Nieuwe rem set trek fuel ex

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
mayk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 15:46

ik heb op mijn trek fuel ex de instap remmen van shimano.
En daar ben ik alles dan tevreden over.

Ben dus opzoek naar een complete set .
Ik rij voornamelijk op de trails in zuid Limburg
.
Graag had ik wat advies en meningen van jullie ervaringen.
Bvd
Mayk
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Wat heb je nu voor remmen en wat is er volgens jou mis mee?
Ik denk dat mensen weinig kunnen zeggen als ze niet weten wat je wil.
En verschil tussen hoop Shimano remmen is minimaal (stelschroef, materiaal afdekkapje). Dus afhankelijk van welk instapmodel je hebt zou die niet slechter moeten remmen dan duurdere.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Formula Cura.
Je hebt, in de betaalbare categorie, nooit geweten dat je zo hard kon remmen.
Goede schijven erbij is wel aan te raden.
Als je nu instap schimano remmen hebt dan zul je ook wel dito schijven hebben.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Wat voor set heb je nu er op en wat bevalt er niet?

Heb je niet genoeg remkracht?
Slipt je achterwiel als je hem maar iets inknijpt?
Worden ze te heet?
Piepen ze de hele tijd?

Ik zou Shimano SLX, XT remmen of Formula Cura's adviseren (ik hou niet zo van DOT als remvloeistof), maar hope en SRAM maken ook heel goede sets. Ik heb in NL echt nog nooit serieuze issues gehad met mindere hydraulische remsets.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Je zou ook je voorste schijf kunnen vervangen voor een 180mm als je die nog niet hebt, of anders naar 203mm en op zoek naar betere remblokken. Kijken of dat wat oplevert. De grotere schijf blijft ook met een andere remset een nuttige investering.

En anders zijn Magura MT Trail Sport met XT schijven en upgrade naar Performance remblokken (of vergelijkbaar van ander merk) een absolute aanrader. Licht, redelijk betaalbaar, mega remkracht en -vertraging maar goed te doseren. Met 203mm schijven volgens sommigen te krachtig, ik vind het zelf echt prima. Nooit problemen met piepen of oververhitting. Minerale olie dus ook geen gedoe met vocht.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed plan. Beide schijven 1 maat groter en metal/sintered blokjes gebruiken.
(Resin/organische blokjes gaan eerder faden en verglazen, dan wordt de werking minder)
Zal op de trails in Z Limburg zeker een verschil maken.
Andere remmen zou ik Shimano SLX kiezen.
Shimano, want dat heb je waarschijnlijk nodig voor je shifters (ispec).
SLX omdat die en stelschroefje hebben en ceramische pistons.
Samen de meerprijs tov Deore wel waard.
XT is niet beter, wel 1 stelschroefje meer, wat je waarschijnlijk nooit gebruit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 CF /Canyon Neuron 9.0 CF

Lees dit ook nog even voor een andere kijk op de zaak:
https://enduro-mtb.com/en/rotor-size-myth/
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

The Borg Cube schreef: ma 10 augustus 2020, 15:45 Lees dit ook nog even voor een andere kijk op de zaak:
https://enduro-mtb.com/en/rotor-size-myth/
Interessant artikel.
Als je het begint te lezen zo je denken dat ze 160 voor en 203 achter gaan adviseren.
Maar ze hebben het hier nog steeds over 200/203mm schijven aan de voorkant, maar dan gecombineerd met een 220(!) schijf aan de achterkant.
Die kan meer warmte kwijt aan de buitenlucht, waardoor je lang slepend kunt remmen.
En laten we eerlijk zijn, onder sommige omstandigheden (buiten NL) kan je de achterrem gewoon niet lang genoeg los laten om af te koelen.
Goed punt dus.
Maar aan remkracht win je niets, ook een 160mm schijf laat het achterwiel al blokkeren.
En nu nog even kijken in hoeveel van de huidige frames zo'n 220mm schijf past...
Tot die tijd remmen we met 180 of 203 achter.
En als je Shimano SLX en hoger hebt kan je ice tech blokjes kiezen met koelvinnen.
Scheelt ook weer iets.

TS moet beide schijven een stapje groter maken, waarschijnlijk betekent dit dat hij 203v en 180a gaat gebruiken.
De 180 schijf die nu waarschijnlijk voor zit kan dan gewoon naar schter verhuizen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als er van die eenvoudige schijven op die fiets zitten kunnen er niet eens metalen/sintered blokjes in.
Upgrade van de schijven vind ik dan geen overbodige luxe en het kost je kop niet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Organic blokjes remmen ook prima, in Zuid-Limburg duren de afdalingen ook geen uren dus hitte zal niet snel een probleem zijn. Ik gebruik zelf organic voor en metal achter, om dezelfde reden die in het artikel genoemd wordt: metal kan meer hitte aan (voor de Alpenvakanties wel lekker).
Maar dat is in NL helemaal niet van toepassing, ook niet in Limburg.

Ik zal niet zeggen dat er geen betere remmen zijn dan een paar Shimano instappers, maar ik ben er vrij zeker van dat je die heel behoorlijk moet kunnen laten werken. Maar dan moet wel alles in orde zijn: brandschoon, goed afgesteld en voldoende grote schijven. Daar zou ik eerst eens naar kijken voordat we allemaal onze favoriete remset gaan aanraden ;-)
Er rijden genoeg mensen rond met remmen die wel werken, maar waar lang niet het beste uitgehaald is.

Qua schijven, ik gebruik allerlei merken en types (wel altijd icm Shimano remmen) en ik kan niet zeggen dat ik verschillen merk.
In gebruik (gehad): Shimano in allerlei smaken, Formula (twee verschillende), Avid, Hayes, BBB & LifeLine (= hetzelfde volgens mij). Het remt allemaal prima. Ik koop gewoon schijven die betaalbaar zijn, zo kon ik die Hayes ooit op de kop tikken voor 5 euro per stuk. Een no-brainer wat mij betreft :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar let op als je gaat mixen, Avid/Sram had vroeger 185 ipv 180mm en heeft nu 200 ipv 203mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 augustus 2020, 17:10
The Borg Cube schreef: ma 10 augustus 2020, 15:45 Lees dit ook nog even voor een andere kijk op de zaak:
https://enduro-mtb.com/en/rotor-size-myth/
Interessant artikel.
Als je het begint te lezen zo je denken dat ze 160 voor en 203 achter gaan adviseren.
Maar ze hebben het hier nog steeds over 200/203mm schijven aan de voorkant, maar dan gecombineerd met een 220(!) schijf aan de achterkant.
Die kan meer warmte kwijt aan de buitenlucht, waardoor je lang slepend kunt remmen.
En laten we eerlijk zijn, onder sommige omstandigheden (buiten NL) kan je de achterrem gewoon niet lang genoeg los laten om af te koelen.
Goed punt dus.
........
Ik heb dit ook opgevolgd, standaard had ik 203 voor en achter, met de upgrade naar MDR-P schijven heb ik eerst de 220 voor gedaan, na het artikel schijven gewisseld, dus voor weer 203 en nu de 220 achter.
Die 203 voor is krachtig genoeg, maar beter doseerbaar dan de 220, dat is gauw een te heftig anker.
Binnenkort gaan we in Frankrijk testen.

Nog een opmerking naar de TS, wat voor soort schijven heb je, de goedkope gestanste van onder meer Shimano hebben een rond weglopend oppervlak door het stansen, de duurdere zijn mooi vlak, hebben doorgaans ook van die strakke randen, daardoor hebben je blokken meer contactvlak, wat zich vertaald in krachtiger remmen.
Ooit een setje op een straatfiets gehad, je kon ze beter "vertragingsschijven" noemen :-{

De groet'n....
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Avandea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 maart 2020, 09:50

Heb zelf ook een fuel ex 8 2020 en ik was ook niet tevreden over de shimano deore m6000 remmen.
In nl kan ik er goed mee uit de voeten maar in een bike park kwam ik echt rem kracht te kort waardoor de schijven ook warmer werden door het door slepen.

Ik heb nu een set magura 4 piston mt5 gemonteerd met de rem blokken van cyclotech prodisc elite.
En dit geeft heel veel rem kracht en nu kan ik later remmen en hoef ik minder met me rem te slepen dus worden me schijven minder warm.

Voor mij werkt dit perfect en qua kosten vind ik het nog mee vallen voor deze set.
mayk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 15:46

Het type rem is shimano mt200 volgens mij.
Het probleem zit hem voornamelijk in de remkracht .
Welke erg tegenvalt.
Hou meer van remmen die echt bijten zeg maar.
Tevens kan ik de remhendel niet afstellen , wat ook erg vervelend is.
Schijven zijn ook originele van shimano
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

mayk schreef: di 18 augustus 2020, 11:40 Het type rem is shimano mt200 volgens mij.
Het probleem zit hem voornamelijk in de remkracht .
Welke erg tegenvalt.
Hou meer van remmen die echt bijten zeg maar.
Tevens kan ik de remhendel niet afstellen , wat ook erg vervelend is.
Schijven zijn ook originele van shimano
Boel goed afgesteld/ontlucht, schijven en blokken vetvrij? zelfs de goedkoopste Shimano remmen remmen heel behoorlijk.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie