Ketting geknipt, maar nu loopt derailleur vast in cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Afbeelding

Hoe ziet dat er zo uit? :-D

Het was een lastigere operatie dan ik had gedacht. De cassette vervangen ging redelijk gemakkelijk en de nieuwe versnellingskabel ook, maar het afstellen was een boel werk. Wat me is opgevallen:

1. Ik heb verschillende filmpjes gekeken van het vervangen van een versnellingskabel in de GX shifter, daar gaven ze allemaal aan dat je wat moet pielen om het kopje onder de veer vandaan te krijgen. Bij mij zat hij volledig los, hij schuift vrij onder de schakelveer door. Is dat een issue?
2. De L limit screw gaat nu veel verder naar binnen. Ik miste een volledige versnelling, hij ratelde al op het 11e blad. Is dit normaal? Ik had niet zo'n grote afwijking verwacht.
3. Ik had veel problemen met het fine-tunen van de versnellingen. Ik heb de kabel een paar keer opnieuw los & vast gemaakt om de boel te resetten. Met de barrel adjuster 2 volle slagen voor het vastmaken kwam ik steeds net niet uit met afstellen. Liep hij op de kleine blaadjes geweldig, wilde hij de grootste blad niet lekker pakken. Bijdraaien en wilde de kleinste bladen niet meer met 1 klik opschakelen. Is dit het lot van het de eerste keer doen, of heb ik een truukje gemist?
4. 1 setje spaken liep tegen de derailleurkooi als hij op het grootste blad stond. Ik heb dit eruit kunnen draaien door de spaken wat strakker te zetten, daar zat veel speling op. Geen idee of dat komt van het 'geweld' gebruikt om de cassette los te draaien of dat het met punt 2 verband houdt.

Hoe zijn dergelijke operaties jullie vergaan?

Al met al lekker in de weer geweest. Hij loopt nu soepel en kijk uit om hem van het weekend in het bos los te laten. De oval is veelbelovend, kijk er naar uit om die serieus aan de tand te voelen. :D
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ziet er netjes uit. Wellicht kunnen er nog wel twee schakels uit, maar niks om je druk over te maken.
Flummox schreef: di 1 september 2020, 08:423. Ik had veel problemen met het fine-tunen van de versnellingen. Ik heb de kabel een paar keer opnieuw los & vast gemaakt om de boel te resetten. Met de barrel adjuster 2 volle slagen voor het vastmaken kwam ik steeds net niet uit met afstellen. Liep hij op de kleine blaadjes geweldig, wilde hij de grootste blad niet lekker pakken. Bijdraaien en wilde de kleinste bladen niet meer met 1 klik opschakelen. Is dit het lot van het de eerste keer doen, of heb ik een truukje gemist?
Heb je de derailleurpad gericht?
Vorsprung durch Pedantik.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik heb de derailleurpad niet gericht, maar wel bekeken. Ik zag geen beschadigingen en hij lijkt mooi recht, dus ik ben daar verder afgebleven. Wat me wel opviel is dat de derailleur niet goed vastgedraaid zat, ik kon hem nog makkelijk een kwart slag geven zonder echt kracht te zetten.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Een derailleur Pad kun je niet op het oog richten,
daar heb je echt een tooltje voor nodig.

Ik heb er te zijner tijd zelf eentje gemaakt van een oude derailleur bout wat ringen en een aluminium kokerprofiel.

Als je daar aan gaat zitten kun je wel overnieuw beginnen. Maar dan heb je ook wel echt alles afgesteld :-q
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Thanks! Maar waarom zou ik dat doen? Er zijn geen fysieke beschadigingen en hij is niet gevallen. Hij schakelt nu weer goed, ik voel er niet zoveel voor om dingen te gaan verbuigen op dit moment.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Ik kan je uit ervaring vertellen dat je een verbogen pad niet altijd met het blote oog waarneemt. Mijn derailleur liep ook niet meer lekker nadat ik er op vakantie een steen of tak tegen aan hebt gehad. Ketting liep van het grote blad. In de bergen en adhv youtube derailleur opnieuw afgesteld, maar kreeg hem niet helemaal goed getuned. Onlangs naar de fietsenmaker. Die had zo'n tool om het pad te controleren. En ja hoor. Behoorlijke afwijking wat gelijk mijn klacht beantwoordde. Hij heeft hem recht gebogen. Was van die dunne pads gewend, maar op de Kona zit echt een enorm dik blok. Blijkbaar toch verbogen. Gelijk maar een nieuwe besteld.

Lang verhaal kort, helemaals als je de historie niet goed kent, laat je pad even controleren. Anders blijf je bezig.
Laatst gewijzigd door balboa op di 1 september 2020, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Derailleurpad kan ook verbuigen als je ketting te kort is als je bijvoorbeeld groot groot hebt geschakeld.

Dan zal je verder ook geen beschadigingen zien maar is die toch krom.

Je fiets een keer tegen een paaltje aan parkeren kan ook al funest zijn voor sommige Pads :lol:
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ok helder! Ik ga er induiken.

Maar ergens blijft er een stemmetje dat zegt dat met de oude cassette en kabels het afstellen geen enkel probleem was, dat heb ik meermaals gedaan. Nu heb ik alles vervangen en treden dit soort dingen op, dat ligt gevoelsmatig eerder bij mijn acties dan een frame onderdeel. :tong
Knakworstkweker

Patrick_V schreef: di 1 september 2020, 13:01 Derailleurpad kan ook verbuigen als je ketting te kort is als je bijvoorbeeld groot groot hebt geschakeld.

Dan zal je verder ook geen beschadigingen zien maar is die toch krom.

Je fiets een keer tegen een paaltje aan parkeren kan ook al funest zijn voor sommige Pads :lol:
omwaaien en op de derrie vallen was bij mij al genoeg...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het derailleurpatje is gemaakt om mee te geven zodat de derailleur heel blijft.
Of dit een zinvolle feature is, valt te betwisten, maar voorlopig geven ze dus mee als er "iets" gebeurt.
Dus controleren kan geen kwaad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Controleren kan nooit kwaad, maar als die pad scheef is kreeg hij hem nooit strak schakelend. Bovendien zegt niks dat de kooi recht is :lol:
Flummox schreef: di 1 september 2020, 08:42 1. Ik heb verschillende filmpjes gekeken van het vervangen van een versnellingskabel in de GX shifter, daar gaven ze allemaal aan dat je wat moet pielen om het kopje onder de veer vandaan te krijgen. Bij mij zat hij volledig los, hij schuift vrij onder de schakelveer door. Is dat een issue?
Nee, soms is het pielen, soms niet. Als je de kabel van achteruit terug duwt is het eigenlijk zelden pielen..
2. De L limit screw gaat nu veel verder naar binnen. Ik miste een volledige versnelling, hij ratelde al op het 11e blad. Is dit normaal? Ik had niet zo'n grote afwijking verwacht.
Door het punt "de derailleur zat los" wat je later zegt is het normaal..
3. Ik had veel problemen met het fine-tunen van de versnellingen. Ik heb de kabel een paar keer opnieuw los & vast gemaakt om de boel te resetten. Met de barrel adjuster 2 volle slagen voor het vastmaken kwam ik steeds net niet uit met afstellen. Liep hij op de kleine blaadjes geweldig, wilde hij de grootste blad niet lekker pakken. Bijdraaien en wilde de kleinste bladen niet meer met 1 klik opschakelen. Is dit het lot van het de eerste keer doen, of heb ik een truukje gemist?
Met eagle is het me nooit beter vergaan dan dit...
4. 1 setje spaken liep tegen de derailleurkooi als hij op het grootste blad stond. Ik heb dit eruit kunnen draaien door de spaken wat strakker te zetten, daar zat veel speling op. Geen idee of dat komt van het 'geweld' gebruikt om de cassette los te draaien of dat het met punt 2 verband houdt.
Wow! Je zegt dat je spaken los zaten? Dat is echt niet goed. Klinken je spaken nu wel gespannen als je ze ploinkt? Is je wiel nog wel recht? Dit houdt niet met andere punten verband maar is denk ik wel weer iets met deze fiets..
Flummox schreef: di 1 september 2020, 09:00 Ik heb de derailleurpad niet gericht, maar wel bekeken. Ik zag geen beschadigingen en hij lijkt mooi recht, dus ik ben daar verder afgebleven. Wat me wel opviel is dat de derailleur niet goed vastgedraaid zat, ik kon hem nog makkelijk een kwart slag geven zonder echt kracht te zetten.
Als je geen kracht hebt gezet is hij morgen weer los!
Dit is een bekend probleem met eagle derailleurs, ik ken er een bij wie de fietsenmaker het nooit gefixed krijgt en het elke paar ritten raak is. SRAM zegt geen loctite, ik doe het toch, dus ik heb er geen last van. 8NM er op en een beetje loctite. Als je derailleur een beetje los is dan heeft het afstellen geen enkele zin meer. Hij zal dan meer naar de kleine bladen gaan lopen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat een toestand.
Controleer meteen alles aan deze fiets.
Er zal vast nog wel meer los zitten...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 2 september 2020, 07:35 Wat een toestand.
Controleer meteen alles aan deze fiets.
Er zal vast nog wel meer los zitten...
Inderdaad..
Waar woke is, is vuur
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 2 september 2020, 07:35 Wat een toestand.
Controleer meteen alles aan deze fiets.
Er zal vast nog wel meer los zitten...
Tell me about it, op de voorvork na is er geen enkel onderdeel meer dat ik niet heb gecontroleerd/gevet/vervangen sinds ik de fiets in mijn bezit heb. :o

De spaken voelen nu allemaal weer vast en ploinken hetzelfde, wiel lijkt recht te lopen en draait vrij. Dubieus is het zeker...
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

@makkelijk

Op mijn xx1 eagle derrie staat zelfs11 Nm
Plaats reactie