Welke hartslag meter/navigatie/wandelen

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Goed.
Na de misser van de vivoctive 4 ben ik genezen/huiverig geworden van sporthorloge.

Dus dan maar kijken naar een borstband ivm een meter op t stuur. Nu komen er vele opties.
1 een basisset waarbij hartslag vooropstaat en navigatie bijzaak is. snelheid en cadans al helemaal.Lage prijs maar wel betrouwbaar.

2. Of een duurdere set met goede navigatie die mijn wandelende vrouw ook kan gebruiken.

De prijs van de duurde set is max 350.

Wie o wie helpt mij met tips.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Is verbinding met je smartphone van belang?

Zo niet, dan is de Garmin Etrex 32x (een outdoortoestel) met ANT+ hartslagband iets wat ruim binnen je budget valt. Deze moet je wel met een draadje met een PC/laptop verbinden om gegevens te verbinden (of in noodgevallen met omzetten sd kaartje).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zodra je gaat wandelen én fietsen kom je vanzelf bij een Etrex30 tot 32 uit.
Nog wel een opmerking, de analyse van je HR gebeurt bij een Etrex30-32 niet in de software van het toestel (zoals bijv bij de Edge). Je hebt een tooltje, appje of website nodig. Of gewoon zelf nadenken.

Ik heb zelf en Etrex30 voor wandelingen en fietstochten in onbekend gebied en een Edge130 voor de bekende rondjes.

Heb ook nog een Edge810, maar das vlees nog vis.
In die zin dat de navigatie niets voorstelt vergeleken bij de Etrex (bij gebruik vd zelfde kaart) en het scherm slechter afleesbaar is dan bij de Etrex30 en de Edge130.
De fitness functies zijn niet beter dan die van de 130.
Maar mss. TSTM gebruikt m graag, probleem opgelost.

Wandelen met een Edge is onhandig.
1) de ontvangst is mi der goed dan bij een outdoor toestel als de etrex. Dat komt door de antenne, die is kleiner en zit weggemoffeld in een hoekje aan de zijkant.
2) Als je het toestel in de hand houdt, dan dek je de antenne af, dus de ontvangst wordt nog minder.
Grote kans dat je het begin van een trail mist vanwege slechte plaatsbepaling.

Ander nadeel vd Edges (en veel andere fiets gps'en) is de beperkte batterijduur vergeleken met een Etrex.
Mijn Etrex deed het bij een eigen testje 28h op een setje oplaadbare AAs. Dat was in januari, temperatuur kwam niet boven 0C.
Een gemiddelde Edge vindt 8h wel genoeg.
Fietstochten van 8h komen niet zoveel voor, wandeltochten misschien wel.
Sowieso zodra je onderweg bent van hut naar hut of van camping naar camping moetje de Edge telkens opladen (in het toiletgebouw vd camping? Jaja, powerbank, maar die moet je ook opladen, net als je phone).
Bij de Etrex prik je er na 2 of 3 dagen gewoon 2 nieuwe AAs in.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Bedankt voor de uitleg maar vrouwlief hoeft geen etrex dus de zoektocht gaat verder.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

jimbo schreef: di 4 augustus 2020, 19:51 Bedankt voor de uitleg maar vrouwlief hoeft geen etrex dus de zoektocht gaat verder.
Zulke logica, daar kan geen enkel advies tegenop.
Misschien wil ze gewoon een nieuwe telefoon.

Ik heb je startpost nog eens gelezen.
Koop gewoon een Edge 130 of 530 en laat je vrouw zelf iets uitzoeken.
Dan kan jij tenminste aan de slag.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Dat zei mijn vrouw dus hetzelfde. Je moet iets voor jezelf kopen niet iets voor ons samen wat meer gericht is op wandelen dan fietsen.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

De 130 is het geworden.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi, veel plezier :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Grrr sukkel die ik ben. Snel de MTB bundel aangeklikt. Netjes op de afgesproken tijd geleverd. Maak ik de doos open, ben ik de hartslagmeter vergeten mee te bestellen. :roll:
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

jimbo schreef: za 8 augustus 2020, 13:15 Grrr sukkel die ik ben. Snel de MTB bundel aangeklikt. Netjes op de afgesproken tijd geleverd. Maak ik de doos open, ben ik de hartslagmeter vergeten mee te bestellen. :roll:
Misschien iets voor jou

viewtopic.php?t=147229
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

jimbo schreef: wo 5 augustus 2020, 21:30 Dat zei mijn vrouw dus hetzelfde. Je moet iets voor jezelf kopen niet iets voor ons samen wat meer gericht is op wandelen dan fietsen.
Hebben jullie al iets gevonden voor het wandelen?

De nadelen die het gebruik van een telefoon voor navigatie op de fiets toch ook heeft, spelen bij wandelen in mijn ervaring niet / veel minder. Geen gedoe met / kosten voor goede montage, powerbank ook bij langere tochten niet nodig omdat je het scherm makkelijker handmatig tussentijds aan/uit zet en sowieso meer tijd hebt.

En je kan gratis proberen of telefoonnavigatie het iets voor je is, bijvoorbeeld met de gratis versies van Osmand in de mail hieronder (of Locus, Orux, ieder z'n ding) zoals genoemd in deze post:
viewtopic.php?p=2515540#p2515540

Je hebt dan ook gelijk heel veel info over gemarkeerde wandelingen, dezelfde infortmatie als op onderstaande site (ook obv Openstreetmap; naar eigen smaak weer te geven)
https://hiking.waymarkedtrails.org/#?ma ... 323!6.5164

Zelf vind ik het fijn om niet te navigeren op de telefoon waar ik ook mee bel (omdat ie veilig / vol in de tas blijft voor noodgevallen maar ook omdat ik het fijn vind om met buitenspelen even niet met "dat ding" bezig te zijn). Dat kan zowel met een afdankertje dat je nog hebt liggen of -als het idee blijkt te bevallen - met een apart nieuw toestel.

Batterijverbruik en kwaliteit van gps-ontvangst verschilt wel van toestel van toestel (mijn waterdichte LG G6 is een betere gps dan alle Garmins die ik heb gehad, 2e hands te koop voor ca €100..). Mijn Samsung S8 heeft een iets minder goede GPS (beter dan Oregon maar net niet zo goed als Etrex), maar gaat wel langer mee en heeft een nog betere camera. (ook een voordeel, je hoeft geen ander apparaat te pakken als je een foto maken onderweg)

En de beeldkwaliteit is met 4 mln pixels toch wel heel erg fijn vergeleken met de 72k op mijn etrex 30x (Garmin zit met de Etrex Touch 35 met 38k pixels nu nog op het niveau dat ze in 2004 hadden met de Etrex Vista C, de dure Oregon 700 heeft 96k pixels)

Hoe dan ook; happy trails :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Resolutie is niet waar het om gaat.
Ik wil een paar lijntjes zien, misschien een gekleurd vlak, thats it.
Ik ga niet de foto's van mn spiegelreflex bekijken op mn garmin.

Mijn telefoon is gewoon zwart in de zon, mn Etrex30 niet.
Misschien als ik de nieuwste iphone, of een Samsung van 1000 euro koop dat die in de zon beter afleesbaar is.
Maar die hang ik dan weer niet met een gerust hart op mn stuur.


Maar wandelen met een phone is beter te doen dan fietsen. En met een powerbank in je jaszak kan je de hele dag navigeren en bellen.
(Powerbank op je stuur kan ook, maar ik zweet als een otter en dan is de connector van mn phone best kwetsbaar.
Dus Otterbox, wat de aflewsbaarheid weer niet ten goede komt.
Voorlopig blijf ik nog bij mn Garmin...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Ben het met je eens dat boven een bepaald punt een hogere resolutie geen echte meerwaarde meer heeft voor betere kaartweergave (heb de resolutie op mijn samsung van e300 ook wat teruggeschroefd voor betere accuduur).

Alleen is mijn ervaring met Garmins dat ze wel een heel stuk onder dat punt liggen, vooral als je uitzoomt voor overzicht een in gebied met veel wegen of verschil in landuse.

Kaartweergave gaat dan de mist in omdat kleine items te groot worden weergegeven en er ook geen verschil kan worden getoond tussen kleine en grote items.

In bossen met veel paadjes dicht bij elkaar wordt het dan een blur. In de polder kwam dan (met de oudere topokaarten) bijvoorbeeld ook het halve land blank te staan omdat smalle slootjes te breed worden weergegeven.

Zo was bij mijn Oregon bij mijn zoomniveau "200m" (mijn favoriet voor automatisch positie volgen) elke pixel al ca 3,5 meter. Een pad of slootje van 1 meter breed werd (met 2 pixels) dan al een factor 7 te groot weergegeven. Bij uitzoomen wordt dit erger, tot een factor 100 bij zoomniveau "3km"

Je ziet dat effect ook -in veel mindere mate, ze hebben natuurlijk een gunstig plaatje gekozen- op de tweede foto bij deze Topo V2 (zo te zien screenshot van Oregon met 96k pixels). - -klik pijltje rechts van het midden-
https://www.bever.nl/p/garmin-topo-bene ... 32022.html

Blur bij de roodbruine paadjes boven de tekst "Keukenhofbosch". Geen verschil in breedte tussen hoogtelijn en karrespoor.

Ter vergelijking een screenshot van hetzelfde gebied op mijn ipx68 waterdichte telefoon van €220 (die ik ook in Spanje en Italië goed kan aflezen): https://photos.app.goo.gl/fgUiSgpvEwpGNPLW6

Ik kijk persoonlijk liever naar het tweede plaatje en kan dat ook naar wens helemaal aanpassen door keuze in menu's of eventueel kleine aanpassing in xml.

Maar ik kan me ook voorstellen dat als je in een gebied zit met een kleinere dichtheid aan paden / landusevlakken en niet al te veel uitzoomt/schuift met de kaart dat je dan helemaal blij bent met de etrex. Het is de stabielste Garmin die ik heb gehad (na de 12XL..) , met de beste ontvangst en langste batterijduur. :-q


PS
Over Otterbox: ik ben zelf erg blij met de Commuter; die heeft ook afdekking voor je poorten en geen screenprotector die de afleesbaarheid vermindert. Kon 'm alleen via Amazon US bestellen
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Probeerde het verschil tussen mijn telefoon en het Garmin-plaatje uit de vorige post zo eerlijk mogelijk te visualiseren door ze naar verhouding naast elkaar op mijn scherm te krijgen.

Dan zie je toch dat naast de resolutie ook een 2x zo grote schermdiameter van de telefoon (15cm) vs de Oregon (7,5 cm, grote rand om scherm) toch ook wel een beetje verschil maakt :o

Afbeelding
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

En voordat jullie denken dat ik met een flatscreenTV op mn stuur rondrijd :winkie:

Hier een plaatje waarin de buitenafmetingen van de apparaten zijn ingeknutseld (Samsung S8 vs Oregon 700).

S8 inclusief Otterbox waarmee die beter veel beschermd is dan de Oregon die ik had en die een schermbreuk had na val uit de hand op heuphoogte bij stilstand)
Afbeelding

Je krijgt bij de Garmins in ieder geval veel rand voor je geld
Oregon (schermdiameter 7,6cm):
Afbeelding

Etrex (schermdiameter 5,6cm):
Afbeelding

--edit:
correctie: screenshot en afmetingen zijn van mijn S8 ipv G6 :oops: , maar dat voor het verschil met Garmin niet echt uit
Plaats reactie