Beste E-mtb voor Nederland; trail hardtail ?

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik ben me een beetje aan het orienteren op een E-mtb.

Geschikt voor Nederlandse mtb-routes (Nijmegen, Posbank) en "toeren" op wegen en paden in bv Alpen of heuvelachtige gebieden (samen met mijn vrouw op haar stads-E-bike )
NB echt serieuze mtb-trails in bv de Alpen ga ik er niet mee rijden. Vaste routes Limburg misschien wel.
NB Afneembare spatborden/dragertje is wel handig om te toeren, verlichting is niet belangrijk. Graag relaxte zitpositie.

Ik twijfel nog tussen FS of hardtail (?) Voorkeur Bosch (?) Veerweg (?)
Budget max 4000€ (?) maar liever 3000€ :winkie:

Paar modellen die interessant lijken (?) van Cube, maar andere ( internet) merken zijn welkom.

Cube Stereo hybrid FS 140 https://www.cube.eu/nl/2021/e-bikes/mou ... lackngrey/

Cube Stereo hybrid FS 120 Fox https://www.cube.eu/nl/2021/e-bikes/mou ... iumnblack/

Cube Stereo hybrid FS 120 RS https://www.cube.eu/nl/2021/e-bikes/mou ... blacknred/

Cube Reaction HT hybrid https://www.cube.eu/nl/2021/e-bikes/mou ... iumnblack/

Wie heeft ervaring of kan/ wil er iets zinnigs over zeggen ?
NB geen discussies wel of geen E-mtb svp ! Zoals George al zei: over 10jr rijden we allemaal E-mtb en ik wil niet de laatste zijn ( dan ben ik 73 :-{ )
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op di 6 oktober 2020, 15:50, 3 keer totaal gewijzigd.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Je zou toch verwachten dat jij wel weet of je een HT of FS wilt.
Naar wat ik lees zou je denken een HT.
Een suggestie is:
https://www.haibike.com/nl/en/ebikes/em ... 4540042040
35mm vork en + banden
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

MonkeyRider schreef: wo 16 september 2020, 10:47Zoals George al zei: over 10jr rijden we allemaal E-mtb
Off-topic maar dát heb ik nooit gezegd, wel dat je over tien jaar waarschijnlijk raar aangekeken wordt als je niet op een e-bike rijdt, net als nu op een HT (in de bergen). Persoonlijk verwacht ik dat ik die rond die tijd nog steeds raar aangekeken wordt :winkie:

Maar ik begrijp het prima hoor, niets mis met een e-bike. Ook de gidsen tijdens mijn laatste trip kozen er af en toe voor en er reed iemand mee die ik bergaf ook niet bij kon houden op zijn e-bike.

Btw: serieuze trails in de bergen zou ik niet uitsluiten, de energie die je bergop bespaart kun je dan voor de afdaling inzetten.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wat een gewichten, ik vind mijn 10kg fiets af en toe al lastig in de auto leggen als ik moe ben :winkie:

Een fully is wel lekkerder op die routes maar als je veel asfalt rijdt is een HT weer fijner.
Aan de andere kant doet de motor het werk wel dus maakt dat ook niet meer uit.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

George schreef: wo 16 september 2020, 13:50
MonkeyRider schreef: wo 16 september 2020, 10:47Zoals George al zei: over 10jr rijden we allemaal E-mtb
Ik heb dat wel gezegd vorig jaar en zei er toen ook bij dat je in de toekomst raar wordt aangekeken als je niet elektrisch rijdt. Dan had ik het nog zelfs over de ebikes op de weg laat staan wat er nu in het bos gaande is.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Beetje verkeerd geciteerd misschien, maar de trend naar E-mtb is wel ingezet denk ik......en het zou best kunnen dat niet-E mtb's over 10jr net zo worden bekeken als de overgebleven 26" mtb's nu :winkie: ( dat heeft ook nauwelijks 10jr geduurd)

FS of HT ? Ik zou zonder E niet voor een FS kiezen, maar zie wel argumenten om dat juist met E wel te doen.
Je zit waarschijnlijk meer (?)
Extra tractie wordt wrsch beter overgebracht met achtervering.
Extra gewicht speelt minder een rol.

Leuke fiets die Haibike :-q
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

ik ben nu 2 keer een weekend op een FS e-bike naar het buitenland geweest en heb een dag in NL op een hardtail e-bike mogen spelen.
mijn conclusie: ook op een ebike gaat het niet vanzelf, je moet nog steeds echt wel werken (zeker als je omhoog moet met de rest mee) maar het extra gewicht van een e-bike maakt dat ik beide fully's veel prettiger vond dan de hardtail.

vorig jaar had ik een trek met boschmotor mee. erg krachtig, niet altijd even verfijnd en prettig in de omgang. dit jaar een merida e-140 met shimano estep motor. in 1 woord geweldig! op papier minder sterk dan de bosch maar zoveel prettiger. niet het gevoel dat de motor weerstand geeft boven de 25 zoals de bosch dat wel had. met de motor uit het gevoel dat je "gewoon" op een zware fiets zit. de bosch met de motor uit gaf het gevoel alsof er iemand aan je hing te trekken zo zwaar.

estep motor ook veel vloeiender met afgifte vermogen dan de bosch motor.
deels denk ik ook dat dit komt doordat de estep motor een "gewoon"tandwiel voor heeft. waar de bosch het met een klein tandwieltje doet voor.

beide motoren maken geluid, maar de estep in mijn oren wat minder rauw dan de bosch
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Super info uit praktijk :-q
Nadeel van Shimano lijkt de accu van 500wh ipv Bosch 650wh. Heb jij daar iets van gemerkt?.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Je moet je bedenken dat dit oude generaties zijn van de motoren.
Het nieuwe Bosch systeem heeft hele andere karakteristieken dan het oude wat jij beschrijft. De oude was inderdaad niet fijn. Nu wordt die niet meer gebruikt in bikes. Bosch gen 4 is van velen de favoriete motor.
Het nieuwe Shimano systeem is volgens Shimano erg goed maar zit nog niet op fietsen.
Op het nieuwe Shimano systeem kan je ook een grotere accu gebruiken.

En heb je al eens naar de andere spelers gekeken? Specialized (brose) is op zijn minst net zo goed als Shimano en bosch. Daarnaast heb je nog veel kleine spelers die ook goed zijn (Yamaha, bafang, fazua)

Je moet je keuze ook echt niet van motor af laten hangen. Een goed frame met goede geo en vering wat jou allemaal goed past is belangrijker.

Heb je de nieuwe trek powerfly fs gezien? Die lijkt mij perfect voor jouw gebruik!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Fazua ken ik goed. Ik heb een Focus Paralane2 roadbike gehad met Fazua begin dit jaar. Werkt erg mooi en is licht. Je zit wel snel aan een tweede accu om voldoende range te hebben, maar die zijn redelijk betaalbaar en licht. Fiets na vakantie toch weer verkocht. E-road werkt voor mij niet echt. Ondermeer omdat de range toch wel beperkt is in de Alpen (na een stevige col is het op) en je er in vlak Nederland niks aan hebt ( 25 km/u haal je op de weg vrij makkelijk) . Daarnaast voelde het nogal "fake" om te klimmen met hulp en is het geen fijne toerfiets samen.

Ik vraag me af of je met Fazua voldoende capaciteit hebt voor een stevig mtb rondje tov bv Bosch ?

Powerfly fs had ik gezien en lijkt inderdaad interessant :-q
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb een Giant Trance-E met Yamaha motor en 500kW accu.
Na een rondje op de routes van Nijmegen van 32km en 8km op asfalt is de accu meestal rond de 65-70% leeg.
Dan rij ik op de route voor het grootste deel op 200% ondersteuning, trap flink door, en op asfalt op max ondersteuning (375%), omdat dat een saai stuk is.
Die motor van de Fazua zit (zoals je weet) op max 200% ondersteuning met een accu van 250kW, dus dan zou je met 100-150% ondersteuning zo'n route kunnen rijden.
De vraag is of dat in de Alpen ritjes voldoende is, je geeft al aan dat die redelijk leeg was, en dan moet je alsnog een extender meenemen.
Het voordeel van een aantal fietsen met Fazua is het lagere gewicht, maar dat is pas echt groot (circa 7kg minder dan die van mij) als je boven de 7,5-10K uit geeft.
Degene rond jouw budget schelen hooguit 4 kg en dat raak je weer bijna kwijt als je een extender er op schroeft.
Ik zou gewoon voor een 625kW accu gaan, en proef rijden op een HT en fully om te zien wat je het prettigst vind.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Bosch cx drive zou 2.9kg moeten wegen, 650wh batterij 3.5kg dus 6.4kg ex display ed (volgens bosch)
Fazua system weegt 4.6 kg compleet waarvan 1.4 kg voor 250wh batterij. Met extra batterij evt dus 6kg.
Maakt dus met vergelijkbare range niet eens zo veel uit.

Voordeel van Fazua is dat de motor-batterij combi eruit kan (ruim 3kg) en je ook zonder kunt rijden. De aandrijfunit weegt dan nog wel 1.3kg en dat is op een roadbike goed merkbaar. Ook het frame lijkt wat zwaarder gebouwd: Paralane2 alu woog rijklaar incl 35mm banden, spatborden ed toch zo'n 14kg zndr motor unit. Dat is het dan ook weer net niet.
Fazua is zeker een mooi concept, maar ik denk dat ik toch liever gewoon genoeg power heb als ik op een E-mtb overstap ipv wat minder gewicht en beperkte ondersteuning.

Natuurlijk kun je wel een supercarbon frame, wielen en Dura-Ace / XTR groep op een E-bike schroeven.....maar waar ben je dan mee bezig met 5-6.5 kg extra gewicht voor E ?? Lijkt me meer goed voor de marketing, dan in de praktijk.

Ik begrijp intussen wel dat je met een Yamaha-mtb een stevige 60plus km Alpentocht zonder extra batterij of laadstation wel kunt vergeten (?)
Vraag me af hoe dat met Bosch CX en 650wh in de praktijk zit?
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Dit is mijn keuze, 17kg ,graag natuurlijk rond de 15kg maar dat komt nog.

https://www.focus-bikes.com/be_en/186034-raven-9-7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je een keer wilt voelen hoe de Shimano Steps motor en de nieuwe Bosch aanvoelen kom je maar een keer langs, je hebt m'n nummer ;-)

Ik zie eigenlijk geen nadelen aan achtervering op een e-mtb, of het moet de prijs zijn. Omdat frames voor e-mtb's steviger/dikker uitgevoerd zijn dan bij analoge bikes vermoed ik dat een hardtail erg stug zal aanvoelen in het terrein. Dus tenzij je echt geen offroad plannen hebt zou ik zelf een fully overwegen (budget laat ik even buiten beschouwing maar kan natuurlijk ook een hele legitieme afweging zijn).

Ik heb alleen een wegrit gedaan met de Bosch-Cube van mijn vriendin, maar die motor voelt prima aan. Ik denk dat als je moet kiezen tussen de Shimano STEPS of de nieuwe Bosch je het merk-argument gewoon kunt laten vallen. Shimano komt echter wel met een nieuwe motor uit (de EP8) maar heeft een aanloopprobleempje met een casting geloof ik, waardoor de levertijden van fietsen met die motor opschuiven.

Er zijn echter merken die tot een 750Wh accu gaan met die motor, dan wist ik het wel! :tong
Heel globaal kom ik met mijn STEPS 8000 motor en een 500Wh accu tot zo'n 1.300-1.400hm's in de bergen, veel in eco en voornamelijk op klims over dual tracks. Alleen asfalt zal je wat meer actieradius geven, alleen loeisteil omhoog over technische paden minder. Ik weeg 68kg, fiets 23kg en rugzak/kleding ruim 10kg? (zware rugzak...) Achterband een Maxxis Minion DHR 2.8 (maar ik vermoed dat een lichter rollende band ook maar marginaal meer actieradius oplevert).

Onze gids rijdt op een Levo (vorige model) en die fietst zo'n 4.000km per jaar, alleen in Alpien terrein. Is al aan zijn derde motor bezig... riembreuk schijnt bij Brose weleens voor te komen (wel relatief goed te repareren).
Als ik nu budget had zou ik even wachten en eens heel goed naar de Stevens met de nieuwe Shimano motor en 750Wh accu kijken... voor mijn doelen kan dan de reserveaccu uit de rugzak, hallelujah! :D :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Vlak de Yamaha motor niet uit, zou die zeker meenemen in het vergelijk.
Het grote voordeel van deze motor is dat er een druk sensor zit in de crank.
Dus zodra je je voet op de pedaal zet geeft de motor al koppel.
Dit in tegenstelling tot andere merken waarbij je eerst een bepaalde slag moet maken voordat de motor start.
En in vergelijkingen wordt het motor geluid ook goed beoordeeld. Je hoort hem wel maar het volume blijft gelijk als je harder gaat.
Plaats reactie