Ik heb net het park tool filmpje gevolgd over het opmeten van een nieuwe ketting door de ketting over het grootste blad en het voorblad te leggen en daarna 4 schakels extra toe te voegen. (zonder de ketting door de derailleur te leiden)
Mijn fiets heeft: Sram GX 12 speed cassette en een 34T Garbaruk oval. (De oval heb ik net nieuw geinstalleerd en nog niet eerder gebruikt) De ketting is een X01 Sram met 126 schakels. Note: Ik heb 2 schakels extra overgelaten (6 in totaal dus), met de gedachte dat ik altijd nog korter kan.
Wat ik zie is dat als ik de ketting door de derailleur haal en hem om het grootste blad leg, ik de powerlink niet meer vast kan zetten. Dat lijkt me niet een heel goed teken. De derailleur lijkt ook verder naar binnen te klappen en loopt in de cassette aan de achterkant. Allemaal niet hele goede voortekenen...
Zie onderstaand 2 foto's van het opmeten. De zwarte vlek is de 4 schakels, ik heb hem 2 langer gelaten om nog in te kunnen korten als nodig.
Weet iemand wat er mis gaat / ik verkeerd heb gedaan?
Ketting geknipt, maar nu loopt derailleur vast in cassette
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Lijkt goed.
Ketting op het kleine kransje, dichtmaken en 1 voor 1 naar de grote krans schakelen.
De powerlink moet wel andersom.
De jouwe is krom als een banaan en die kromming moet de omtrek vd cassette volgen
Ketting op het kleine kransje, dichtmaken en 1 voor 1 naar de grote krans schakelen.
De powerlink moet wel andersom.
De jouwe is krom als een banaan en die kromming moet de omtrek vd cassette volgen
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bedankt! Nog een keer rustig eromheen gelegd en vanaf klein begonnen, nu ligt hij er mooi op! Heb direct ook de powerlink omgedraaid, scherp gezien!
Waar ik verbaasd over ben is dat ik helemaal niet het gevoel heb dat de ketting te ruim is ondanks de 2 schakels extra. Vangt de derailleur dat nu op en kan dat kwaad? De derailleur staat net voorbij haaks omlaag op het grootste blad en recht naar achter op de kleinste.
Ik kan straks nog een foto uploaden als dat helpt.
Waar ik verbaasd over ben is dat ik helemaal niet het gevoel heb dat de ketting te ruim is ondanks de 2 schakels extra. Vangt de derailleur dat nu op en kan dat kwaad? De derailleur staat net voorbij haaks omlaag op het grootste blad en recht naar achter op de kleinste.
Ik kan straks nog een foto uploaden als dat helpt.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als de ktting nog gespannen is op het.kleinste kransje (en niet vastloopt op de grootste!), dan zit je binnen de marge.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
YouTube staat vol met filmpjes over kettingen op maat maken, vervangen en alle stappen daartussen. Ik kan echter maar heel weining vinden over controle van het eindresultaat. Een korte blik op de ketting moet zo voelen, de derailleur mag niet teveel naar achter/voren, voel de spanning oid.
De enige die ik heb kunnen vinden is een post uit 2012 van pinbike. Met links goed en rechts niet goed:
Artike: https://www.pinkbike.com/news/Tech-Tues ... -2012.html
Bij mij ziet het er als onderstaand uit. De derailleur hangt echt in zijn max, de ketting voelt wel okish. Niet helemaal slap maar met een beetje drukken gaat hij op de kleinste stand tegen het frame
Ik neig naar 2 schakels eruit halen, zodat de derailleur meer spanning op de ketting kan houden. Ik lees overal echter ook dat een te krappe ketting funest is voor de aandrijflijn. Mijn gebrek aan ervaring / gevoel met de fiets speelt me op dit deel parten. Kunnen jullie een duit in het zakje doen voor me?
De enige die ik heb kunnen vinden is een post uit 2012 van pinbike. Met links goed en rechts niet goed:
Artike: https://www.pinkbike.com/news/Tech-Tues ... -2012.html
Bij mij ziet het er als onderstaand uit. De derailleur hangt echt in zijn max, de ketting voelt wel okish. Niet helemaal slap maar met een beetje drukken gaat hij op de kleinste stand tegen het frame
Ik neig naar 2 schakels eruit halen, zodat de derailleur meer spanning op de ketting kan houden. Ik lees overal echter ook dat een te krappe ketting funest is voor de aandrijflijn. Mijn gebrek aan ervaring / gevoel met de fiets speelt me op dit deel parten. Kunnen jullie een duit in het zakje doen voor me?
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
Het lijkt inderdaad net 1 a 2 schakels te lang. Ik zou er niet meteen 2 afhalen maar eerst proberen met 1.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Je kunt het nog hebben over hele en halve schakels, maar meestal bedoelen ze halve schakels wanneer ze praten over het aantal schakels, en ja, dan dus per 2
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
bedoelde dus "1 setje" voor de duidelijkheid
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je ketting is te lang.Flummox schreef: ↑za 29 augustus 2020, 09:56 YouTube staat vol met filmpjes over kettingen op maat maken, vervangen en alle stappen daartussen. Ik kan echter maar heel weining vinden over controle van het eindresultaat. Een korte blik op de ketting moet zo voelen, de derailleur mag niet teveel naar achter/voren, voel de spanning oid.
De enige die ik heb kunnen vinden is een post uit 2012 van pinbike. Met links goed en rechts niet goed:
Artike: https://www.pinkbike.com/news/Tech-Tues ... -2012.html
Bij mij ziet het er als onderstaand uit. De derailleur hangt echt in zijn max, de ketting voelt wel okish. Niet helemaal slap maar met een beetje drukken gaat hij op de kleinste stand tegen het frame
Ik neig naar 2 schakels eruit halen, zodat de derailleur meer spanning op de ketting kan houden. Ik lees overal echter ook dat een te krappe ketting funest is voor de aandrijflijn. Mijn gebrek aan ervaring / gevoel met de fiets speelt me op dit deel parten. Kunnen jullie een duit in het zakje doen voor me?
Haal er om te beginnen eens 2 schakels tussenuit.
De foto's van Pinkbike kan je aanhouden.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
De plaatjes van Pinkbike gaan niet meer op met de nieuwe 12 speed groepen van Shimano. Daar moet de derrie “hoog” zitten op het kleinste kransje zoals op het rechter plaatje.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 29 augustus 2020, 15:08Je ketting is te lang.Flummox schreef: ↑za 29 augustus 2020, 09:56 YouTube staat vol met filmpjes over kettingen op maat maken, vervangen en alle stappen daartussen. Ik kan echter maar heel weining vinden over controle van het eindresultaat. Een korte blik op de ketting moet zo voelen, de derailleur mag niet teveel naar achter/voren, voel de spanning oid.
De enige die ik heb kunnen vinden is een post uit 2012 van pinbike. Met links goed en rechts niet goed:
Artike: https://www.pinkbike.com/news/Tech-Tues ... -2012.html
Bij mij ziet het er als onderstaand uit. De derailleur hangt echt in zijn max, de ketting voelt wel okish. Niet helemaal slap maar met een beetje drukken gaat hij op de kleinste stand tegen het frame
Ik neig naar 2 schakels eruit halen, zodat de derailleur meer spanning op de ketting kan houden. Ik lees overal echter ook dat een te krappe ketting funest is voor de aandrijflijn. Mijn gebrek aan ervaring / gevoel met de fiets speelt me op dit deel parten. Kunnen jullie een duit in het zakje doen voor me?
Haal er om te beginnen eens 2 schakels tussenuit.
De foto's van Pinkbike kan je aanhouden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Simpel genoeg, op het kleine kransje hangt de ketting echt te slap, cq staat de derailleurkooi te ver omhoog. En op de foto waar de ketting op het grootste kransje ligt kan de derailleur nog makkelijk wat strakker getrokken worden.
Ergo: setje schakels er tussenuit.
Waarschijnlijk is het dan ook meteen prima.
Ergo: setje schakels er tussenuit.
Waarschijnlijk is het dan ook meteen prima.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After