NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

TenZNL schreef: di 15 september 2020, 09:43
Fred (mtb-sport) schreef: di 15 september 2020, 08:58 Zal ik het nog maar eens roepen: Anticiperen, dus rekening houden met het onverwachte. Dat kan een gevallen MTB'er, verdwaalde wandelaar of dikke boom om het parcours. Hoe moeilijk kan het zijn? kom maar op met jullie commentaar...........
Op jou geen commentaar, jij weet toch altijd alles beter :bier:
:lol: :bier:
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

TenZNL schreef: di 15 september 2020, 09:43
Fred (mtb-sport) schreef: di 15 september 2020, 08:58Zal ik het nog maar eens roepen: Anticiperen, dus rekening houden met het onverwachte. Dat kan een gevallen MTB'er, verdwaalde wandelaar of dikke boom om het parcours. Hoe moeilijk kan het zijn? kom maar op met jullie commentaar...........
Op jou geen commentaar, jij weet toch altijd alles beter :bier:
Eindelijk gaat men (jij nu in dit geval) het toch inzien dat de ouwe soms eea weet. :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Fred (mtb-sport) schreef: di 15 september 2020, 12:39 Eindelijk gaat men (jij nu in dit geval) het toch inzien dat de ouwe soms eea weet. :-q
Wederom geen commentaar Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bottecchia schreef: ma 14 september 2020, 20:19
Lars TB schreef: ma 14 september 2020, 20:04 Volgens mij ben je op 100% nog steeds in volle controle :-q :bier:
Mwah, dat zou ik in z'n algemeenheid niet stellen. Ik zie er genoeg die wel hard kunnen trappen maar wat minder kunnen sturen en anticiperen.
Ik bedoel er mee dat je op 100% dus volledig in controle bent. En in principe iedere situatie aan kunt. Dus juist het sturen en anticiperen. En dan kun je dus nog steeds onbehoorlijk hard gaan. Misschien zie ik dan niet meer die dame die met ontblote borsten in het bos staat, maar ik ben me wel volledig bewust van wat er voor me op en net naast de trail gebeurt.



Hmm, misschien moet ik toch maar eens wat langzamer gaan rijden :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ja, het zou toch zonde zijn als je die dame zou missen. 8)

Maar volgens mij bedoelen we ongeveer hetzelfde. Je kunt prima hard rijden en ook nog controle hebben over je fiets terwijl je anticipeert op dat wat komen gaat. Dus de trail en de omgeving direct naast de trail. Hoe hard dat dan is hangt af van je vaardigheden. Op die manier kun je denk ik in vrijwel alle situaties nog op tijd stoppen. Of iemand moet je bij wijze van spreken van achter een dikke eik staan op te wachten.

Waar het nogal eens mis gaat is als iemand alleen maar hard kan trappen en daarbij geen overzicht meer heeft. Ik zag recent nog een voorbeeld toen ik op de track een olifantenpad aan het dicht leggen was. Hierdoor moest je de track weer volgen en een klein drempeltje nemen. Terwijl ik bezig was kwam er iemand aan, zichtbaar behoorlijk tegen de limiet aan het rijden met het hoofd omlaag en nog drie anderen in het wiel. De eerste fietst gewoon tegen die drempel aan, gaat zelfs bijna over z'n stuur en de rest maakte er een kettingbotsing van. Nu was het een grappig tafereel maar deze mensen hadden een voetganger ook echt niet gezien.

Tijdens klussen maken we het ook met enige regelmaat mee. Bordjes op de track, mensen met felle oranje shirts. Echt niet direct na een blinde bocht. En dan zijn er nog wel eens mensen die bijna iemand ondersteboven rijden simpelweg omdat ze het echt niet in de gaten hebben.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het heeft zo z'n voordelen om langzaam te rijden en altijd op te letten, Lars

Afbeelding
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Lars TB schreef: di 15 september 2020, 18:42
Bottecchia schreef: ma 14 september 2020, 20:19

Mwah, dat zou ik in z'n algemeenheid niet stellen. Ik zie er genoeg die wel hard kunnen trappen maar wat minder kunnen sturen en anticiperen.
Ik bedoel er mee dat je op 100% dus volledig in controle bent. En in principe iedere situatie aan kunt. Dus juist het sturen en anticiperen. En dan kun je dus nog steeds onbehoorlijk hard gaan. Misschien zie ik dan niet meer die dame die met ontblote borsten in het bos staat, maar ik ben me wel volledig bewust van wat er voor me op en net naast de trail gebeurt.



Hmm, misschien moet ik toch maar eens wat langzamer gaan rijden :bier:
Dat is het zelfde wat ik bedoel met 80% :wink:

Je ziet redelijk vaak mensen naar beneden rijden op zoek naar een PR waarbij je ziet dat het net goed gaat, of mensen die niet zo goed kunnen rijden maar zich toch willen bewijzen tegenover hun maatjes en harder naar beneden rijden dan ze kunnen.
Dit gaat meestal wel goed, totdat er iets onverwacht op de trail staat/ligt.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: di 15 september 2020, 20:31Je ziet redelijk vaak mensen naar beneden rijden op zoek naar een PR waarbij je ziet dat het net goed gaat, of mensen die niet zo goed kunnen rijden maar zich toch willen bewijzen tegenover hun maatjes en harder naar beneden rijden dan ze kunnen.
Dit gaat meestal wel goed, totdat er iets onverwacht op de trail staat/ligt.
Dat is de Nederlandse methode. In Zwitserland worden de mountainbikeclinics er op aangepast. En op de skipiste pikken ze op die manier de Nederlanders er zo uit.
Ze kunnen er maar weinig van (hebben onvoldoende controle over waar ze naar toe gaan en hebben geen controle over hun remmen) en gaan als een dolle naar beneden. Onderaan brullen van het lachen met de vrienden uit de vriendengroep.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Hier in NL denkt iedereeen ook dat hij/zij kan fietsen, dus ook mountainbiken :winkie:

Maar ja, meeste NL routes straffen die instelling ook niet af, dus neem mensen die perceptie eens kwalijk :lol:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... het wordt in NL ook niet echt geaccepteerd als het een keer wel afgestraft wordt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

En zie daar....de vicieuze cirkel :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yep, da’s ‘De Nl’se MTB Bubbel’.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wauw zeg, wij weten het echt goed met z'n allen hier :bier: :roll:

Binnenkort maar weer eens een trailride onder begeleiding van wat mensen die het beter kunnen dan ik. Uit je comfortzone, maar beheerst met goed commentaar van buitenaf.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

In plat NL zijn we geen van allen opgegroeid met fenomeen remmen.
Remmen en tegelijkertijd sturen is daarom next level MTB.
Niet zo vreemd en geen schande.
Qua Patet Orbis
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

In een auto precies hetzelfde. Gas geven kan iedereen, bochten gaat vaak nog wel bij de betere bestuurder maar remmen is een ding.
Heel simpel omdat je het ook niet zo vaak doet.

Maargoed:
Zaterdag weer eens geweest. Lag er mooi bij.
Ploeg was lekker met de baan bezig, misschien zaterdag weer blijf ik een beetje in de flow :-)

Voor de (voor mij) langzamere deelnemers. Ik vind het heel fijn als je aan de kant gaat .
Maar dat hoeft niet met gevaar voor ongevallen! Het is voor de hobby, geen wedstrijd! Doe het op een veilig stukje :-q
Plaats reactie