Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bram87 schreef: di 18 augustus 2020, 09:33 dat is niet correct, sinds een paar weken is die rode lus ook een rondje dat weer bij de brandtoren uitkomt. Ik denk dat je een bordje hebt gemist. Toen je op het fietspad terecht kwam staat er een bordje naar links, en dan onderaan bij de weg een bordje rechts omhoog. Je fietst dan weer naar boven, boven camping Beekhuizen langs en via de Emma pyramide weer naar de brandtoren. Maar je had inderdaad beter bij Beekhuizen kunnen starten OF na het bruggetje over het hek groen kunnen gaan volgen ipv rood
IS dit een rondje over het fietspad terug of is dat een nieuwe trail?
Kon het toen op het kaartje niet goed zien.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

zie de berichten daaronder...loopt over bestaande (oude mtb) paden en vanaf de emma pyramide ongeveer over het fietspad. Vind het pad langs camping Beekhuizen wel mooi, mooi uitzicht over de dennen in het dal. Maar weinig technisch.
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Gisteren ook voor het eerst gefietst. Kwam in de hoek van Coldenhove ook een rode trail tegen waarbij het einde met rode vlaggetjes was afgezet. Deze is echter niet terug te vinden op mtb-Veluwe of op mtbroutes. Is deze in aanbouw? Of afgesloten? En zijn de rode vlaggetjes om aan te geven dat je niet mag fietsen of om te voorkomen dat je er de verkeerde kant in rijdt?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bram87 schreef: do 20 augustus 2020, 11:13 zie de berichten daaronder...loopt over bestaande (oude mtb) paden en vanaf de emma pyramide ongeveer over het fietspad. Vind het pad langs camping Beekhuizen wel mooi, mooi uitzicht over de dennen in het dal. Maar weinig technisch.
Dankje, werd me allemaal niet geheel duidelijk. Ik kom ook te weinig op dit stukje Veluwe omdat je hier helaas niet mag exploren.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

in het stukje tussen de Emma pyramide en de Schelmseweg/A12 ligt het Rozendaalse bos, van SBB. Daar liggen veel mooie trails en is het volgens mij redelijk geaccepteerd. Vanaf daar kun je ook bijvoorbeeld via de bossen rond het Openluchtmuseum en de Zoo doorsteken naar de route van Ede en/of Oosterbeek.
MarianneW
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 11:48
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.7 en Cannondale Flash C3

Arson schreef: do 20 augustus 2020, 16:18 Gisteren ook voor het eerst gefietst. Kwam in de hoek van Coldenhove ook een rode trail tegen waarbij het einde met rode vlaggetjes was afgezet. Deze is echter niet terug te vinden op mtb-Veluwe of op mtbroutes. Is deze in aanbouw? Of afgesloten? En zijn de rode vlaggetjes om aan te geven dat je niet mag fietsen of om te voorkomen dat je er de verkeerde kant in rijdt?
Die rode vlaggetjes zijn mij ook niet duidelijk. Wellicht als aanduiding dat er wordt gewerkt aan die trail. Als je niet op een trail mag wordt dat aangegeven met rood/witte linten en bordjes. Dat is direct goed duidelijk. Ik ben wel doorgefietst, ook omdat er overal al rode pijlen staan. En er wordt inderdaad nog volop gewerkt maar wat er ligt is behoorlijk technisch en pittig.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bram87 schreef: vr 21 augustus 2020, 10:08 in het stukje tussen de Emma pyramide en de Schelmseweg/A12 ligt het Rozendaalse bos, van SBB. Daar liggen veel mooie trails en is het volgens mij redelijk geaccepteerd. Vanaf daar kun je ook bijvoorbeeld via de bossen rond het Openluchtmuseum en de Zoo doorsteken naar de route van Ede en/of Oosterbeek.
Dankje. Zal daar eens een keer gaan rondneuzen.
Gebruikersavatar
LFBB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 18 augustus 2020, 21:24

MarianneW schreef: vr 21 augustus 2020, 12:43
Arson schreef: do 20 augustus 2020, 16:18 Gisteren ook voor het eerst gefietst. Kwam in de hoek van Coldenhove ook een rode trail tegen waarbij het einde met rode vlaggetjes was afgezet. Deze is echter niet terug te vinden op mtb-Veluwe of op mtbroutes. Is deze in aanbouw? Of afgesloten? En zijn de rode vlaggetjes om aan te geven dat je niet mag fietsen of om te voorkomen dat je er de verkeerde kant in rijdt?
Die rode vlaggetjes zijn mij ook niet duidelijk. Wellicht als aanduiding dat er wordt gewerkt aan die trail. Als je niet op een trail mag wordt dat aangegeven met rood/witte linten en bordjes. Dat is direct goed duidelijk. Ik ben wel doorgefietst, ook omdat er overal al rode pijlen staan. En er wordt inderdaad nog volop gewerkt maar wat er ligt is behoorlijk technisch en pittig.
Onze conclusie was een week of 2 geleden toen we daar op vakantie waren dat het te zanderig/droog was aan de oostkant van het hek. Het stukje aan de westkant leek ook nog in aanleg. Overigens werd je langs de afzetting aan de oostkant geleid om vervolgens het weer op te pikken. Draaien en keren op de vierkante mm, maar wel op een leuke manier.

Op dit stuk viel ook het oneindige gehobbel niet op dat je wel veel aantrof op de door het bos geschraapte (?) single trail rechte stukken.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

gister weer een flink deel gereden van de route. Ligt er heel mooi bij momenteel.
Onderaan de Granny Trail lag een drop, deze is aangepast en nu zijn het er twee, en is er ook een chickenrun naast gemaakt. En als dat alsnog teveel van het goede is kun je de switchbacks nemen.
Op het rode lusje op de Schietberg zijn op meerdere plekken traptreden gemaakt om erosie tegen te gaan. Maakt het best een tricky paadje maar heel gaaf om te rijden. Het eerste deel na het klaphek is wel mooi geërodeerd en daar liggen veel wortels bloot. Dat is dus een mooi pad 'oude stijl' aan het worden. De jumps/minitafels in het diepste deel vind ik persoonlijk nog steeds erg kort, ik overschiet ze ruim.
Dinandino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 14:16

Gisteren voor het eerst gereden op de route tijdens mijn vakantie in Coldenhove en enorm genoten. Complimenten voor de trail-bouwers en onderhouders. Ik heb nog nooit de "oude" route gefietst dus geen mening of die nu beter of slechter was, maar de huidige route is zeker de moeite waard.

Vanaf het vakantiepark in Coldenhove tegen de klok in over de groene route gegaan. De "Calibrator shortcut" genomen en daarna het rondje afgemaakt inclusief alle rode extra lussen.

Tijdens het fietsen vielen me wel een paar dingen op.

1) Bij de "Egyptian Emma/Granny" zag ik twee mensen die volgens mij voor het eerst op een MTB zaten en het parcours de heuvel up was duidelijk te moeilijk voor hun. Toen ik vroeg waarom ze hier begonnen waren bleek dat ze in Velp de MTB's gehuurd hadden en dus hier maar begonnen waren. Door deze moeilijke start waren ze toch wel wat sceptisch geworden en dat vind ik jammer, dus daarom vroeg ik mij af.
A) Kan er hier bij de parkeerplaats niet iets van een bordje komen dat beginnelingen misschien beter het normale fietspad omhoog kunnen pakken en dan beginnen met de route?
B) Waarom heeft de verhuurder hun niet beter ingelicht over route opties die passen bij hun MTB niveau?
Begrijp me niet verkeerd, de route is prima en hoeft van mij niet makkelijker. Maar ik denk dat deze (en anderen mensen die een MTB huren in Velp) veel meer plezier hebben als ze iets rustiger konden beginnen.

2) Op de paden ben ik redelijk veel wandelaars tegen gekomen. Sommige paden zijn heel duidelijk gedeelde paden, maar sommige leken mij wel heel specifiek. Bij de meeste wandelaars remde ik iets af en gingen zij ruim aan de kant en het vormde absoluut geen probleem. Maar bij de track tussen de parkeerplaats van de "Posbank" en "Koepel Kaap" kwam ik een echtpaar met hond tegen. Zij waren van mening dat ik moest gaan stilstaan naast het pad om ze te laten passeren. Aangezien aan het begin van deze trail een pas op "MTB-trail" bord stond dacht ik dat het een MTB-only trail zou zijn en had ik dus op meer begrip van de wandelaars gehoopt. Zij waren van mening dat het in ieder geval ook een wandelpad was.

3) Bij Coldenhove stond nog een rode track uitgepeild die ik op geen enkele website of kaart ben tegengekomen. Een deel hiervan leek ook met lint afgezet te zijn, maar een ander deel stond netjes aangegeven en heb ik dus ook maar gereden. Hier was het echt gedraai op de vierkante meter, maar ik vond het wel heel gaaf. Komt er nog een update van de kaart want dit deel kan ik ieder aanraden.

4) Morgen of overmorgen ga ik weer op pad, iemand nog route suggesties over paden die ik absoluut nog moet proberen?

Edit: Strava link
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dinandino schreef: ma 7 september 2020, 14:35 Gisteren voor het eerst gereden op de route tijdens mijn vakantie in Coldenhove en enorm genoten. Complimenten voor de trail-bouwers en onderhouders. Ik heb nog nooit de "oude" route gefietst dus geen mening of die nu beter of slechter was, maar de huidige route is zeker de moeite waard.

Vanaf het vakantiepark in Coldenhove tegen de klok in over de groene route gegaan. De "Calibrator shortcut" genomen en daarna het rondje afgemaakt inclusief alle rode extra lussen.

Tijdens het fietsen vielen me wel een paar dingen op.

1) Bij de "Egyptian Emma/Granny" zag ik twee mensen die volgens mij voor het eerst op een MTB zaten en het parcours de heuvel up was duidelijk te moeilijk voor hun. Toen ik vroeg waarom ze hier begonnen waren bleek dat ze in Velp de MTB's gehuurd hadden en dus hier maar begonnen waren. Door deze moeilijke start waren ze toch wel wat sceptisch geworden en dat vind ik jammer, dus daarom vroeg ik mij af.
A) Kan er hier bij de parkeerplaats niet iets van een bordje komen dat beginnelingen misschien beter het normale fietspad omhoog kunnen pakken en dan beginnen met de route?
B) Waarom heeft de verhuurder hun niet beter ingelicht over route opties die passen bij hun MTB niveau?
Begrijp me niet verkeerd, de route is prima en hoeft van mij niet makkelijker. Maar ik denk dat deze (en anderen mensen die een MTB huren in Velp) veel meer plezier hebben als ze iets rustiger konden beginnen.

2) Op de paden ben ik redelijk veel wandelaars tegen gekomen. Sommige paden zijn heel duidelijk gedeelde paden, maar sommige leken mij wel heel specifiek. Bij de meeste wandelaars remde ik iets af en gingen zij ruim aan de kant en het vormde absoluut geen probleem. Maar bij de track tussen de parkeerplaats van de "Posbank" en "Koepel Kaap" kwam ik een echtpaar met hond tegen. Zij waren van mening dat ik moest gaan stilstaan naast het pad om ze te laten passeren. Aangezien aan het begin van deze trail een pas op "MTB-trail" bord stond dacht ik dat het een MTB-only trail zou zijn en had ik dus op meer begrip van de wandelaars gehoopt. Zij waren van mening dat het in ieder geval ook een wandelpad was.

3) Bij Coldenhove stond nog een rode track uitgepeild die ik op geen enkele website of kaart ben tegengekomen. Een deel hiervan leek ook met lint afgezet te zijn, maar een ander deel stond netjes aangegeven en heb ik dus ook maar gereden. Hier was het echt gedraai op de vierkante meter, maar ik vond het wel heel gaaf. Komt er nog een update van de kaart want dit deel kan ik ieder aanraden.

4) Morgen of overmorgen ga ik weer op pad, iemand nog route suggesties over paden die ik absoluut nog moet proberen?

Edit: Strava link
1: Dit kan ik wel beamen, maar het hele stijle stuk is niet onwijs lang. Zeker geen leuke start maar wel de enige start om de kunnen beginnen met de route. Vanuit Velp bij de Brandtoren komen (einde rode lus) is lastiger uit te leggen denk (of dat gewoon het fietspad verder volgen waar de MTB route start met die 5-6tal switchbacks?

2: Vanaf de parkeerplaats bij het restaurant loop je eigenlijk zo de route op zonder een bordje te zien. Kans is dat de mensen dat over het hoofd hebben gezien maar het komt helaas nog te veel voor dat ze zonder na te denken de route oplopen.

3: Mij is verteld dat dat een stuk is wat aangelegd is door de Eerbeekse MTB vereniging Last Gear maar ook prima aansluit op de route. HEt noordelijke stuk is het leukste met wat drops, het zuidelijke meer mul.

4: Ik woon sinds maart in Eerbeek (altijd naar Coldenhoven op vakantie geweest en hierdoor naar Eerbeek verhuist, ook vanwege een nieuwe baan in Arnhem) en het deel van de Gelders Landschap en Kasteelen is erg leuk om op de bonnefooi te bezoeken. Eigenlijk alles links/boven van Coldenhove (Silvense heide en Loenermark) en naar boven naar de waterval van Loenen is vrij te rijden met de fiets (hier en daar een stukje niet maar dat zie je aan bordjes in het bos). Ik kan me makkelijk een middag vermaken door bij Coldenhove het bos in te rijden, via de heide', door naar het noordoosten voorbij Loenen en dan oversteken naar de waterval om binnendoor via Loenen weer in Eerbeek te komen.


Edit: Ik zie nu je stravalink, je hebt een deel overgeslagen over de Loenermark. Dat is ook zeker een mooi stuk maar qua hoogtemeters niet te vergelijken met het zuidelijk deel wat je nu hebt gepakt. Hier heb je de hele route, het bovenste oranje stuk heb je niet meegenomen: https://www.mtbroutes.nl/gelderland/rheden
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ik zou vooral de rode lusjes "Niner-trail" en "Fortune-Cookie" gaan rijden. Dus probeer als je de groene route rijdt zoveel mogelijk uitstapjes te maken naar de rode lussen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ook even kort reageren:

1. ik weet niet of bordjes veel gaan helpen, de vraag is of die gelezen worden. Omdat de route nog niet helemaalklaar is zijn er nog geen definitieve kaartjes. Die zullen er komen, is voor de verhuurders dan ook makkelijker om mee te geven enz.
2. Echt verbieden voor wandelaars kunnen we niet, maar die bordjes MTB only zouden voldoende moeten zijn. Met zulke mensen kun je de discussie ook niet aan. Misschien ben ik gister dezelfde tegengekomen, ik heb ook een gezin aangesproken wat midden op een supersnelle singletrack denneappels aan het rapen was. Ik zei dat het een beetje een gevaarlijke plek was, dat ik wel wil uitkijken dat dat in een onoverzichtelijke bocht waar je al gauw 35+ fietst lastig is.. "Fiets lekker door". Prima.
3. Dat stukje is nog niet klaar, er mag nu niet gegraven worden maar wordt later afgemaakt. Trainings/kidsrondje van Last Gear idd
4. idd kiezen: rood/afdalen/techniek of juist naar het noorden de natuur in.
NielsW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 18:00
Mijn mountainbike: Kona Honzo (2021)

Zeker op de drukke momenten zijn er geregeld mensen op de trails, lopen honden los waar het niet mag en fietsen er mtb-ers op paden waar het niet mag. Mijn ervaring is wel dat het over het algemeen behoorlijk rustig is en meevalt met de mensen die de bordjes niet goed genoeg hebben kunnen vinden of lezen. Rustig aanspreken helpt mensen vaak op weg, maar dat helpt niet bij degenen die de bordjes niet willen lezen.

leuke stukjes die je hebt gemist zijn wat mij betreft ook nog het andere deel van de bloemersweg,, dus vanaf de tunnekesweg. Je kan dan ook het deel richting Rheden de andere kant op rijden. En de volledigr plaggenronde zou ik zeker eens doen. Daar mis je in mijn ogen de leukste kant (segmentje 'nieuwe singletrack' op strava). Mooi rondje om binnen een uur vanuit Coldenhove vlak na zonsopgang of voor zonsondergang te maken bijvoorbeeld. Kijk dan wel uit voor de zwijnen, die vallen in de categorie niet borden lezen!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Gisteravond bij De Monitor (KRO-NCRV) een mooie reportage over de natuur vs. verschillende gebruikersgroepen in het bos, met beelden van de MTB route Rheden
https://demonitor.kro-ncrv.nl/uitzendin ... -de-natuur
Plaats reactie