Twijfel tussen CrossKing & Barzo..

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Karbonkel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: di 15 september 2020, 08:53

Goedendag,

Ik zit een beetje met een dilemma.. Ik rij op een Propain met Schwalbe Magic voor en Hans achter. Deze banden wegen een ton en zijn niet echt ideaal voor het xc/light trail rijden in Nederland en Duitsland.

Nu heb ik mijn keuzes kunnen beperken tot de Vittoria Barzo / Mezcal en de Conti Crossking.
Zouden jullie mij kunnen vertellen wat het verschil is tussen de Barzo en de Crossking?
En of ik het beste voor en achter barzo/cross kan gaan of achter een Mezcal bijvoorbeeld.
Mijn plan is ook om ze het hele jaar door te gebruiken. En niet tubeless.

Ik ben relatief nieuw in de MTB wereld dus kan wel wat advies gebruiken. :D

Groet,
Bob
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Ik ben een voorstander van betere grip voor (en dus ook sturen, remmen) en lichter lopen achter. (Mag gerust wat kwispelen, doet uiteindelijk iedere band)
De Cross king Protection (CK) gebruik ik in de natte tijd als achterband met een Mountain king Protection (MK) voor.
Die combo loopt iets zwaarder dan alleen CK, maar als je het hele jaar dezelfde banden wilt gebruiken dan zou ik voor de MK voor en CK achter gaan.
De CK is snel “gezien” als het nat/glad wordt, maar met wat extra gewicht erop aan de achterkant is het een prima aandrijfwiel en heeft die dat probleem niet zo.

Maar waarom niet twee sets bandjes?
Wat grover betere grip voor natte tijd en lekker lichtlopend voor drogere tijden?
Onder de streep is het net zo duur en zou je tubeless rijden dan is dat een mooi moment om resp de latex van de banden die in opslag gaan eruit te halen en de andere set die op de fiets gaat met verse latex te vullen.

De Barzo herinner ik me als wat grover, wat zwaarder, wat breder dan de toenmalige X king die ,zo werd mij hier verteld, de voorloper van de CK was.
Maw ik zou die Barzo dus ook niet als voorband voor het hele jaar durven aanbevelen, hoewel die duidelijk beter presteerde als de X King, (CK dus waarschijnlijk ook)
Ik reed Barzo voor/Mezcal achter en nattere tijd toch liever Peyote voor/Mezcal of Barzo achter.
Probleem blijft hier hoe dan ook dat je eigenlijk van op droge harde losse ondergrond tot in modder een goede band wilt hebben en dat betekent compromissen sluiten.

Terug naar uw vraag.
Als u echt met één set het hele jaar wilt rijden dan zou ik voor een Barzo steken en achter een Mezcal (en zo zijn er nog diverse combo’s, maar dat vraagt u niet en “banden“ is altijd een persoonlijk verhaal)
Gebruikersavatar
Karbonkel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: di 15 september 2020, 08:53

Roger57 schreef: di 15 september 2020, 10:32 Ik ben een voorstander van betere grip voor (en dus ook sturen, remmen) en lichter lopen achter. (Mag gerust wat kwispelen, doet uiteindelijk iedere band)
De Cross king Protection (CK) gebruik ik in de natte tijd als achterband met een Mountain king Protection (MK) voor.
Die combo loopt iets zwaarder dan alleen CK, maar als je het hele jaar dezelfde banden wilt gebruiken dan zou ik voor de MK voor en CK achter gaan.
De CK is snel “gezien” als het nat/glad wordt, maar met wat extra gewicht erop aan de achterkant is het een prima aandrijfwiel en heeft die dat probleem niet zo.......
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Wat ik alleen moelijk vind om in te schatten is wanneer is de natte tijd? Deze zomer heeft het bijvoorbeeld veel geregend en wellicht krijgen we straks een droge herfst. Dus hoe bepaal ik dan wanneer ik welke banden koop..?

2 setjes is mogelijk maar ik zit te kijken om voor de komende periode banden aan te schaffen, wat zou dan wijsheid zijn? Toch wel barzo voor en mezco achter of 2x barzo ect. Als men nog andere suggesties heeft qua combo hoor ik het ook graag.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2940
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Je kan ook overwegen een Crossking 2.3 voor en een Raceking 2.2 achter in Racesport uitvoering. Dit is een uitstekende combi voor NL XC rijden, niet zwaar in gewicht en ook weinig rolweerstand. Vergelijkbaar enigszins met Rocket Ron voor en ThunderBurt achter.

Ik heb CrossK-RaceK zelfs (droog) mee in de Alpen gereden (geen rockgardens natuurlijk) en dat ging prima, mijn fietsmaat idem.

Ik heb nu de Mountainking - Crossking Protection combi 2.3-2.3 liggen en die voelen wel zwaarder aan dan de Crossking/Raceking. Maar wel uitstekende grip.

Met huidig klimaat denk ik dat je in NL voor snelle XC zelfs prima met Raceking voor/achter of zelfs ThunderBurt voor/achter in Liteskin uitvoering kan rijden. Banden iets harder, iets minder grip maar wel meer snelheid & accel. Ga je een keer naar rocky Ardennen, Dld of zelfs LImland kan je idd beter het extra setje pakken zoals Roger57 aangeeft.

Zie het maar als zomerbanden - winterbanden op je auto, waarbij je de winterbanden tegenwoordig al bijna niet meer nodig hebt in NL.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Ik rijd zelf het hele jaar door met een crossing 2.2 protection (tubeless) achter. En met het hele jaar bedoel ik ook echt het hele jaar, zonder uitzondering qua omstandigheden: droog, mul zand, hard pack, modder, wortels, stenen, Nederland, Ardennen, Duitsland, Polen (Beskidy).
Enkel de voorband wissel ik. Laat in het najaar, als het echt modderig begint te worden gooi ik een mountainking protection voor op (tubeless). Deze loopt zwaarder, maar grijpt net wat meer dan de crossing 2.3 die ik voor op de fiets heb in de droge periode.
Vorig jaar bij de Beskidy Trophy heb ik de mountainking voorop gehad, maar dat had ook prima met de crossking gekund.
Willingen etc wil nog wel eens nat zijn in het voorjaar, dan heb ik er ook de mountainking voor liggen.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Karbonkel schreef: di 15 september 2020, 11:52


Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Wat ik alleen moelijk vind om in te schatten is wanneer is de natte tijd? Deze zomer heeft het bijvoorbeeld veel geregend en wellicht krijgen we straks een droge herfst. Dus hoe bepaal ik dan wanneer ik welke banden koop..?

2 setjes is mogelijk maar ik zit te kijken om voor de komende periode banden aan te schaffen, wat zou dan wijsheid zijn? Toch wel barzo voor en mezco achter of 2x barzo ect. Als men nog andere suggesties heeft qua combo hoor ik het ook graag.
Tja de natte tijd is voor mij 1-11 tm 1-5 :lol:
Ik moet voor de volledigheid zeggen dat ik mijn fietsjes ieder half jaar meteen ook de volledige aandrijving wissel en groot onderhoud geef.
Er zijn hier mensen die dat onzin vinden en dat staat hun uiteraard vrij, ik kan alleen zeggen dat ik nooit met materiaalpech sta als gevolg van gebrekkig onderhoud. :tong

Welnu uw vraag.
Als u voor twee setjes gaat, maar dit nie subiet wilt doen, dan zou ik nu voor de “slechter weer” variant kiezen.
Er is weliswaar flink verschil in rolweerstand tussen de lichtste race XC band en de zwaarste tractor band, maar dat merkt u na de eerste 10km al nagenoeg niet meer en dat is hier niet eens zo uitgesproken het geval.
Volgend seizoen kunt u dan de wissel uit stellen tot het moment dat het weer duidelijk minder wordt.

Even nog een opmerking er wordt over Racesport en Liteskin gesproken...
Als u in Zuid-Limburg of de Ardennen woont en/of fietst dan raad ik dat ten zeerste af, neem dan een band met protection, snakeskin, TNT of Exo in de type aanduiding.
Deze banden hebben een of meer extra beschermla(a)g(en) tegen lekrijden en ze zijn meestal beter en makkelijker tubeless te krijgen.

Nu schijnt er een nóg beter merk ,Wolfpack, te zijn maar dien heb ik nog niet geprobeerd.
En ik hou nie van nalullen als ik het niet zelf geprobeerd heb. :winkie:

een stemmetje zegt mij dat het niet lang gaat duren eer iemand u uit komt leggen, dat die de beste zijn

/edit
Ik vind de wijze van OsiruS niet eens zo heel gek, weliswaar iets zwaarder dan nodig in toffe omstandigheden maar genoeg reserve om wat zwaarder onverwacht weer aan te kunnen :-q
Laatst gewijzigd door Roger57 op wo 16 september 2020, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Karbonkel schreef: di 15 september 2020, 11:52
Roger57 schreef: di 15 september 2020, 10:32 Ik ben een voorstander van betere grip voor (en dus ook sturen, remmen) en lichter lopen achter. (Mag gerust wat kwispelen, doet uiteindelijk iedere band)
De Cross king Protection (CK) gebruik ik in de natte tijd als achterband met een Mountain king Protection (MK) voor.
Die combo loopt iets zwaarder dan alleen CK, maar als je het hele jaar dezelfde banden wilt gebruiken dan zou ik voor de MK voor en CK achter gaan.
De CK is snel “gezien” als het nat/glad wordt, maar met wat extra gewicht erop aan de achterkant is het een prima aandrijfwiel en heeft die dat probleem niet zo.......
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Wat ik alleen moelijk vind om in te schatten is wanneer is de natte tijd? Deze zomer heeft het bijvoorbeeld veel geregend en wellicht krijgen we straks een droge herfst. Dus hoe bepaal ik dan wanneer ik welke banden koop..?

2 setjes is mogelijk maar ik zit te kijken om voor de komende periode banden aan te schaffen, wat zou dan wijsheid zijn? Toch wel barzo voor en mezco achter of 2x barzo ect. Als men nog andere suggesties heeft qua combo hoor ik het ook graag.
Mijn 2 centen, ik reed vroeger het hele jaar met Nobby Nic voor racing ralph achter, nu met Barzo/Mezcal.Laatste bevalt met overigens een stuk beter. Ik reed met beide combo's het hele jaar door. je ziet vaak dat mensen zomers ook iets lichters leggen, ik vind dat niet nodig.
roger pakt bij slecht weer dan weer iets met nog meer grip, heb ik nooit geprobeerd, maar voelt niet nodig voor waar en hoe ik rijd.

Maar je gaat hier geen eenduidig antwoord krijgen, zijn allebei redelijke opties. Je zult zelf een beetje moeten ontdekken wat je fijn vind.
Laatst gewijzigd door I_do op di 15 september 2020, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Karbonkel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: di 15 september 2020, 08:53

Bedankt voor jullie mening. Ik neig nu naar een CKing/RKing combo (Ik woon in Drenthe dus protection niet nodig?) of ik doe eens gek een haal die nieuwe Wolfpack banden waar zo positief over gespeculeerd wordt.. :P

Edit: Het is ook geen gek idee om voor/achter CrossKing te monteren inderdaad.. Kan dan altijd voor nog wisselen in bagger omstandigheden..
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

In de vergelijking Conti - Wolfpack zou ik zeker die laatste overwegen. Ik ben er in ieder stukken blijer mee dan met zowel Schwalbe als Conti. Normaliter zit het forum hier vol met zure zeikerds, dus het feit dat men zelfs hier overtuigd is zegt genoeg. :-q :tong
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Karbonkel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: di 15 september 2020, 08:53

suravida schreef: di 15 september 2020, 15:53 In de vergelijking Conti - Wolfpack zou ik zeker die laatste overwegen. Ik ben er in ieder stukken blijer mee dan met zowel Schwalbe als Conti. Normaliter zit het forum hier vol met zure zeikerds, dus het feit dat men zelfs hier overtuigd is zegt genoeg. :-q :tong
En welke combi van Wolfpack praten we dan over in vergelijking met CKing/Cking of Cking/RKing?

Ik gok zelf dan op achter Wolfpack Race en voor Trail/Cross of ook Race?.. Ik rij voornamelijk hardpacked en light trail. Ook wil wel eens naar Bikepark Winterberg of Duitsland maar dan zal ik zeker wat anders moeten monteren..
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb in NL tot dusver met de 2.25 Trail voor en de 2.25 Race achter gereden. De Trail zou eigenlijk wat overkill zijn in NL, maar ik ging er goed hard mee, juist ook op rondjes als Zeist en Dorst. Heb er sinds vandaag een 2.4 Cross voor op liggen, ik denk dat dat nog wel wat vlotter gaat zijn. Met een Trail/Race combo hoef je in ieder geval niet van banden te wisselen als je eens naar het buitenland gaat. De mannen met echte haast hier op het forum rijden volgens mij met een Race voor en een Speed achter, maar met mijn beperkte skills hou ik wel van wat meer grip voor.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Karbonkel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: di 15 september 2020, 08:53

suravida schreef: di 15 september 2020, 16:05 Ik heb in NL tot dusver met de 2.25 Trail voor en de 2.25 Race achter gereden. De Trail zou eigenlijk wat overkill zijn in NL, maar ik ging er goed hard mee, juist ook op rondjes als Zeist en Dorst. Heb er sinds vandaag een 2.4 Cross voor op liggen, ik denk dat dat nog wel wat vlotter gaat zijn. Met een Trail/Race combo hoef je in ieder geval niet van banden te wisselen als je eens naar het buitenland gaat. De mannen met echte haast hier op het forum rijden volgens mij met een Race voor en een Speed achter, maar met mijn beperkte skills hou ik wel van wat meer grip voor.
Dat klinkt wel als een goede combo, 2.4 Cross voor en 2.25 Race achter! Hahah ja die Race voor en Speed waag ik me ook maar niet aan.
Gebruikersavatar
Karbonkel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: di 15 september 2020, 08:53

Ik heb zojuist de Wolfpack Cross en Race in beide 27,5 - 2.4'' besteld. Helaas was de Race er niet in 2.25 voor 27.5.
Als ik ze binnen heb zal ik mijn bevindingen hier mededelen.

Nog tips voor goede en lichte binnenbanden? :D
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

26 "binnenband gebruiken. Latex of butyl. Butyl kun je qua zwaarte nog kiezen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2940
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Misschien beetje off topic maar is die Wolfpack Race nou precies een kopie van de Nobby Nic of bedriegen mijn ogen me?

En die Cross lijkt sterk op de Rocket Ron. Dus nogal Schwalbe gebaseerd.

Ik zal me nog eens verdiepen waarom een aanzienlijke groep zo wegfietst met die Wolfpack. Iets met kuddegedrag (pack) :winkie: :D ?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie