Protest tegen MTB routes toegenomen?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik las dit vanochtend op Nu.nl. Ben benieuwd naar wat de gevolgen zullen zijn https://www.nu.nl/binnenland/6075720/bo ... atuur.html.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

was soms echt niet in orde
Ik word hier zo moe van vandaag de dag. En gelijk weer een front-page artikel op Nu.nl. Wat een ongekende hype nieuws, clickbait cultuur leven we toch in tegenwoordig. En maar klagen klagen klagen. Ik lees zo weinig mogelijk nieuws tegenwoordig. Koppen van artikelen vaak zo ontzettend overdreven als je al met al de inhoud leest.

Als er geen mens in het bos kwam en op zijn zolderkamer zat hele dagen was het ook weer niet goed, komen we te weinig buiten. Enz. enz. enz.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Blijkt wel, uit dit artikel, dat de tegenstanders van mtb-routes er een grote zooi van maken. Met kuilen, spijkers/punaises, ijzerdraden e.d..
Zelf zijn ze dus erger dan daar waar ze zich tegen verzetten. :roll:

Maar met die corona-crisis, thuisblijven, contactvermijden nemen de klagers wel de overhand, want ineens tijd genoeg om te klagen. Dat valt mij wel op.

Ik vind dat ze wandelaars moeten verbieden, die verblijven te lang in een gebied waardoor dieren langer verstoord worden. Door ons schrikken ze misschien wat erger, maar wij zijn ook weer snel weg. Wandelaars verblijven langer in 1 gebiedje met al hun geluid en geuren. :winkie:
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Uit een ander draadje: https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... -de-natuur

Vanavond om 22:15 op de NCRV
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het Coronajaar heeft een heel grote invloed op het bezoek aan onze 9 routes op de Heuvelrug. Het is ontegenzeggelijk veel en veel drukker. De drukste dag ooit was 'vierde Kerstdag 2018', maar is nu overtroffen door een superdrukke dinsdag in de zomervakantie. We hebben heel veel nieuwe fietsers gezien op van alles wat twee wielen en 'trappers' heeft. We treffen enorm veel troep in het bos aan. Ik neem zelf altijd een plastic zak (model pedaalemmer á 20ltr) mee als ik met de hond ga wandelen. Die krijg ik regelmatig vol (lees die zin effe twee keer en help mee met opruimen).

Het aantal échte conflicten valt tot nu toe mee. Niet alle klachten bereiken de collectieve brievenbus van "MTB Heuvelrug", maar het aantal klachten dat bij ons komt is wel een indicatie. Tot nu toe dit jaar éen van een mevrouw die in éen van de losloopgebieden met de hond aan het wandelen was en terecht bezwaar maakte dat ze uitgescholden door mtb-ers op een plek waar de route door het losloopgebied gaat.

Er zijn wel veel meer fietsers zonder helm.

Wat kun jij doen?
Alles waar je zelf geen invloed op hebt laten gaan, negeren en vergeten. Voor de rest je eigen verantwoordelijkheid nemen. Je doet onze gemeenschap en de natuur een enorm plezier als je een keer een paar stukken afval meeneemt

Afbeelding
Hmm, Maaltijdsalade kipketjap eten op de MTB-route
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Meer fietsers op de Heuvelrug zonder helm?
Dat lijkt mij niet echt te leiden tot overlast naar anderen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Geralt schreef: ma 7 september 2020, 11:36 Meer fietsers op de Heuvelrug zonder helm?
Dat lijkt mij niet echt te leiden tot overlast naar anderen...
Nou, mij stoort het anders best. Is ook een soort overlast :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Geralt schreef: ma 7 september 2020, 11:36 Meer fietsers op de Heuvelrug zonder helm?
Dat lijkt mij niet echt te leiden tot overlast naar anderen...
Tijdens de lockdown-periode toen de samenleving het risico liep dat de ziekenhuizen overbelast zouden kunnen raken, vonden we het geen goed idee om meer mensen zonder helm en zonder ervaring door het bos te laten toeren.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Hoe zie je dat voor je, Bert? :~

Dat ik vanuit de Randstad met een vuilniszak aan het stuur gaat biken, en elke 100 mtr moet afstappen?
Voor wandelaars toch veel eenvoudiger? Misschien die aanspreken, ik denk dat "wij" amper wat vuil achterlaten. Op bidons na, maar dat gebeurt onbewust.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Groene Boa's

Die zijn een graadje erger dan de blauwe boa's. De veelvoorkomende grijze boa's heb je meestal geen last van.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Giant-E schreef: ma 7 september 2020, 11:50 Hoe zie je dat voor je, Bert? :~

Dat ik vanuit de Randstad met een vuilniszak aan het stuur gaat biken, en elke 100 mtr moet afstappen?
Voor wandelaars toch veel eenvoudiger? Misschien die aanspreken, ik denk dat "wij" amper wat vuil achterlaten. Op bidons na, maar dat gebeurt onbewust.
Ik begin daar een beetje aan te twijfelen - ik zie namelijk ook best veel gelletjes en andere sporthap-verpakkinkjes langs de routes. Die komen niet van wandelaars, en trailrunners kom ik nagenoeg niet tegen. Steeds meer plastic flesjes ook, we zaten ons laatst af te vragen of dat iets door meer verhuur van bikes komt, en dat de verhuurder iets aan de huurder meegeeft ofzo. Geen idee, maar we zien wel meer groepen met sportschoentjes aan. MTB-profiling.... :-{
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Deels ben ik het er wel mee eens, tegenwoordig wil elke sportieve gemeente een MTB route hebben want dat is “hip” vraag is of het ook nodig is.
In 5jaar tijd is het aantal routes op mtb.nl van ongeveer 100 naar 225 gegaan :o
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Geralt schreef: ma 7 september 2020, 11:36 Meer fietsers op de Heuvelrug zonder helm?
Dat lijkt mij niet echt te leiden tot overlast naar anderen...
Wel voor de mensen die daar weer over moeten gaan klagen. Meer facebook berichtjes, etc ,etc :winkie:
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Singletrack Sundays schreef: ma 7 september 2020, 11:56 Deels ben ik het er wel mee eens, tegenwoordig wil elke sportieve gemeente een MTB route hebben want dat is “hip” vraag is of het ook nodig is.
In 5jaar tijd is het aantal routes op mtb.nl van ongeveer 100 naar 225 gegaan :o
Argumentatie kan je zowel voor als tegen voeren. Deels zijn route's nodig omdat het alternatief afsluiting/uitsluiting is. Anderzijds trekken de route's ook meer mensen aan, wat problematisch wordt als het (te) druk is.

Persoonlijk vind ik de situatie op bijv. Ede (met name in de winter) of Amerongen (woensdagavond om 20:30, om maar wat te noemen) ronduit absurd, qua drukte. Maar dat is Nederland: weinig groene openbare ruimte en een hele andere buitensportcultuur dat in sommige andere landen. Als ik me er te veel aan stoor verhuis ik wel weer eens :wink:
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Giant-E schreef: ma 7 september 2020, 11:50 Hoe zie je dat voor je, Bert? :~

Dat ik vanuit de Randstad met een vuilniszak aan het stuur gaat biken, en elke 100 mtr moet afstappen?
Voor wandelaars toch veel eenvoudiger? Misschien die aanspreken, ik denk dat "wij" amper wat vuil achterlaten. Op bidons na, maar dat gebeurt onbewust.
Alles wat op de routes ligt, is in prinicipe 'van ons'. Als je opruimen niet voor je ziet, moet je mijn oproep gewoon aan je voorbij laten gaan. Niets is verplicht

Mijn oogst van vorige week: bidons, plastic flesjes, verpakkingen van repen, slippers, achterlichtjes, batterijen, reflectoren, spatbord, autosleutel, multitool, bandenlichters, blikjes, snelbinder, tiewraps, slippers, verpakkingsplastic. Meeste niet met opzet weggegooid

Afbeelding
Afbeelding
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie