Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee hoor, in fietsersland ben je dan juist volkomen normaal.
Zeg dat maar tegen je vrouw ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: ma 20 juli 2020, 09:26 Nee hoor, in fietsersland ben je dan juist volkomen normaal.
Zeg dat maar tegen je vrouw ;-)
:lol: :lol: :lol: doe ik!
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"Orbea Terra M20-D1x GRX
Heldere en gewaagde grindmachine uit Spanje"

Gewoon omdat ik het een leuke vertaalde omschrijving vind :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Grappig jullie onderbouwingen voor maatvoering bij een kona rove en welke fiets "vanaf tabel" zou moeten passen etc. Ik rijd ook een kona rove, volgens "het tabelletje" veel te groot. Wist ik niet hoor toen ik hem kocht. Ik ben maar 162 groot en rij op een maat 54 rond en dat doe ik al een aantal jaren met heel veel plezier. Ik heb zelfs mijn mtb fully verkocht omdat die minder fijn zat en die wél in de juiste maat was (op papier). Ik rijd lange(re) afstanden en (bikepack) marathons etc. waardoor ik langere tijd achter elkaar op de fiets zit.

Ik ben met beide fietsen vaker bij een bikefitter geweest en het is hem prima gelukt mij netjes op de rove te zetten, dat is helaas niet gelukt op de kona heihei (en vandaar mijn keuze hem toch te verkopen).

Ik was dus ook druk bezig met het vergelijken van de reach en stack van o.a. mijn huidige kona rove en eventuele nieuwe fietsen. het loopt idd wat scheef en is moeizaam te vergelijken die geometrie van mtb en gravelbike. Het is echter wel mijn enige aanknopingspunt buiten passen.

Ik kom kwa geometrie op bijna alle fietsen uit op een maat S of XS en die zijn bijna nooit voorradig bij een fietsenmaker waardoor passen en testen lastig is.
Mochten jullie daar nog tips voor hebben?
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

sjuutje1969 schreef: di 11 augustus 2020, 18:27 Grappig jullie onderbouwingen voor maatvoering bij een kona rove en welke fiets "vanaf tabel" zou moeten passen etc. Ik rijd ook een kona rove, volgens "het tabelletje" veel te groot. Wist ik niet hoor toen ik hem kocht. Ik ben maar 162 groot en rij op een maat 54 rond en dat doe ik al een aantal jaren met heel veel plezier. Ik heb zelfs mijn mtb fully verkocht omdat die minder fijn zat en die wél in de juiste maat was (op papier). Ik rijd lange(re) afstanden en (bikepack) marathons etc. waardoor ik langere tijd achter elkaar op de fiets zit.

Ik ben met beide fietsen vaker bij een bikefitter geweest en het is hem prima gelukt mij netjes op de rove te zetten, dat is helaas niet gelukt op de kona heihei (en vandaar mijn keuze hem toch te verkopen).

Ik was dus ook druk bezig met het vergelijken van de reach en stack van o.a. mijn huidige kona rove en eventuele nieuwe fietsen. het loopt idd wat scheef en is moeizaam te vergelijken die geometrie van mtb en gravelbike. Het is echter wel mijn enige aanknopingspunt buiten passen.

Ik kom kwa geometrie op bijna alle fietsen uit op een maat S of XS en die zijn bijna nooit voorradig bij een fietsenmaker waardoor passen en testen lastig is.
Mochten jullie daar nog tips voor hebben?
hmm. Interessant. En heb jij nog aanpassingen gedaan zoals stuurpen korter/langer? Wat is je binnenbeen lengte dan? Ik kan 150 km ritten maken zonder klachten maar ik zit er net niet 100% op. Het is dus een kleinigheidje. Met het zoeken naar het kleinigheidje heb ik wel wat rugklachten gekregen, dus nu weer zoeken naar de instelling zonder rugklachten. Ik heb overigens een zadelpen zonder setback gemonteerd maar ik weet niet of dit het is.

Als tip heb ik voor het passen : kijk eens bij de grotere fietsenzaken zoals Mantel of 12gobiking. Die hebben grote voorraden en daar kun je het een en ander passen. Dan hoef je daar niet per se te kopen, maar als bij je LBS dezelfde fietsen te koop zijn als bij de grote winkels dan heb je in elk geval kunnen passen. Ik denk dat ik dat ook ga doen bij een volgende fiets.
Omdraaien kan altijd nog!
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

JMA1992 schreef: wo 12 augustus 2020, 08:16
sjuutje1969 schreef: di 11 augustus 2020, 18:27 Grappig jullie onderbouwingen voor maatvoering bij een kona rove en welke fiets "vanaf tabel" zou moeten passen etc. Ik rijd ook een kona rove, volgens "het tabelletje" veel te groot. Wist ik niet hoor toen ik hem kocht. Ik ben maar 162 groot en rij op een maat 54 rond en dat doe ik al een aantal jaren met heel veel plezier. Ik heb zelfs mijn mtb fully verkocht omdat die minder fijn zat en die wél in de juiste maat was (op papier). Ik rijd lange(re) afstanden en (bikepack) marathons etc. waardoor ik langere tijd achter elkaar op de fiets zit.

Ik ben met beide fietsen vaker bij een bikefitter geweest en het is hem prima gelukt mij netjes op de rove te zetten, dat is helaas niet gelukt op de kona heihei (en vandaar mijn keuze hem toch te verkopen).

Ik was dus ook druk bezig met het vergelijken van de reach en stack van o.a. mijn huidige kona rove en eventuele nieuwe fietsen. het loopt idd wat scheef en is moeizaam te vergelijken die geometrie van mtb en gravelbike. Het is echter wel mijn enige aanknopingspunt buiten passen.

Ik kom kwa geometrie op bijna alle fietsen uit op een maat S of XS en die zijn bijna nooit voorradig bij een fietsenmaker waardoor passen en testen lastig is.
Mochten jullie daar nog tips voor hebben?
hmm. Interessant. En heb jij nog aanpassingen gedaan zoals stuurpen korter/langer? Wat is je binnenbeen lengte dan? Ik kan 150 km ritten maken zonder klachten maar ik zit er net niet 100% op. Het is dus een kleinigheidje. Met het zoeken naar het kleinigheidje heb ik wel wat rugklachten gekregen, dus nu weer zoeken naar de instelling zonder rugklachten. Ik heb overigens een zadelpen zonder setback gemonteerd maar ik weet niet of dit het is.

Als tip heb ik voor het passen : kijk eens bij de grotere fietsenzaken zoals Mantel of 12gobiking. Die hebben grote voorraden en daar kun je het een en ander passen. Dan hoef je daar niet per se te kopen, maar als bij je LBS dezelfde fietsen te koop zijn als bij de grote winkels dan heb je in elk geval kunnen passen. Ik denk dat ik dat ook ga doen bij een volgende fiets.
Ik heb vrij snel op advies van de bikefitter een kortere crankarm erop gezet (standaard is 175 en ik heb 170) en ik heb er een smaller racefiets stuur op gezet met een kleinere drop (smallere schouders en dus smaller stuur). Verder eigenlijk niets. O ja, dameszadel van Selle Italie (datzelfde zadel zat enorm bagger op mijn mtb maar doet het prima op de gravelbike). Onlangs heb ik een stuur gekocht met veel meer flare maar nog steeds een kleine drop. Dat zorgde ervoor dat ik een zere onderrug kreeg bij langer dan 40 km dus een kortere stuurpen erop gezet. Nu fiets ik weer wild rond zonder klachten!
Ik rij de fiets met spd pedalen maar heb ook met flatpedals gereden, dan moet mijn zadel iets omhoog omdat pedaal + schoenzool "dikker" zijn dan bij spd + schoen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

sjuutje1969 schreef: wo 12 augustus 2020, 13:37
JMA1992 schreef: wo 12 augustus 2020, 08:16

hmm. Interessant. En heb jij nog aanpassingen gedaan zoals stuurpen korter/langer? Wat is je binnenbeen lengte dan? Ik kan 150 km ritten maken zonder klachten maar ik zit er net niet 100% op. Het is dus een kleinigheidje. Met het zoeken naar het kleinigheidje heb ik wel wat rugklachten gekregen, dus nu weer zoeken naar de instelling zonder rugklachten. Ik heb overigens een zadelpen zonder setback gemonteerd maar ik weet niet of dit het is.

Als tip heb ik voor het passen : kijk eens bij de grotere fietsenzaken zoals Mantel of 12gobiking. Die hebben grote voorraden en daar kun je het een en ander passen. Dan hoef je daar niet per se te kopen, maar als bij je LBS dezelfde fietsen te koop zijn als bij de grote winkels dan heb je in elk geval kunnen passen. Ik denk dat ik dat ook ga doen bij een volgende fiets.
Ik heb vrij snel op advies van de bikefitter een kortere crankarm erop gezet (standaard is 175 en ik heb 170) en ik heb er een smaller racefiets stuur op gezet met een kleinere drop (smallere schouders en dus smaller stuur). Verder eigenlijk niets. O ja, dameszadel van Selle Italie (datzelfde zadel zat enorm bagger op mijn mtb maar doet het prima op de gravelbike). Onlangs heb ik een stuur gekocht met veel meer flare maar nog steeds een kleine drop. Dat zorgde ervoor dat ik een zere onderrug kreeg bij langer dan 40 km dus een kortere stuurpen erop gezet. Nu fiets ik weer wild rond zonder klachten!
Ik rij de fiets met spd pedalen maar heb ook met flatpedals gereden, dan moet mijn zadel iets omhoog omdat pedaal + schoenzool "dikker" zijn dan bij spd + schoen.
Netjes! Ik ben vrij breed gebouwd dus dat bredere stuur past mij prima, maar over die crank heb ik ook lang na zitten denken! Het moet voor mij namelijk iets kleins zijn. Inmiddels weer de setback pen er op gezet, zaterdag weer rijden. Ik heb als enige optie nog crank of stuurpen over. Ik heb al eerder de grote verschillen van een 175 naar een 170 mm crank ervaren dus vandaar dat dat nog in mijn hoofd spookt.
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geo van mountainbike en (gravel)racer kun je niet vergelijken hoor, die verschillen zijn veel te groot.
Met 1.62m lijkt een 54 me inderdaad te groot, 53~54 is de maat die ik meestal zelf nodig heb met 1.70m. Beetje voorzichtig zijn met wat ik zeg, maar ik denk dat je met de eerstvolgende maat kleiner beter af zou zijn.

Kijk bijvoorbeeld eens naar wat Genesis adviseert, met jouw lengte kom je bij hun Fugio (de fiets die ik zelf heb) op een XS uit.
Je kunt de geometrie cijfers misschien gebruiken als een uitgangspunt om andere merken mee te vergelijken. En dan vooral op de horizontale bovenbuislengte letten, die bepaalt hoe lang de zit wordt (afgezien van wat finetuning met een andere stuurpen). De stack bepaalt de hoogte van het stuur, uiteraard ook weer te beinvloeden met spacers.
Als maat wordt weliswaar de lengte van de zitbuis gehanteerd, maar eigenlijk zegt die niet zo heel veel want met de zadelpen kun je enorme aanpassingen doen en zelfs iemand van 1.80m op een XS zetten (maar uiteraard klopt er dan van de andere maten niks meer :D ).
https://www.genesisbikes.co.uk/bike/fugio-fs-2020

En die cranklengtes, tsja. Dat is heel persoonlijk. Ik rijd nu met 175mm op de hardtail, 170mm op de gravelaar en 165mm op de e-mtb en ik merk de overstap niet eens. Maar met jouw lengte zou je zeker niet langer dan 170mm cranks moeten hebben, 165mm zou ook prima kunnen (met als bijkomend voordeel minder kans op toe-overlap bij kleine framematen. Dus dat je voet tegen het voorwiel komt bij scherp draaien van het stuur).

In mijn ervaring kunnen veel mensen best een verkeerde maat fiets aan zonder (veel) klachten als ze redelijk jong zijn, al verschilt de gevoeligheid daarvoor per persoon. Maar naarmate je ouder wordt krijg je ook makkelijker last van vanalles en nog wat, zelfs als je wel op een passende fiets zit :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik denk dat dat laatste zeker klopt hoor.. ik val helaas in de categorie "leeftijdsklachtjes" en baal dat ik niet eerder begonnen ben met mtb-en haha. Gelukkig wel mijn hele leven fanatiek gesport en dat zorgt er ook wel een beetje voor dat mijn lijf wat klachten kent...
Ik heb namelijk de vervelende gewoonte niet rustig aan te kunnen doen :D
Den Deze
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 6 mei 2009, 08:31

Deze week de Kona Rova LTD besteld, stalen frame, carbon vork en volledige GRX-810.
Eerst nog de verbouwingen doorspartelen en daarna lekker rijden :-q

Twijfel nog tussen Shimano XT-pedalen (spd) of Crankbrothers...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Den Deze schreef: zo 30 augustus 2020, 18:24 Deze week de Kona Rova LTD besteld, stalen frame, carbon vork en volledige GRX-810.
Eerst nog de verbouwingen doorspartelen en daarna lekker rijden :-q

Twijfel nog tussen Shimano XT-pedalen (spd) of Crankbrothers...
mooi! :-D :-D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Den Deze schreef: zo 30 augustus 2020, 18:24 Deze week de Kona Rova LTD besteld, stalen frame, carbon vork en volledige GRX-810.
Eerst nog de verbouwingen doorspartelen en daarna lekker rijden :-q

Twijfel nog tussen Shimano XT-pedalen (spd) of Crankbrothers...
Mooie fiets! Mooie kleur ook (neem aan die rode).

Qua pedalen geef ik de voorkeur aan CB vanwege de speling+het gevoel, maar toch wel een erg persoonlijk ding denk ik, vele andere geven juist weer de voorkeur aan een ander merk/systeem.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Even wat anders: in de Eifel kun je erg leuk gravelen. De rondjes van de LtD Gravel Raid zeg maar. :-q
Everybody bought a new bike!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding


Zo maar, omdat ie mooi is.
Stainless steel gravel uit Duitsland

https://granfondo-cycling.com/new-stand ... agazine%29

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Lekkerrrrr :-D
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Plaats reactie