MTB bouwen voor indoor Wahoo KICKR trainer.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BasMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 8 juni 2015, 12:16
Mijn mountainbike: Orbea Oiz

Heeft er iemand ervaring met het bouwen van een fiets voor een Wahoo Kickr Smart Trainer?

Ik zit een beetje te browser of het rendabel is om er een te bouwen met Aliexpress onderdelen. Ik zoek nog even advies of het lijstje met onderdelen zo compleet is.

* MTB Frame 29er. hardtail.
* Starre voorvork
* Stuurpen en stuur
* Zadelpen en zadel

* Crankstel en trapas
* SPD pedalen
* Ketting
* 11 speed achterderailleur met shifter
* Steekas snelspanner

Geen cassette > Wahoo KICKR smart trainer wordt geleverd met 11 speed cassette.
Geen wielen > Voorvork op een houder vast maken of Wahoo CLIMB.
Geen remmen > ...
Laatst gewijzigd door BasMTB op do 30 juli 2020, 12:22, 2 keer totaal gewijzigd.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Wat bedoel je met rendabel? Rendabel is winstgevend, dat zal een bouwprojectje uiteraard nooit zijn. Ik vermoed dat je je afvraagt of het sop de kolen waard is. Wanneer je een fiets op de kickr monteert, dan krijgt vooral je achterdriehoek wat te verwerken. De voordriehoek staat daar maar te staan, om het simpel te zeggen. Tenzij je dus al een Wahoo climb hebt, of er sowieso eentje gaat kopen, dan zou het ook veel voordeliger zijn om er gewoon een oud voorwiel in te zetten, of een goedkope houder te maken. Gewicht en stijfheid van zadelpen, stuur, stuurpen etc. zal geen enkele rol spelen, dus je zou ook 2dehands de goedkoopste spullen op de kop kunnen tikken.
Gebruikersavatar
BasMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 8 juni 2015, 12:16
Mijn mountainbike: Orbea Oiz

Ja precies, ik wilde er nog achteraan typen dat het me vooral een leuk en leerzaam traject lijkt om eens te doen. Maar de kosten zullen denk ik vrijsnel het 'leuke en leerzame' overstijgen. Even snel berekend zit je al rond de 1000 euro. Dan is bijvoorbeeld een Trek Marlin van 650 euro inclusief wielen en remmen de verstandigste optie.

Ik heb slechte ervaringen met 2e hands fietsen op Marktplaats. Dus daar zou ik dan niet zo snel voor kiezen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Maar een fiets voor op de rollen, die moet toch letterlijk niets kunnen? Vering, wielen, geometrie, gewicht, ... het maakt allemaal niets uit. Het enige wat je nog zou willen is een stijf bracket zodat er niet teveel wattage verloren gaat tussen je pedalen en de kickr, waar je vermogen gemeten wordt. Ik ben zelf ook aan een projectje bezig, dus ik snap de fun daarvan. Maar je zou ook online en 2dehands de goedkoopste onderdelen kunnen scoren en zo iets samenstellen. Dat kan zelfs een racer zijn, tenzij je echt de geometrie van je mtb wilt behouden. Ikzelf heb erg goede ervaringen 2dehands.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Eenvoudiger: 2e hands stalen racer in de juiste maat, ben je voor 100-300 euro klaar :-q
Jouw slechte ervaringen met 2e hands racers heeft mogelijk te maken met het feit of de feiten dat die racer op de weg ook moest rijden, remmen, etc.? En dat hoeft deze niet. En ben je het beu, racer er weer uit......zeer rendabel :bier:
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Een 26 inch hardtail past veel beter wat hoogte betreft dan een 29 inch. Nieuwe cassette en ketting erop en klaar.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Als je uw stuur vastzet kan je wel in Zwift niet meer sturen. :D Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, denk niet dat het van grond zal komen.

https://support.zwift.com/en_us/steeri ... -SyENwVbuS
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Ik heb er ook over gedacht, maar er van af gezien vanwege het klein verzet van een mtb
Je zit bv in Zwift al gauw aan een spin-out als je lekker over het vlakke wilt rijden, met bv 36x11
Als je doel is een beetje rustig ronddraaien gaat het nog wel, of de erg mode gebruiken, maar dan ben je met een single speed al goed af
Ride like you stole it
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Rasmazzer schreef: za 1 augustus 2020, 08:57 Als je uw stuur vastzet kan je wel in Zwift niet meer sturen. :D Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, denk niet dat het van grond zal komen.

https://support.zwift.com/en_us/steeri ... -SyENwVbuS
Zodra je met een kickr climb gaat werken is dat sturen ook gedaan...
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Om te kunnen 'sturen' op Zwift moet je je smartphone op je stuur monteren. Je zou de bouten van de stuurpen kunnen loszetten zodat je vork vast staat op de Kickr Climb maar je toch je stuur kan draaien :P
Plaats reactie