Afvallen tot 80 kg

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Gewicht blijft voor velen een eeuwige strijd. Ik ben 36, toen ik op de basisschool zat waren er 2 dikke jongens en 1 dik meisje. De rest was van het formaatje waar je de ribben kon tellen. Dat is tegenwoordig wel anders.

Ik ben 1.87m, heb ooit 92kg gewogen. Vooral omdat ik slecht maat kan houden. Nu sport ik meer, vooral duursporten als schaatsen en hardlopen, nu ingewisseld voor MTB-en sinds ik in Ommen woon. Ook eetpatroon aangepast, veel meer volle producten zoals roomboter en volle kwark, veel minder suikers, iets zoeken wat je vol kan houden. Gewicht schommelt nu met de seizoenen tussen de 80 en de 82kg. Ik voel me er een stuk beter bij, minder slaperig over dag.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Netjes!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
PaganiProductions

Ad58 schreef: di 28 april 2020, 19:29Netjes!
ik ben 1.78.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ja?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Olieboer schreef: di 28 april 2020, 18:53 Gewicht blijft voor velen een eeuwige strijd. Ik ben 36, toen ik op de basisschool zat waren er 2 dikke jongens en 1 dik meisje. De rest was van het formaatje waar je de ribben kon tellen. Dat is tegenwoordig wel anders.

Ik ben 1.87m, heb ooit 92kg gewogen. Vooral omdat ik slecht maat kan houden. Nu sport ik meer, vooral duursporten als schaatsen en hardlopen, nu ingewisseld voor MTB-en sinds ik in Ommen woon. Ook eetpatroon aangepast, veel meer volle producten zoals roomboter en volle kwark, veel minder suikers, iets zoeken wat je vol kan houden. Gewicht schommelt nu met de seizoenen tussen de 80 en de 82kg. Ik voel me er een stuk beter bij, minder slaperig over dag.
Dit is het :-q alles waar light op staat of iets van gelijke strekking......puur vergif :-{
Alles zo simpel mogelijk eten :-q en voldoende bewegen :-q
Ik kan hierop..... alleen maar zeggen, Ga Zo Door :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Maar halfvol kwark, yoghurt, melk, enz, enz....mag natúúrlijk ook :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ligt het aan mij als ik zeg dat je bij 1.78m met 86kg toch wel makkelijk een paar kg kwijt moet kunnen raken?
Tenzij je een body builder bent.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Ad58 schreef: di 28 april 2020, 21:55Ja?
Dit soort humor trek ik goed! :winkie:
Rayb81 schreef: wo 29 april 2020, 01:45 Ligt het aan mij als ik zeg dat je bij 1.78m met 86kg toch wel makkelijk een paar kg kwijt moet kunnen raken?
Tenzij je een body builder bent.
Jup. 1.78m / 79kg hier, en heb alles behalve een slank postuur.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Belangrijkste is dat je je prettig in je lijf voelt en fit/goed voelt en niet en slap/lusteloos.

Ik ben altijd al wel soort van gezegend geweest met een "snelle stofwisseling" (voor zover er zoiets bestaat). tijdens mij tiener jaren genoeg actief geweest, maar tijdens de studie tijd een heel stuk minder. Maar wel gewoon 2x in de week pizza etc. Altijd rond de 78 kg geweest (bij 1.87, dus mooi gemiddeld BMI). Echter vanaf ~ 35 jaar ging het lichtjes de verkeerde kant op, niet zozeer met de KG's maar merkte wel dat het op de verkeerde plek kwam.
Sinds een paar jaar weer wat actiever gaan fietsen en ik merk dat ik me daardoor al een stuk beter voel. Sinds een half jaar ook echt wat fanatieker en specifieker aan het trainen. Daardoor zit mijn gewicht nu rond de ~75 kg, maar moet ik wel opletten dat ik genoeg goede brandstof binnen krijg. Voor 1-2 keer per week een ritje op de MTB kan je prima met een gezond/normaal eetpatroon. Maar de ritten of workouts met een hoge intensiteit hebben toch wel wat extra's nodig.

Maar eigenlijk gaat het er gewoon om dat je je ergens goed bij voelt, zowel mentaal als lichamelijk (binnen bepaalde grenzen, je moet jezelf niet wijsmaken dat een bmi van 30+ lekker is). En dat is voor iedereen anders.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Prulleman schreef: di 5 mei 2020, 12:09 Ik ben altijd al wel soort van gezegend geweest met een "snelle stofwisseling" (voor zover er zoiets bestaat).
Ik ging er altijd vanuit dat ik een snelle stofwisseling had omdat ik kon eten wat ik wou, ook als ik niks (sportte destijds +-6a7x per week) aan het sporten deed in bv een blesure periode. Echter kwam ik er na 2 jaar niet sporten achter dat die zelfde stofwisseling zich aanpaste aan mijn nieuwe dikke, luie mensen leven. Hoewel ik het eerste jaar praktische het zelfde eetpatroon had als het tweede, merkte ik dat dit eerste jaar de kilo's er eigenlijk niet bij kwamen terwijl dit later wel het geval was. Ik vermoed dat de afname van spiermassa en metabolisme door het niet sporten een grotere impact hebben hierbij dan je zelf vaak vermoed.

Een jaar geleden toen de weegschaal rond de 98 stond (ben 1.92), besloten dat ik er toch wel alles aan moest doen de 100 niet te halen. Dus inmiddels weer fanatiek aan het sporten en de kilo's vliegen eraf, inmiddels weer een gezond bmi en rond de 84kg en ben van plan weer terug te gaan naar 75kg.

Voor mij werkte het werken met apps als fitnesspal erg goed omdat je hiervan (in het begin) pijnlijk bewust gemaakt wordt van je slechte gewoontes. Daarnaast merk ik dat ik ook gewoon nog steeds van lekker eten hou en beloon me dus na bv een lange fietstoch waar ik bv 1500kcal verbruikt heb met een lekker stuk taart. Mijn nieuwe basis eetpatroon is dus eigenlijk gebaseerd op mijn behoefte zonder sport, alle kms die ik vervolgens wegtrap zijn voor de extraatjes (en natuurlijk ook gewoon gezond eten..). En het motiveert wel om te gaan sporten als je weet dat je erna een lekker biertje of hapje mag van jezelf. :D

Ik geloof dan ook niet zo in complete onthouding, maar maat stellen is wel belangrijk.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Rayb81 schreef: wo 29 april 2020, 01:45 Ligt het aan mij als ik zeg dat je bij 1.78m met 86kg toch wel makkelijk een paar kg kwijt moet kunnen raken?
Tenzij je een body builder bent.
Ligt er echt helemaal aan.. ik ben elke dag bezig met mijn leden ( clubmanager sportschool ).
Gewicht is misleidend, veel belangrijker is vetpercentage en kg spiermassa..

Helaas weet je dit pas na een meting ( inbody metingen of huidplooi metingen ).

Om maar een mooi voorbeeld te geven: ik heb 2 kameraden met hetzelfde vet%.
er zit maar 3 cm verschil tussen die jongens maar wel een verschil van 27kg..

vet% en kg aan skeletspiermassa zegt veel meer over je gezondheid dan simpelweg alleen maar "gewicht".
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Ik ga dit project ook starten het komende jaar, met mijn 176 en toch wel een gewicht van drie cijfers, moet er best wel wat af kunnen. Conditie is al goed, dus ben vooral benieuwd naar de prestaties die anders zullen gaan worden. Al is dat niet het doel, gezonder worden wel.
anders ga ik wel op de fiets
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

oei. tussen die drie cijfers staat vast geen komma? Ik ben benieuwd naar je resultaat, het doel is er, dat is het belangrijkst, nu de uitvoering nog.
Geen gezeik, mountainbike!
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Krachttraining helpt enorm bij afvallen vs cardio.

Bij de herstelperiode na krachtsinspanning is jou lichaam nog steeds aan het verbranden.
Bij cardio is dit veel korter en dus minder.

Met de MyFitnessPal app kun je o.a. calorieën tellen en alles wat je eet bij houden incl vetten en suikers. En dan is het eigenlijk heel simpel om ervoor te zorgen dat je net iets minder calorieën eet dan je nodig hebt en dus gaat afvallen.
De samenstelling van die calorieën kan dus ook wel eens per week bestaan uit friet, pizza etc om jezelf te belonen. Bv 6 dagen gezond en 1 dag jezelf belonen met een feestmaal.
Meerdere eetmomenten houden de stofwisseling op gang en voorkomen( foute) tussendoortjes

Core oefeningen zoals Squad, deadlift etc zijn mooie oefeningen voor je core en spierkracht in de benen en ook goed voor de kracht op de fiets.
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Olieboer schreef: do 16 juli 2020, 16:40 oei. tussen die drie cijfers staat vast geen komma? Ik ben benieuwd naar je resultaat, het doel is er, dat is het belangrijkst, nu de uitvoering nog.
:roll: klopt zonder komma
anders ga ik wel op de fiets
Plaats reactie