Toen ik in 2015 een prachtige Trek Superfly FS 100 AL Elite kocht zei een (grappige) collega tegen me: He, je weet het he, 'Once you go Trek, you never go back!' ....
Goed 2 jaar later kocht ik mijn 2017 Specialized Camber Expert. Ik was op slag verliefd op de blauwe glitterpak en de rij-eigenschappen, om maar niet te spreken van die ongekend handige SWAT opbergruimte in het frame.
Eind 2018 bestelde ik alsnog een Trek, maar dan de 920. Een beetje onbekend model van Trek, maar het Adventure model, waar ook nog een set handgemaakte wielen van mijn oude Superfly in paste (want die had ik behouden toen ik de fiets met originele wielen verkocht) was een grote hit. Rekken en spatborden erop en je rijdt naar het werk, doet er boodschappen mee en haalt de kleine van de BSO. Rekken eraf, spatborden eraf, sportiever zadel+zadelpen erop en hoppa: gravel en MTB parcours ermee rijden!
De Camber sloot na verloop van tijd niet meer geheel aan mijn rijden, wat meer en meer, maar ook technischer geworden was. De fiets was was kort/klein voor me, er zat mij ( met mijn 95kg) iets teveel flex in het frame en bij hogere snelheden werd de fiets redelijk instabiel. Ik begon dus eind 2018 ook een zoektocht naar een opvolger.
Spreadsheets met allerlei modellen, nog meer spreadsheets met frame-sets en componenten om zelf op te bouwen ... Ik heb alles uitgezocht en veel testritten gemaakt. Maar een fiets moest voor mij qua cijfers kloppen, met testrijden meteen goed voelen, vooral ook mooi zijn, en ..... het liefst in-frame storage!
De laatste 2 hebben heel wat modellen doen afvallen. Ik heb uiteindelijk heel lang getwijfeld of ik toch een Stumpjumper ST zou kopen en die dan helemaal om zou bouwen met de gewenste componenten, of ik een Stumpjumper LT zou kopen en op en om zou bouwen, of ik een Trek Fuel EX 9.8 of een Trek Top Fuel 9.8 zou kopen....
Mijn hoofd heeft maanden (sinds nov-2019) hersencellen zien afsterven aan dit gedoe .... Toen vlak voor de zomervakantie op Marktplaats ineens een vrijwel nieuwe Trek Fuel 9.9 XTR (de opbouw van mijn dreambuild) te koop kwam werd de shortlist nog maar 2: Die Trek, of de Stumpjumper Sworks frameset ....
Afgelopen maandag is aan het pijniger der hersens een einde gekomen. Wij presenteren U :
De 2020 Trek Fuel EX 9.9 XTR in kleurstelling "Raw Carbon / Rage Red"
De fiets is niet helemaal standaard.
De vork is verlengd van 140mm naar 150mm.
De demper is vervangen door een DPX2.
Omdat die demper met oranje stickers kwam zijn die op de vork ook vervangen door oranje stickers. Die heb ik er vanavond al afgehaald...
De originele XR4 2.6's waren vervangen door 2 Maxxis Minion DHR's.
Ik heb ondertussen de banden vervangen door 2 Vittoria Barzo's 2.35.
De stickers zijn van de voorvork af. Deze gaat zaterdag weer verkort worden naar 140mm. (En wellicht later nog naar 130mm, wie weet)
Het plan is om de demper te vervangen door de originele Fox Float DPS Reaktiv Factory .... maar die zijn momenteel niet leverbaar. Wordt vervolgd.
Verder heb ik de grip vervangen door SQlab 711's en het zadel door een SQlab 612.
Vanavond voor het eerst in het Haarlemmermeersebos mee gereden en ik kreeg een grote blij.
Beter te positioneren dan de Camber, soepeler, ik zit ,eer in het midden van de fiets.
De voorkant is wel wat te licht, voelde ik aan de voorband af en toe, maar met de verkorting naar 140mm moet dat al een heel stuk beter worden.
Wat ga ik er nog verder aan doen .... Ehhhhh, geen upgrades in ieder geval want alles is al topspul. Wellicht effe de achternaaf open halen om iets meer vet erin te doen, want dat ding maakt nu wel heel veel herrie
Once you go ....
- erwin.burgers
- Pro Biker
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
- Contacteer:
Wow, just wow....
Die valt wel op in het HMB
Veel fun-filled km's!!!
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Sjiek ding, hoor! Mooie specs, fraaie kleurstelling en als het nu al goed aanvoelt, kan het alleen maar beter worden
Het stuur kan je zo te zien ook nog laten zakken?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Klopt hoor, maar ik wilde sowieso terug naar de originele 140mm omdat ik het a. meer dan genoeg vind voor wat ik doe en b. de zithoek dan weer wat steiler wordt, wat ik ook prettiger vind.
Maar mocht ik lager willen ... er zitten, zoals je goed gezien hebt, nog spacers (3 stuks) onder de stuurpen.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
2015 Kona Wo
Voelde me door je opmerking in jouw SYS toch wel enigzins genoodzaakt mijn SYS op orde te makenerwin.burgers schreef: ↑do 20 augustus 2020, 21:57
Wow, just wow....
Die valt wel op in het HMB
Veel fun-filled km's!!!
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
2015 Kona Wo
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Ah zo, helder. Ik redeneerde meer vanuit een lege beurs na zo`n aankoop, het stuur laten zakken kost natuurlijk nixPaneVino schreef: ↑do 20 augustus 2020, 22:17 Klopt hoor, maar ik wilde sowieso terug naar de originele 140mm omdat ik het a. meer dan genoeg vind voor wat ik doe en b. de zithoek dan weer wat steiler wordt, wat ik ook prettiger vind.
Maar mocht ik lager willen ... er zitten, zoals je goed gezien hebt, nog spacers (3 stuks) onder de stuurpen.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Demper had ik op 30% maar vanavond op 25% gezet. Vork staat op 25%
De rede dat ik naar de oude demper zou willen is puur het gebruik van de fiets. Zoals ie nu staat is er een meer enduro machine van gemaakt, met langere vork en soort demper. Ik wil er meer een 'rij-fiets' van maken en dat gaat je met een DPX2, met extra luchtkamer, niet goed lukken (hebben de suspension deskundigen mij verteld).
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
2015 Kona Wo
TenZNL schreef: ↑do 20 augustus 2020, 22:31Ah zo, helder. Ik redeneerde meer vanuit een lege beurs na zo`n aankoop, het stuur laten zakken kost natuurlijk nixPaneVino schreef: ↑do 20 augustus 2020, 22:17 Klopt hoor, maar ik wilde sowieso terug naar de originele 140mm omdat ik het a. meer dan genoeg vind voor wat ik doe en b. de zithoek dan weer wat steiler wordt, wat ik ook prettiger vind.
Maar mocht ik lager willen ... er zitten, zoals je goed gezien hebt, nog spacers (3 stuks) onder de stuurpen.
Jij moet niet in een (louche) fietsenwinkel gaan werken, merk ik al
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
2015 Kona Wo
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Zodra het over m`n boterham gaat, gaat alle ethiek overboord
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)