 en Fox, zonder tools op zak dus kon hem niet zelf afstellen. Met mijn eigen V10 (Boxxer coil en Vivid Air shock) totaal geen problemen!

Zoals eerder gezegd: kijk goed naar de stand van je remhendel. Bij mij staan ze echt schuin naar beneden. En jezelf aanleren met 1 vinger per kant te remmen als je dit nog niet doet. Dan heb je meer grip op je grip (lol) en hoef je minder krampachtig vast te houden.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Goeie tips. Ik ga iig naar de stand van mijn remmen kijken. Remmen met 1 vinger die ik wel altijd. En mss iets minder druk nog in de voorvork, en eens kijken wat die open mode adjust stand op de fox voorvork nog kan uitmaken. Ik rij wel op mijn eigen trail bike lite, ipv op een dikke enduro of downhill bak. Dat maakt vast ook iets uit, maar heeft in zo zijn charmes.

Irritant genoeg red ik op ski's makkelijk het 3-voudige kwa hoogtemeters (ook als dat zwaar verspoorde zwart - gele routes zijn in quatres vallees), maar op de MTB ben ik na een run of 7-8 echt goed gaar. En dat terwijl ik heel wat meer ski dan fiets uurtjes gemaakt heb in mijn leven.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Tot begin dit jaar reed ik heel veel DH, gewoon op m’n Bronson haha. Dat ging ook perfect (zonder pijn in de armpjes), maar op een gegeven moment werd het terrein te enthousiast voor zo’n trailfiets en daarom gekozen om er een V10 langs te zetten. Veel meer rust in de cockpit!
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Toen ik net begon met dh/fr had ik hier ook enorm veel last van. Na een keer of 8 willingen naar beneden waren mijn armen helemaal verkrampt en kon ik gewoon niet meer fietsen
Nu lukken 3 dagen bikepark achter elkaar prima.
Wat mij echt geholpen heeft is ontspannen op de fiets. Dus zoals andere al aangaven; probeer je stuur niet dubbel te vouwen, maar hou het losjes in je handen en laat de fiets onder je bewegen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Hielen naar beneden kan ook schelen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Arm pump zijn duizenden pagina's over vol geschreven op motocross websites en fora.
Ik heb er zelf nauwelijks last van gehad, alleen eerste paar races na de winter.
Gekke was dat ik in trainingen nooit last had, alleen in de eerste paar races.
Oftewel niet relaxed op de motor, na een aantal races was het bij mij over zonder gedoe met remhandles of vering afstellen.

Grootste oorzaak is dat je te krampachtig je stuur vast houdt. Je knijpt te hard in je handvatten.
Je kunt wat met remhandles gaan proberen maar ik denk toch dat je dat niet veel gaat helpen.
Veel bikepark rijden dus zodat je gewend en vertrouwd raakt met afdalen.
Let ook op je ademhaling, het klinkt gek maar sommige mensen houden hun adem in als het spannend wordt.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Jefro98 schreef: do 16 juli 2020, 06:41 Let ook op je ademhaling, het klinkt gek maar sommige mensen houden hun adem in als het spannend wordt.
Dat doet iedereen, een natuurlijke reactie om schade bij impact te beperken.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

wat voor mij het meeste verschil heeft gemaakt is hielen laten zakken.
daardoor duw je de fiets met je voeten voor je uit.
anders vlieg je er als het ware voorover af, elke keer wanneer je remt of een hobbel raakt.
en dat vang je dan op met je armen en duimen.

het kan ook dat je als laaglander juist teveel naar achteren hangt en daardoor teveel aan je armen hangt.

waarschijnlijk rij je in de loop van de dag steeds moeilijkere routes, kom je dichter bij je grenzen en ga je verkrampter rijden.
dan helpt het ook om weer een keer een makkelijkere route te doen om de boel even los te gooien.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Heb mijn remmen iets versteld en de voorvork iets soepeler afgesteld, met wat meer sag. Morgen weer het park in, en dan kan ik de andere tips ter harte nemen. :-q

Genoeg rust tussendoor is ook wel een dingetje. Ik ben alleen, en heb dan nogal de neiging om maar door te blijven knallen. Misschien eens wat meer tijd nemen voor een fotootje hier en daar :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Bijna alles is denk ik al gezegd.
Rij zelf al weer meer dan vijf jaar fiets en tien jaar offroad en heb echt moet leren niet te knijpen. Arm pump is vooral het gevolg van krampachtig beethouden aan je stuur, dus yoga op de fiets of gewoon langs die moeilijke passage als t uitkomt.
Lekker fietsen!
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

@38x10: Heb jij nu hier boven echt niet gelezen dat ze de excuusmodus voor een V10 wagenwijd open hebben gezet.... :winkie:
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie