Advies aankoop starter bike (Cube vs Specialized vs Trek)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
soninlaw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 augustus 2020, 18:48

Beste mensen,

Net mezelf even voorgesteld in het voorstel topic en nu direct hier aan de slag. Ik heb hulp nodig. :-{

Ben aan het kijken naar de aanschaf van mijn eerste Mountainbike. Wil hier nog niet al te veel geld aan uitgeven en zit te denken aan rond de 600 euro. Nu weet ik... elke 100 euro meer biedt weer een extraatje, iets wat beter is etc. etc. Zo kan je blijven klimmen tot aan duizenden euro's.

Meteen maar ff voor de duidelijkheid mocht de vraag komen: Ik ben fysiek fit, 1.94 en gemiddeld 110 kilo.

Bestaan er fietsen in deze prijsklasse van goede kwaliteit waar ik niet na bijvoorbeeld 1 jaar al te maken krijg met onderdelen die moeten worden vervangen? Ik ben niet van plan hele gekke stunts uit te halen. Het gaat mij om gemiddeld 2 x per week fietsen op verharde en onverharde wegen (mountainbike parcourtjes).

Ik ben uitgekomen bij 3 merken:

Specialized (Rockhopper Sport 29)
Trek (Marlin 5 of 6)
CUBE (AIM Pro, Race, EX of SL)

Wie helpt deze mountainbike noob aan advies? Mijn dank is groot!! :-q
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Ik heb in mijn zoektocht naar een nieuwe mtb ook een proefrit gemaakt op een cube aim race van 500. Fietste op zich prima alleen de afmontage is van dusdanige kwaliteit dat je als volwassen man met een beetje beenkracht de derailleur ed snel kapottrapt.
Volgens de winkel waar ik toen was werden deze modellen voornamelijk als “kinderfietsen” verkocht.

Uiteindelijk uitgekomen bij een cube attention van 800,-
En dat prijsverschil merk je... nog niet hoogstaand afgemonteerd maar stukken beter dan de aim race (deore vs Altus, luchtgeveerde rockshox mét remote lockout vs suntour met alleen een veer dus niet in te stellen zónder lockout)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Met gemiddeld 110 kg is het wel handig als je de vork kan instellen; want aan de standaard instellingen op zeg 70 kg heb je niet veel.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

soninlaw schreef: di 11 augustus 2020, 19:11 Bestaan er fietsen in deze prijsklasse van goede kwaliteit waar ik niet na bijvoorbeeld 1 jaar al te maken krijg met onderdelen die moeten worden vervangen?
Nee
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Wat telkens terug komt is deze vraag.
Het antwoord is hier al heel vaak gegeven en zal ook elke fietsenwinkel/handelaar je geven.

Een instap MTB waar je voorlopig even mee vooruit kunt zonder upgrades en onderhoud is in de prijsklasse rond de €1000,- ( nieuwprijs).

Je kunt dus of je budget oprekken of zoeken naar een 2e hands met je huidige budget.

Vergeet niet dat je na een aantal upgrades op de fiets van €600 je ook al heel snel op deze prijs zit.
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Mijn LBS adviseert minimaal Deore afmontage als je wekelijks gaat MTB'en... en dat zie je zo goed als niet bij fietsen onder 600 euro (zeker niet in combinatie met een luchtgeveerde vork).

Om te beginnen met MTB'en kan ik me heel goed voorstellen dat je niet meer dan 600 euro wilt uitgeven en daar kun je prima mee fietsen denk ik, ook om te kijken of de sport echt is wat je ervan verwacht.
Onderhoud hoort er sowieso bij, zeker als je zo vaak gaat fietsen en afhankelijk van het gebruik van je fiets en weersomstandigheden. Dit is natuurlijk ook bij duurdere fietsen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

DJMARCO schreef: wo 12 augustus 2020, 09:41 Wat telkens terug komt is deze vraag.
Het antwoord is hier al heel vaak gegeven en zal ook elke fietsenwinkel/handelaar je geven.

Een instap MTB waar je voorlopig even mee vooruit kunt zonder upgrades en onderhoud is in de prijsklasse rond de €1000,- ( nieuwprijs).

Je kunt dus of je budget oprekken of zoeken naar een 2e hands met je huidige budget.

Vergeet niet dat je na een aantal upgrades op de fiets van €600 je ook al heel snel op deze prijs zit.
Onderhoud heb je nodig op iedere fiets, of deze €500 of €5000 heeft gekost.
Voor een €800 of €850 kun je al een fiets kopen waar je jaren mee vooruit kunt, bijvoorbeeld deze:
https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... -greynred/
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Nadeel van die Cube Attention SL voor een rijder van 1,94 m is dat die (als ik de geometrie op de website bekijk) maar tot 21" gaat, voor de € 200 duurdere Cube Acid is er ook een 23". Het Cube frame is wat kort (kleine reach in vergelijking met de hoogte), waardoor je sneller een grotere maat nodig hebt.
Alternatief in dezelfde prijsklasse als de Attention is de Radon ZR-team 7.0 die ook een 22" heeft met wat ruimere reach en stack dan de Cube Attention. (https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... 9-70-2020/).
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

massen schreef: wo 12 augustus 2020, 10:08
Onderhoud heb je nodig op iedere fiets, of deze €500 of €5000 heeft gekost.
Voor een €800 of €850 kun je al een fiets kopen waar je jaren mee vooruit kunt, bijvoorbeeld deze:
https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... -greynred/
[/quote]

Deze bedoelde ik ja. Exact de fiets die ik heb gekocht. Beter 200 meer uitgeven en een paar jaar vooruit kunnen dan nu goedkoper uit zijn en over een paar maand de hele schakellijn moeten vervangen
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

massen schreef: wo 12 augustus 2020, 10:08
DJMARCO schreef: wo 12 augustus 2020, 09:41 Onderhoud heb je nodig op iedere fiets, of deze €500 of €5000 heeft gekost.
Voor een €800 of €850 kun je al een fiets kopen waar je jaren mee vooruit kunt, bijvoorbeeld deze:
https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... -greynred/
Volgens mij staat er upgrades en geen onderhoud? Wat onderhoud betreft heb je gelijk, alleen of je het onderhoud doet van een fully van €6000,- of een hardtail van €1000,- als je gelijkwaardige onderdelen wil vervangen zal het ook best wat schelen.......😉
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

TS: je trapt niet zomaar een derailleur kapot en kinderfietsen is ook een nogal vreemde term, denk daar maar niet teveel over na.

Waar jij met je 110 kilo en dus nog iets meer rijklaar gewicht wel over na moet denken is dat je veel eerder speling of slijtage krijg op lagers en bewegende delen.
De wielen op instapfietsen zijn vermoedelijk niet zomaar geschikt voor 100+ kilo. Kijk naar dat soort dingen in de speclist van de fabrikant en vraag ernaar in de winkel.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

DJMARCO schreef: wo 12 augustus 2020, 12:00

Volgens mij staat er upgrades en geen onderhoud? Wat onderhoud betreft heb je gelijk, alleen of je het onderhoud doet van een fully van €6000,- of een hardtail van €1000,- als je gelijkwaardige onderdelen wil vervangen zal het ook best wat schelen.......😉
DJMARCO schreef: wo 12 augustus 2020, 12:00 Een instap MTB waar je voorlopig even mee vooruit kunt zonder upgrades en onderhoud is in de prijsklasse rond de €1000,- ( nieuwprijs).
Volgens mij staat toch echt in je eigen bericht upgrades en onderhoud.
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Volgens mij is t vaak zo met de goedkopere wielen dat deze juist wat steviger ( en zwaarder ) uitgevoerd worden , iemand die 65 kilo weegt kan wel uit de weg met een hitech lichtgewicht duur setje wielen .

Ik ben ook begonnen met een nieuwe 500 euro mtb , en was misschien niet het beste materiaal , maar het schakelde prima , en ook de suntour xcm voorvork deed z’n werk naar behoren
—Cube reaction TM Pro—
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Willem Altes schreef: wo 12 augustus 2020, 10:44 Nadeel van die Cube Attention SL voor een rijder van 1,94 m is dat die (als ik de geometrie op de website bekijk) maar tot 21" gaat, voor de € 200 duurdere Cube Acid is er ook een 23". Het Cube frame is wat kort (kleine reach in vergelijking met de hoogte), waardoor je sneller een grotere maat nodig hebt.
Alternatief in dezelfde prijsklasse als de Attention is de Radon ZR-team 7.0 die ook een 22" heeft met wat ruimere reach en stack dan de Cube Attention. (https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... 9-70-2020/).
Zowel de attention als de attention sl zijn er in 23" te krijgen.
Het klopt dat cube de frames wat kort heeft.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

massen schreef: wo 12 augustus 2020, 12:20
DJMARCO schreef: wo 12 augustus 2020, 12:00

Volgens mij staat er upgrades en geen onderhoud? Wat onderhoud betreft heb je gelijk, alleen of je het onderhoud doet van een fully van €6000,- of een hardtail van €1000,- als je gelijkwaardige onderdelen wil vervangen zal het ook best wat schelen.......😉
DJMARCO schreef: wo 12 augustus 2020, 12:00 Een instap MTB waar je voorlopig even mee vooruit kunt zonder upgrades en onderhoud is in de prijsklasse rond de €1000,- ( nieuwprijs).
Volgens mij staat toch echt in je eigen bericht upgrades en onderhoud.

Kak ....je hebt nog gelijk ook ☺️☺️☺️.
Ik bedoelde upgrades, gevalletje zonnesteek denk ik ...... oooooppsss.
Plaats reactie