Protest tegen MTB routes toegenomen?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Deze discussies zullen nooit stoppen. Een paar asocialen in elke groep gebruikers zullen het blijven verpesten voor anderen. Het is wel zo dat de kleinere groepen; ruiters en mountainbikers er directer op aangesproken worden dan de 'wandelaar'.

Op zich wel logisch want die groepen hebben vaak overleg en directe lijnen met landeigenaren en instanties als Staatsbosbeheer over routes etc. Overige recreanten in het bos zoals wandelaars (met kind, zonder kind, met hond, zonder hond, etc) zijn niet aanspreekbaar via een vereniging of belangengroep en voor deze groep is ook het 'chantagemiddel' dan sluiten we toch de route niet te gebruiken.

Toch blijft het structureel scheiden van deze drie groepen gebruikers de beste oplossing in mijn ogen. Ik reken mijzelf tot ervaringsdeskundige van alle drie de groepen. Ben af en toe ruiter, rijdt regelmatig op de MTB en wandel met gezin ook door het bos. Combineren van deze zaken paden blijft altijd een spanningsveld opleveren door de toegenomen drukte.

Afgelopen zondag nog maar eens gezien wat voor ongemakken er zich voordoen op een mooie zondagmiddag. Een breed glooiend fietspad met grind en bosgrond als ondergrond waar ook een MTB route overheen loopt. Het is hier vlakbij mijn huis en ik koos er bewust voor om er overheen te rijden om op het gemakje warm te worden (normaal vermijd ik dit stuk altijd). Wat kom je dan zoal tegen:

1. Wandelaars met kinderen en honden aan de linkse en rechtse kant van het fietspad in beide richtingen. Jazeker het mag maar het is zo ontzettend onhandig. Waarom kies je er nu voor om op het enige doorgaande fietspad te gaan lopen terwijl werkelijk het hele bos eromheen alleen maar wandelpaden bevat, en dat zijn er veel!

2. Gewone fietsers; inhalen van wandelaars aan hun kant van het fietspad, eentje tikte mijn stuur aan terwijl ik al achter andere fietsers reed die ook helemaal moesten uitwijken. Wat voor fietsers? gewoon een familie ouders, grootouders, kinderen ze stampten gewoon door.

3. Bejaarde e-bikers; kwam slingerend op mij en mijn voorganger (een gewone fietser) af gereden op een stukje wat net wat meer omhoog liep. Deze mevrouw kwam gewoon niet boven en reed harkend en heel het fietspad gebruikend alsof het tegen de 20% omhoog ging naar 'boven'. Met een e-bike een tandje bijzetten ben je zo boven maar het lukte dus gewoon niet. Haar twee e-bikende vriendinnen erachter waren al afgestapt om te gaan lopen. Kan gebeuren natuurlijk, niks mis mee maar het gebeurd.

4. Sportfietsers Race/MTB die hard gingen: niet gezien die vermijden deze route zoals ik dat normaal gesproken ook doe.

5.Sportfietsers Race/MTB die met de stroom meegingen: een paar waaronder ikzelf uiteraard. Meerijden in stroom, bellen bij inhalen geen gekke dingen gedaan. En toch merk ik dat je als MTB'er (in mijn geval, breed stuur, fel gekleurde baggy kleding, grote helm, grote bril) al veel ontzag en soms angst of stress afdwingt vanwege je voorkomen. Mensen schrikken sneller van je zonder dat het toe te schrijven is aan je rijstijl. Dan kun je stoppen en praten en weet ik wat nog meer maar de primaire reactie blijft gewoon schrikken.

Wat mij betreft scheiden die groepen en door duidelijke tekens/borden/ondergrond profiel ervoor zorgen dat iedere gebruiker weet op wat voor pad hij/zij zich bevindt. Daarna is het aan ons aller gezonde verstand en verantwoordelijkheidsgevoel om met situaties om te gaan. Overigens ben ik nauwelijks afval tegen gekomen onderweg!
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Het lijkt wel of je op het slingerpad in de Maashorst hebt gefietst. Dit verharde pad slingert erg mooi door een natuurgebied hier maar kun je het beste mijden in het weekend op mooie dagen.

De vaste mountainbike route kruist dit pad een paar keer maar dan zijn er alleen aan de kant van de mountainbikers bordjes gezet dat je moet opletten. Ik mis eigenlijk daar de bordjes dat fietsers (ondanks ze voorrang hebben) ook op moeten dat er mountainbikers uit het bos kunnen komen. In Nijmegen hebben ze dat dan beter opgelost en heb ik de waarschuwingsbordjes op de voor de andere recreanten dat ze een MTB route van kruizen wel gezien. Waarom kan het daar wel in andere gebieden niet?

Daarnaast zou een deel van de wandelaars eigenlijk een cursus bordjes in het bos moeten krijgen. Ik durf wel te stellen dat de helft van de wandelaars het mountainbikepadteken (driehoek met de 2 rondjes eronder) niet kent en dus niet weet wat het inhoud.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Wizzy82 schreef: di 8 september 2020, 11:18
Daarnaast zou een deel van de wandelaars eigenlijk een cursus bordjes in het bos moeten krijgen. Ik durf wel te stellen dat de helft van de wandelaars het mountainbikepadteken (driehoek met de 2 rondjes eronder) niet kent en dus niet weet wat het inhoud.
Je bent toch hopelijk niet in de veronderstelling dat zo’n pad dan exclusief voor mountainbikers is bedoeld, want dat is dus absoluut niet zo.
Het zijn route bordjes niets maar dan ook niets meer...

Los daarvan ook hier lees ik veelal dat “die anderen” het niet goed doen etc.
Laten we er gewoon voor zorgen dat we ons zelf goed gedragen door geen rotzooi achter te laten, ook niet bang zijn om andermans verloren rommel op te ruimen, niet te fietsen waar het niet toegestaan is, beleefd en voorkomend te (re-)ageren, medebikers die het niet zo nauw nemen aan te spreken, mensen “op te voeden” etc.
Als we dat dan in orde hebben gaan we die verrekte kutwandelaars, die hopen schijtende knollen, loslopende honden, zwabberende oudjes etc aanpakken..... (tongue in cheek)
Laatst gewijzigd door Roger57 op di 8 september 2020, 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Roger57 schreef: di 8 september 2020, 11:35 Je bent toch hopelijk niet in de veronderstelling dat zo’n pad dan exclusief voor mountainbikers is bedoeld, want dat is dus absoluut niet zo.
Het zijn route bordjes niets maar dan ook niets meer...
Op de Utrechtse Heuvelrug zijn de routes speciaal aangelegd zijn voor mountainbikers. De wandelaars (en trailrunners) kunnen op alle andere paden eromheen terecht (en dat zijn er erg veel). Hier zijn ze exclusief bedoeld voor mountainbikers
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

bouwpakket schreef: di 8 september 2020, 11:52
Roger57 schreef: di 8 september 2020, 11:35 Je bent toch hopelijk niet in de veronderstelling dat zo’n pad dan exclusief voor mountainbikers is bedoeld, want dat is dus absoluut niet zo.
Het zijn route bordjes niets maar dan ook niets meer...
Op de Utrechtse Heuvelrug zijn de routes speciaal aangelegd zijn voor mountainbikers. De wandelaars (en trailrunners) kunnen op alle andere paden eromheen terecht (en dat zijn er erg veel). Hier zijn ze exclusief bedoeld voor mountainbikers
Dan is dat afwijkend van wat ik in Zuid Limburg tegenkom.
Slechte zaak als de aanduiding geen uniforme betekenis heeft en dus in die zin is zo’n bordje dan betekenisloos.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Roger57 schreef: di 8 september 2020, 11:56
bouwpakket schreef: di 8 september 2020, 11:52
Op de Utrechtse Heuvelrug zijn de routes speciaal aangelegd zijn voor mountainbikers. De wandelaars (en trailrunners) kunnen op alle andere paden eromheen terecht (en dat zijn er erg veel). Hier zijn ze exclusief bedoeld voor mountainbikers
Dan is dat afwijkend van wat ik in Zuid Limburg tegenkom.
Slechte zaak als de aanduiding geen uniforme betekenis heeft en dus in die zin is zo’n bordje dan betekenisloos.
De bordjes hebben eenzelfde betekenis. Bij de toegangsvoorwaarden van het terrein wordt aangegeven wat er wel en niet mag. Probleem is dat niemand die borden leest (of begrijpt). En als je aan het wandelen of aan het fietsen bent, ga je ook niet om de paar honderd meter borden lezen.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

je mag ook op een fietspad of weg hardlopen of wandelen als er geen trottoir aanwezig is. kan me niet voorstellen dat er voor een mountainbikeroute andere regels gelden.

Afgelopen weekend gestart bij het Leersumse veld en via het fietspad richting de route Leersum gereden, 80%van de bezoeker daar was wandelaar en een groot deel daarvan liep op het fietspad en dan wel boos kijken als je langs komt fietsen :lol:
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Singletrack Sundays schreef: di 8 september 2020, 12:18 je mag ook op een fietspad of weg hardlopen of wandelen als er geen trottoir aanwezig is. kan me niet voorstellen dat er voor een mountainbikeroute andere regels gelden.

Afgelopen weekend gestart bij het Leersumse veld en via het fietspad richting de route Leersum gereden, 80%van de bezoeker daar was wandelaar en een groot deel daarvan liep op het fietspad en dan wel boos kijken als je langs komt fietsen :lol:
De TBO bepaalt de regels op haar terrein

Die wandelaars vonden het natuurlijk heerlijk zo'n geasfalteerd wandelpad. En dat jij als mountainbiker eigenlijk op het onverharde pad ernaast hoort :tong
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Als ik naar mijn zus in Bemelen (Zuid Limburg) ga dan neem ik meestal ook een fietske mee en ga dan een stukje rijden.
Ik rij dan richting Bemelerberg en kom onderaan rechts dan op een uitgepijlde mtb route uit die dus voor iedereen toegankelijk is.
Staat ook nergens een woord, bord of wat dan ook aangegeven wat wel of niet mag.
Ik steek ook regelmatig de Bemelerberg (wat een berg, een scheet en je bent boven) over richting Berg en Terblijt en ga daar het hellingbos in, paar stukjes track, niet veel bijzonders tik dan de Valkenburg Shimano route aan maar ook daar alléén uitgepijld en delen met iedereen zonder dat er ook maar een bord staat wat er wel niet mag.
Als ik dus als niet-mtb’r op de UHR terecht zou komen dan zou de kans groot en goed voor te stellen zijn dat ik ook verkeerd zou lopen.
Sterker nog afgelopen zomer heb ik zelf vaker single tracks genomen op Veluwezoom omdat ik doodmoe van het wandelen in het rulle zand van de ruiterpaden werd.

Jullie zullen dat dus anders moeten gaan aanduiden dit is niet eenduidig.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

bouwpakket schreef: di 8 september 2020, 12:35 Die wandelaars vonden het natuurlijk heerlijk zo'n geasfalteerd wandelpad. En dat jij als mountainbiker eigenlijk op het onverharde pad ernaast hoort :tong
Was het maar zon feest, al paar keer verlekkerd naar die paden links en recht gekeken.

UHR valt het volgens mij nog wel mee met wandelaars op de route, afgelopen vakantie weekje naar Ermelo geweest en daar was het absoluut geen uitzondering op de routes Ermelo en Harderwijk.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Singletrack Sundays schreef: di 8 september 2020, 12:41
bouwpakket schreef: di 8 september 2020, 12:35 Die wandelaars vonden het natuurlijk heerlijk zo'n geasfalteerd wandelpad. En dat jij als mountainbiker eigenlijk op het onverharde pad ernaast hoort :tong
UHR valt het volgens mij nog wel mee met wandelaars op de route, afgelopen vakantie weekje naar Ermelo geweest en daar was het absoluut geen uitzondering op de routes Ermelo en Harderwijk.
Het is vooral op erg drukke dagen. En in het begin van de Coronatijd helemaal. Mensen die blijkbaar voor het eerst in een bos kwamen
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Op enkele drukke kruispunten hebben we het nog wat duidelijker gemaakt. We willen niet overal bordjes ophangen
Afbeelding
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Roger57 schreef: di 8 september 2020, 12:37 Als ik naar mijn zus in Bemelen (Zuid Limburg) ga dan neem ik meestal ook een fietske mee en ga dan een stukje rijden.
Ik rij dan richting Bemelerberg en kom onderaan rechts dan op een uitgepijlde mtb route uit die dus voor iedereen toegankelijk is.
Staat ook nergens een woord, bord of wat dan ook aangegeven wat wel of niet mag.
Ik steek ook regelmatig de Bemelerberg (wat een berg, een scheet en je bent boven) over richting Berg en Terblijt en ga daar het hellingbos in, paar stukjes track, niet veel bijzonders tik dan de Valkenburg Shimano route aan maar ook daar alléén uitgepijld en delen met iedereen zonder dat er ook maar een bord staat wat er wel niet mag.
Als ik dus als niet-mtb’r op de UHR terecht zou komen dan zou de kans groot en goed voor te stellen zijn dat ik ook verkeerd zou lopen.
Sterker nog afgelopen zomer heb ik zelf vaker single tracks genomen op Veluwezoom omdat ik doodmoe van het wandelen in het rulle zand van de ruiterpaden werd.

Jullie zullen dat dus anders moeten gaan aanduiden dit is niet eenduidig.
Dan heb je in het hellingbos tussen Berg en V'burg dus alle mooie paadjes gemist... wat makkelijk kan natuurlijk, omdat de meerderheid ervan niet op de vaste routes ligt daar :wink: . En als je de weg er niet kent...
Vaste routes zijn best aardig, maar het mooiste ligt er toch echt naast... hoop dat we in Zuid L nog lang bijna overal 'vrij' kunnen blijven rijden, maar als de drukte toeneemt... En Wallonië begint ook al lastiger te worden...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

bouwpakket schreef: di 8 september 2020, 12:53 Op enkele drukke kruispunten hebben we het nog wat duidelijker gemaakt. We willen niet overal bordjes ophangen
Afbeelding
Op de route van de Loonse en Drunense heide hebben ze onder elke mtb pijl zo’n verbodsbordje hangen met verboden voor wandelaars en verboden voor ruiters. Dat zijn er heel veel.
Ook daar kwam ik wandelaars tegen op de route, die gingen netjes aan de kant, daar had ik geen last van.

Ik vind wandelaars of trailrunners op de route niet zo erg, zolang iedereen rekening met elkaar houdt dan gaat het goed. Ter compensatie fiets ik zo nu en dan over wandelpaden. :wink:

Bij wandelen en bij mtb-en houd ik niet van drukte in het bos, afgelopen zomer is het prima gelukt om de drukte te mijden door keuze bos en tijdstip.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: di 8 september 2020, 12:18 je mag ook op een fietspad of weg hardlopen of wandelen als er geen trottoir aanwezig is. kan me niet voorstellen dat er voor een mountainbikeroute andere regels gelden.
dat staat of valt dan met de definitie van aanwezig zijn. (of eigenlijk ontbreken)
er zijn weinig plekken in Nederland waar er niet binnen een paar honderd meter een wandelpad naast de mtbroute aanwezig is.
er hoeven dus geen andere regels te gelden, de bestaande regels moeten nageleefd worden.

op een doordeweekse ochtend midden in het bos maakt het allemaal niks uit.
maar in dichtbevolkte gebieden en rondom parkeerplaatsen kan het geen kwaad de wandelaars duidelijker te maken dat het een mtbroute is. en dat het geen goed idee is om daar met loslopende honden en peuters te slenteren zonder om zich heen te kijken.

Artikel 4
1Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.

2Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.
Plaats reactie