Stoneman Arduenna

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Besloten de Ardennua te gaan rijden tijdens mijn vakantie. Ga met een maatje van me die 2 dagen met z’n vrouw gezellig verblijft in de buurt. (Leuk voor z’n vrouw :winkie: )

Aangezien ik dichtbij Malmedy verblijf ga ik hem in 2 etappes rijden.

De optie gekocht die alles op je mobiel heeft dus geen papieren enzo.
Nu krijg je de gpx pas 3 dagen van te voren maar dan ben ik al in België. Zou graag alvast een beetje willen plannen op basis van km’s en hm’s tot waar we dag 1 gaan rijden en dan welk deel dag 2 nog.

Wie kan me daar vast mee helpen? Of misschien de strava link van je rit delen zodat ik een beetje kan uitzoeken hoe en waar.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Als je in Malmedy start zou ik gaan overnachten in Steinebruck of in Ouren dan ben je wel op de helft en kwa hoogte meter er overheen.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Ik wil de stoneman rijden op 1 dag en starten in Malmedy.
Moet ik daar ergens documenten afhalen of worden deze verzonden per mail (ook gps track)?
Als je je inschrijft moet je een datum ingeven, is deze bindend?
(wacht namelijk graag droog weer af..).
Hoe vroeg kan ik starten in Malmedy? Rekening houden met ophale documenten..
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

wibas schreef: wo 15 juli 2020, 21:29 Als je in Malmedy start zou ik gaan overnachten in Steinebruck of in Ouren dan ben je wel op de helft en kwa hoogte meter er overheen.
Ik overnacht gewoon ‘thuis‘ in Waimes. Dacht zelf aan Herrenbach maar ga nog even goed kijken wat het handigst is qua afstand en hm’ers.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

2 Fietsmaatjes deden er afgelopen zondag 11u45min over met 15/u gem. , waren in totaal 14u15min onderweg, bij vertrek 0600.
175km, 4000hm.
De een doet vaker dit soort malle 1-daagse tochtjes :winkie: , de ander niet, die hakt zijn volgende Stoneman toch maar in tweeen :wink: ... Route vonden ze echt heel mooi!
Vertrokken vanaf camping La Plage, aan Lac de Robertville.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Als je start in Malmedy krijg je eerst nog de beklimming van Hoge Venen. Als je in Waimes start zit die op het laatst . dan kan je beter iets verder overnachten dan Ouren.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Dag 2 vonden wij alledrie zwaarder.
Wellicht door de km en hm van dag 1.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik start gewoon in Malmedy. Via het zga vlakke (Vennbahnweg) fietspad ben je zo in Malmedy vanuit Waimes. Dus eerst de lange klim naar de hoge venen dan afdalend en op en neer richting Herrenbach. Daar of iets verder (beetje afhankelijk hoe het de eerste dag gaat stoppen. Met de auto weer terug naar Waimes volgende dag andersom en finish in Malmedy. Laatste stukje weer over fietspad terug. De verplaatsingen vanaf tussenstop vind ik net weer iets te ver om ook nog op de fiets te doen. Dan zit je alsnog op 2x 130km ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

At1 schreef: do 16 juli 2020, 09:38 Dag 2 vonden wij alledrie zwaarder.
Wellicht door de km en hm van dag 1.
Dat lijkt mij vrij logisch. De eerste dag begin je fris, de tweede met de eerste dag in je benen. Met een nachtje rust ben je nog niet hersteld. Uitzondering hierop zijn de mensen met een dusdanige conditie dat zo op gemak alles ook in een dag hadden kunnen rijden.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Op vakantie fiets ik juist bijna elke dag (soms zelfs 2x). Je komt dan in een soort ritme. Daarna een midweekse rustperiode en je kunt die weken erna weer een stuk meer aan.

Vorig jaar zelfs 4 weken op rij bijna dagelijks gefietst. Beste dagen waren de 3e of 4e op rij. Als ik dan een rustdagje had gehad was het de dag erna meestal het minst.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Vandaag stuk van stoneman route gefietst. mijn ervaring het gedeelte van Hogevenen te noorden van Malmedy en Robertville is veel over drukke wandelpaden. Dit vind ik niet handig, vooral met mooi weer geeft dit scheven gezichten bij wandelaars. De route gaat lang niet altijd over bestaande mtb routes. Vaak gaat het over bestaande wandelroutes. Het gedeelte Na Robertville tot aan Butgenbach is prachtig kwa natuur en kent mooie paden, afwisselend smalle wandelpaden met soms technische passage dan weer wat karrenpaden en soms wat asfalt wegen.
De beklimming vanuit Malmedy is ook wel soms heel steil en verrassend. Ik zal wel dat er onder de deelnemers veel mtb ers zijn met een fietsje met een accu.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik rijd hem woensdag dus denk dat het dan wel rustiger zal zijn. Vandaag was het sowieso heel erg druk met wandelen. Zelf ook lekker rondom Ferme Libert gewandeld (nog even staan kijken bij bike parkje daar) en het was idd heel erg druk. Overal auto’s geparkeerd. Op de schrotter paden zelfs mensen met ‘gewone’ ebikes gezien. Waar ik de bordjes van de stoneman zag staan was nog niet echt op gekke plekken. Rondom Rheinhardstein wel gaaf dat die erin zit. Mooie trails daar :bier:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Gisteren reed ik 100 km (de meest zuidelijke) van de Stoneman.
Mijn vrees die ik vroeger al had (zie posts vóór de opening) werd helaas bewaarheid.
Erg mooie natuur, op mountainbike-gebied serieus op mijn honger blijven zitten. Dit is dan jammer genoeg ook een regio waar het zoeken is naar singletracks als naar een speld in een hooiberg.
Gemiste kans om eindelijk in België eens een uitdagende permanente route uit te werken, verkeerde regio.
Geschikt voor getrainde bikers zonder Ardennen-ervaring of voor wie de natuurbeleving primeert.

Een uitgebreider (foto-)verslag vind je op mijn FB-pagina :
https://www.facebook.com/lowie.marien/p ... 2646495118
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zoals gemeld reed ik de Stoneman afgelopen woe en vandaag het laatste stuk(je)

Woensdag vertrokken we wat aan de late kant om 8.30 :oops:

Gestart net voorbij Born omdat ik daar dichtbij zat. Dus eerst 8km over asfalt naar de start. Bleek uiteindelijk de route 3 Ondenval te zijn. Heel veel stukken die ik dus deze week al had gereden maar gelukkig is dit best wel een mooie route met een paar hele serieuze trails (wortel en rotspartijen).

Vanaf Malmedy een heel leuke startklim via een bosje waar ik nog nooit geweest was. Uiteindelijk voor mijn gevoel vlot boven op Mont Rigi. Ik hoopte op de downhill richting Malmedy maar die werd maar een heel klein stukje gevolgd. Ook langs het meer van Robertville viel me wat tegen. Tot aan Butgenbach nog een paar leuke trails (uit de Cime des Waimes) en daarna toch vooral saaie lange stukken schrotter en zelfs asfalt. Bij Maspelt aangekomen moest ik echt wat eten. Helaas was er vanaf Butgenbach tot Maspelt (en ook daarna nergens iets te eten langs de route). We hadden echter geluk een NL dame op een racefiets te treffen die net vertrok bij haar vakantiehuisje en ons aanbood pasta op te warmen. Wat een engel was dat zeg. Dus heerlijk op terras in de middle of nowhere gezellig een bord pasta en heerlijke cappuccino gekregen. Daarna verder. We geloofden inmiddels in het in 1 dag volbrengen van de tocht. We hadden met bijna 18km/h goede hoop dat we het wel zouden redden. Qua hoogtemeters zouden we ruim over de helft zitten. Nou dat hebben we geweten zeg. Een enorm saai maar ook zwaar deel volgde nog. Hele lange steile beklimmingen die direct werden afgewisseld met recht toe recht aan afdalingen. Mtb Technisch niet veel aan zoals Lowie ook al schrijft. En de hm klopten van geen kant. Uiteindelijk stonden we opnieuw in Maspelt en was het als 20.30. We hadden dus nog maar een uurtje voor nog zeker 20km met opnieuw 400hm. Enigszins gedemotiveerd door de onjuiste info besloten de route daar te staken en naar st Vith te fietsen. Daar ons laten oppikken en uiteindelijk toch nog 175km en 3800hm gefietst.

Vandaag kon ik het niet hebben en ben ik met de auto naar Born gereden. Daarvandaan naar Maspelt gefietst en het laatste deel alsnog gereden. Eerlijk gezegd beviel me dat al wat beter (zou een nachtje rust je dan toch ...). Toen ik aankwam op de plek waar we woensdag gestart waren besloten door te fietsen naar ons vakantiehuis en later na een wandeling de auto weer opgehaald. Vandaag nog iets van 45km gereden.

Overal zeg ik deel 1 tot Butgenbach vanaf Born is zeker de moeite. Het lusje onderin mogen ze van mij skippen en dan maar wat extra lusjes in het hoge Venen gebied. Kom je ook wel aan je kms en hms. Ga je overnachten kies dan voor Ouren idd. Je hebt dan echt het langste deel gehad.

Al met al een hele belevenis. Op naar de volgende Stoneman. Het concept staat me wel aan. En iets eerder vertrekken is ook wel handig. Net als op tijd eten :lol: :~ :winkie:
Laatst gewijzigd door hanjovdberg op do 23 juli 2020, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
mtber29
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 1 september 2018, 15:29

goedenavond
is het ook mogelijk om de stoneman zonder gps te fietsen?
op de site staat vermeld dat je het routebestand voor gps krijgt.
maar aangezien ik geen gps heb.
is de route goed uitgepijlt? of heb je echt een gps nodig?
Plaats reactie