Box components prime9

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Beste mtb'ers,

Afgelopen woensdag trapte ik weer een ketting door en het lijkt dat een 11 speed drivetrain gewoon niet helemaal gemaakt is voor mij daar waar ik eerder al twee cassettes heb gemold en ik iedere 2000/2500 km de complete aandrijving ( af en toe kan ik het tandwiel voor nog wel even laten zitten) moet vervangen.

Nu heb ik veel interesse in de box prime9 groep en dan het liefst eigenlijk degene met de 11-46 cassette, nu is alleen de vraag, zijn de stappen niet te groot en dan vooral , is de sprong van 18 naar 22 logisch? Alleen de Box three prime9 heeft de cassette met 11-46 maar blijkt voor de instappende/ beginnende biker te zijn, ik vraag mij dan vooral af waarom en misschien moet ik wel gewoon een beetje mixen (shifter en der uit de one of two serie en cassette uit de drie.

Als laatste opmerking nog wel een belangrijke waarbij jullie misschien kunnen helpen, op heel internet lijkt het momenteel niet te verkrijgen, zou dit te maken hebben met de coronacrisis of heb ik misschien een stukje nieuws gemist? Daarnaast lijken de partijen welke de groepset aanbieden bijzonder schaars.

Benieuwd dus naar jullie reacties. :-q
Just do Ti, or did i die?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lekker mixen, die Box One cassette is bizar duur en met dat gewicht betwijfel ik ook of het je probleem oplost. Volgens mij is de Box Three cassette volledig van staal, which is awesome! Er is ook een lichtere Box Two cassette, die is er wel in 11-46 en heeft een aluminium 46.

Geen idee waarom zo slecht verkrijgbaar, is wellicht gewoon een kwestie van geen goeie importeur naar Europa

Box zelf shipped wel naar Nederland maar dan krijg je waarschijnlijk wel importkosten en rampzalige levertijden.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De kans is klein dat de stappen te groot zijn. Zo iets merk je misschien heel af en toe op straat, maar in het terrein eigenlijk niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Tijd voor singlespeed! :winkie:

Maar ik ben ook wel fan van het Prime9 concept en denk dat het voor de meeste MTBers meer dan genoeg gaat zijn. Voor het klassieke Hollandse boswielrennen (in hetzelfde pakje zo hard mogelijk rechtdoor rijden) zijn de stappen wellicht te groot, maar voor het wat echtere MTBen (ontspannen klimmen > to dalen > repeat) zie ik de zin niet in van 11 of 12 verzetten. (zie ook mijn eerste opmerking ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Microshift maakt ook een 1x9 groep met als ik me niet vergis een 11-42 cassette. Zou die niet compatible zijn met Box? Of gewoon die hele Microshift groep gebruiken. Ik zat er laatst naar te kijken als optie voor de fietsen van mijn vrouw en dochter. Die hebben allebei nog een voorderailleur en kunnen daar gewoon niet mee overweg.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Old 'n' Rusty schreef: za 12 september 2020, 09:51 Is dit wat?
https://berg-ab.de/sale/1856/box-compon ... ike?c=112
Dit is natuurlijk een leuke aanbieding (bv voor op mijn Giant Reign die toch al niet meer zo geschikt is voor lange dagtochten met zelf klimmen:D) en ebike betekent meestal extra robuust, maar waar tover je ff snel een ketting vandaan als die die gesloopt hebt.. (idem voor de overige delen).
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Old 'n' Rusty schreef: za 12 september 2020, 09:51 Is dit wat?
https://berg-ab.de/sale/1856/box-compon ... ike?c=112
Dat is zeker een zeer nette prijs, ik heb de box three prime9 niet eens voor die prijs kunnen vinden :o

Alleen is volgens mij het kleinste wieltje dan 12 ipv 11 en omdat het een 50 t cassette is zijn de sprongen wel erg groot bij de lichtste verzetten.
Just do Ti, or did i die?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

paulus1981 schreef: za 12 september 2020, 10:16
Old 'n' Rusty schreef: za 12 september 2020, 09:51 Is dit wat?
https://berg-ab.de/sale/1856/box-compon ... ike?c=112
Dit is natuurlijk een leuke aanbieding (bv voor op mijn Giant Reign die toch al niet meer zo geschikt is voor lange dagtochten met zelf klimmen:D) en ebike betekent meestal extra robuust, maar waar tover je ff snel een ketting vandaan als die die gesloopt hebt.. (idem voor de overige delen).
Dit zijn ook wel dingen die ik meeneem in mijn overweging, ik heb overigens niet echt iets van quik links gezien voor de 9 speed ketting maar ik neem aan dat een normale link voor 9 speed ook zou moeten passen.
Just do Ti, or did i die?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Makkelijk schreef: za 12 september 2020, 08:37 Lekker mixen, die Box One cassette is bizar duur en met dat gewicht betwijfel ik ook of het je probleem oplost. Volgens mij is de Box Three cassette volledig van staal, which is awesome! Er is ook een lichtere Box Two cassette, die is er wel in 11-46 en heeft een aluminium 46.

Geen idee waarom zo slecht verkrijgbaar, is wellicht gewoon een kwestie van geen goeie importeur naar Europa

Box zelf shipped wel naar Nederland maar dan krijg je waarschijnlijk wel importkosten en rampzalige levertijden.
Ik zou ook zeker niet voor de cassette gaan maar eerder voor de shifter of der, ik vind het alleen lastig te bepalen waar het onderscheid tussen de one en two componenten van de groep zitten. Voor mij hoeft het niet lichter maar moet het voornamelijk duurzamer/ sterker en dan is een e bike groep niet eens zo'n slecht idee.
Just do Ti, or did i die?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Bij de shifter is volgens mij het enige verschil dat de ebike versie maar 1 klik kan. Dat moet je wel aanstaan.
Waar woke is, is vuur
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik heb nu ook even een microshift setup bij elkaar gesprokkeld met een wipperman ketting, gewoon omdat ze zo mooi zijn....

Kom ik nog onder de 150 euro uit, dat is natuurlijk niet heel duur. Wat zou het verschil zijn tussen box en microshift? Bij box geven ze aan dat hun kettingen goed samen gaan met narrow wide tandwielen vanwege de speciale constructie van de ketting, zou dit dan niet gelden met een normale 9 speed ketting?
Just do Ti, or did i die?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Big Deef schreef: za 12 september 2020, 12:42
paulus1981 schreef: za 12 september 2020, 10:16

Dit is natuurlijk een leuke aanbieding (bv voor op mijn Giant Reign die toch al niet meer zo geschikt is voor lange dagtochten met zelf klimmen:D) en ebike betekent meestal extra robuust, maar waar tover je ff snel een ketting vandaan als die die gesloopt hebt.. (idem voor de overige delen).
Dit zijn ook wel dingen die ik meeneem in mijn overweging, ik heb overigens niet echt iets van quik links gezien voor de 9 speed ketting maar ik neem aan dat een normale link voor 9 speed ook zou moeten passen.
Is gewoon te koop, 7/8/9 speed quicklinks van Kmc. Een 10 11 of 12 is te smal.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sramheeft een 9 speed powerlink
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik weet dat de speedlinks te verkrijgen zijn, kmc heeft ze voor 7/8/9 speed. ik loop vooral stuk op het feit dat box componenten zegt een speciale ketting te hebben en dat alles alleen box compatibel is, overigens doen andere fabrikanten dit ook.

Zou er nog veel verschil zitten tussen box en microshift? Lijken tot nu toe maar weinig mensen ervaring te hebben op het forum
Just do Ti, or did i die?
Plaats reactie