Ketting geknipt, maar nu loopt derailleur vast in cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik heb net het park tool filmpje gevolgd over het opmeten van een nieuwe ketting door de ketting over het grootste blad en het voorblad te leggen en daarna 4 schakels extra toe te voegen. (zonder de ketting door de derailleur te leiden)

Mijn fiets heeft: Sram GX 12 speed cassette en een 34T Garbaruk oval. (De oval heb ik net nieuw geinstalleerd en nog niet eerder gebruikt) De ketting is een X01 Sram met 126 schakels. Note: Ik heb 2 schakels extra overgelaten (6 in totaal dus), met de gedachte dat ik altijd nog korter kan.

Wat ik zie is dat als ik de ketting door de derailleur haal en hem om het grootste blad leg, ik de powerlink niet meer vast kan zetten. Dat lijkt me niet een heel goed teken. De derailleur lijkt ook verder naar binnen te klappen en loopt in de cassette aan de achterkant. Allemaal niet hele goede voortekenen...

Zie onderstaand 2 foto's van het opmeten. De zwarte vlek is de 4 schakels, ik heb hem 2 langer gelaten om nog in te kunnen korten als nodig.

Afbeelding
Afbeelding

Weet iemand wat er mis gaat / ik verkeerd heb gedaan?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt goed.
Ketting op het kleine kransje, dichtmaken en 1 voor 1 naar de grote krans schakelen.

De powerlink moet wel andersom.
De jouwe is krom als een banaan en die kromming moet de omtrek vd cassette volgen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Bedankt! Nog een keer rustig eromheen gelegd en vanaf klein begonnen, nu ligt hij er mooi op! Heb direct ook de powerlink omgedraaid, scherp gezien! :-q

Waar ik verbaasd over ben is dat ik helemaal niet het gevoel heb dat de ketting te ruim is ondanks de 2 schakels extra. Vangt de derailleur dat nu op en kan dat kwaad? De derailleur staat net voorbij haaks omlaag op het grootste blad en recht naar achter op de kleinste.

Ik kan straks nog een foto uploaden als dat helpt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Die marge heb je wel ja, anders zou het op een fully helemaal niet werken. 4 of 6 schakels maakt IMO weinig uit op een hardtail.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de ktting nog gespannen is op het.kleinste kransje (en niet vastloopt op de grootste!), dan zit je binnen de marge.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

YouTube staat vol met filmpjes over kettingen op maat maken, vervangen en alle stappen daartussen. Ik kan echter maar heel weining vinden over controle van het eindresultaat. Een korte blik op de ketting moet zo voelen, de derailleur mag niet teveel naar achter/voren, voel de spanning oid.

De enige die ik heb kunnen vinden is een post uit 2012 van pinbike. Met links goed en rechts niet goed:
Afbeelding
Artike: https://www.pinkbike.com/news/Tech-Tues ... -2012.html

Bij mij ziet het er als onderstaand uit. De derailleur hangt echt in zijn max, de ketting voelt wel okish. Niet helemaal slap maar met een beetje drukken gaat hij op de kleinste stand tegen het frame

Afbeelding
Afbeelding

Ik neig naar 2 schakels eruit halen, zodat de derailleur meer spanning op de ketting kan houden. Ik lees overal echter ook dat een te krappe ketting funest is voor de aandrijflijn. Mijn gebrek aan ervaring / gevoel met de fiets speelt me op dit deel parten. Kunnen jullie een duit in het zakje doen voor me? :tong
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Het lijkt inderdaad net 1 a 2 schakels te lang. Ik zou er niet meteen 2 afhalen maar eerst proberen met 1.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Je moet ze in setjes van 2 doen toch, omdat je anders met binnen en buitenblad in de knoei komt? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Flummox schreef: za 29 augustus 2020, 11:34 Je moet ze in setjes van 2 doen toch, omdat je anders met binnen en buitenblad in de knoei komt? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Je kunt het nog hebben over hele en halve schakels, maar meestal bedoelen ze halve schakels wanneer ze praten over het aantal schakels, en ja, dan dus per 2
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ok thanks! Leer ik het jargon ook een beetje :-q
Meeste filmpjes zijn engels, dus mijn vertalingen voelen soms wat onbeholpen. :wink:
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

bedoelde dus "1 setje" voor de duidelijkheid :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Flummox schreef: za 29 augustus 2020, 09:56 YouTube staat vol met filmpjes over kettingen op maat maken, vervangen en alle stappen daartussen. Ik kan echter maar heel weining vinden over controle van het eindresultaat. Een korte blik op de ketting moet zo voelen, de derailleur mag niet teveel naar achter/voren, voel de spanning oid.

De enige die ik heb kunnen vinden is een post uit 2012 van pinbike. Met links goed en rechts niet goed:
Afbeelding
Artike: https://www.pinkbike.com/news/Tech-Tues ... -2012.html

Bij mij ziet het er als onderstaand uit. De derailleur hangt echt in zijn max, de ketting voelt wel okish. Niet helemaal slap maar met een beetje drukken gaat hij op de kleinste stand tegen het frame

Afbeelding
Afbeelding

Ik neig naar 2 schakels eruit halen, zodat de derailleur meer spanning op de ketting kan houden. Ik lees overal echter ook dat een te krappe ketting funest is voor de aandrijflijn. Mijn gebrek aan ervaring / gevoel met de fiets speelt me op dit deel parten. Kunnen jullie een duit in het zakje doen voor me? :tong
Je ketting is te lang.
Haal er om te beginnen eens 2 schakels tussenuit.
De foto's van Pinkbike kan je aanhouden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

ik zie geen plaatjes. Alleen de voorbeeldjes van pinkbike.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: za 29 augustus 2020, 15:08
Flummox schreef: za 29 augustus 2020, 09:56 YouTube staat vol met filmpjes over kettingen op maat maken, vervangen en alle stappen daartussen. Ik kan echter maar heel weining vinden over controle van het eindresultaat. Een korte blik op de ketting moet zo voelen, de derailleur mag niet teveel naar achter/voren, voel de spanning oid.

De enige die ik heb kunnen vinden is een post uit 2012 van pinbike. Met links goed en rechts niet goed:
Afbeelding
Artike: https://www.pinkbike.com/news/Tech-Tues ... -2012.html

Bij mij ziet het er als onderstaand uit. De derailleur hangt echt in zijn max, de ketting voelt wel okish. Niet helemaal slap maar met een beetje drukken gaat hij op de kleinste stand tegen het frame

Afbeelding
Afbeelding

Ik neig naar 2 schakels eruit halen, zodat de derailleur meer spanning op de ketting kan houden. Ik lees overal echter ook dat een te krappe ketting funest is voor de aandrijflijn. Mijn gebrek aan ervaring / gevoel met de fiets speelt me op dit deel parten. Kunnen jullie een duit in het zakje doen voor me? :tong
Je ketting is te lang.
Haal er om te beginnen eens 2 schakels tussenuit.
De foto's van Pinkbike kan je aanhouden.
De plaatjes van Pinkbike gaan niet meer op met de nieuwe 12 speed groepen van Shimano. Daar moet de derrie “hoog” zitten op het kleinste kransje zoals op het rechter plaatje.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Simpel genoeg, op het kleine kransje hangt de ketting echt te slap, cq staat de derailleurkooi te ver omhoog. En op de foto waar de ketting op het grootste kransje ligt kan de derailleur nog makkelijk wat strakker getrokken worden.

Ergo: setje schakels er tussenuit.
Waarschijnlijk is het dan ook meteen prima.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie