Nieuwe xc hardtail?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Hallo allemaal,

Eerst een waarschuwing voor veel tekst! Maar ik zie regelmatig terugkomen dat er een vraag wordt gesteld zonder context, waardoor antwoord geven moeilijk is.

Ik wil graag wat advies in de keuze voor een nieuwe fiets.

Huidige situatie: ik heb fietsen altijd leuk gevonden, kan het daardoor ook wel. Als tiener had ik al een mountainbike, alhoewel ik niet heel vaak serieus ging mountainbiken. Fietste wel veel en hard (naar school etc.) en had een conditie waar ik nooit meer aan ga komen vrees ik. Doordat ik elke dag wel een aantal uur op de fiets zat heb ik ook wel wat skills opgebouwd (bunny hoppen, manual, bochten etc) zo één met de fiets als ik toen was zal ik niet meer worden, maar ik kan nog aardig maar overweg met een fiets.

Na een tijd weinig gefietst te hebben uiteindelijk in Apeldoorn gaan wonen waar ik het mountainbiken twee jaar geleden serieus heb opgepakt. Mijn oude barrel van vroeger ging nog maar twee ritjes mee, dus via marktplaats een cube ltd 29 (2014) https://www.thebikelist.co.uk/cube/ltd-29-2014 aangeschaft. Die zou iets van 12,8 kilo moeten zijn, met een mix van xt, slx en deore afgemonteerd. Ik had regelmatig problemen met de remmen, dus die heb ik vervangen met xt. Daarnaast was ik niet meer tevreden met de 3x10. Ik rijd nu dus met 1x10, met nog de oude derailleur en 11-36 cassette. Men heeft het bij de 1x set-up vaak over gebrek aan licht verzet, ik heb dat eerder andersom. In de bossen rondom Apeldoorn zijn toch wel wat steile technische klimmetjes te vinden, maar ik gebruik zelden de 36. Voor heb ik overigens 34t, groter past niet.

Ikzelf ben 186cm kort. Mijn gewicht hangt meestal rond de 80kg.

Ik fiets ongeveer 2x per week, soms iets meer, soms iets minder. Doordeweeks een rondje van 35-45km, zaterdag 50-80km, gerekend vanaf huis. Gemiddelde snelheid ligt tegenwoordig tussen 20 en 26km/h. Ik rijd meestal bij Apeldoorn, de kroondomeinen of richting Hoenderloo. Genoeg leuke paadjes te vinden als je de weg weet. Soms een uitstapje naar officiële routes als Veluwezoom, Ede of Ermelo.

Rijstijl: ik vind het leuk om te knallen op technische stukken en klimmen. Tegenwoordig lukt het me ook regelmatig om top 10 tijden te rijden op dat soort segmenten. Desondanks rijd ik op zaterdagen regelmatig met een groep die naar mijn smaak wat veel gravel rijden. De meeste van hen rijden ook veel op de racefiets. Ze rijden lange afstanden op hoog tempo. Ik heb mezelf af en toe behoorlijk leeg gereden met die groep. Ik heb alleen niet de tijd om lange duurritten te rijden om meer conditie op te bouwen.

Waarom ik een nieuwe fiets wil: de huidige cube krijgt steeds meer mankementen en ik blijf een beetje bezig met repareren en vervangen. Het ergste daarbij: het schroefdraad van de trapaslager is compleet weggesleten. Er is te weinig materiaal over om nieuw schroefdraad te tappen. Ik heb de lager er een tijd geleden in gelijmd met epoxy metaallijm, maar ook dat kwam pas opnieuw los, waarbij nog meer materiaal is weggesleten. Ik heb hem nu nogmaals gelijmd, maar ik verwacht dat hij binnenkort weer los komt. Daarom oriënteer ik me op een nieuwe fiets. Daarbij komt dat ik het wel leuk vind om steeds wat beter te worden, maar meer tijd voor trainen zit er niet in voor mij. Misschien is er nog wel iets te winnen met een betere fiets.

Mijn budget voor een nieuwe fiets: €2000 max.

Ik ben bij een fietsenmaker geweest die ik persoonlijk ken. Hij is cannondale dealer. Hij adviseerde me een carbon xc hardtail. In het geval van Cannondale dus de F-SI. Op het moment is er niks verkrijgbaar en is zelfs de prijs van de 2021 f-si nog niet bekend. Hopelijk niet duurder dan de 2020 versie. Aan de ene kant zou ik heel graag hier een fiets kopen. Vooral vanwege de zekerheid en de uitstekende service. Ook is het mogelijk om uitgebreid te testen en hij stelt de fiets af op je lichaam.

Maar: Cannondale is wel duur. Voor minder geld zijn er ook carbon hardtails te vinden die beter zijn afgemonteerd. De Rockrider xc 900 bijvoorbeeld. (Dat dat geen sexy merk is laat me koud)
Daarnaast: wat is nu eigenlijk beter, een carbon frame met basis afmontage of een licht alu frame met hogere afmontage? Ik ben benieuwd wat voor adviezen jullie kunnen geven.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad lijkt een wedstrijd-georiënteerde hardtail de juiste fiets voor jouw gebruik, eventueel te overwegen voor een dubbelgeveerde uitvoering als je nog meer snelheid zoekt.

Dan kun je bij vrijwel ieder merk terecht. De Rockrider is geinig, Cube, Canyon, Rose andere betaalbare alternatieven. Mooi en ook populair is Orbea. Trek en Specialized maken het duurdere spul, maar minstens even snel.

En waarom perse carbon? Een mooie titanium Pilot: zeer duurzaam, absoluut sexy en die paar 100 gram extra ga je niet merken. En nog vrij betaalbaar.

Met aluminium is trouwens ook weinig mis en in sommige gevallen ronduit beter dan goedkoper carbon!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Tja, een hardtail lijkt de beste optie.

Grootste uitdaging is eigenlijk, wie kan je een fiets leveren.
Met het genoemde budget kun je bij alle merken echt een leuke fiets kopen.

Waar dan bij bijv. Canyon / Cube en wat andere merken de afmontage iets hoger zou zijn tegenover bijv. Cannondale / Trek / Specialized.
Maar uiteindelijk is een duurdere derailleur of cassette niet zo interessant, dit zijn slijtage delen en redelijk goedkoop te vervangen (derailleur bijv en cassette vervang je zowiezo een keer)

Frame / vork zijn dingen waar je denk ik de meeste aandacht aan moet besteden.
Minimaal een Reba of vergelijkbare Fox 32 rhythm? (Als ik ernaast zit, hoor ik het graag. Totaal niet thuis in Fox vorken etc.)

Een fiets aanraden, is lastig. Geometrie / persoonlijke voorkeur en ook smaak.

Wat betreft upgrades nadat de fiets is aangeschaft, vaak een wielset en bijv de groepset als deze "af is".

Maar zoals ik al zei, een fiets kopen en relatief snel geleverd krijgen is nogal een dingetje.
Mijn eigen fietsenzaak spreekt over december / januari voor de meeste modellen.
En ik zag vandeweek bij Canyon dat de meeste modellen ook richting oktober / november lopen.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Voorraad is bijna overal weg.
Als je geen zin heb om te wachten: https://www.mantel.com/giant-xtc-advanced-29-2-2020

Anders, even aankijken wat er aan gaat komen, de modellenwisseling is vol in gang gezet en reserveren. Levertijden zijn onvoorspelbaar. Op alle xc hardtails van 2000 euro kun je hard rijden. Wil je nog harder dan spaar je door voor een fully :winkie:
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Bedankt voor de reacties.
Een fully heb ik wel over gedacht, maar binnen mijn budget zie ik daarin niet heel reeële mogelijkheden. En op het budget heb ik geen rek. Ook niet als ik langer spaar. Het gaat er niet om dat ik het geld niet heb, maar om de vrede in huis te bewaren ;).

Verder heb ik niet perse haast. Zolang de cube nog heel is rijd ik daarop. Het is meer dat ik een plan heb liggen als hij het echt begeeft. Ik hoop dat ik het nog red tot het najaar. Afmontage hoeft inderdaad niet heel hoog te zijn, dat kunnen we nog wel upgraden als de onderdelen versleten zijn. Sowieso zet ik de huidige xt m8100 remmen over. Maar de basis moet dan wel goed zijn. Dus inderdaad goed frame en goede voorvork. Ik zat zelf ook te denken aan minimaal een reba of fox 32. Maar daar zit ook de beperking in. De meeste instap carbon hardtails, ook van bijvoorbeeld canyon en de genoemde Giant, hebben een recon of zelfs een judy. Maar wat merk je daarvan in de praktijk?

En als we het dan hebben over aluminium hardtails, waar ik ook zeker open voor sta, wat zijn dan voorbeelden van snelle fietsen? Ik heb zelf niet zoveel verstand van wat bijvoorbeeld de geo doet met hoe een fiets rijdt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mtbmouse schreef: ma 20 juli 2020, 19:50 En als we het dan hebben over aluminium hardtails, waar ik ook zeker open voor sta, wat zijn dan voorbeelden van snelle fietsen? Ik heb zelf niet zoveel verstand van wat bijvoorbeeld de geo doet met hoe een fiets rijdt.
Ongeveer iedere hardtail met een 100 mm vork is sportief gebouwd. De verschillen zijn vrij klein, zitten meer in de passing (maatvoering) dan in het rijgedrag. Als je de juiste maat weet te scoren kun je bijna niet fout gaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Oke, als ik het voor mezelf even samenvat:

Een carbon of lichte alu xc hardtail moet het worden.
Met minimaal een reba of fox 32 als basis. Afmontage van aandrijving is verder niet heel belangrijk, al heb ik een lichte voorkeur voor shimano omdat ik daaraan gewend ben.

In het ideale geval is het punt waarop bespaard is de remmen, omdat ik mijn huidige xt remmen kan overzetten. Verder is het denk ik mooi als er een goede wielset in zit.

Heb ik even wat zoekwerk te doen wat er allemaal in deze categorie valt ;). Iemand ondertussen concrete tips?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Dankje! Allemaal wel net wat aan de dure kant, maar die Radon Jealous ziet er wel leuk uit! Hoe normaal is het trouwens om te proberen korting te krijgen op een nieuwe (niet overjarige) fiets?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vragen kan altijd.
Maar in de huidige markt mag je blij zijn als er uberhaupt nog wat is, verwacht dus niet teveel.
Maar een onderhoudsbeurt, wat accesoires, da’s normaal.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Ik zou in jouw geval de voorkeur geven aan een betere vork ( bijv. Fox 34 ipv 32) boven carbon frame. Bij top 10 tijden op technische stukken ga je daar meer profijt van hebben. Bijvoorbeeld deze met een SID vork https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... t/alma-m50 (carbon) of deze https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... /alma-h20 (alu).
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mathijs_7 schreef: za 25 juli 2020, 08:03 Ik zou in jouw geval de voorkeur geven aan een betere vork ( bijv. Fox 34 ipv 32) boven carbon frame. Bij top 10 tijden op technische stukken ga je daar meer profijt van hebben. Bijvoorbeeld deze met een SID vork https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... t/alma-m50 (carbon) of deze https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... /alma-h20 (alu).
Beetje raar om in dezelfde post een meer trailwaardig, en een superlichtgewicht race vork aan te raden.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

I_do schreef: za 25 juli 2020, 08:58
Mathijs_7 schreef: za 25 juli 2020, 08:03 Ik zou in jouw geval de voorkeur geven aan een betere vork ( bijv. Fox 34 ipv 32) boven carbon frame. Bij top 10 tijden op technische stukken ga je daar meer profijt van hebben. Bijvoorbeeld deze met een SID vork https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... t/alma-m50 (carbon) of deze https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... /alma-h20 (alu).
Beetje raar om in dezelfde post een meer trailwaardig, en een superlichtgewicht race vork aan te raden.
Het gaat vooral over het feit dat Orbea op haar website voor een meerprijs die SID aanbiedt. Daarmee blijft de ts nog steeds binnen budget.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Rsw85 schreef: za 25 juli 2020, 12:20
I_do schreef: za 25 juli 2020, 08:58

Beetje raar om in dezelfde post een meer trailwaardig, en een superlichtgewicht race vork aan te raden.
Het gaat vooral over het feit dat Orbea op haar website voor een meerprijs die SID aanbiedt. Daarmee blijft de ts nog steeds binnen budget.
Dat snap ik wel, maar zo'n Sid is alleen beter als lichtgewicht het criterium is. Dus dan kan het wel binnen budget zijn, maar als je stijfheid en demping belangrijk vind is de Sid geen goede keuze.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

TS geeft aan top tien te rijden op strava dus niet langzaam. Betere vork, hetzij stijver (fox 34 ipv 32 ) hetzij beter (ga er vanuit dat een SID zijn werk beter doet dan een Reba), heeft dan meer meerwaarde dan een carbon frame imo. Vind ik niet raar :winkie: . Orbea was slechts een voorbeeld, nette vork en binnen budget dus.
Plaats reactie